گزارشهایی از فجایع سیل و اعتراض مردم در شهرهای مختلف کشور

گزارشهایی از فجایع سیل و اعتراض مردم در شهرهای مختلف کشور

گزارشهایی از فجایع سیل در اهواز و دیگر نقاط خوزستان، همراه با گزیده یی از برنامه ارتباط مستقیم با سیمای آزادی

با شکسته شدن سیل‌بند و انحراف آب کرخه در ورودی شهر اهواز اکنون این منطقه زیر آب رفته و سیلاب و فاضلاب وارد چهارراه زند و خیابان خسروی شده است و دستور تخلیه فوری 5 منقطه اهواز صادر شده است.

آب و برق برخی از مناطق شهر اهواز براثر سیل قطع شد. تاکنون234روستای حاشیه رودخانه های دز، کرخه و کارون در خوزستان تخلیه شده اند و 95روستا در محاصره سیل هستند

صبح چهارشنبه جاده سوسنگرد- بستان نیز به زیر آب رفت.

گزارشها حاکیست، صبح روز چهارشنبه گروه تخریب سپاه ضدمردمی با وجود تجمع و اعتراض مردم، کانال موسوم به چمران را به طرف مناطق عبوده، طویبه و ضبه در غرب شهر اهواز باز کردند.

جاده سوسنگرد- بستان به زیر آب رفت

قسمتی از برنامه ارتباط مستقیم با سیمای آزادی درباره فجایع سیل، تبهکاری رژیم، و کمک رسانیهای مردمی

مجری : الان ازوجوه مختلف دوستانی که با همراه بودند موضوع سیل نقش رژیم آخوندی و تبهکاری آن را در بوجود آمدن این ضایعه و مصیبت برای هموطنان مان توضیح دادند و تشریح کردند. الان با توجه به تخصص خود شما میخواستم این سوال را ازشما بپرسم که چه پیامدهایی دارد این سیل برای هموطنان مان خود سیل که جاری میشود طبعا یک ضایعاتی را ببار می آورد بعد از آن پیامدهایش چی هست؟

دکتر جهانسوز:‌ اتفاقا انگشت گذاشتید روی نکته بسیارجالبی خوب سیل آمده اموال مردم را برده خانه هایشان را نابود کرده دام هایشان را ازبین برده و واقعا در عمل هستی شان را از بین برده ولی تنها چیزی که الان بایستی هموطنان عزیز من به فکر آن باشند سلامتی خودشان است. در اینچنین فاجعه هایی که بوجود می آید معمولا می تواند بسرعت امراض واگیر مثل وبا شیوع پیدا کند و دراین صورت اگر مریض بشوند افراد دسترسی به دارو و دوا و درمان نیست بخصوص در آن سرزمین آخوند زده بنابراین بایستی به فکر باشند که چطوری خودشان را سالم نگهدارندتا بتوانند بقیه عمل ها و کارهایی که لازم است را انجام دهند. بنظر من .. گاهی با دوستان مجاهد صحبت میکنم و میگویم که مهمترین چیزی که شما را سرپا نگهداشته بعد از اینهمه جنایتی که در حق شما کرد وبعد از اینکه ۱۲۰ هزار از شما را شهید کردبعد از اینکه در جریان تابستان ۱۳۶۷ کشتارهای عجیب و غریبی کرد بیش از سی هزار نفر از مبارزین که شاید ۹۵ درصدش به گفته .. مجاهدین بودند، را کشتند چطور شما میتوانید هنوز سرپا باشید هنوز اینقدر با قدرت حرکت میکنید و روز بروز هم بهتر میشوید شما جواب بعضی از دوستان را شنیدم می گویند که تشکیلات تشکیلات تشکیلات

درمورد این مسئله هم که درمورد رعایت بهداشت در این مقطع که حادثه پیش آمده اگر از من کسی بپرسد می گویم آب سالم آب سالم آب سالم. چون آبها همه آلوده هستند برای اینکه فاضلاب ها موقعی که جریان سیل پیش می آید می زنند بیرون . دامهاییکه مرده اند خوب توی همان آب هست و مقدار بسیار زیادی باکتری و ویروس توی این آبهاست باتوجه به اینکه دسترسی به آب آشامیدنی نیست البته بعضی از هموطنان دیده ام توی برنامه های تلویزیونی شما که آب می آورند ولی بهرحال آن یکسری محدودیتهایی دارد باید اینها بتوانند با یک کار بسیار بسیار ساده آب را ضد عفونی اش کنند و قابل شرب و شستشو کننددر این صورت یک روش اول گل و لای آب را می گیرند این اولین قسمت است چطوری گل .. آب را می توانند دریک ظرف هایی بریزند و بعد بگذارند تا رسوب کند گل و لای . بعد از روی آن حدود شاید ۱۰ سانتی متر آخرش را دست نزنند و رویش را بردارند اگر بتوانند یک لوله هایی بسازند یکی نه ده تا بیست تا بخصوص شورا های مردمی که به خواست خواهر مریم درست شده آنها میتوانند از اینکارها انجام بدهند لوله هایی بسازند یک سر لوله را با پارچه تمیز خیلی محکم ببندندبعد نصف لوله را پر کنند از سنگ شن ببخشید از ماسه وبعد عمودی نگهدارند از بالا آب بریزند وقتی که آب از توی ماسه ها عبور کند و از توی پارچه به پایین بریزد یک ظرفی بگذارند آب گل و لای اش گرفته میشود البته اگر بتوانند و ذغال در اختیار داشته باشند همین ذغال معمولی و ذغال را بکوبند نرمش کنند پودرش کنند و با این ماسه قاطی اش کنند اگر ماسه هم نبود خود ذغال به تنهایی هم کافی است

ذغال خوبی اش این است که اگر مقایسه کنیم با ماسه می تواند رنگ و بوی آب را هم از بین ببرد چون آبها کثیف اند ممکن است بو هم بدهند خوب یک قسمت را انجام دادیم آب حالا زلال شده خیلی آب تمیزی به نظر می آید ولی هنوز مهمترین قسمتش که ضد عفونی کردنش است انجام ندادیم .

برای ضد عفونی کردن دو راه وجود دارد. معمولا یک راه شیمیایی است . در راه شیمیایی می توانند از قرص های کلر استفاده کنند. که باز ممکن است دسترسی نداشته باشند، چون جاده ها بسته است و راهها بسته است . یا اینکه از محلول ید استفاده کنند، ولی پزشکان و متخصصین ید را زیاد توصیه نمی کنند. چون بخصوص برای کسانی که مشکل تیروئید دارند، یا خانمهای حامله،‌نباید از ید استفاده کنند. یا از همین بلیچ های معمولی هم می توانند استفاده کنند. ولی من بعنوان یک شیمیست توصیه می کنم. اگر بتوانند راه دیگری وجود داشته باشد که بتونند از مواد شیمیایی یک جورهایی استفاده نکنند، من ترجیح می دهم . آن راه جوشاندن این آب، آبی که الان زلالش کرده و تمیزش کردیم، می آوردند، می جوشانند. درجه حرارت همه می دانند که آب، در صد درجه می جوشد. در کنار دریا ولی هرچی ارتفاع بره بالا این درجه درجه جوش می افته پائین. بنابراین اگر در سطح دریا باشیم. خوب یک دقیقه آب را بچوشانند، تمام باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد. ولی چون در ارتفاع بیشتری هستند، درجه جوش آب می افته پایین. مثلا می شه ۹۵ و ۹۶، بسته به ارتفاع آن منطقه هست . بهتر است که برای سه تا چهار دقیقه آب را بجوشانند. حالا این آب کاملا هم زلال شده و هم ضدعفونی شده، قابل نوشیدن هست و قابل شستن و توصیه می کنم که حتما اگر مسواک هم می زنند، از این آب استفاده کنند. از آب ضدعفونی شده . دست و روی بخصوص بچه ها را اگر می شویند از این آب استفاده کنند و به این طریق می توانند که از یک فاجعه جدیدی که ممکن است در اثر امراض واگیر بوجود بیاید مثل وبا جلوگیری کنند. و این خیلی خیلی به نظرمن کار مهمی است چون اگر افراد مریض بشوند دیگر هیچ گونه کمکی به کسان خودشان و افراد دیگر نمی توانند بکنند.

مجری :

سوال:‌خیلی متشکرم از توضیحاتی که دادید، رهنمودهای بسیار جالب و در عین حال ساده ای بود. الان آقای جهانسوز می خواستم بپرسم که توصیه ای خودتان دارید. به هموطنانمون بخصوص جوانها و شوراهای مردمی، اینکه چه اقداماتی می توانند بکنند که از همین بیماریهایی که الان شما رهنمودهایی دادید، بتوانند بیشتر از شیوع اش جلوگیری بکنند و بتوانند بهتر مقابله بکنند؟

دکتر جهانسوز:‌

یکی همین گروههایی که باصطلاح به توصیه خانم رجوی درست شده، شوراهای مردمی، اینها می توانند شاخه های مختلف داشته باشند. احتمالا آنها که در منطقه هستند، و محل هستند می دانند که چه چیز مورد نیاز هست. ولی یک چیزی که از همه بیشتر مورد نیاز است آب است هم برای آشامیدن و هم پختن و هم برای دست و رو شستن و هم برای مسواک زدن. از هر چیز مهم تر است بنابراین باید یک تیمی درست کنند که کارشان فقط این باشد که برای آن روستا و یا برای آن محله و منطقه فقط آب ضد عفونی شده تهیه کنند و در اختیار آنها بگذارند و از هیچ آب دیگری که باصطلاح الان سیل بوجود آورده و عفونت تویش هست، استفاده نکنند.

این توصیه من است که فقط روی آب تکیه کنند و این تیم خیلی خیلی خوبی بوجود بیاورند.

مجری :

بله خیلی متشکرم . تاکید ویژه ای شما دارید بر استفاده از آب سالم در واقع به عنوان یک مبنا. بهرحال ممنونم از توضحاتتون آقای جهانسوز و نکاتی که گفتید، فکر می کنم خیلی قابل استفاده باشه اگر بشه این توصیه ها و این توضیحات را رساند. بدست جوانها و هموطنانمون در مناطق سیل زده، خیلی ممنونم و آرزوی موفقیت و پیروزی دارم برای شما.

دکتر جهانسوز:‌

اگر وقت هست من یک نقطه دیگر هم دارم.

مجری ::‌بفرمایید

دکتر جهانسوز:‌ ببینید یک چیزی که افرادی که متخصص هستند، این ها حرفهای من نیست و باصطلاح از مقالات و کتابهای افرادی که در این رشته ها متخصص هستند من استخراج کرده ام. وقتیکه سیل می آید، بعضی ها به زور سیل کم بها می دهند. سیل بسیار بسیار قدرتمند است چون آبی که آنجا هست مقدار بسیار زیادی توش گل و لای هست . بنابراین وزن مخصوص آب که یک هست باصطلاح ( آب مقطر در ۴ درجه)‌در اینجا بسیار بسیار زیاد است . اگر یادتان باشد وقتی که هنوز دریاچه ارومیه را این آخوندها و پاسدارها از بین نبرده بودند، مردم که برای استراحت آنجا می رفتند، آب بقدری شور بود که باصطلاح دانسیته اش آنقدر زیاد بود که مردم روی آب می ماندند و نمی توانستند. باصطلاح در اون آب غرق بشوند. اینجا هم این آبی که سیل که می آید بسیار بسیار دانسیته اش بالایه . وقتی که بالایه اگر بخواهد یک نفر از توی این آب، بعضی ها را من دیدم متاسفانه یک جوانی را دیدم که با موتور سیکلت از یک طرف خیابان می خواست برود آن طرف خیابان،‌ آب انداختش و بردش و غرقش کرد. افراد سعی نکنند وقتی آب سیل جریان دارد از آن عبور کنند. طبق این نوشته متخصصین. می گویند که اگر ارتفاع آب شش اینچ باشه که می شه ۱۵ سانتیمتر. قادر است که یک فرد بزرگسال را بیاندازد و با خودش ببرد و وقتی هم که یک نفر افتاد، شانس اینکه بلند بشه خیلی خیلی اعتبارش کم است. حالا اگر این دو برابر بشود. یعنی سی سانت بشود ارتفاع می تواند ماشین های کوچک را ببرد و این نمونه را شما در شیراز و شهرهای دیگر دیدید. و اگر ۶۰ سانتی متر بشود می تواند که ماشین های بسیار بسیار بزرگ را با خودش حمل کند. بنابراین اینها توصیه می کنند که مردم فکر نکنند که چون وزن ماشین شان خیلی خیلی زیاد است توی ماشین بنشینند. هیچ موقع وقتی سیل دارد می آید در ماشین ننشینید. از ماشین بسرعت بیایید بیرون و بروید در مرتفع ترین قسمت و در آنجا بایستید تا موقعی که سیل آرام بشود و بتوانید بیایید بیرون. بنابراین هیچ موقع تلاش نکنید که از روی سیل عبور کنید.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: