تعادل قوای بین‌المللی و لیست گذاری سپاه

لیست گذاری سپاه پاسداران و تعادل قوای بین‌المللی در حال حاضر

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران در رابطه با لیست گذاری سپاه و اظهارات مقامات آمریکایی و رژیم

با گذشت ۴روز از لیست‌گذاری سپاه پاسداران، به نظر می‌رسه که این رویداد، به روند تحولات سیاسی و تغییر تعادل قوای بین‌المللی به زیان رژیم بیش از پیش شتاب داده، این موضوع گزارشی است که اکنون از نظر شما می‌گذرد.

گزارش:


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت که سپاه پاسداران مسئول اصلی اجرای سیاست خارجی رژیم ایران و پیشبرد سیاست صدور تروریسم است. هوک در این گفت‌وگو که روزلیست گذاری سپاه پاسداران و تعادل قوای بین‌المللی در حال حاضر گذشته پخش شد، گفت: «سپاه صدور تروریسم را در خاورمیانه انجام داده است. اگر به مناطق بی‌ثباتی در خاورمیانه مثل عراق، سوریه، لبنان، یمن یا بحرین نگاه کنید، می‌بینید که سپاه پاسداران در آن مناطق حضور دارد. ضمن این که در عراق ۶۰۳ نیروی آمریکایی به دست سپاه پاسداران کشته شدند.»

‌برایان هوک افزود: «دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه بدون از قدرت انداختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تضعیف رژیم، ممکن نیست.» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در مورد تحریم‌ها و تاثیر آن در بازار نفت گفت: «وقتی که ما در (برجام) بودیم، تحریم‌های مالی و تحریمهای نفتی رژیم ایران در حالت تعلیق بودند، خروج از این توافق به ما ابزار خیلی خوبی داد تا فشارها را دنبال کنیم. ۸۰ درصد درآمد ایران از صادرات نفت است و ما قصد داریم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم.»

در یک تحول دیگر شش سناتور جمهوریخواه طی نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از او خواستند به مایک پمپئو وزیر خارجه دستور دهد تمامی ابعاد برنامه اتمی رژیم ایران متوقف شود. این شش سناتور گفته‌اند معافیت‌هایی که ماه مه در مورد برنامه اتمی ایران به پایان می‌رسد، دیگر نباید تمدید شود.

نامه به ترامپ


به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این نامه نهم آوریل (۲۰ فروردین) برای پرزیدنت ترامپ ارسال شد. تد کروز از ایالت تگزاس، تام کاتن از ایالت آرکانزاس و مارکو روبیو سناتور از ایالت فلوریدا از جمله امضاکنندگان نامه هستند. اشاره این سناتورها به معافیت‌هایی است که دولت ترامپ پس از خروج از برجام، قائل شد که به رژیم اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که این بخشی از توافق در برجام برای محدود کردن خطر حرکت برنامه اتمی رژیم ایران به سمت ساخت سلاح اتمی بود تا علاوه بر نظارت آژانس، دیگر کشورها هم مشارکت و نظارت داشته باشند. این شش سناتور در نامه خود به رئیس جمهور نوشته‌اند: «مدارک زیادی هست که نشان می‌دهد ایران از سال ۲۰۰۳ به بعد برنامه اتمی نظامی خود را از راه برنامه اتمی غیرنظامی ادامه داده است.»

ماهان ایر


پیش از این سناتور مارکو روبیو در توئیتی با اشاره به برقرار شدن خط پروازی بین تهران و کاراکاس توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایر متعلق به سپاه پاسداران نوشت، این دلیل دیگری است که چرا رژیم ایران یک تهدید علیه امنیت ملی آمریکاست.لیست گذاری سپاه پاسداران و تعادل قوای بین‌المللی در حال حاضر
شرکت هواپیمایی «ماهان» ایران صبح دوشنبه ۱۹فروردین پروازهای مستقیم تجاری به مقصد ونزوئلا را آغاز کرد.

شرکت هوایی ماهان به دلیل ارائه خدمات به سپاه پاسداران و انتقال نیرو و تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی تحت تحریم قرار گرفته است. در همین حال به دنبال اقدام نمایشی رژیم در مورد قرار دادن ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در لیست تروریستی، سنتکام با مشارکت فرانسه و انگستان اقدام به برگزاری یک مانور دریایی در خلیج فارس کرد. این مانور نظامی حاوی این پیام سیاسی است که قدرتهای اروپایی در کنار آمریکا و رو در روی رژیم قرار دارند.

متشنج کردن اوضاع


سنتکام در حساب توئیتری خود تصویری از این مانور که «نیزه سه شاخة آرتمیس ۱۹» نام دارد را به نمایش گذاشته است. در همین حال کارشناسان رژیم مکرراً نسبت به هر گونه متشنج کردن اوضاع که می‌تواند سمت و سوی نظامی و جنگ به شرایط موجود بدهد، به رژیم هشدار می دهند. یکی از این کارشناسان به نام صادق ملکی که از وی با عنوان کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی نام برده می‌شود طی مقاله‌یی با عنوان «مراقب باشیم به دام نیفتیم» می‌نویسد: «امریکای ترامپ با وارد کردن سپاه به فهرست گروه های تروریستی، بخش مهمی از ابزار حاکمیتی (رژیم) را در ذیل گروه تروریستی قرار داده تا رژیم را وادار کند در بن بست انتخاب گزینه های تسلیم و یا جنگ قرار بگیرد

باید درک کرد که دیگر ابعاد این تهدید آن قدر جدی است که خطرات آن، بیش از خطرات جنگ تحمیلی است». وی با اشاره به لزوم مسکوت گذاشتن اشتباهات رژیم که شرایط را به این نقطه رسانده ‌ می‌افزاید: « امریکا البته در سکوت روسیه در سوریه چند صباحی است که جنگ علیه سپاه را با حمایت از حملات اسرائیل آغاز کرده است. همان گونه که ما وارد این تور نشدیم، نباید وارد عمل متقابلی شویم که فارغ از مسئله برابری ظرفیت، برای ورود ایران در حکم ورود به دامی خطرناک است».

گفتگوی سیاسی


س: بعد از لیست گذاری سپاه پاسداران شاهد این هستیم که موضعگیری مقامات دولت آمریکا علیه رژیم همچنان ادامه دارد. مضمون این تحولات و موضعگیری ها چیست؟


ج: فکر می کنم اگر به تعدادی از این موضعگیری ها و اظهارات توجه کنیم مضمون آن روشن میشود. جان بولتون روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در یک مصاحبه رادیویی، گفت: «قاسم سلیمانی» سرکردة نیروی قدس «یکی از خطرناک‌ترین افراد در لیست گذاری سپاه پاسداران و تعادل قوای بین‌المللی در حال حاضرجهان است»، بولتون خاطر نشان کرد « تروریستی خواندن سپاه پیامی است به هم‌پیمانان ایالات متحده در اروپا که اگر هر کس بخواهد به فکر تجارت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باشد، باید فکر بیست سال حبس آن را هم بکند».

پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم پیش از اینها گفته بود بین قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابوبکر البغدادی رهبر داعش تفاوتی نیست و هر دو تروریست هستند. برایان هوک هم در یک گفتگوی تلویزیونی سپاه را عامل اصلی اجرای سیاست خارجی رژیم و صدور تروریسم دانست و با اشاره به نقش سپاه در عراق سوریه و لبنان و اینکه رژیم در عراق نیروهای آمریکایی را کشته گفت «دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه بدون از قدرت انداختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تضعیف رژیم، ممکن نیست.»

این موضعگیریها که اشاره کردم همچنان که خود این مقامات هم تصریح می کنند تشدید فشارهای سیاسی و تحریمهای اقتصادی بر رژیم است تا رژیم دست از سیاست منطقه یی خود و صدور تروریسم و موشکی بردارد و شروطی را که جامعه جهانی اعلام کرده بپذیرد.

س: در برابر این موضعگیریها، متقابلاً رژیم چه موضعی داشته؟


ج: تا آنجا که به اظهارات علنی بر می گرده رژیم اساساً به رجز خوانی و شاخ و شانه کشیدن پرداخته. که اساسا مصرف داخلی داره. تا آنجا که حتی خامنه ای هم مجبور شد به نیروهای خودش هشدار بدهد که با فحش دادن و اینکه به اینها بگیم خبیث و... مسئله حل نمیشه ما باید به فکر مطالبات ۸۰میلیون جمعیت باشیم. یعنی خود خامنه ای بهتر میدونه که از این رجز خوانی ها و شعارها آبی برای نظامش گرم نمیشه.

اما کارشناسان رژیم وحشت خود را ابراز می‌کنند و به رژیم هشدار می‌دهند که این لیست گذاری رژیم را در یک دوراهی مرگبار قرار میده. و به نفع مردم و مقاومت ایران تمام میشه. سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی نوشت: «امریکای ترامپ با وارد کردن سپاه به فهرست گروه های تروریستی، بخش مهمی از ابزار حاکمیتی و عامل مهم تامین امنیت ملی ایران را در ذیل گروه تروریستی قرار داده تا ایران را وادار کند در بن بست انتخاب گزینه های تسلیم و یا جنگ قرار بگیرد.باید درک کرد که دیگر ابعاد این تهدید آن قدر جدی است که خطرات آن بر ایران، بیش از خطرات جنگ تحمیلی است».

بن بست


این کارشناس حکومتی در ادامه نوشته است:«در بن بست انتخاب گزینه جنگ و تسلیم، حتما و حتما خطوطی هرچند کم رنگ، وجود دارد که وظیفه رهبران به هنگامه بحران، تشخیص این خطوط برای رسیدن به راه سوم است». البته اینکه رژیم در دو راهی تسلیم و جنگ بتونه راه سومی پیدا کنه که جان به در ببره بعیده چون اساسا در چنین تعادل قوایی با جامعه جهانی قرار نداره که بتونه چیزی درخواست کنه. جالبه در حالی از راه سوم حرف زده که در ادامه نوشته: «در حالی که رژیم امریکا و البته در سکوت روسیه در سوریه چند صباحی است که جنگ علیه سپاه را با حمایت از حملات اسرائیل آغاز کرده است».

س: ولی به هر حال رژیم در صحنه سیاسی تلاش می کنه با پیدا کردن متحدینی از اروپا تا چین و روسیه از دیوار تحریمها عبور بکنه و لیست گذاری سپاه پاسداران را خنثی بکنه. آیا از این طریق امکان موفقیت نداره؟


ج: روسیه را که الان از زبان خود رژیم گفتم. ضمن اینکه هیچ یک از اینهایی که شما گفتید با لیست گذاری سپاه مخالفتی نکرده اند. اروپا که از قبل هم شروطش برای رابطه با نظام این بود که باید دست از سیاستهای منطقه‌یی موشکی و حقوق بشری اش لیست گذاری سپاه پاسداران و تعادل قوای بین‌المللی در حال حاضربرداره و در این زمینه اختلافی با آمریکا نداره. ضمن اینکه همزمان محکومیت نقض حقوق بشر توسط رژیم از جانب اتحادیه اروپا با لیست گذاری نمی تواند اتفاقی باشد.

کارشناسان رژیم و حتی برخی از مهره‌ها و رسانه‌های رژیم هم تاکید می‌کنند که هیچ امیدی به اروپا یا روسیه و چین نباید داشت. رحمان قهرمان‌پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل: آنچه در بیانیه گروه هفت آمد و از ایران خواست که فعالیت‌های دفاعی خود را محدود کند، نشان دهنده این است که اروپا می‌خواهد فشارش را بر ایران مضاعف کند.

پیرمحمدملازهی ،تحلیلگر مسائل منطقه شرایط بسیار بد است اروپا متحد آمریکاست و عضو ناتو می باشد. اروپا نمی تواند به خاطر ایران وارد چالش با آمریکا شود ... اگر اروپا در شرایطی قرار گیرد که میان منافع خود با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند منافع آمریکا بر را برمنافع ایران ترجیح خواهند داد.

س: رژیم دست به یک سری اقدامات زده و مواضع تندی اتخاذ کرده بالاخره رژیم می خواهد چکار کند؟


ج:آنچه که شما به اسم اقدامات اسم می آورید بیشتر یک مشت ژست بوده. مثل لباس پاسداری پوشیدن در مجلس ارتجاع. یا گذران قانونی برای لیست گذاری نیروهای امریکایی در خاورمیانه (سنتکام)در مجلس ارتجاع که تصویبش را مشروط کردن به تایید کنگره آمریکا ازلیست گذاری آمریکا و اجرایی شدن قانون مجلس آخوندی هم موکول شده به تایید خامنه‌ای. یک واکنش ضعیف و ذلت بار. کما اینکه کیهان خامنه ای نوشت این از موضع ضعف است. اگر می خواهید واکنش نشان بدهید تنگه هرمز را ببندید. این واکنش ها به این دلیله که رژیم در موقعیتی نیست که بتونه به اقدام جدی دست بزنه.

این لیست گذاری یک روند غیر قابل بازگشته این روند علیه رژیم در حال تغییره. و حلقه انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی را بر گردن رژیم هر روز تنگ تر می کنه. آنچه که مهم است بازتاب این تغییر در داخل رژیم ایران است. کما اینکه خودشان سوز و گداز می کنند که این لیست تروریستی همانی است که مجاهدین دهسال قبل از آن خارج شدند. و به این ترتیب به تغییر تعادل قوا به نفع مردم و مقاومت ایران اذعان می کنند.

نصرت الله تاجیک یک دیپلمات سابق رژیم هم با ابراز وحشت گفت:«به دنبال ایجاد یک شورش داخلی از طریق افزایش التهاب اجتماعی و تشدید نارضایتی‌ها و طبیعتا افزایش تنش‌ها و درگیری داخلی است تا این که کشور را به سمت فروپاشی جلو ببرد».





مطالب مرتبط

ترس و وحشت در خلافت خامنه ای پس از لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران و واکنشهای امام جمعه های خامنه ای در شهرهای مختلف

بیانیه کاخ سفید: سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی خارجی نامگذاری شد
لطفا به اشتراک بگذارید: