This browser does not support the video element.

وفات زینب کبری(ع) بزرگ بانوی مجاهدان عاشورا

وفات زینب کبری(ع) بزرگ بانوی مجاهدان عاشورا

۱۵رجب وفات زینب کبری(ع) بزرگ بانوی مجاهدان عاشورا


حضرت زینب، دخت گرامی علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا، در پنجم جمادی الاول سال ششم هجری، دیده به جهان گشود.

سالهای کودکی را در خانة کوچک و محقر علی در دامان فاطمه و پیامبر اکرم گذراند و شخصیت او در جوار آن عصارههای جهاد و کمال انسانی شکل گرفت.

اما حماسة تاریخی زینب کبری علیها سلام در فروغ جاویدان حسینی بهاوج رسید. آنگاه که با یک انتخاب خارقالعاده از همسرش عبداللهبن جعفر، پسر عموی امام حسین از بزرگان دوران ، جدا شد و در کاروان حسینی راهی سفر سرخ کربلا شد.

حماسة زینب کبری ع را که در تمامی مراحل قیام حسینی همراه و همپای برادرش سید الشهدا بود شاید بتوان در کلام تاریخی او در کاخ ابن زیاد فشرده کرد . آنجا که درحال اسارت و در آن تعادل قوای بغایت نابرابر و به رغم مواجه بودن با داغ و درد

جانسوز شهادتهای عاشورا، با شجاعت و ایمان وقدرتی غیر قابل وصف، صحنه را در کاخ حاکم جبار به کلی درهم ریخت و درتوصیف تمامی آن ابتلائات دشوار، رو در روی ابن زیاد گفت: «ما اری الا جمیلا». « من اینهمه را جز زیبایی و جمال نمی بینم».

زینب علیهاسلام، در رویارویی با یزید و درکاخ او درشام نیز همین صلابت را بارز کرد و خلیفه جائر و خون آشام را چنان در تنگنا قرار داد که کاروان اسیران قیام حسینی و زنیب کبری را به مدینه برگرداند. زینب کبری از سال ۶۲هجری که در غربت و تبعید با زندگی وداع گفت، بهعنوان الگوی رهایی و درهم شکننده زنجیرها و درهم کوبنده جباران، تا همیشة تاریخ، الهامبخش و توفانآفرین باقیماند.

مطالب مرتبط :‌

سیزدهم رجب میلاد مولای متقیان، مراد مجاهدان علی علیه السلام

فاطمه (ع) آموزگار جاویدان فدا واز خودگذشتگی 
لطفا به اشتراک بگذارید: