سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

بحث و بررسی امروز ما همچنان دربارة سیلی است که قسمت اعظم میهن ما را غرق در مصیبت و بلا کرده و زندگی عادی اکثر هموطنان ما رو در اولین روزهای سال نو مختل کرده. آبهای انبوه ناشی از سیل هنوز در مناطق سیلزده باقی است. بر اثر سیل، بسیاری از مزارع نابود شده خانه‌ها و ساختمانهای بسیاری در اثر نفوذ سیلاب در پایه‌های آنها تخریب شده یا رو به تخریب است و درهمین حال پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از ادامة بارانهای سیل‌آسا در مناطق وسیعی از کشور است و احتمال جاری شدن مجدد سیل بسیار بالاست.سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

بر اثر این شرایط فضای خشم و اعتراض روز به روز اوج می‌گیرد، چرا که مردم رژیم را مسبب همة این فجایع می‌دانند و رژیم هراسان از این وضعیت، نیروهای سرکوبگر خود را در اکثر استانهای سیلزده به حالت آماده‌باش حداکثر در آورده و در برخی شهرها مانند شیراز شرایط امنیتی و پلیسی حادی حاکم کرده. به موازات این اقدامات روحانی پس از سفر به استانهای گلستان و مازندران، اکنون راهی استان خوزستان شده و همزمان با او سایر مقامهای نظامی و غیرنظامی رژیم هم به این مناطق سفر کرده‌اند تا با همدردی ظاهری با سیلزدگان خشم و تنفر سیلزدگان را تسکین دهند. ابتدا توجهتون رو به این گزارشی در این باره جلب می‌کنیم:

خبر و نظر


مردم خشمگین شیراز با برپایی یک تجمع بزرگ اعتراضی در دروازه قرآن یاد قربانیان فاجعه سیل را گرامی داشتند. تجمع کنندگان در دروازه قرآن شیراز به صورت جمعی سرود ای ایران را خواندند. مردم همچنین شعار می دادند مسئول بی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم. یک مرد : «تا زمانی که دردمون درمون بشه (نامفهوم) بدون دعوت اومدیم، جایی نمی‌ریم...»‌. نیروهای امنیتی و سرکوبگر رژیم تلاش کردند از تجمع مردم در دروازه قرآن جلوگیری کنند، اما موفق نشدند.

رژیم آخوندی در وحشت از خشم و اعتراض سیلزدگان در شیراز مزدوران تا دندان مسلح خود را در خیابانهای شیراز مستقر کرده است. بنا به گزارشهای دریافتی فضای خشم و اعتراض در سایر مناطق سیلزده نیز رو به تشدید و افزایش است. رژیم به منظور کنترل اوضاع نیروهای مسلح بیشتری را به استان گلستان اعزام کرده است.

سرلشکر پاسدار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سفر به استان گلستان از اعزام بیش از ۱۰هزار نیروی مسلح به این استان خبر داد: باقری: «بیش از ۱۰هزار نفر از نیروهای مسلح در این منطقه مشغنول انجام فعالیت هستند برای به یاری رساندن به مردم». خشم و اعتراض مردم در مناطق سیلزدة استانهای شمالی چنان است که رژیم ناگزیر است گوشة کوچکی از آن را منعکس کند:

یک جوان: «حسابی خونه‌ها نشست کردند، خونه‌ها بیشتر قدیمی‌اند، خیلی ضرر زد. یک مرد: حکیم آباد و کلاباد خیلی آب داره. یک مرد مسن: تا سینة ما می‌امد آب الان آب اومده پایینتر. یک جوان: بچه‌هامون آواره‌ن الان مریضند، ... گرفتند به کی بگیم؟»سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

امتیازات جزیی


رژیم وحشتزده از این شرایط می‌کوشد با ارائة امتیازات جزیی و مسخره خشم و اعتراض مردم را تسکین دهد: «مدیر کل باز سازی بنیاد مسکن کشور نیز از ارزیابی خانه‌های آسیب دیده از سیل مازندران گفت ۷۰۰ خانه نیاز به بازسازی مجدد و ۵۳۰۰ واحد نیز نیاز به تعمیر و مرمت دارد. به گفتة آقای جودی تا کنون به ۲هزار و ۳۰۰ نفر کمکهای بلاعوض شده است و در روزهای آینده تسهیلات هم پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان هم از تخفیف شهریه برای دانشجویانی که از سیل آق قلا آسیب دیده‌‌اند خبر داد. سازمان وظیفه عمومی نیز اعلام کرده مشمولان ساکن شهرهای سیلزده که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ ۱۹ فروردین یا اردیبهشت هستند، در صورت تمایل می‌توانند تاریخ اعزام خود را به ۱۹خرداد بیندازند». روحانی هم در سفر خود به استانهای گلستان و مازندران هر جا رفت کوشید با وعده درمانی‌های پوچ مردم را آرام کند.

روحانی: «ما به همة اونهایی که مسکن‌شون خسارت دیده یا شغلشون یا دامشون، یا زمین کشاورزی‌شون دچار آسب شده هم کمک بلاعوض می‌کنیم، هم وام دراز مدت کم بهره می‌دیم». روحانی:‌ «همة اونهایی که نوعی آسیب دیدند، خسارت دیدند، سختی بهشون وارد شده، برای همه در حد مقدور دولت و خیلی بیشتر از اونی که پارسال در نظر گرفتیم، حداکثر توانمون».

وعده‌های شیادانه


این وعده‌های شیادانه در حالی است که اکثر زلزله زدگان استان کرمانشاه و سر پل ذهاب پس از گذشت حدود یک سال و نیم همچنان در چادر و کانکس‌های حلبی ساز زندگی می‌کنند و شماری از همینها در سیل اخیر طعمة سیل شد. در همین حال روحانی پس از بازگشت از استانهای شمالی، در یک اقدام نمایشی دیگر به خوزستان سفر کرده است و در آنجا نیز با اقدامات نمایشی و وعده‌درمانی کوشیده است مردم سیلزده را آرام کند.سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

اما در همین حال، رژیم وحشتزده از انفجار خشم عمومی در استانهای سیلزده می‌کوشد از افشای ابعاد واقعی سیل و نقش مخرب سپاه پاسداران و ارگانهای حکومتی جلوگیری کند. در همین رابطه رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی در اظهاراتی هراس آلود گفت «... به مراجع قضایی و دادستان گفته ام با عواملی که با نشر خبر دروغ و کذب به دنبال بزرگنمایی مشکلات مناطق سیلزده هستند، برخورد قانونی شود تا آرامش عمومی و روانی خسارت دیدگان تامین شود.

آخوند جنایتکار محمدجعفر منتظری دادستان کل رژیم نیز گفت: «با شناسایی منابع انتشار دهنده اخبار دروغ، برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت». «جواد جاویدنیا» معاون دادستان کل در امور فضای مجازی «از پلیس فتا خواست تا ضمن رصد کردن شایعات منتشرشده، با تولیدکنندگان و منتشرکنندگان آن برخورد کند....چون شریک در جرم محسوب میشوند».

گفتگوی سیاسی


خب این گزارش رو دیدیم، اون چه که از این گزارش برمی‌اد اینه که ابعاد سیل خیلی وسیع و فاجعه‌باره، اما روحانی و سایر سردمداران رژیم پیوسته اطمینان می‌دن که اوضاع رو تحت کنترل دارند و به زودی همة آثار سیل رو از بین می‌برند و خرابیها رو ترمیم می‌کنند. اما در عین حال از شرایط اجتماعی خیلی نگرانند، از انتشار اخبار واقعیتهای مربوط یا به قول خودشون شایعات و تشویش افکار خیلی نگرانند. اما واقعیت چیه؟ این موضوع گفتگوی امروز ما با رضا هفت برادران است. با ما در این گفتگو همراه باشید

س: در این گزارش اشاره شد که در روزهای آینده احتمال وقوع سیلهای سنگین تری هست. الان اوضاع به چه صورته؟


ج: اینطور که منابع خبری و هواشناسی خود رژیم دیروز و امروز اعلام کردند بارانهایی که از جمعه ۹ فروردین شروع میشه به تدریج در روزهای بعد سنگین تر از بارندگی قبلی خواهد بود و تقریبا اغلب استانهای شمالی، غربی جنوب غرب و جنوب و بخشی از استانهای شرقی و جنوب شرق را هم در بر خواهد گرفت. استانهایی که مستقیم در معرض این بارش ها نیستند هم متاثر از سیل استانهای همجوارشان خواهند بود.

مثل استان اصفهان. و کرمان. البته جنوب کرمان در معرض این سیل جدید خواهد بود. این راهم باید یادآوری کنم منابع رژیم در دو سه روز اخیر این خبر را کم کم بهش اذعان کردند در صورتی که از یک هفته قبل منابع جهانی هواشناسی اعلام کردند که طی دو هفته آینده ایران شاهد یکی از سنگین ترین بارندگی های خودش خواهد بود. اینکه چرا منابع حکومتی این خبر را دیر علنی کردند خودش جای سواله.سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

این روزها در توجیه علت ویرانگری این بارانها و تبدیل شدنش به سیل می شنویم که جهانگیری گفت سیل که خبر نمی کنه، یک باران تند ده دقیقه یی آمد و سیل شیراز به وجود آمد. ملاحظه می کنید که علت را به گردن طبیعت می اندازه. تا هم نکرده دولت را در پیشگیری از وقوع سیل لاپوشانی کنه و هم جنایتهایی که اینها در تخریب منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع و بستر رودخانه و مسیل ها انجام دادند را کتمان کنه.

به هر حال اوضاع به قدری بحرانی است که پاسدار باقری رییس ستاد نیروهای مسلح رژیم دیشب در تلویزیون رژیم گفت ما ۱۰هزار نفر نیروهای مسلح را به مناطق سیلزده اعزام کردیم. البته می‌خواست وانمود کند که اینها برای کمک و نجات سیل زدگان اعزام می‌شوند، اما در کجای دنیا، نیروهای مسلح را برای کارهای امدادی اعزام می‌کنند؟!

س: آیا بعد از این دوره سیل که در هواشناسی گفتید پیش بینی شده، بحران سیل با فروکش کردن آبها فروکش می‌کند؟


ج: اجازه بدید از قول علی ربیعی وزیرکار سابق دولت روحانی و از مهره های امنیتی نظام بگم. اون بحران سیل را به سه مرحله تقسیم کرد. مرحله پیش از بحران ، مرحله حین بحران و مرحلة پسا بحران. مرحله پسا بحران را بخصوص در سیل اخیر بسیار خیلی حساس و مهم ارزیابی کرده چون با مردمی مصیب زده که همه چیزشان را و بعضا عزیزانشان را از دست داده اند مواجه است و باید مشکلات آنها را حل کند. یعنی بعد از فروکش کردن سیلاب تازه آغاز بحران های جدید برای رژیم هست.

س: شما می گید بعد از فروکش کردن سیلاب ، تازه آغاز یک بحران جدید برای رژیمه ولی روحانی ودعده داده که این بحران را تا بهار و تابستان حل می کنه.


ج: این حرف روحانی هیچ مبنای واقعی و اقتصادی نداره. در حالی که بودجه سال آینده اش با حداقل ۱۰۰هزار میلیارد تومان کسری مواجه است؛ بعضیها که معتقدند خیلی بیش از اینه و حتی قبل از سیل اخیر از این صحبت می‌کردند که نیمی از حجم بودجه بی محله و در واقع کسری دارد چطور می خواهد هزاران خانه ویران صدها کیلومترها جاده و خط آهن تخریب شده، دهها استخر پرورش ماهی و صدها کارگاههای کوجک و متوسط تولیدی و خسارات وارده به ده ها هزار هکتار مزارع و باغات از بین رفته را جبران کند؟

به علاوه این رژیم اگر واقعا اهل این کارها بود و به فکر مردم بود در جریان سیل کرمانشاه خودش را نشان می داد. در همین گزارشی که پخش شد و در سیل اخیر دیدیم که بسیاری از مردم زلزله زده بعد ۱۶ماه هنوز در چادر یا در کانکس هایی زندگی می‌کنن که در مسیر سیلاب ها هستند.سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

اینها اگر به فکر مردم بودند و غم سیل داشتند طی ۴دهه حاکمیت ننگینشون جنگل ها و مراتع و بستر رودخانه ها را تخریب نمی کردند، هورها و تالابها را خشک نمی‌کردند. فکری برای آبخیزداری می کردند تا هر باران تبدیل به سیل نشود.

باران نعمت است


آخوند علم الهدی در نمایش جمعه امروز مشهد به این اعتراف کرد که باران نعمت است اگر تبدیل به سیل ویران کننده می شود ناشی از مدیریت غلط است. بنابراین این حرفها که آخوند روحانی گفته تا بهار و تابستان خسارتهای این سیل را جبران می کند از همان وعده درمانی هایی است که مردم با آن آشنا هستند و به قدری سخیف است که حتی صادق زیبا کلام از باند خودش می گوید: « مسابقه‌ای به راه افتاه میان مسئولین که به سیل‌زده‌ها نشان بدهند چقدر به فکر آنان هستند. ای‌کاش بجای این‌ها می‌توانستند به مردم نشان دهند که چقدر حفظ و حراست از محیط‌زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور برای نظام در الویت قرار داشته‌است. سیل واقعی آمار تکان‌دهنده جنگل‌های کشور است که ظرف چند دهه گذشته نابود شده‌است.»

بنابراین خیلی روشن است با توجه به کارنامه این رژیم و اوضاع اقتصادیش که پزشکیان نایب رییس مجلس ارتجاع می گوید از دوران جنگ تحمیلی هم وضع بدتر است، حتما بعد از فروکش سیلاب بحران بیشتری بیرون خواهد زد. که این بحرانهای تازه رسیده در بحران های بی علاج قبلی اش تنیده شده و ضرب خواهد شد. و چشم انداز بسیار تاریک تری برای نظام ایجاد خواهد کرد.

س: این بحرانهایی که بهش اشاره کردید چیست؟


ج: برخی از این بحرانها از حالا قابل پیش بینی هستند. اولینش این است که رژیم در هر استان با ارتشی از بی خانمانهای خشمگین مواجه است که سیل همه چیزشان و بعضا عزیزانشان را در اثر بی کفایتی های رژیم و تخریب طبیعت از میان برده است. و رژیم از حالا دغدغه کنترل این وضعیت انفجاری را دارد.

این همه تهدید و هارت و پورت علیه کسانی که در فضای مجازی تصاویر و مطالب مربوط به سیل را منتشر کنند، چرا و به چه معنی است؟ رژیم به شدت از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی این فاجعة ملی نگران است و تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند از انعکاس واقعیتهای مربوط به سیل جلوگیری کند.سیل هراس حکومت و تشدید سرکوب و ارعاب

بحران بعدی مطالبه اصلی مردم است یعنی محاکمة عاملان این سیل. این بحران از همین الان در درون رژیم سرباز کرده است. علم الهدی در نمایش جمعة ۹فروردین مشهد ضمن در بردن خامنه‌ای و سپاه پاسداران، دولت و سایر قوای نظام را مقصر دانست. چند روز قبل روحانی سپاه و دولت قبلی را تلویحا مسبب معرفی کرد. الان موضوع از میان بردن مسیل دروازه قرآن شیراز، رودخانه خشک قم و مسیر خط آهن گرگان اینچه برون انگشتهای اتهام را به سمت سپاه نشانه گرفته است. مردم از نظام می خواهند مقصرین را که ایادی همین نظام هستند محاکمه کند.

بحران اقتصادی


اما بحران بعدی بحران اقتصادی است. معیشت مردم مصیب زده یک طرف و جبران خسارتهای وارده به مردم و کارگاههای تولیدی و مزارع کشاورزی و باغات و دامهایشان یک طرف، و بازسازی زیر ساختهای ویران شده هم یک طرف. آب و برق و راهها و راه آهن و گل ولای برداری از شهرها. و لایروبی رودخانه ها و درست کردن مسیل های ویران شده.

بحران بعدی وضعیت بهداشتی در مناطق سیلزده است. جایی که آب و فاضلاب مخلوط شده و انبوهی پیشگیری از بیماری های واگیردار را می طلبد. یعنی اپیدمی‌های خطرناکی در راه است. درکنار بحران اقتصادی مشکل بیکاری کسانی که شغلشان در سیل از بین رفته است.

و در کنار همة اینها تحریمهایی را که هر روز شدیدتر و فراگیرتر می‌شود را اضافه کنید، ببینید چه می‌شود! این حجم از بحرانها برای رژیمی که نه می خواهد و نه می تواند برای مردم کاری کند، آنهم مردمی به جان آمده که در وحشت از انفجار خشمشان مقامات نظام به یکدیگر هشدار می دهند چیزی معادل بحران سرنگونی است.

مطالب مرتبط

روحانی و وعده‌های پوچ و وحشت از عواقب سیل

تازه‌ترین اخبار سیل در ایران -تجمع و اعتراض مردم روبروی فرمانداری رژیم در آق قلا - ۹فروردین۹۸ + عکس و فیلم

لطفا به اشتراک بگذارید: