طفره رفتن خامنه‌ای از تأمین خسارات سیل

نگاهی به نامه روحانی برای برداشت از صندوق توسعه ملی و طفره رفتن خامنه‌ای از تأمین خسارات سیل

گفتگو با علیرضا معدنچی

امروز در خبرها بود که روحانی در نامه‌یی به خامنه‌ای از او خواسته که به دولت اجازه دهد که از صندوق توسعة ملی برای جبران خسارات سیل، برداشت کند. خامنه‌ای طوری جواب داده که رسانه‌های مختلف از آن برداشتهای مختلف کرده‌اند. سانه‌های حکومتی اغلب جواب خامنه‌ای را با این تیتر منعکس کرده‌اند که او دستور داده « اقدامات لازم برای جبران خسارات از محل‌های موجود را سریعا آغاز کنید».

اما بعضی رسانه‌های دیگر از جواب خامنه‌ای این طور منعکس کرده‌اند که خامنه‌ای برداشت از صندوق توسعة ملی را موکول به آینده کرد. در این مورد سؤالات و ابهامات مختلفی وجود دارد که ما آن را با علیرضا معدنچی در میان می‌گذاریم.

س: بالاخره خامنه‌ای در جواب روحانی چی گفته؟ و چرا از حرف او برداشتهای مختلف و حتی متضادی شده؟


ج: علتش این است که خامنه‌ای مثل همیشه با دجالگری جواب داده که ظاهرش موافقت است، اما در واقع طفره رفتن و از سر باز کردن است. اگر توضیح بدهم موضوع بیشتر روشن می‌شود. بنا به آنچه رسانه‌های حکومتی امروز منتشر کردند. روحانیطفره رفتن خامنه‌ای از تأمین خسارات سیل در تاریخ ۱۸فروردین یعنی ۶ روز پیش طی نامه‌یی به خامنه‌ای درخواست مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر را کرده است و خامنه‌ای روز ۲۳ فروردین یعنی ۳ روز پیش جواب او را داده که این تأخیر انتشار این خبر خودش قابل تأمل است.

به هر حال جواب خامنه‌ای این است: «خسارت‌های مالی ناشی از سیل ویرانگر بویژه در چند استان بسیار سنگین و مصیبت‌بار است و لازم است به‌طور جدّی از سوی دستگاه‌های مسئول پیگیری و جبران شود. البته کمک‌های مردم و نهاد‌های انقلابی و دستگاه‌های متعدد دولتی و نظامی در این ایام حقاً چشمگیر و موجب سپاس و قدردانی است.

ولی این کمک‌ها نمی‌تواند خسارت‌های وارده به آحاد مردم بویژه کشاورزان و صاحبان کشتزار‌های سیل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است.

لذا تأکید میشود که دولت سریعاً از محل‌هائی همچون:


۱. پنج درصد مقرر در بودجه‌ی عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه
۲. جابجایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی
۳. بیمه‌ها و تسهیلات بانکی

اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید این‌جانب خواهد بود». یعنی اولاً با تقدیر از کمکهای مردم که خیلی چشمگیر بوده، گفته «استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است». یعنی اول بروید سایر منابع را بررسی کنید و از آنها استفاده کنید که توصیه‌هایی را هم در ادامة نامه در این خصوص کرده است. آن وقت بیایید سر برداشت از صندوق توسعة ملی

س: چرا می‌گویید خامنه‌ای با این جواب، جبران خسارات سیل را از سر خودش باز کرده؟ و با چه دلیل یا دستاویزی، از جبران خسارات طفره می‌رود؟


ج: خامنه‌ای در حالی از بودجة حوادث غیرمترقبه و جابه‌جایی در ردیفهای بودجه حرف می‌زند که خودش بهتر از همه می‌داند این فرستادن پی نخود سیاه و تعلیق به محال است. چرا که همتی رئیی بانک مرکزی رژیم روز ۱۸فروردین در جمع مدیرانطفره رفتن خامنه‌ای از تأمین خسارات سیل بانکها، بودجة ۹۸ را برای تامین خسارات سیل قطعا ناکافی دانسته و گفته بود استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری است.

چون حتی قبل از سیل هم، بودجة ۹۸ با یک کسری سرسام آور که بنا به گزارش برخی رسانه‌های حکومتی، کسری بودجه بدون نفت به رقمی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که معادل ۴۶.۶ درصد کل هزینه‌های عمومی کشور برای سال آینده است. این رقم بزرگ نشان می‌دهد که حتی اگر درآمدهای نفتی خوش‌بینانه‌ای که دولت پیش‌بینی کرده هم محقق شوند باز ۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر از هزینه‌های جاری می‌شود. و برخی حتی کسری بودجه را تا ۵۰درصد بودجه کل هم برآورد کرده‌اند.

طرح دو فوریتی


به همین دلیل چند روز پیش حدود ۱۷۰ تن از اعضای مجلس ارتجاع در یک طرح دو فوریتی خواستار آن شدند « "تا سقف معادل ریالی ۲ میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی» برداشت شود. رحمانی فضلی روز گذشته در مجلس خسارات سیل را ۳۰ تا ۳۵هزار میلیارد عنوان کرد که در ۲۵ استان از شهر و روستا بیش از ۴۴۰۰روستا درگیر باران و درگیر سیل بود.

اما یکی از اعضای مجلس به نام حمید بنایی که عضو کمیسیون عمران مجلس است، گفت که ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سیل خسارت دیده‌اند. به گفتة او حجم خسارات وارده بسیار بالا بوده و جبران آن به تنهایی از توان دولت خارج است. وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است و در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم

س: حالا آیا واقعاً رژیم امکان جبران این خسارات و تأمین این هزینة سرسام‌آور را دارد؟


ج: بله، بخصوص شخص خامنه‌ای اگر بخواهد، دارد. خسارات سیل بنا به گزارش وزیر کشور ۳۵هزار میلیارد تومان است که معادل ۲.۵ میلیارد دلار است، در حالی که تنها یک قلم از ثروتی که زیر دست خامنه‌ای است یعنی ستاد اجرایی فرمان خمینی طفره رفتن خامنه‌ای از تأمین خسارات سیلبنا به یک گزارش تحقیقی خبرگزاری رویتر که سال ۱۳۹۲ انتشار یافت، بیش از ۹۵میلیارد دلار است، که در حال حاضر حتما از ۱۰۰میلیارد دلار فراتر است.

یعنی تنها یا ۲.۵درصد این دارایی که تماماً متعلق به مردم ایران است و این ثروت به طور مستقیم از مصادرة اموال مخالفان رژیم به دست آمده، می‌توانند این خسارات را پرداخت کنند. از طرف دیگر مقامات رژیم در سال ۹۶، ذخایر موجود در صندوق توسعة ملی را ۸۰ میلیارد دلار اعلام کردند.

در مهر ماه۹۷، دوست حسینی، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی حدود ۴ ماه پیش (مهر ماه ۱۳۹۶) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس درباره موجودی این صندوق گفته بود: "تا پایان سال ۹۵ منابع صندوق در بانک مرکزی که تعهد نشده بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بوده و همچنین مسدودی ۳۳ میلیارد دلاری نیز جزء موجودی محاسبه می‌شود." یعنی جمعاً ۴۶میلیارد دلار یعنی معلوم نیست طی یک سال بر سر آن ۲۴میلیارد چه آمده است.

عدم کمک رسانی


رحمانی فضلی گفته تا الان ۶۵میلیارد تومان خسارات کشاورزان را داده‌ایم که این در مقایسه با رقم ۳۵هزار میلیارد تومان که خود او داده، تنها ۲دهم درصد است. استفاده از منابع مالی و پولی به جای خود، راستی چرا رژیم از اختصاص امکانات دولتی و ارتش و سپاه برای نجات مردم سیلزده استفاده نمی‌کند؟ جواب خیلی روشن است و مردم ایران و بخصوص مردم سیلزده آن را با پوست و گوشت و استخوان لمس می‌کنند که رژیم نمی‌خواهد هیچ کمکی بکند.

من شخصاً قبلاً فکر می‌کردم که رژیم نمی‌خواهد و نمی‌تواند به نجات سیلزدگان اقدام کند، اما با مشاهدة واقعیتهای ۴هفتة گذشته اکنون معتقدم که رژیم می‌تواند اما نمی‌خواهد اقدامی انجام بدهد. این همان رژیمی است که به گفتة خودش یک جمعیت ۲میلیون نفری را در قالب اروان اربعین به مدت چند روز از شهرهای سراسر کشور به کربلا برد و برگرداند با تغذیة روزانة آنها و با حل تمام تضادهای مواصلاتی و ارتباطی و درمانی و اسکانی و غیره... چرا آنجا می‌توانست و اینجا نمی‌تواند؟! پس بحث این است که نمی‌خواهد.

س: آیا خامنه‌ای نمی‌ترسد که این طفره رفتن از جبران خسارات سیل، خودش به انفجار اجتماعی و قیام بینجامد؟


ج: خامنه‌ای البته از قیام مردم می‌ترسد، به همین دلیل در وهلة اول میخواهد آنها را در بلایای ناشی از سیل آن‌چنان غرق و به خودشان مشغول کند که آنها به فکر قیام و اعتراض نیفتند. خامنه‌ای تنها در جایی مجبور می‌شود که خطر را بیخ گوشش احساس کند.

کما این که چند سال مالباختگان و غارت شدگان موسسات اعتباری را سر دواند و تنها وقتی به گفتة مقاماتش بر اثر تداوم اعتراضات آنها از ان خطر امنیتی احساس کرد مجبور شد ۳۰هزار میلیارد تومان از صندق ذخیرة ارزی برداشت کند و مطالبات آنها را بپردازد. یعنی در اینجا نیز عامل تعیین کننده خود مردم و بخصوص جوانان و نیروهای آگاه هستند که خشم و اعتراض مردم را به سمتی هدایت کنند که رژیم مجبور بشود به خواسته‌های بحق آنها تن بدهد.

مطالب مرتبط

جواب منفی خامنه ای برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای خسارات سیل در نامه نگاری با روحانی

باز هم سیل و ویرانی و باز هم خشم و اعتراض
لطفا به اشتراک بگذارید: