لیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوب

 گفتگو با میثم ناهید لیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوب


روزنامة وال استریت ژورنال در شمارة امروز خود خبر داد: آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران را به‌عنوان گروه خارجی تروریستی نامگذاری کند. وال‌استریت که این خبر را به نقل از یک مقام دولت آمریکا منتشر کرده، خاطرنشان می‌کند که این اقدام به‌طور گسترده‌یی فشار آمریکا علیه حکومت تهران را افزایش خواهد داد...

دولت آمریکا پیش از این برخی از اعضا و نهاد‌های وابسته به سپاه، مانند نیروی تروریستی قدس را تحریم کرده بود، اما کل سپاه را تا حالا تحریم نکرده بود. این خبر بازتاب گسترده‌یی در جهان داشت و رسانه‌ها آن را به عنوان اولین نمونه‌یی که بخشی از یک دولت خارجی به‌طور رسمی به‌عنوان نهاد تروریستی نامگذاری می‌شود، مورد بحث قرار دادند. این تصمیم رژیم را نیز به شدت دچار تلاطم کرده است. گزارشی در این باره:

گزارش:


به گفتة یک مقام دولت آمریکا که روزنامة وال‌استریت خبر لیست گذاری سپاه را به نقل از وی منتشر کرده، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه حامیان جدی این اقدام بوده‌اند. هدف آنها زیر فشار گذاشتن هر چه بیشتر سپاه لیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوبو رژیم ایران است. چند روز پیش یک عضو ارشد کابینه ترامپ اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در سالروز خروج آمریکا از برجام، تحریم های تازه ای علیه رژیم اعمال کند.

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت سال گذشته فرمان خروج آمریکا از برجام را امضا کرد. در پی این تصمیم تحریم های لغو یا تعلیق شده آمریکا در دو دوره ۹۰روزه و ۱۸۰روزه دوباره اعمال شدند. مقامات آمریکا بارها دیکتاتوری آخوندی را بزرگترین حامی گروه های تروریستی در جهان خوانده و گفته اند پشتیبانی مالی و نظامی ایران از گروه هایی مانند حزب الله لبنان که در فهرست تروریستی واشنگتن قرار دارد به وسیله نیروی تروریتس قدس، انجام می شود.

پیش از این اتحادیه اروپا و آمریکا شماری از سرکردگان نیروی تروریستی قدس را، از جمله به خاطر همکاری با رژیم بشار اسد در کشتار مردم و سرکوب مخالفان در سوریه و پشتیبانی از گروه طالبان و القاعده در افغانستان تحریم کرده اند. رژیم هنوز رسماً به این تصمیم واکنش نشان نداده است، اما پیش از این و در تاریخ ۲۸ تیرماه ۹۶، پاسدار جعفری سرکردة کل سپاه پاسداران، تهدید کرده بود که اگر آمریکا قصد تحریم سپاه را داشته باشد باید پایگاه های خود را تا محدوده هزار کیلومتری ایران برچیند.

تهدید تروریستی


پاسدار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم نیز پیش از آن نسبت به پیامدهای قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی هشدار داده و تهدید کرده بود که در این صورت تمام پایگاه ها و نیروهای ایالات متحده در منطقه با خطر بزرگی روبرو خواهند شد.

در پی انتشار خبر لیست گذاری سپاه پاسداران فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی آمریکا، رژیم نیر نظامیان آمریکا را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست ها قرار می‌دهد.

منوچهر متکی وزیر خارجه پیشین نیز در واکنش به تصمیم جدید آمریکا در مورد سپاه نوشت: دولت وکنگره #آمریکا هر روز به دنبال طراحی توطئه جدیدی علیه ایران هستند. گفته شده طی روزهای آتی برخورد با #سپاه_پاسداران را به دنبال #تحریم چندی پیش وزارت اطلاعات در برنامه دارند.

انفعال مجلس


متکی سپس هم دولت روحانی و هم کمیسیون سیاست خارجی مجلس رژیم را مورد حمله قرار داد و نوشت: «حال که دولت پیش قدم نمی شود، انفعال مجلس (خصوصاً دوستان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) پذیرفتنی نیست». سایت حکومتیلیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوب فرارو طی تحلیلی از لیست گذاری کلیت سپاه پاسداران به شدت ابراز نگرانی کرده و نوشت: «نخستین پیامد قرار گرفتن کل سپاه در فهرست تروریستی آمریکا، می‌تواند تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باشد. خصوصا که این اقدام تقریبا با موعد انقضای معافیت‌های فروش نفت ایران مقارن شده است».

سایت فرارو می‌افزاید: برخی از نمایندگان کنگره از تروریستی اعلام کردن سپاه استقبال کرده‌اند. مایک کالاگر، نماینده کنگره آمریکا، در واکنش به اقدام جدید کشورش، ضمن استقبال از این امر، در توئیتر خود نوشت: «ما هم باید در کنگره همین کار را انجام دهیم». آنچه وحشت بیش از پیش رژیم را برمی‌انگیزد، همزمانی این اقدام با تشدید تحریمهای نفتی است که از ۱۳ اردیبهشت با پایان معافیت ۸کشور برای خریدهای نفتی از ایران، وارد مرحلة جدیدی می‌شود.

یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام مهدی مطهرنیا در این رابطه نوشت: « ایالات متحده آمریکا به دنبال عملیاتی کردن پروسه محدود سازی ایران در منطقه خاورمیانه و به خصوص در میان همسایگان تهران است و به موازات آن با افزایش تحریم ها به دنبال پیگیری فروپاشی از درون از طریق فشار از بیرون است. لذا برنامه های جدی در راستای افزایش تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، آن هم در آستانه اولین سالگرد خروج واشنگتن از برجام وجود دارد و نمی توان آن را در قالب بلوف سیاسی برای ارتقاء جایگاه آمریکا در نظام بین الملل تصور کرد».

گفتگوی سیاسی


س: رسانه‌های خبری و ناظران سیاسی قرار دادن سپاه در لیست تروریستی را یک اقدام مهم، بی سابقه و نادر توصیف کرده‌اند؛ چرا؟ این اقدام این طور توجهات رو جلب کرده؟


ج: یک علت خاص داره و یک علت پایه‌ای‌تر علت خاصی که از اون به عنوان «اقدامی نادر و بی‌سابقه» نام می‌برن اینه که اولین بار هست که «بخشی از یک دولت خارجی به‌طور رسمی به‌عنوان نهاد تروریستی نامگذاری می‌شود». اما علت پایه‌ای‌تر (که البته بی‌ربط هم به علت خاص نیست) اینه که به‌ویژه سپاه بسیار فراتر از یک ارگان رسمی، اهرم اصلی نگه‌دارنده رژیم است. رژیم آخوندی به خاطر ماهیتش، حیاتش به دو پایه سرکوب و صدور تروریسم بسته است.

این دو پایه هم توسط سپاه عملی و اجرایی میشه. برای همین لیست‌گذاری سپاه در لیست وزارت خارجه آمریکا یا FTO چنان ضربه سنگینی هست که نمونه‌ش در جای دیگه‌ای دیده نشده، برای همین محافل سیاسی از اون با عنوان «بی‌سابقه» نام می‌برن.

س: این تصمیم آیا یک اقدام سیاسی و نمادین است یا آثار و پیامدهای عملی و اجرایی هم دارد؟


ج: هر دو وجه هست. هم سیاسی و هم عملی. در مورد وجه عملی به ویژه به این خاطر که الان تمام بافت رژیم، به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی با سپاه در هم تنیده شده، این لیست موانع بسیار زیادی در رابطه با تمامیت رژیم ایجاد میکنه.
رسانه‌های جهانی امروز نوشتن: «بر اساس این لیست گذاری، شرکت ‌ها و افراد از ارائه هرگونه حمایت یا منابع از قبیل خدمات مالی، تجهیزات آموزشی، مشاوره تخصصی، تسلیحات یا حمل و نقل، به یکی از شرکت ‌های تحت کنترل سپاه و یا مقامات سپاه پاسداران منع می‌شوند».

با اینکه وجه عملی این لیست‌گذاری علیه سپاه و تمامیت رژیم بسیار گسترد است، اما وجه سیاسی اون بسا فراتر از وجه عملی‌ش است. ارگانی که در لیست وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیره، دیگه تمام تنظیم رابطه با اون دستخوش یک دگرگونی اساسی می‌شود.

البته تا الان هم مقامات آمریکا در مواضعشون از سپاه به عنوان یک اهرم تروریستی اسم می‌بردن، اما فرق هست بین بیان لفظ تروریسم و رسمیت دادن بهش، اونهم در لیست رسمی سازمانهای تروریست خارجی وزارت خارجه آمریکا. کارشناسان هم روی عواقب عمیق این لیست‌گذاری انگشت می‌ذارن. برای نمونه آقای بلازاکیس،‌ استاد انستیتوی مطالعات بین المللی میدلبری در این رابطه میگه: «پیامدهای آتی چنین تصمیمی بسیار عمیق خواهد بود».

س: شما از اهمیت بسیار بالای این تصمیم گفتید. با توجه به این اهمیت،‌ چرا یکباره چنین تصمیمی اتخاذ شد؟


ج: اصلا یک موضوع یکباره نبود. لیست گذاری کل سپاه خودش یک جهش بعد از مجموعه‌ای مواضع و اقدامات دیگر است. یعنی حاصل اونهاست. یک نگاه به روند ۲ سال گذشته بکنید: تیرماه ۱۳۹۶ اکثریت نمایندگان سنای آمریکا به طرحی رایلیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوب موافق دادند که در آن تاکید شده نه تنها سپاه قدس٬ بلکه کل سپاه پاسداران مسئول "اقدام‌های بی‌ثبات کننده" ایران و "حمایت از تروریسم بین‌المللی" است.

در ۱۱مرداد ۹۶ رئیس جمهور آمریکا قانون کاتسا را امضا کرد (مادر تحریمها علیه رژیم-توضیح که نیروی قدس سپاه در لیست تروریستی قرار گرفت که القاعده و... هم در آن بودند). در اردیبهشت ۹۷ آمریکا رسما از برجام خارج شد. در مرداد ۹۷ نخستین دور تحریمها که با برجام معلق شده بود برگشت. در ۱۳ آبان تمامی تحریمها برگشت، از جمله تحریمهای نفتی و بانکی.

در بهمن ۹۷ کنفرانس ورشو بود که به گفته کارشناسان سیاسی بزرگترین ائتلاف جهانی علیه رژیم طی ۴۰ سال گذشته بوده. رئیس جمهور آمریکا علاوه به تمامی مواضع تندی که علیه رژیم داشت، اما به‌طور مشخص در پیام نوروزی خودش «سپاه را نیرویی متخاصم خواند که مردم ایران را سرکوب کرده و اموال آنها را برای حمایت از تروریسم در خارج از مرزها به تاراج می‌برد».

طی تمام این مدت هم زنجیره‌ای از تحریمهای وزارت خزانه‌داری اعلام شد و به اجرا در آمد. هفته پیش هم سناتور تدکروز اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار اسنادی رو علنی کرده که نشون میده رژیم مسئول قتل ۶۰۰ آمریکایی در عراق است. و حالا تمام این تحولات (که هر کدوم بسیار مهم بودند) به لیست‌گذاری کل سپاه جهش می‌کنه. البته واقعیت اینه که این اقدام و این حرکت کیفی با تاخیر زیاد انجام شده.

س: چرا دیرهنگام؟


ج: به این علت که الان سپاه ۴۰ ساله حافظ اصلی این رژیم تروریست است. خب چرا الان؟ همین امروز سناتور بن سس در حمایت از لیست‌گذاری سپاه گفت: «قصابان سپاه پاسداران سالهاست تروریست بوده‌اند!» پس چرا الان و با این دیرکرد؟ مگه بارها مقامات آمریکایی اعلام نکردن سپاه مسئول انفجار بیروت و برج خوبر در ظهران عربستان و... هست؟ مگه طرح تروریستی نیروی قدس سپاه برای انفجار در رستورانی در واشنگتن با هدف ترور یک سفیر خارجی لو نرفت؟

مگه مقاومت ایران لیست ۳۲ هزار مامور سپاه در عراق رو در سالهای ۸۴ منتشر نکردن که مسئول کشتار مردم عراق و نیروهای آمریکایی بودن؟ مگه بارها حمله نیروی قدس سپاه به اشرف و لیبرتی نبود؟ بعد از این که دولت آمریکا نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران را در لیست قرار داد، خانم رجوی در ۲۱ دیماه ۹۷از جانب شورای ملی مقاومت ایران خواستار قرار دادن تمامیت سپاه و وزارت اطلاعات آخوندها در لیست تروریستی وزارتخارجه آمریکا و اتحادیه اروپا شدند.

پس چرا این قدر دیر؟ واقعیت اینه که این دیرکرد به خاطر سیاست مماشات بود. سیاستی که برای منافع اقتصادی حاضر بود چشم بر روی هر جنایت رژیم و سپاه ببنده. حتی همین امروز یکی از معماران اصلی مماشات که طرف حساب اصلی مذاکرات برجام در دولت اوباما هم بود، حسابی به دست و پا افتاده بود که سپاه نباید نامگذاری تروریستی بشه.

بله، سیاست مماشات دهه‌ها این لیست‌گذاری رو به تاخیر انداخت و دست رژیم و سپاه رو در سرکوب و کشتار مردم ایران در داخل و تروریسم و خونریزی در خارج باز گذاشت. الان هم دولت آمریکا باید وزارت اطلاعات را هم در کنار سپاه لیست‌گذاری کنه و این هم یک تاخیر و نکرده جدی هست.

س: خب چی شد که این شرایط تغییر کرد؟


ج: به خاطر اینکه مردم ایران و سازمان پیشتازشون از ۳۸ سال پیش اعلام کردن این رژیم و سپاه پاسدارانش دشمن مردم ایران هستند، گفتند این رژیم و سپاه عامل کشتار در منطقه و تروریسم در جهان هستن. و تاکید کردند تنها راه در برابر این رژیم لیست‌گذاری سپاه پاسداران بازوی اصلی جنایت و سرکوبقاطعیت است و به عنوان راه‌حل اساسی، بر روی سرنگونی پافشاری کردن.

حتی مماشاتگران به خاطر همین ایستادگی مجاهدین بر شعار سرنگونی، خود مجاهدین رو لیست‌گذاری کردن، بمبارون کردن، خلع سلاح کردن، محاصره کردن، چراغ سبز به کشتار اونها در اشرف و لیبرتی توسط مزدوران رژیم دادن، برای چی؟
برای اینکه مجاهدین از شعار و خط سرنگونی کوتاه بیان. اما مجاهدین ایستادن.

همین ایستادگی و در کنارش قیامهای مردم ایران باعث شد سیاست مماشات در نهایت و در این زورآزمایی شکست بخوره. شکست سیاست مماشات به عنوان مبنا و روی کار اومدن دولت جدید آمریکا (به عنوان شرط) باعث شد روند تماما علیه رژیم شتاب بگیره و این زنجیره‌ای که گفتیم شکل بگیره که امروز به لیست گذاری سپاه بالغ بشه.

روند خودبخودی


وگرنه اگر شما این مقاومت و ایستادگی بر سر خط سرنگونی رو از معادله ایران حذف کنید!‌ کدوم دولتی در آمریکا پای چنین اقداماتی می آمد؟ روند خودبخودی تمام دولتهای دموکرات و جمهوری‌خواه که ارسال کلت و کیک و لیست‌گذاری مجاهدین (برای خوش آمد آخوند خاتمی شیاد) و بمبارون مجاهدین و ۴ فقره نامه نگاری به شخص خامنه‌ای در اوج قیام ۸۸ مردم ایران بوده!

پس این مقاومت ایران و سازمان محوری آن سازمان مجاهدین خلق ایران است که باعث شده سیاستها اینطور علیه رژیم دگرگون بشه و توفانهای جهانی رو علیه رژیم سمت و جهت بده. امیدواریم این اقدام، باعث تسریع در عملی شدن یک خواستة دیگر مقاومت ایران شود که سالهاست بر ضرورت ارجاع پرونده نقض حقوق بشر در ایران به شورای امنیت پس از ۶۵ بار محکومیت در ملل متحد و ارجاع پرونده قتل عام زندانیان به دادگاه بین المللی تاکید کرده است.

مطالب مرتبط

. حمایت ترامپ از نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی و حمایت سناتورهای آمریکا- وال استریت ژورنال

لیست‌گذاری سپاه پاسداران، بازوی اصلی جنایت و سرکوب
لطفا به اشتراک بگذارید: