لیست‌گذاری سپاه و تلاطم و وحشت در حکومت آخوندی

گفتگو با میثم ناهید در باره تلاطم و وحشت از لیست‌گذاری سپاه در نظام آخوندی


روز گذشته وزارت خارجه آمریکا، سپاه پاسداران رژیم آخوندی را در لیست سازمانهای تروریستی خارجی نامگذاری کرد. این اقدام، بازتاب گسترده‌یی در جهان داشت و تلاطم شدیدی نیز در رژیم آخوندی ایجاد کرد. گفتگوی ما با میثم ناهید به بررسی واکنشهای رژیم و دلایل هراس رژیم اختصاص دارد. با ما در این گفتگو همراه باشید

س: با گذشت ۲۴ ساعت از لیست‌گذاری سپاه، رژیم چه واکنش عمده‌ای داشت؟


ج: دایره واکنشهای رژیم بسیار گسترده هست. طوری که تقریبا تمامی مقامات رژیم وارد صحنه شدن و موضع گرفتن. از خود خامنه‌ای، تا روحانی، علی لاریجانی، رئیسی، (یعنی ولی فقیه و سران ۳قوه). همچنین سرکردگان سپاه و خود ظریف. یعنی طیفی از بازوی نظامی رژیم تا بازوی سیاسی اون.

برای همین میشه گفت این موضع‌گیریها در رابطه با لیست‌گذاری سپاه تقریبا بی‌سابقه بوده. تنها یک مورد دیگه طی چند سال اخیر بوده که با این گستردگی، تمامی سران نظام وارد صحنه شدن و موضع‌گیری کردن. اون هم خروج مجاهدین از لیست آمریکا که به خاطر سیاست مماشات و برای خوش‌آمد گویی به رژیم، دولت وقت آمریکا در سال ۷۶ این نام‌گذاری رو کرده بود.

س: ارزیابی‌تون از این میزان واکنش چیه؟


ج: اگه تمام این واکنشها رو جمع بزنیم و دود و دم‌ها و شعارها و پوشالهاش رو کنار بزنیم، جوهر حرف همشون (هدفی که دارن) اینه که این لیست‌گذاری رو کم‌رنگ کنن، کم اهمیت جلوه بدن و اقدامی در ردیف سایر اقدامات علیه رژیم طی ۴۰ ساللیست‌گذاری سپاه و تلاطم و وحشت گذشته قلمداد کنن. برای نمونه،‌ روحانی میگه: «دشمنان می‌خواستند این انقلاب، دورانش و زمانش چند هفته و حداکثر چند ماه بیشتر نباشد و انواع توطئه‌ها را علیه ملت ایران طراحی کردند».

یعنی گویا لیست‌گذاری سپاه هم در عداد سایر ضربات و فشارهای ۴۰ ساله گذشته علیه رژیم بوده، پس چیز جدیدی نیست! یا خامنه‌ای میگه این روند ادامه «چهل سال توطئه علیه جمهوری اسلامی» هست و اینکه: «آمریکا و دشمنان نادان چهل سال است که هر چه در توان داشتند علیه جمهوری اسلامی به کار بستند!»

پس یک روند فشار ۴۰ ساله هست! یا اگر به بیانیه ظریف نگاه کنید در اون نوشته: «آنها...همواره توطئه نام‌گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان "سازمان تروریستی خارجی" را دنبال کرده‌اند!». پس این یک موضوع ادامه داری بوده و جدید نیست.

کلان ضربه


هدفشون چیه؟ اتفاقا چون این اقدام، یعنی لیست‌گذاری تروریستی سپاه در تمام ۴۰ سال گذشته، یک امر بی‌سابقه و کلان ضربه، آنهم در ابعاد استراتژیک هست، می‌خوان روی این واقعیت خاک بپاشن و اون رو مخدوش کنند. چرا؟ در درجه اول از نظر داخلی. چون بیش از همه، این کلان‌ضربه روی نیروهای خود رژیم و مشخصا سپاه اثر بسیار مخرب و منفی می‌ذاره.

همین الان که نیروهای سپاه و بسیج به خاطر وضعیت بحرانی رژیم در بی‌انگیزگی شدید و ریزش بسیار بالا هستن. اگه خاطرتون باشه در ۱۶ فروردین گذشته (۱۳۹۷) ۳۰۰ تن از فرماندهان سپاه نامه‌ای به خامنه‌‌ای نوشتن و در آن به همین واقعیت اشاره کرده و با نگرانی گفتند: «در شرایط فعلی کلیتِ نظام روز به روز به پیکری بی‌جان و از درون شکننده شبیه‌تر شده و... رویکردهای اساساً غلط، از بسیج، مجموعه‌ای بی‌نشاط، کم‌عمق، ضعیف، و بدون ابتکارِ عمل ساخته که حتی امکانِ هرگونه حرکتِ جدی و مستقلِ مردمی را به بخش‌های زنده‌ی بدنه‌ی خود نیز نمی‌دهد».

یا منتظری دادستان کل رژیم در رابطه با وضعیت حوزه‌ها گفت که الان یک طیف بسیار گسترده در حوزه هستند که خواهان حذف ولایت‌فقیه از قانون اساسی هستند. یعنی ریزش کردند. برایان هوک هم در مقاله‌ای که دیروز در نیویورک تایمز منتشر کرد روی همین ریزش و شدت بی‌انگیزگی نیروهای رژیم انگشت گذاشت و گفت: «نیروهای رژیم ایران از رمق افتاده‌اند. برای نمونه...کمتر کسی (داوطلبانه) عضو سپاه پاسداران می‌شود. کسانی که خواهان آخوند شدن هستند،‌ بسیار اندک می‌باشند!»

نترسید


خب،‌ خامنه‌ای و سران نظام هم بهتر از هر کس به این وضعیت اشراف دارن. بی‌جهت نیست که خامنه‌ای از ۱۹ بهمن ۹۷ تا اول فروردین که ۵ سری سخنرانی عمده داشت، در همه آنها بدون استثنا به نیروهای رژیم می‌گفت: «نترسید، نگران نباشید، ازلیست‌گذاری سپاه و تلاطم و وحشت دشمن وحشت نکنید،‌ مایوس نشوید و...»

بنابراین روشن است که وقتی در این وضعیت، رژیم یک کلان ضربه بسیار سنگین و بی‌سابقه دریافت می‌کند (که بر خلاف ادعای سران رژیم مورد مشابهی در ۴۰ سال گذشته نداشته) اول از همه زیر پای همین نیروها و بدنه نظام خالی شده و شدت ریزش دو چندان می‌شود.

یکی از مسئولین مجاهدین که در زمان شاه در زندان بود،‌ تعریف می‌کرد چون شاه و ساواک پشتشان به آمریکا گرم بود،‌ به محض اینکه کارتر سیاست حقوق‌بشر را آورد و از پشت شکنجه و شلاق شاه کنار رفت، بازجوهای ساواکی که خوب پیام این اقدام رو فهم می‌کردند، یک هفته نشد که از کشور فرار کردند.

چرا که می‌‌دانستند این ضربه چه سرانجام سیاهی برای نظام سلطنتی دارد. حالا اقدام سران رژیم برای مقابله با این وضعیت چیست؟ مخدوش کردن این کلان ضربه استراتژیک با ترفند گذاشتن آن در کنار سایر رویدادها و عادی نشان دادن آن، صورت می‌گیرد.

س: اما سران رژیم همه از مقابله به مثل صحبت کردن و در مجلس ارتجاع هم نیروهای آمریکایی در منطقه را لیست‌گذاری تروریستی کردند!


ج: این که یک اقدام مضحک است. برای نمونه ظریف که به روحانی نامه نوشت که سنتکام را در لیست بگذاریم، گویا یادش رفته در ۱۳ آذر۹۲ گفته بود: «آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟»

یا پاسدار جعفری که گفت نیروهای آمریکایی در منطقه دیگر امن نیستند، گویا یادش رفته بود که ۲ سال پیش همین تهدیدات رو در رابطه با قانون کاتسا کرد، آنهم ۲ بار که اگر این قانون در کنگره آمریکا تصویب شود، تا شعاع هزار کیلومتری نیروهای آمریکای را هدف موشک قرار می‌دهیم. آن قانون تصویب شد، اما از عملی شدن آن تهدیدها خبری نشد. بعد گفت اگه سنا تصویب کند این کار را می‌کنیم، سنا هم تصویب کرد، رئیس‌جمهور آمریکا هم امضا کرد، اصلا جعفری تا مدتی پیدایش نشد!

یا این همه دود و دم مقابله با اسرائیل می‌کنند. نمونة دیگری از توخالی بودن این ادعاها این است که الان بیش از ۲۱۰ بار حمله اسرائیل به نیروهای سپاه در سوریه تنها طی یک سال حمله هوایی شده و تلفات و خسارات سنگینی به نیروهای رژیم وارد آمده،‌ حتی یک نمونه واکنش رژیم وجود نداشته که هیچ،‌ صدایش را هم در نمی‌آورند!

بنابراین، این حرفها در ادامه همان مصرف داخلی برای جلوگیری از روحیه‌باختگی بیشتر بدنه نظام است و کسی هم این هارت و پورتها را جدی نمی‌گیرد. یک نکته دیگر: ظریف نمی گوید کل آمریکا را لیست گذاری کنیم، می‌گوید تنها سنتکام! خب اگر تو می‌خواهی مقابله به مثل کنی، چرا کل آمریکا را در لیست خودت نمی‌بری؟! که خود این هم نشان می‌دهد که حتی در این دود و دم، نگران هست که به کل آمریکا چنین برچسبی بزند.

س: اما آمریکا هم فقط سپاه را در لیست برده و نه کل نظام را!


ج: وقتی همه می‌گویند این لیست گذاری یک اقدام بی‌سابقه هست، یک بخش عطف به همین واقعیت است. همه می‌دانند که سپاه در حقیقت معادل کل نظام است. چرا؟ در تمام تار و پود رژیم سپاه هست. همین امروز در مجلس ارتجاع،‌ مگه همه لباس سپاه نپوشیده بودند؟ به طور واقعی هم عمدة وزیران، گردانندگان رسانه‌ها و مطبوعات، استانداران، سفیران، مدیران بالای نظام، پاسدار هستند.

مگر لایحه مضحک لیست‌گذاری سنتکام را فراکسیون به اصطلاح امید که مثلا اصلاح‌طلبان نظام هستند، ارائه نکردند؟ مگر خودشان نمی‌گویند تمام اقتصاد و مدیریت کشور در دست سپاه است. به وزرای نیروی رژیم نگاه کنید!‌ تقریبا همه پاسدار هستند.
علی لاریجانی،‌ رئیس مجلس رژیم هم پاسدار است.

برای همین، اتفاقا کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که لیست‌گذاری سپاه، یعنی لیست گذاری کل رژیم. حسین موسویان از دیپلوماتهای سابق رژیم از باند اصلاح طلب طی گفتگویی تصریح کرد: «این اقدام آمریکا اقدامی علیه کل حاکمیت است. برخی نباید تصور کنند که این اقدامی در مخالفت با یک جناح سیاسی در ایران است!»

س: شما گفتید هدف رژیم مخدوش کردن اهمیت این لیست‌گذاری هست. اما جدای از مواضع رژیم، واقعیت چیست؟


ج: واقعیت همان است که همه می‌گویند «بی‌سابقه». البته فراتر از بی‌سابقه هم هست. چرا؟ شما به تاریخ معاصر ایران نگاه کنید. طی ۶۰ سال گذشته تمامی روسای جمهور و دولتهای آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، کاملا سمت دیکتاتوری را لیست‌گذاری سپاه و تلاطم و وحشتگرفتند و رودرروی مردم و نیروهای آزادیبخش و ملی.

از زمان دکتر مصدق- تا انقلاب ۵۷- تا داستان کیک و کلت و انجیل ریگان برای خمینی-تا لیست‌گذاری مجاهدین برای خوش‌آمدگویی به آخوند شیاد خاتمی-تا بمباران مجاهدین توسط دولت بعدی-تا خلع سلاح و محاصره و دو دستی تقدیم کردن حفاظت اشرف به نیروهای مزدور رژیم و... اما الان ورقی چرخیده. انهم به یمن پایداری و ایستادگی مجاهدین و مردم ایران بر شعار سرنگونی.

علت مبنایی، ایستادگی و مقاومت مردم ایران و سازمان پیشتازشان (مجاهدین) بر روی شعار و خط سرنگونی، از روز ۳۰خرداد۱۳۶۰ تا امروز است. سیاست مماشات هدفش تاراج اقتصادی است. اما در دنیای کنونی، لازمه این تاراج،‌ وجود یک حکومت ضدمردمی و «باثبات» است.

وجود دشمن و آلترناتیو مردمی برای نظام آخوندی که بی‌شکاف و محکم بر طبل سرنگونی می‌کوبد، باعث بی‌ثباتی شدید رژیم می‌شود. بی‌جهت نیست که در تمام طول این ۴دهه،‌ مماشاتگران تلاش کردند با لیست‌گذاری و بمباران و کودتای ۱۷ ژوئن و محاصره اشرف و لیبرتی و...،‌ دشمن اصلی رژیم ولایت فقیه را از صحنه حذف کنند.

اما مجاهدین با پایداری خود و البته پرداخت بهای سنگین، در یک زورآزمایی سخت، در نهایت سیاست مماشات را از نفس انداختند. از طرفی دولت جدید آمریکا هم دید که دیگر مماشات تامین‌کننده منافع آمریکا نیست و آنرا کنار گذاشت و تاکید کرد: «آمریکا حالا از اشتباهات گذشته خود درس گرفته... و به این نتیجه رسیده است که باید با رژیم ایران مقابله کرد، نه این که درآغوششان کشید» (پومپئو-۲۰دی۹۷)

بنابراین اگر بخواهیم تمام حرف را جمع بزنیم:


رژیم کلان ضربه استراتژیک با پیامدهای بی‌سابقه دریافت کرده است. امروز زید‌آبادی یک مهره رژیم گفت: «موضوع ظاهراً به عملیات برون مرزی سپاه منحصر نمی‌شود زیرا اگر چنین بود، صرف وارد کردن نام سپاه قدس به فهرست گروه‌های تروریستی کفایت می‌کرد». بعد میگه پیامدهای این اقدام بسیار بیشتر از چیزی هست که فکرش را بکنیم.

حسین موسویان هم میگه: «جان بولتون و برخی دیگر از کارگزاران کلیدی دولت آمریکا با مجاهدین، بنا دارند تا یک‌سال آینده در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، از هرچه در ظرفیت و توان دارند برای ساقط کردن حکومت ایران استفاده کنند!»
یعنی بحث لیست‌گذاری بسیار جدی ست که حاصل ۴۰ سال مقاومت و خون شهداست. این اقدام چون کلان ضربه به ارگان نگه دارنده نظام است،‌ زمینه‌ را هرچه بیشتر برای قیام و کانونهای شورشی آماده می‌کند

مطالب مرتبط

واکنشهای رژیم نسبت به لیست گذاری سپاه پاسدران درلیست تروریستی-رودررو

لیست‌گذاری سپاه و تلاطم در نظام
لطفا به اشتراک بگذارید: