لیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومت

نگاهی به تاثیرات لیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در پهنه های مختلف

گفتگو با حسین داعی الاسلام

کیهان خامنه‌ای در یادداشت امروز خود تلاش کرده است لیست‌گذاری سپاه را اقدامی با هدف صرفاً اقتصادی وانمود کند. این مقاله، با حمله به باند روحانی که سلطه سپاه بر اقتصاد کشور را عمده کرده و به این ترتیب به آمریکا گرا داده‌اند، متقابلاً پیشنهادلیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومت کرده که رژیم هم فعالیتهای اقتصادی امریکا در منطقه را هدف قرار دهد.

در این پیشنهاد که یک عقب‌نشینی آشکار از شاخ و شانه کشیدنهای نظامی سرکردگان سپاه می‌باشد آمده است: «ما باید در یک نقشه راه مشخص و هدف‌گذاری حداکثر یک ساله، کلیه این فعالیت‌ها را متوقف کنیم و منفعت اقتصادی آمریکا را به صفر برسانیم. کار دیگر ما باید اقدام کارساز اقتصادی علیه مهم‌ترین عنصر منطقه‌ای وابسته به آمریکا یعنی عربستان باشد.

رژیم سعودی ضمن آنکه فعلا گاو شیرده آمریکا و غرب است، «پاشنه آشیل» سیاست‌های ضدایرانی و ضداسلامی آمریکا در منطقه هم می‌باشد. هم‌اینک وقت آن فرا رسیده است تا به سخن رئیس‌جمهور که چند ماه پیش بیان کرد و با صراحت گفت: اشکال‌تراشی بر سر راه اقتصاد ایران باعث توقف اقتصادی مزدوران آمریکا می‌شود، جنبه عملی بدهیم. سیاست ما باید مبنی بر صفر کردن صادرات نفت عربستان باشد».

تاثیرات جانبی


سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی طی مقاله‌یی تأثیر لیست گذاری سپاه پاسداران بر نیروهای دست نشاندة سپاه در عراق و مشخصاً حشدالشعبی را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: « می توان پیش بینی کرد که فشارهای امریکا به طرف های عراقی با دو واکنش مواجه شود؛ یا نیروهای حشد الشعبی و گروه های تشکیل دهنده آن تسلیم فشارهای امریکا شوند و به تدریج از ایران و سپاه پاسداران فاصله بگیرند که با توجه به نوع رابطه و در هم تنیدگی روابط دو جانبه آنها و همچنین روحیه ضدامریکایی موجود نزد گروه هایی نظیر حشد الشعبی وقوع چنین اتفاقی بعید و حتی غیرممکن است؛ یا این که در برابر خواسته و فشارهای امریکا بایستند که احتمال آن بیشتر است».

تعمیق شکافها


از طرف دیگر لیست گذاری سپاه پاسداران شکافهای موجود در رژیم را عمیقتر کرده و مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای تقصیر را به گردن باند روحانی می‌اندازند که به آمریکا در این اقدام علامت داده‌اند. روزنامة رسالت در مطلبی به قلم آخوند فومنیلیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومت با عنوان مردان هزار چهره داخلی در تخریب سپاه با ترامپ همراه بودند» می‌نویسد: برخی از افراد هم که در دولت و جریان‌های سیاسی حضور دارند، قبل از این کار ترامپ، سیگنال‌هایی در انتقاد از سپاه به خارج منعکس می‌کردند».

در ادامة این مقاله آمده است: مردان هزار چهره داخل سیاست ایران در تخریب سپاه با ترامپ همراه بودند و این افراد خودشان را به اروپا می‌فروشند تا فرزندان‌شان در آنجا راحت زندگی کنند». لیست گذاری سپاه و پیامدهای سیاسی آن بخصوص در منطقه، همچنان مورد بحث و تفسیر تحلیلگران رسانه‌های جهان قرار دارد.

سایت فاکس‌نیوز، طی مقاله‌یی نوشت: « این اولین بار است که آمریکا یک نهاد دولتِ دیگری را بعنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری می‌کند و گروهی با منابع اقتصادی گسترده را که تنها به رهبر عالی پاسخگوست، در شمار القاعده و داعش قرار می‌دهد».

فاکس نیوز تاکید کرد که هیچ استثنا و معافیتی در مورد تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران اعلام نشده، که به این معنی است که نیروهای آمریکایی و دیپلمات‌ها، نمی‌توانند با مقامات عراقی یا لبنانی که با سپاه پاسداران و وابستگان آن رابطه دارند، گفتگو کنند».
خبرگزاری یونایتدپرس بین‌المللی (۱۰آوریل) طی تحلیلی پیامدهای لیست گذاری سپاه پاسداران را مورد توجه قرار داده و از جمله می‌نویسد: نام گذاری سپاه پاسداران رژیم ایران را در موقعیت دفاعی قرار می دهد، و روحیه نیروهای سپاه و نیروهای نیابتی سپاه را تضعیف می کند .

تقویت روحیه مردم


به خشکاندن منابع مالی گروه های شبه نظامی که توسط سپاه پاسداران آموزش دیده و تامین مالی شده اند، کمک می کند . روحیه مردم ایران را تقویت می کند، زیرا آنها به سپاه پاسداران به عنوان نیروی اصلی سرکوب و همچنین غارت ثروتهایشان می نگرند. به مثابه ابزار اضافی در اختیار دولت آمریکا قرار می‌دهد تا آمریکایی هایی را که از رژیم ایران به طور مادی حمایت می کنند، محاکمه کند.

خبرگزاری یونایتدپرس بین‌المللی سپس می‌افزاید:‌ شرکت های اروپایی پیش از انجام هر گونه تجارت یا سرمایه گذاری دو باره به این موضوع فکر خواهند کرد، زیرا احتمال دارد که همتایان ایرانی شان اعضای سپاه پاسداران یا موسسات وابسته به سپاه باشند. چرا که سپاه پاسداران بیش از نیمی از اقتصاد ایران را کنترل می کند.

یونایتدپرس در انتهای این تحلیل نتیجه‌گیری می‌کند: « لیست گذاری سپاه یک ضربه ی بزرگ به دستگاه ترور رژیم ایران می زند و علامتی قوی می فرستد مبنی بر این که تروریست ها در نهایت باید قیمت را پرداخت کنند. حالا زمانش فرا رسیده است».

گفتگوی سیاسی


قرار دادن سپاه پاسداران به عنوان نیروی اصلی غارت و سرکوب و صدور تروریسم فاشیسم دینی حاکم بر ایران، آثاری عمیق و زیر و رو کننده نه تنها بر رژیم و معادلات داخلی ایران دارد. بلکه به دلیل نقش سپاه پاسداران در صدور تروریسم و جنگ‌افروزی در کشورهای منطقه، معادلات منطقه‌یی را هم قویاً تحت تأثیر قرار داده و به زیان رژیم تغییر می‌دهد. از همین رو این موضوع همچنان مورد بحث و تحلیل رسانه‌ها و ناظران سیاسی بین‌المللی قرار دارد. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

س: دخالتهای رژیم در منطقه چه ابعادی دارد و نقش سپاه در این عرصه چیست؟


ج: دخالتها و جنگ افروزی ها و صدور تروریسم رژیم در منطقه اساسا توسط سپاه انجام می شود. سپاه طبق اساسنامه اش «نهادی است تحت فرماندهی عالی مقام رهبری»، و « از نظر سیاسی و عقیدتی تابع ولایت فقیه» است( مواد ۱ و ۴۷). مقاومت لیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومتایران بارها تأکید کرده است سپاه پاسداران ابزار اصلی حفظ نظام ولایت ‌فقیه و ارگان محوری اعمال قهر و سرکوب نظامی است. دینامیسم و موتور محرک ‌سپاه و روح حاکم بر‌آن, صدور بنیادگرایی و تروریسم و جنگ طلبیِ است که این خود مبتنی بر ‌نظریه ولایت جهانشمول است. در همین راستا پروژه دستیابی به سلاح اتمی به طور کامل توسط سپاه پیش برده شده است..

طی ۳۸ سال سپاه بیشترین نقش را در سرکوب داشته است ولی ما الان به نقش خارجی آن می پردازیم. صادق خرازی گفت دوبال سیاست خارجی رژیم وزارت خارجه و سپاه هستند که با هم کار می کنند. رژیم تا کنون صدها میلیارد دلار از اموال مردم ایران را صرف این جنگ افروزی های خودش کرده چند روز قبل وزیر خارجه آمریکا گفت که رژیم سالانه یک میلیارد دلار صرف شبه نظامیانش در منطقه می کند که البته عدد واقعی بسیار بیشتر است.

چون رژیم هیچوقت ارقام حقیقی را اعلام نمی کند و بودجه های واقعی سپاه و ارگانهای تروریستی رژیم مخفی است و ثانیا بخشی از بودجه های وزارتخانه های رژیم صرف صدور تروریسم می شود / توضیح بحث بودجه روحانی و بودجه هایی که از ارگانهای وابسته به ولی فقیه صرف این کار می شود. یا مثلا یکی از کارشناسان مرکز بررسی های الاهرام یک سال و نیم پیش گفت در ۵ سال گذشته رژیم ۱۰۰ میلیارد دلار در عراق و سوریه و یمن و لبنان خرج کرده است. طبق بررسی های ما رژیم سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد برای سوریه خرج می کرد.

س: چرا رژیم اینقدر روی سپاه و گسترش تروریسم و جنگ افروزی در کشورهای منطقه سرمایه گذاری کرده ؟


ج: این رژیم چون یک رژیم ضد مردمی است و انقلاب مردم و حاکمیت را غصب کرده و یک رژیم عقب مانده است که به زور خودش را به کشور ما تحمیل کرده است و مورد نفرت مردم هست بنابراین نمی تواند مانند رژیم های دموکراتیک به رای و حمایت مردم متکی باشد و قدرت و اعتبار خودش را از آنجا بگیرد.

لذا برای بقای خودش به دو عامل تکیه می کند یکی سرکوب در داخل ایران و دیگری جنگ افروزی و صدور تروریسم و بنیادگرایی به خارج ایران که هر دوی این کارها را با استفاده از سپاه انجام می دهد و اصلا سپاه را برای همین تاسیس کرده.
این رژیم با سایر رژیم های دیکتاتوری یک تفاوت مهم دارد. در نظام ولایت فقیه سپاه پاسداران نه فقط جزیی از رژیم بلکه تمام رژیم است.

رژیم آخوندی را میتوانیم با حکومت هیتلر و رژیم نازی مقایسه کنیم. مقایسه ای که آقای استراوان استونسون نماینده برجسته سابق پارلمان اروپا بخوبی در مقاله اش در یونایتدپرس اشاره کرده و گفته: حکومت ترور هیتلر از مرزهای آلمان فراتر رفت و سریعا مناطق وسیعی از اروپا و آفریقا را فرا گرفت. امروزه شباهتهای نازیها با آخوندها، تکاندهنده است.

البته اون با شعارهای خودش در کشورهای دیگر اشغالگری و قتل و کشتار می کرد و رژیم آخوندی هم با شعارهای دروغین خودش مثل مبارزه با استکبار و محور مقاومت و آزادی قدس و مبارزه با صهیونیزم و دفاع از حرم و مبارزه با داعش و امثالهم دست به جنگ و تجاوز و کشتار و اشغالگری می زند که البته الان همه می دانند که رژیم نه اسلام و نه ایران و نه شیعه و نه حرم ائمه و حضرت زینب علیها السلام و نه قدس برایش مهم نیست بلکه فقط و فقط می خواهد حکومت خودش را حفظ کند.

ستون اصلی بقا


چرا که قدرت و حاکمیت آخوندها از طریق سرکوب است و آن هم روی سپاه سوار است و چه برای سرکوب در داخل ایران و چه برای جنگ در خارج ایران سپاه تکیه گاه و ستون اصلی بقای رژیم آخوندی است و اگر رژیم دست از جنگ افروزی لیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومتبردارد قدرت رژیم و سپاه از بین می رود.

بطوریکه یکی از پایه های مهم بقای رژیم همین دست اندازی هایش در کشورهای دیگر منطقه است و از آن به عنوان یک کارت و برگ برنده در مناسبات بین المللی اش استفاده می کند. حضور رژیم در منطقه مثل آدم چاقوکش و باجگیری است که با زور بر یک منطقه مسلط شده و با چاقوکشی و قتل از همه باج می گیرد.

مخصوصا این مثال را می زنم چون اصل و ریشه آخوندها و سپاه همین است و از روز اول هم همین نوع افراد را در کمیته ها و سپاه خودشان وارد کردند. و همان شیوه را تبدیل کردند به سیاست و استراتژی خودشان در رفتار با دنیا و سیاست مماشات هم در مقابل آن تسلیم شد و فقط مقاومت ایران بود که در مقابل آن ایستاد و بهای سنگینی هم با ۱۲۰ هزار شهید پرداخت تا به این نقطه رسیدیم.

مثلا در دهه ۶۰ می خواست به فرانسه بگوید مجاهدین نباید در فرانسه باشند، می رفت در لبنان فرانسوی ها را گروگان می گرفت یا در پاریس بمب گذاری می کرد تا در مقابل آن از فرانسه باج بگیرد که مجاهدین را اخراج کند. یا سفارت فرانسه و آمریکا را منفجر می کرد که باج بگیرد.

نیروی قدس


یا مثلا در مذاکرات اتمی با غرب در مقابل آنها از چه برگی استفاده می کرد که همه پروژه اتمی اش را نابود نکنند. می گفت عراق و سوریه دست من است و سر آنها معامله می کرد که این موضوع کاملا روشن هست و در صحبت های خامنه ای و همه سران رژیم و اینکه بقول خودشان در تعامل با کشورهای مختلف مهمترین عامل قدرت و مهمترین برگ برنده آنها همین نفوذ و تسلط و اشغال کشورهای منطقه است، که یک شاخه ای بنام نیروی قدس برای این کار درست کردند ولی هر جا هم که لازم بوده مثل سوریه و عراق و یمن و امثالهم کل سپاه وارد می شده.

حالا همین ستون که تا بحال کشورهای غربی با این که از تمام عملکردهای رژیم خبر داشتند، اما به دلیل سیاست مماشات در مقابلش تسلیم می شدند و به آن باج می دادند، به یمن مقاومت چهل ساله مجاهدین و مردم ایران و به یمن قیام ها درلیست تروریستی آمریکا رفته که یک کلان ضربه استراتژیک به ستون نگه دارنده رژیم است.

س: آیا برای رژیم بهتر نیست یعنی حتی از زاویه منافع خودش برایش بهتر نیست که به جای اینکه میلیاردها دلار خرج سوریه و یمن و عراق و لبنان و … بکند همین پولها را صرف مردم بکند و مردم را راضی کند و جلوی اعتراضات را بگیرد. مثلا به مردم سیل زده کمک کند و …


ج: این همان سوالی است که هموطنانمان در تظاهرات و اعتراضات خودشان شعارش را می دهندو می گویند سوریه را رها کن فکری به حال ما کن یا می گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران یا حتی هفته قبل دیدیم که چطور هموطنان سیل زده مان جلوی استاندار رژیم در خوزستان را گرفتند و می گفتند چرا پول ما را در سوریه خرج می کنید و به ما که زندگی مان نابوده شده نمی رسید و این فرد که یک پاسدار جنایتکاره و بویی از انسانیت نبرده شروع به توهین و تهدید مردم کرد. خوب چرا؟

از قضا دقیقا رژیم به این دلیل به صدور تروریسم و جنگ‌افروزی در خارج روی می‌آورد که قادر نیست و نمی‌خواهد به نیازهای مردم جواب بدهد. نمی‌تواند کشور را به سمت توسعه و پیشرفت ببرد و لاجرم با این شیوه‌ها انرژی کشور را هدر می‌دهد. درست به همان دلیل که خمینی 8سال به جنگ آویخته بود و بر ادامة جنگ اصرار می‌ورزید...

کمااینکه می بینیم از خامنه ای و روحانی گرفته تا علم الهدی و امام جمعه های خامنه ای و مقامات سپاه در مقابل اعتراضات مردم که چرا اموال ما را در کشورهای دیگر خرج می کنید، صحبت می کنند و صریحا می گویند اگر در سوریه و عراق و لبنان و یمن و … نجنگیم مجبوریم در تهران و اصفهان و داخل ایران بجنگیم و باید با دشمن در داخل مرزهای خودمان بجنگیم.

کانونهای شورشی


با کدام دشمن؟ با مردم ایران و جوانان و کانونهای شورشی. یعنی اگر چنگالهای رژیم در منطقه که همان سپاه است بریده شود، سپاه و رژیم ضعیف می شوند و در مقابل مردمی که در کمین ساقط کردن رژیم هستند شکست می خورند. چون سلاح اصلیلیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومت اش یعنی سپاه فرو می ریزد و برگ های منطقه ای رژیم هم از دستش خارج می شود.

کسی که این معادله را خوب متوجه نشود تعجب می کند که رژیم چرا همین الان که سیل آمده ذره ای برای کمک به مردم خرج نمی کند، حتی کمک های ساده مثلا مگر نمی گویی بسیج ملیونی و سپاه و ارتش داری خب بده بروند کمک سیل زدگان که جلوی مسیرهای سیل گونی شن بگذارندو بچه های هفت هشت ساله مردم مجبور نباشندکیسه شن ببرند.

یا بروند خانه های مردم را که پر از گل و لای است خالی کنند یا کمی نان و غذا و آب و لباس ببر. یا ماشین آلات ببر. اصلا و ابدا با ماهیت رژیم نمی خواند ولی همین الان در سوریه و یمن و عراق و لبنان دارد میلیاردها دلار خرج می کند و به مزدورانش از قبیل حزب الله و گروههای یمنی مزدورش می دهد و کارخانه موشک سازی در این کشورها درست می کند

این هزینه های چندین میلیاردها دلاری که رژیم برای پروژه اتمی اش کرده و باز هم می کند یا هزینه های میلیاردی که از سفره مردم برای درست کردن موشک و پناهگاههای موشکی و امثالهم می کند، چرا این کار را می کند. دقیقاً به این دلیل که ماهیتاً نمی‌خواهد و نمی‌تواند این ثروت عظیم را خرج مردم و برآوردن نیازهای واقعی کشور مثلاً حفظ محیط زیست کند.

س: لیست گذاری سپاه چه تاثیری روی حضور رژیم و نیروهای سپاه در منطقه میگذاره ؟


ج: این یک ضربه استراتژیک به پایه رژیم است و رژیم را در تعادل قوای داخلی و منطقه ای و بین المللی بشدت تضعیف می کند و یک چرخش مهم سیاسی است که مستقیما در وضعیت رژیم در منطقه تاثیر می گذارد. ماده اش این است که بازوی اصلی رژیم در منطقه بعنوان یک نیروی تروریستی نامگذاری شده و تحولات منطقه به این سمت می رود که رژیم باید دست و پایش یعنی سپاه و شبه نظامیانش را از منطقه جمع کند.

حتی عناصر رژیم می گویند این لیست گذاری به معنی در لیست گذاشتن کل رژیم است که اهمیت موضوع را نشان می دهد و کل مناسبات رژیم در منطقه را که اساسا در دست سپاه است زیر ضرب می برد. تاثیر در تعادل قوا و موضع گیری های اروپایی ها مثل بیانیه سه کشور فرانسه و آلمان و انگلیس حول موشکی رژیم و اظهارات ماکرون به روحانی که دست از آشوب در منطقه بردار که بلافاصله بعد از لیست گذاری بود …

موضع گیری سخنگوی موگرینی که گفت اظهار نظری نمی کنم و ما هم تحریم هایی برقرار کرده ایم. بنابراین وقتی اروپا مجبور است رابطه اش با رژیم را با تعادل قوای جدید کوک کند، کشورهای منطقه جای خود دارند. کما اینکه عادل عبدالمهدی در تهران هنگامی که خامنه ای گفت آمریکا باید از عراق برود، گفت ما وارد این درگیری ها نمی شویم و با همه می خواهیم رابطه داشته باشیم و …

یک چرخش


چرا این نام گذاری سر آغاز یک چرخش در تعادل قوای منطقه ای و در رابطه با موقعیت منطقه ای رژیم است؟ علت اینکه رژیم با بکارگیری سپاه توانست در سوریه و عراق و لبنان و یمن و افغانستان پیشروی کند و در حقیقت این کشورها را اشغال کند لیست گذاری سپاه و تغییر معادلات در داخل و خارج حکومتاین بود که آمریکا و غرب در مقابل رژیم سکوت و مماشات می کردند و باج و امتیاز می دادند.

مثلا در عراق دولت آمریکا در توافق و هماهنگی با رژیم دولت قبلی عراق را سرنگون کرد و همه قرارگاه های مجاهدین را هم بمباران کرد و به این ترتیب راه رژیم به عراق را باز کرد و بعد هم در سال ۲۰۰۹ اوباما نیروهای آمریکایی را از عراق بدون حساب بیرون کشید و عراق را تحویل رژیم و مزدورانش داد.

در لبنان بیش از سی سال است دارند با رژیم و حزب الله مماشات می کنند و رژیم توانست اینطور جلو برود. الان این سیاست شکست خورده و عوض شده بنابراین تحولات سمت عکس می گیرد و راه رژیم بسته میشود. این روزها بارها از رئیس جمهور آمریکا تا وزیر خارجه و سایر مقاماتش تاکید کرده اند در این منطقه از جهان هر جا جنگ و ناامنی هست دست رژیم در کار است. امروز هم آقای برایان هوک مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت خاورمیانه بدون ضعیف شدن سپاه پاسداران نمی تواند روی صلح و ثبات را ببیند

مانند داعش


بنابراین خط و سیاست عوض شده است. کما این که در عراق هم برخی گروههای شبه نظامی دست ساز سپاه پاسداران مانند عصائب و النجبا در لیست قرار گرفته‌اند. درلبنان هم حزب الله در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفته، و پمپئو هم به مقامات لبنان گفت ما دیگر این وضعیت حزب الله را تحمل نمی کنیم.

برایان هوک نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که پس از این لیست گذاری آیا با سپاه هم مثل داعش برخورد میشود؟ جواب مثبت داد. جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت که تفاوتی بین قاسم سلیمان و ابوبکر بغدادی وجود ندارد.
به این ترتیب امکان رویارویی نظامی بین نیروهای آمریکا با نیروهای رژیم افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط

ترس و وحشت در جمعه بازارهای ولایت فقیه پس از لیست گذاری تروریستی سپاه جهل و جنایت پاسداران

لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط آمریکا، استقبال کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت
لطفا به اشتراک بگذارید: