سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

سیلابهای ویرانگری که بیش از یک هفته است بخش عمدة کشور ما را عرصة تاخت و تاز خود قرار داده، اکنون به یک مسألة سیاسی و حتی امنیتی برای رژیم تبدیل شده است. زیرا هم مردم می‌دانند و هم مقامهای رژیم هم ناچار از اذعان به این حقیقت هستند که مسبب اصلی این فاجعه رژیم و کارگزاران و پاسداران آن هستند که با انهدام بسیاری از زیرساختها، تحت عنوان ساخت و ساز و منحرف کردن مسیر طبیعی سیلابها این فجایع را به وجود آورده‌اند و اکنون تلاش می‌کنند از یک طرف جلو انتشار واقعیتها و ابعاد ضایعات انسانی و خسارات مالی را بگیرند و از طرف دیگر با اقدامات گستردة پلیسی و امنیتی جلو انفجار خشم و تنفر مردم را بگیرند. گزارشی در این باره:

خبر و نظر


رژیم ابعاد فاجعه را در استانهای شمالی و شیراز کوچک‌نمایی می‌کند تا از انفجار خشم مردم جلوگیری کند. روحانی روز گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور، طی سخنانی با وحشتزدگی از انعکاس اجتماعی اخبار مربوط به ض

سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

ایعات انسانی سیل صحبت کرد و در حالی که سعی می‌کرد خود را دلسوز نشان دهد، گفت:

روحانی:‌ «نکته اصلی برای ما هدف یک ما جان مردم است حالا چه جان افرادی که ساکن هستند چه مسافران چه مسافران نو روزی که در این ایام خیلی از مردم به هر حال خانه نیستند بیرون هستند خیلی مهم است ما جان مردم حفظ بشه این خسارت جانی بدترین است چون اصلاً قابل جبران بهیچ عنوان نیست حالا خسارتهای مالی و اینها به هر حال یک جوری حل میشه گرفتاری هست برای مردم مصیبت هست ولی قابل حل است به هر حال بهصورتی میشه حل کرد.

روحانی بدون آن که به ابعاد ضایعات و شمار قربانیان سیل که بیش از ۲۰۰ تن تخمین زده می شود اشاره کند در ادامة سخنان خود برای تسکین خشم مردمی که رژیم را اولین مسبب فجایع سیل می‌دانند، خواستار تعقیب قضایی متخلفان شد و گفت:« دادگاهها، قوه قضاییه باید یاری کنند کمک کنند این معضلی که سالهاست مردم بعضیها متخلفین البته حالا مردم عادی که اینکار را نمی‌کنند یک عده‌یی معدودی هستند توی مصب رودخانه‌ها توی دل رودخانه‌ها توی حاشیه رودخانه‌ها ساختمان درست کردند هتل درست کردند مشکلاتی که ایجاد کردند این مشکلات باید حالا هم برای محیط‌زیست هم برای این خطراتی که در این مواقع ایجاد میشه»

آخوند لطف الله دژکام امام جمعة شیراز در نشست رئیس و کارگزاران بنیاد مسکن و استاندار فارس در شیراز به گوشه‌یی از خشم و نفرت مردم که دامن او را هم گرفته اشاره کرد و گفت: من در بازدید از مناطق سیل زده چندین فحش خوردم و اعصابم خرد است.

مسیل را گرفته اند


نماینده ولی فقیه ارتجاع در استان فارس در مورد علت خشم و اعتراض مردم گفت: مسیل را گرفته اند و به ساختمان تبدیل کرده اند، چرا نباید سیل جاری شود؟ چرا شهرداری بلوار کشیده و مسیل را مسدود کرده است؟ آب بالا دست دروازه قرآن باید از کجا سر در بیاورد که سیل جاری نشود؟».

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مملو از واکنشهای خشم‌آلود مردم است. یک نمونه از این ابراز خشم را ببینیم: رژیم در وحشت از انفجار اجتماعی هزاران پاسدار و بسیجی را همراه تجهیزات زرهی، به بهانه دروغین کمک‌رسانی به صفحات شمالی کشور و به شیراز منتقل کرده، زیرا وضعیت را انفجاری ارزیابی کرده‌است.سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

در همین رابطه برای جلوگیری از انتشار اخبار مردمی در شبکه‌های اجتماعی، رحمانی فضلی، وزیر کشور حسن روحانی، از قضاییه آخوندی، خواست با نشر خبرهای مردمی که او آن را «نشر خبر دروغ و کذب» می‌نامید، برخورد به‌اصطلاح «قانونی» بکند.

پاسدار ایوب سلیمانی، جانشین سرکردة نیروی انتظامی نیز با بیان این‌که «حضور نیروهای مسلح در مناطق سیل‌زده ادامه دارد» به لشکرکشی هراس‌آلود رژیم به مناطق سیلزده اعتراف کرد و گفت: «ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع با فرمانی که صادر شد در میدان حاضر شدند و ان‌شاءالله بتوانیم جلوی هر گونه بی‌نظمی و اخلال در امنیت را بگیریم». پاسدار سلیمانی بر شدت اقدامات امنینی نظام در استانهای شمالی و پلیسی کردن فضای شهرها تأکید کرد و گفت: پلیس نظارت خود را بر خودروهای غیربومی در این منطقه بیشتر کرده و از ترددهای غیرمجاز خودداری می‌کند».

وضعیت انفجاری


جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم نیز در جلسه‌ی مدیریت بحران کشور که با حضور آخوند روحانی تشکیل شده بود، ضمن گزارشی از وضعیت سیل در استان گلستان داد به وضعیت انفجاری مردم سیلزده اعتراف کرد و گفت :«بنده در رابطه با گلستان مداومت این از ۲۷(منظورش ۲۷اسفند)‌ تا الآن کنترل نشده... ماندگاری سیل در منطقه اعصاب خانواده‌ها را داره به‌هم‌می‌ریزه.

مثلاً در آق‌قلا کاهش که می‌گیم کاهش به این شکله که با چکمه شما خیابون اول را، از پیاده روی سمت چپ من رفتم دیشب مثلاً تا میدون اول بقیه همه تاکسی‌شون شده تراکتور، خانواده‌ها هم عادت ندارند برای زندگی توی چادر. استانداری حتی چادر زد ولی ۷۰درصدش خالی بود. استفاده نمی‌شه. اعصاب مردم که داغون شده به این ترتیبه. شروع کردن یک نوع خودزنی یعنی جاده‌های خودشون را بدون اجازه ستاد بحران قطع می‌کنند».سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم از گرگان، پاسدار مهدی ربانی امروز ۴فروردین در جلسه فرماندهان نظامی و انتظامی تشکیل شده بود، تحت پوشش مبارزه با سرقت در رابطه با دستور خامنه‌ای گفت: « دستگاه‌های متولی و این ستاد باید مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازمندی‌ها را در مناطق سیل‌زده مشخص و اعلام کنند. وی اظهارداشت: کنترل را‌ه‌ها، جلوگیری از ترافیک و ازدحام بی‌مورد، جلوگیری از ناامنی‌های احتمالی مانند سرقت‌ها، حضور افراد غیرمجاز در منطقه و غیره برابر وظیفه ذاتی به ناجا محول می‌شود.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، آنچه که در این گزارش بارز بود، جدای از ابعاد تکان دهندة سیل، بخصوص ضایعات انسانی خیلی زیادی که در شیراز به بار آورد و همچنین ابعاد خسارات در استان گلستان و استان خوزستان و چندین استان دیگر کشور، وحشتزدگی بسیار رژیم است که انعکاس آن ایجاد یک فضای پلیسی امنیتی شدیدی است که در مناطق سیلزده رژیم ایجاد کرده است. گفتگوی امروز ما به این موضوع اختصاص داره و سعی می‌کنیم به سؤالهایی که در این زمینه هست، با علیرضا معدنچی در میان بگذاریم و بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: الان که چند روز از وقوع سیل می‌گذرد، آیا می‌توان یک ارزیابی نزدیک به واقعیت از میزان خسارات و ضایعات مادی و انسانی سیل ارائه کرد.


ج:‌ رژیم آمار درستی نمی‌دهد آ«ار واقعی بیش از ۲۰۰ تن است. آمارهای نزدیک به واقعیت را خود مردم در شبکه‌ّهای اجتماعی میدهند. معاون اجتماعی پلیس فتا، گفت: پلیس با افرادی که بخواهند با انتشار شایعه در خصوص حوادث سیل اخیر در فضای مجازی باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش جامعه شوند، برخورد قانونی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: به تمامی رده‌های استانی اعلام شده با رصد فضای مجازی در صورت مشاهده هرگونه شایعه یا محتوایی که باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش جامعه شود، سریعاً اقدام لازم صورت گرفته و با شناسایی منتشرکنندگان این تصاویر برخورد لازم با آنان صورت گیرد.سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

آمار خسارات: در روز ۲۸ اسفند فرمانده انتظامی خراسان شمالی از دو کشته خبر داد. در دوم فروردین خبرگزاری رسمی رژیم جان باختن دو کودک را در استان گلستان گزارش کرد. در همین روز رئیس پزشکی قانونی مازندران ۵ کشته و یک مفقود را در این استان اعلام کرد. اما سرکردگان رژیم در روزهای بعد با وقاحت منکر این آمار و ارقام شدند.

تعداد قابل توجهی در شهرهای مختلف مفقود شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. شاهدان عینی میگویند اجساد قربانیان در میان گل و لای باقی مانده اما هیچ تلاش موثری از سوی رژیم برای پیدا کردن آنها به عمل نمی آید.مردم با امکانات اولیه خود در جستجوی قربانیان و مفقودان هستند. رژیم آخوندی آمار واقعی را در وحشت از خشم مردم پنهان میکند.

س: کارگزاران و مقامهای خود رژیم که مرتب خودشان دربارة انهدام زیرساختها و خرابکاریهایی که در محیط زیست صورت گرفته و این فاجعه را زمینه سازی کرده صحبت می‌کنند و به نظر نمی‌رسد که خیلی وحشت داشته باشند.


ج:‌ رژیم به دلیل جنگ باندی و به دلیل شبکه‌ّ‌های اجتماعی نمی‌تواند سانسور کامل اعمال کند. به عنوان سوپاپ اطمینان بخشی از خبرها را ناچار میدهد. اما به روش تدریجی و با خفیف کردن واقعیتها اما این با واقعیتها فاصلة زیادی دارد.

س: خب حالا سؤال اینه که رژیم چرا این قدر از انعکاس واقعیتهای مربوط به سیل وحشت دارد؟


ج:‌ این قبیل فجایع که نقش رژیم هم در آن بسیار نمایان است می تواند جرقه یک انفجار بزرگ باشد. رژیم تجربة زلزلة طبس را دارد.

س: روحانی که دستور داده کمیته ملی تحقیق و ریشه یابی سیل تشکیل‌ بشه، اگر گریز داره از برملا شدن واقعیتها و می‌ترسه، قاعدتاً‌ نباید دست به چنین کاری می‌زد.


ج:‌ اینها تماماً ترفندهای لو رفته و وعده‌های پوچ برای آرام کردن مردم است. مانند وعده‌هایی که روحانی امروز در آق قلا داده و گفته است:‌ انشالله همه خانه‌ها، روستاها و شهرها را با کمک شما دوباره می‌سازیم. وی ادامه داد: رئیس بنیاد مسکن همراه من است و به همه خانه‌هایی که کامل تخریب شده‌اند یا آن‌هایی که نیاز به نوسازی دارند کمک خواهد شد.سیل و این همه وحشت و دغدغه امنیت

یا در گرگان گفته: خواسته های مردم به حق است/تلاش خود رابرای بازسازی به کار می‌گیریم. مشکل اصلی این است که رودخانه‌ای که اینجا باید همه آب را به سمت دریا بکشد، متأسفانه لایروبی نشده و دارای رسوب زیادی است. نیروهای مسلح با همه امکانات به صحنه آمدند. این یک دروغ آشکار است نیروهای مسلح کارشان سرکوب مردم است.

خانم مریم رجوی با تجدید تسلیت‌ به مردم مصیبت زده، عموم هموطنان را به همیاری ملی برای نجات محاصره شدگان در سیل و پیدا کردن مفقودان و کمک به آسیب دیدگان فراخواند. وی از همه مردم بویژه جوانان خواست با تشکیل شوراهای مردمی در هر شهر و محله و روستا با سیل و عوارض مصیبت بار آن مقابله کنند. این تنها راه غلبه بر عوارض سیل ویرانگر است. خانم رجوی بار دیگر تأکید کرد، امکانات سپاه و بسیج و ارتش و دستگاههای حکومتی که سرقت شده از مردم ماست، باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا خود خرابی‌ها را مرمت و از گسترش ویرانی‌ها جلوگیری کنند.

مطالب مرتبط

آق قلا: درگیری مردم سیل زده با مأموران سرکوبگر انتظامی

نماینده خامنه‌ای در شیراز: در مناطق سیل‌زده فحش خوردم و اعصابم خرد است


لطفا به اشتراک بگذارید: