فرانسه-آتش سوزی کلیسای نوتردام و لغو سخنرانی ماکرون و حضور او در صحنه

فرانسه-آتش سوزی کلیسای نوتردام و لغو سخنرانی ماکرون و حضور او در صحنه

کلیسای نوتردام در پاریس، عصر روز دوشنبه دچار آتش‌سوزی مهیبی شد و هزاران تن درخیابانهای اطراف این کلیسا، با اندوه بسیار، نظاره‌گر سوختن این بنای تاریخی بودند.

یک سخنگوی کلیسای نوتردام گفت: ساختار چوبی که سقف کلیسا را نگهداری می‌کرد در آتش از بین رفت.

این آتش‌سوزی صبح روز سه‌شنبه به طور کامل خاموش شد و آتش نشانها توانستند از گسترش آتش به تمامی قسمتهای کلیسا ممانعت کنند. هم چنین بخشهای ارزشمندی از مجسمه ها و آثار تاریخی نوتردام، که قبل از آتش سوزی درحال مرمت بود، خارج شده بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که قبل از این حادثه قرار بود سخنرانی مهمی ایراد کند، سخنرانی خود را لغو کرد و به محل حادثه رفت. وی طی پیامی گفت: فرانسه در غم و اندوه است. من غمگینم وقتی مشاهده می‌کنم بخشی از زندگی ما در حال سوختن است. رئیس جمهور فرانسه درحالی که نخست وزیر و شهردار پاریس و وزیر کشور و دیگر مقامات فرانسوی وی را همراهی می کردند گفت: ما نوتردام را بنا خواهیم کرد.

شروع ساختمان کلیسای نوتردام پاریس به سال ۱۱۶۳ میلادی در زمان حکومت لویی هفتم در فرانسه برمیگردد. ساختمان این بنای تاریخی سرانجام در سال ۱۳۴۵ میلادی در زمان حکومت فیلیپ ششم به پایان رسید.

در سالهای اخیر کلیسای نوتردام ۱۳ میلیون نفر در سال بازدید کننده داشته است.

رادیو فرانسه و یورونیوز ۲۷/۱/۹۸

خانم رجوی همدردی مردم و مقاومت ایران را با مردم فرانسه و کلیسای این کشور بخاطر آتش سوزی تأسف‌بار در کلیسای نوتردام که یکی از ارزنده ترین بناهای تاریخی است، اعلام کرد.

درسطح بین المللی نیز رهبران جهان با مردم فرانسه اعلام همبستگی کردند.

دونالد ترامپ ساعتی پس از شروع آتش‌سوزی مهیب کلیسای نوتردام، آن را یکی از بزرگترین گنجینه‌های جهان توصیف کرد.

آنگلا مرکل در پیام همبستگی خود این کلیسا را نماد فرانسه و فرهنگ اروپایی یاد کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، واتیکان، دبیرکل سازمان ملل و شماری دیگری از رهبران کشورهای اروپایی و جهان با مردم فرانسه اعلام هبستگی کردند.

رادیو فرانسه ـ ۲۷فروردین ۹۸

 
لطفا به اشتراک بگذارید: