موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراض

اسدالله مثنی: اوجگیری خشم و اعتراض مردم در موج سوم سیل

به گزارش رسانه‌های حکومتی موضوع بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر با حضور وزرای کشور، جهاد و کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی در جلسة امروز مجلس ارتجاع به بحث گذاشته شد. همچنین گزارشهایی که توسط رئیس سازمان هواشناسی و رئیس هلال احمر ارائه شد. کلیة گزارشها و توضیحات توسط این مقامات در جهت توجیه افتضاحات رژیم و در جهت آن بود که تغییرات اقلیمی را عامل سیلابهای اخیر قلمداد کنند.موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراض

در همین رابطه وزیر نیرو که برخی نمایندگان او را مسئول شماره یک سیل‌های اخیر می‌دانند، هواشناسی را مقصر قلمداد کرد و گفت که هواشناسی بارشها را نرمال اعلام کرده بود:‌ لاریجانی:‌ «آن نکته‌یی که فرمودید در بهمن ماه پیش بینی این بود که بارندگی زیاد می‌شه اون وقت چه تصمیمی گرفتید... اردکانیان:‌ شرایط توسط هواشناسی نرمال اعلام شد، اما بر اساس بارش‌های ایجاد شده ما مدیریت مخازن را آغاز کردیم. اردکانیان: به طور دیگری عملی نبود تا بتونیم اون رو... لاریجانی: خیلی ممنون».

اما واقعیت چنان بود که همدستی لاریجانی با وزیران مربوطه نمی‌توانست آن را پنهان کنند بخصوص که برخی اعضای مجلس از ترس مردم ناچار از انعکاس گوشه‌هایی از واقعیتها بودند. ساعدی: «عزیزان علوم هواشناسی امروز تغییرات آب و هوایی را حداقل ۴ماه پیش‌بینی می‌کند. ۴۵روز قبل هشدار میدهد در تغییرات اخیر و وقوع سیلابها در مناطقی از ایران پیش بینی‌های هواشناسی ووقوع سیل نموده بر این اساس وزارت نیرو باید ذخیره‌های سدها را به تدریج رها می‌کرد تا سیلابهای جدید را پشت سدها نگهدارد.

چرا این کار انجام بشود و دار و ندار مردم را از بین ببریم. ستاد حوادث غیرمترقبه که وقوع آن از بهمن و اسفند پیش‌بینی شده بوده از بهمن و اسفند باید تمرین و اجرا می‌کرد. وزارت کشاورزی نیز به استانها ابلاغ می کند و اطلاع رسانی را مانع می‌شود. با این توجیه که اطلاع رسانی باعث نگرانی مردم می‌شه».

مافیای آب


یکی از اعضای مجلس ارتجاع نماینده رژیم از گرگان به نام هزار جریبی از مافیای آب خبر داد که باصطلاح مدیریت آب و فروش آنها را در دست دارد و به خاطر پرورش ماهی در دریاچة‌ سدها مانع رها سازی آب سدها شده است. وی گفت: «ما در استان گلستان مدیریت بحران ندیده‌ایم،‌ بلکه شرایط نشان داد که مدیران ما بحران ساز هستند. پیش از هم گزارشها حاکی از آن بود که علیرغم پیش بینی هواشناسی به این دلیل ذخیره سدها رها نشد که مافیای آب می‌خواست آب را گرانتر به کشاورزان موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراضبفروشد.

یکی از هموطنان خوزستانی به همین موضوع اشاره و اعتراض می‌‌کند. «خدا شاهده اگر این آب رو تابستون به مردم می دادید این جوری نمیشد. هی گفتید خشکسالیه خشکسالیه! مردم بدبخت کردید رفت. خدا براتون نسازه». در واکنش به این اعتراضهای اجتماعی که اکنون سراسر کشور و بخصوص استانهای سیلزده را فرا گرفته است.

که رژیم در وحشت از انفجار اجتماعی و از آنجا که در مهار این وضعیت کم آورده، پاسداران و مزدوران برون مرزی خود نظیر حشدالشعبی و گروه دست نشاندة موسوم به النجبا را به خوزستان و پاسداران موسوم به فاطمیون را که از اتباع افغانی سازمان داده به پلدختر اعزام کرده است.

اقدامی که تحت عنوان کمک به مردم سیلزده صورت می‌گیرد، اما با خشم و نفرت بیش از پیش مردم این مناطق مواجه شده است. «خودمون به خودمون کمک کنیم،‌چرا غریبه بیاد تو کشورمون یه حرفی بزنه واسه مون؟... مگه ما عرضه نداریم؟».

س: روشنه که در مورد موج اخیر سیل که می‌شه اون رو موج سوم محسوب کرد، شمار دیگری از استانهای میهنمون مثل خراسان رضوی، بوشهر و هرمزگان زیر سیل رفتند، دیگر نمی‌شود از غافلگیری صحبت کرد، سؤال این است که چرا رژیم اقدام پیشگیرانه‌یی به عمل نیاورد.


ج: به نظر من اصلاً اراده‌یی برای پیشگیری از سیل وجود نداشته و ندارد چرا که رژیم به خاطر ترسش از قیام، می‌خواهد مردم را در انواع مصیبت‌ها و بلاها غرق کند و بخصوص در ناامیدی غرق کند که مردم قیام و اعتراض را فراموش کنند. و گر نه موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراضهیچ توجیهی ندارد که چرا رژیم در موج سوم و با گذشت ۴هفته از وقوع اولین سیلها و در حالی که هواشناسی هم از بهمن ماه وقوع بارانهای سیل‌آسا را پیش‌بینی کرده بود، چرا هیچ اقدامی نکرد.

سیل اول را می‌تواند بگوید غافلگیر شدم، موج دوم و سوم چی؟ بخصوص که در همین سیل خوزستان عوامل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تعمدی در کار است. مثلاً یادتان هست که در موج اول سیل رژیم و مشخصاً سپاه پاسداران اطلاعیه می‌داد و سرکردگان سپاه علیه کسانی که با انتشار شایعات در فضای مجازی موجب تشویش خاطر مردم شوند و آنها را به دستگیری و مجازات می‌کرد.

اینها کسانی بودند که نسبت به وقوع سیل هشدار می‌دادند و از مردم می‌خواستند که اماکن خود را تخلیه کنند و به مناطق امن پناه ببرند اما مقامات رژیم پشت سر هم می‌آمدند و اطمینان خاطر می‌دادند که مشکلی نیست، همه چیز تحت کنترل است و سدها وضعیت مطمئنی دارند و جای نگرانی نیست...

س: ولی مقامات خود رژیم چند بار از تلویزیون رژیم اعلام کردند که مردم شهرها و روستاهای مشخصی که اسم می‌برد، باید شهر را تخلیه کنند.


ج: بله، اما این هشدارها و دستورها برای تخلیه وقتی بود که دیگر کار از کار گذشته بود و در بیشتر موارد این شهرها در محاصرة سیل بودند و مردم جایی و امکانی برای رفتن نداشتند؛ ضمن این که ما در کشورهای دیگر دیده‌ایم که در شرایط خطر خود دولت با امکانات دولتی، قبل از وقوع حادثه، مردم را جابه‌جا می‌کنند.

ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حرف بعضی از هموطنان سیلزده را شنیدیم که می گفتند اگر زودتر به ما گفته بودند ما می‌توانستیم اموال و احشام مان را نجات بدهیم ولی آن موقع رژیم به ما گفت خطری نیست و ما در خانه‌هایمان ماندیم و الان همه چیزمان را از دست داده‌ایم.

س: شما صحبت از وحشت رژیم از قیام می‌کنید، آیا رژیم از همین نمی‌ترسد که همین شرایط ناشی از سیل و این همه خشم و کینه‌یی که در مردم به وجود آمده، خودش موجب انفجار و قیام شود؟موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراض


ج: فهم این مقوله تنها با فهم رابطة این رژیم با مردم ایران قابل فهم است. که اساسا با هر دیکتاتوری دیگر فرق دارد. رابطه این رژیم با مردم، رابطة یک واقعیت این است که این رژیم یک رژیم اشغالگر است از بدترین نوع آن، رابطه‌اش با مردم ایران رابطة یک رژیم اشغالگر با ملت تحت اشغال است. شما جوابهای توهین آمیز و سخیف سردمداران این رژیم در مقابل درخواست مردم را آنهم در برابر دوربین‌های تلویزیون دیده‌اید. در همین سیل اخیر علی لاریجانی در برابر اعتراض یک زن سیلزده و هستی از دست داده، می‌گوید برو شکر کن که خودت سالمی!

علاوه بر آن ما تجربة ۸سال جنگ ضدمیهنی را داریم. جنگی که صرفاً به خاطر اصرار خمینی بر ادامة‌ جنگ پس از خروج نیروهای عراقی از تمام خاک ایران به مدت ۶سال ظاهراً بی‌دلیل ادامه پیدا کرد، در حالی که در آن زمان عراق حاضر شده بود برای صلح غرامت هم بپردازد. اما چرا خمینی بر ادامة جنگ به قول خودش تا سر پا بودن آخرین خانه در تهران اصرار می‌ورزید دقیقا به این خاطر که آن جنگ سرپوش جنگ اصلی‌اش با مردم و مقاومت ایران بود. زیر پوش جنگ می‌توانست آن طور سبعانه بهترین فرزندان مردم ایران را هر شب صد صد و ۲۰۰، ۲۰۰ و هزار هزار قتل عام کند. الان هم مسألة‌ یک رژیم همین است. به بند کشیدن و سرکوب مردم ایران!

س: مگر رژیم پاسدار و مزدور کم دارد که پاسداران عراقی و اتباع افغانی خود را وارد کرده؟


ج: دقیقاً به همین علت که گفتید، بله رژیم در برابر مردم و این حجم از خشم و نارضایتی و این درجه از انفجاری بودن فضا کم آورده است. گزارشهایی زیادی از جریان بریدگی و ریزش در همة سطوح رژیم بخصوص در سپاه داریم. که در لیست رفتن سپاه به آن ضریب میزند و شتاب می‌دهد.موج سوم سیل ، پوسیدگی حکومت و اوجگیری خشم و اعتراض

در این جریان ریزش تنها نباید به قدر مطلق ریزش نگاه کرد و مثلاً گفت که خب ۱۰ یا ۱۵در صد نیروها ریزش کرده‌اند پس مثلاً رژیم ۸۵ یا ۹۰درصد از نیروی خود را حفظ کرده‌اند. نه نیروهای باقی مانده دیگر ۸۰ یا ۹۰ نیست بسیار کمتر است و دیگر رمقی ندارند. بخصوص که رژیم اولاً میزان زیادی از همین نیروهای خود را برای حفظ پادگانها و مراکز خود در قبال سیل نیاز دارد.

مثلاً در همین سیل خوزستان، در حالی که سیل همه جا را فراگرفته، اما مراکز حیاتی رژیم مانند انبارهای استراتژیک، مراکز و پادگانهای نظامی و تأسیسات نفتی خشک خشک است. نیروهای پاسدار و نظامی یا مشغول ایجاد سیل‌بند و دیوار کشی در اطراف این مراکز هستند یا در کنترل و سرکوب مردم به جان آمده به کار گرفته شده‌اند.

بخصوص که خود نیروهای بومی هم به فکر خانه و زندگی خودشان و بیرون کشیدن آنها از سیل هستند. پس به این دلیل رژیم نیاز داشت که پاسداران و مزدوران برون مرزی خود را هم وارد کند. این ضمناً ماهیت سپاه پاسداران را هم نشان می‌دهد که همچنان که اسمش نیز نشان می دهد یک نیروی تروریستی بین‌المللی است و به همین جهت است که دم و دنبالچه‌های سپاه مانند حزب الله و النجبا و امثالهم هم در لیست تروریستی وارد شده‌اند.

س: امروز در مجلس وقتی بحث عوامل زمینه‌ساز سیل مطرح بود، صحبت از مافیای آب شد. عملکرد این مافیا چگونه است و چگونه موجب سیل اخیر شده است؟


ج: ببینید سپاه پاسداران آن طور که خودشان می‌گویند ۷۰۰سد ساخته است. این سدها همان طور که در جریان سیل هم عملاً اثبات شد، نه به منظور مهار آب، بلکه به منظور فروش آب به بهای گزاف به کشاورزان یا به منظور هدایت آب به مراکز مورد نظر سپاه و مزارع اختصاصی بوده است. و اصلاً خود این سدها که به گفتة کارشناسان محیط زیس سالانه میلیاردها متر مکعب آب در آنها بر اثر تبخیر از دست می‌روند، خودش یکی از علل بحران مرگبار آب است که از آن به عنوان ابرچالش یاد می‌کنند.

پرورش ماهی


در تابستان گذشته به رغم پر بودن سدها، اما مافیای آب از باز کردن سدها و فروش آب به کشاورزان خودداری کرد و همان آبی که در تابستان می‌توانست مایة حیات کشاورزی کشور باشد، موجب هلاک شد.به علاوه در جلسة امروز مجلس یکی از نمایندگان فاش کرد که یکی از علل باز نکردن سدها پرورش ماهی در دریاچه این سدها بوده است و روشن است که پرورش ماهی که درآمد سرشاری هم دارد در انحصار همان مافیا یا در واقع سپاه است.

اگر بخواهیم علل بروز سیل اخیر را شماره کنیم، به دهها مورد بالغ می‌شود که هر کدام از آنها برای بروز فاجعه کفایت می‌کند وای به وقتی که همة اینها دست به دست هم بدهند.در برابر این وضعیت که هر سال و روز به روز بدتر می‌شود. تنها یک راه هست و آن هم از میان برداشتن مسبب و علت العلل همة این فجایع یعنی رژیم ضدبشری است و من یقین دارم که این سیل به همت جوانان آگاه میهن و کانون‌های شورشی و با شوراهایی که عملاً در جریان کمک رسانی‌های مردمی شکل گرفت، خودش موجب سیل سیاسی اجتماعی بزرگتری خواهد شد که این لکة ننگ یعنی استبداد قرون وسطایی ولایت فقیه را از دامان ایران خواهد زدود

مطالب مرتبط

باز هم سیل باز هم ویرانی و خشم و اعتراض

سیل ایران -شیرین شهر در ۳۵کیلومتری اهواز زیر آب رفت
لطفا به اشتراک بگذارید: