طبل توخالی نظام ولایت فقیه

نگاهی به مصوبه مجلس ارتجاع بمثابه طبل توخالی نظام آخوندی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

روز گذشته و یک روز پس از اعلام رسمی شدن این لیست‌گذاری توسط دولت آمریکا، مجلس ارتجاع در نمایشی مسخره که با فریاد و شعار به سبک جمعه‌بازارهای رژیم همراه بود، کلیات طرحی را با عنوان حمایت از سپاه پاسداران تصویب کرد که مطابق آن سنتکام به عنوان یک ارگان تروریستی اعلام شد.طبل توخالی نظام ولایت فقیه

گوینده اخبار:‌ «نمایندگان مجلس در جلسة عصر امروز با کلیات طرح اقدام متقابل در برابر سازمان تروریستی اعلام کردن سپاه به عنوان سازمان تروریستی موافقت کردند». گزارشگر: «این طرح 13ماده داره و به موجب مادة یک، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) و سازمان‌ها و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام شدند».

اما جالب است که در مادة ۹ این طرح ، دولت موظف شده است که موضوع تروریستی نامیدن سپاه پاسداران را به لحاظ حقوقی در مراجع بین‌المللی، از طریق مراودات دو جانبه و چند جانبه دنبال کند. همچنین در این مصوبه تاکید شده که کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون براساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجرا می‌باشد». به این ترتیب همة آنچه که در مادة اول آمده، موکول به تایید و موافقت ولی فقیه ارتجاع شده است.

تصویب طرح


به گزارش رسانه‌های حکومتی، در جریان تصویب همین طرح، پس از انکه اخوند لارگانی یکی از نمایندگان باند خامنه‌ای، مجلس را به سکوت و عدم برخورد قاطعانه تر در برابر مصوبات کنگره آمریکا متهم کرد، وی گفت: « شما در مقابل ۲۲۶ طرح طبل توخالی نظام ولایت فقیهکه کنگره آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تصویب کرده اند مجلس چه کرده است؟ آیا سکوت مجلس در این زمینه جز خیانت به انقلاب و خون شهدا و چیز دیگری است؟».

آخوند لارگانی افزود: دیپلماسی لبخند پاسخگوی اقتضائات کشور نیست و چند سال کشور را به عقب انداخته است چرا ما نباید عوارض سنگین از تنگه هرمز را برای کشور های همکار آمریکا وضع کنیم که این کار علاوه بر اقتدار کشور ارز آوری دارد». این اظهارات با واکنش وکیلی یکی از اعضای باند اصلاح طلب مجلس ارتجاع روبرو شدکه این مساله به درگیری لفظی و مشاجره انجامید.

یکی دیگراز مخالفان این طرح به نام حاجی دلیگانی نیز طی سخنانی مجلس را به سیاسی کاری به جای عمل انقلابی متهم کرد و گفت: «این گزارشی که تهیه شده بیشتر به دیپلوماسی پارلمانی شبیه است تا یک اقدام متقابلی که اونها پشیمان بشن از این که چنین اقدامی انجام بدن».

بی‌رمقی


یکی دیگر از مخالفان به نام صباغیان، مصوبة مجلس را "بی رمق، ناکافی و بی تاثیر" دانست و تأکید کردکه "مجلس باید به گونه ای اقدام می کرد تا منافع آمریکا نه فقط در منطقه، بلکه "در خود این کشور به خطر بیفتد." وی خواستار آن شد که تولید طبل توخالی نظام ولایت فقیهموشک با برد دو هزار کیلومتر در کشور افزایش یابد و رژیم از برجام نیر خارج شود».

اما به رغم این رجزخوانیها، یک روز پس از رسمی شدن لیست گذاری سپاه شرکت اینستاگرام اعلام کرد حسابهای سرکردگان سپاه پاسداران را مسدود کرد و متعاقباً صفحه انگلیسی خامنه‌ای نیز بسته شد و سخنگوی اینستاگرام نیز گفت: ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. همچنین کارشناسان رژیم به رژیم توصیه کردند از هر اقدام نمایشی که فضا را متشنج کند پرهیز نماید.

یکی از مهره‌های رژیم به نام احمد حاتمی‌یزد، که از او با عنوان دبیر کمیته اقتصادی حزب کارگزاران سازندگی نام برده می شود طی مقاله‌یی با عنوان دیپلوماسی صبورانه به رژیم توصیه کرد که در شرایط بحرانی کنونی سازوکار اروپایی را به عنوان یک کورسوی امید از دست ندهد. وی می‌نویسد: «عده‌ای در داخل کشور مدعی هستند که این، ساز‌و‌کار مناسبی نیست و وارد آن نشویم اما فکر می‌کنند که چه راه حل دیگری وجود دارد؟». حاتمی یزد می‌افزاید: «من به عنوان یک کارشناس معتقدم بهتر است این کورسوی نوری را که ممکن است از طریق اینستکس ظاهر شود، دنبال کنیم که البته نیازمند دیپلماسی صبورانه است».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، مجلس ارتجاع دیروز طرحی را با عنوان حمایت از سپاه پاسداران و برای مقابله به مثل در برابر لیست گذاری آمریکا برگزار کرد. هدف واقعی رژیم از این اقدام چه بود؟ آیا نتیجة این اقدام یک درجه متشنج کردن اوضاع و آن طور که بعضی کارشناسان رژیم ابراز نگرانی می‌کنند، یک قدم به سمت رویارویی نظامی و جنگ نیست؟

رژیم در برابر لیست گذاری سپاه پاسداران چه راهکارهایی دارد؟ آیا همچنان که در این گزارش آمده بود، رژیم می‌تواند از طریق اروپا یا قدرتهای شرقی مانند روسیه و چین با لیست گذاری آمریکا مقابله کند؟ اینها سؤالاتی است که امیدواریم در گفتگو با علیرضا معدنچی بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: چرا رژیم این روزها به چنین تبلیغات و اقداماتی در قبال لیست‌گذاری سپاه که دیروز یک نمونة اون رو در مجلس شاهدش بودیم، دست می‌زند؟ هدف رژیم از این اقدامات چیه؟


ج: ابتدا باید خوب فهم کرد که با لیست گذاری سپاه یک کلان ضربه با آثار و پیامدهای گسترده و استراتژیک به رژیم وارد آمده و تمام اقدامات و مانورها و فعل و انفعالات رژیم را بایستی با توجه به این واقعه دید و مورد بررسی قرار داد.طبل توخالی نظام ولایت فقیه
این واقعه اولاً موجب کامل کردن انزوا رژیم و بالا بردن فشار تحریم‌ها و تقویت ائتلاف ضد رژیم می‌شود،

ثانیاً موقعیت منطقه‌یی رژیم را به شدت تضعیف می‌کند
ثالثاً باعث تشدید تضادهای درون رژیم حول حمایت از سپاه یا محدود کردن سپاه می‌شود
رابعاً و شاید مهمتر از عوامل یاد شده، برآیند این عوامل در خود سپاه است که باعث تضعیف شدید روحیه پاسداران و افزایش شتاب روند ریزش در سپاه است که نتیجة‌آن، کند شدن حربة سرکوب رژیم در داخل است.

بنابراین جلسة نمایشی دیروز مجلس مخاطب اولش خود پاسداران و تقویت روحیة آنها بود. آوردن مزدوران برون‌مرزی سپاه پاسداران مانند حشدالشعبی و نیروهای حزب‌الشیطان لبنان هم، اقدامی است که هدف اول آن تقویت روحیة پاسداران است تا مرعوب کردن مردم، مردم که با این نمایشهای رنگ باخته مرعوب نمی‌شوند و بیشتر از آن علامت ضعف و کم آوردن رژیم را می‌گیرند.

ضمناً طنز قضیه اینجاست که رژیم این نیروها را در جهت شعارهای خود که نماز خواندن در قدس و حسینیه ساختن در کاخ سفید و... درست کرده بود و الدرم بلدرم می‌کرد که ما ۴پایتخت عربی را زیر نگین خودمان داریم، حالا ناچار شده همانها را برای حفاظت از نظام به داخل ایران بیاورد.

س: آیا این تهدید وجود نداره که این اقدامات تحریک‌امیز اوضاع رو متشنج بکنه و همچنان که خیلی از کارشناسان و مهره‌های رژیم هم هشدار می‌دن گامی به طرف جنگ باشد؟


ج: فکر نمی‌کنم کسی در خارج از رژیم این گونه نمایشها را جدی بگیرد. مگر این که آمریکا بخواهد از این به عنوان بهانه برای تشدید محاصره سیاسی و تحریم اقتصادی رژیم استفاده کند. ضمن این که همین طرح را هم اگر نگاه کنید، در برابر شاخ و شانه‌های پوشالی که در مادة اول کشیده در مواد بعدی پنبة همانها را هم زده است.

در مادة ۹ این طرح، دولت موظف شده که موضوع تروریستی نامیدن سپاه پاسداران را به لحاظ حقوقی در مراجع بین‌المللی، از طریق مراودات دو جانبه و چند جانبه دنبال کند. همچنین در این مصوبه تاکید شده که کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون براساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجرا می‌باشد». به این ترتیب همة آنچه که در مادة اول آمده، موکول به تایید و موافقت ولی فقیه ارتجاع شده است.

احتمال جنگطبل توخالی نظام ولایت فقیه


در مورد احتمال جنگ، صرف نظر از این که احتمال وارد آوردن ضربات نظامی محدود و تاکتیکی در اینجا و آنجا منتفی است، اما من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از دو طرف یعنی رژیم و آمریکا اراده‌یی برای یک جنگ گسترده داشته باشند. خود خامنه‌ای در این مورد با بیان این که جنگ نمی‌شود و مذاکره هم نمی‌کنیم گفت جنگ نمی‌شود به خاطر این که ما قصد جنگ نداریم.

مقامات آمریکا هم به کرات گفته‌اند که خواهان جنگ نیستد و فشار می‌آورند که رژیم را به دست کشیدن از سیاستهای خود در منطقه و جهان وادار کنند و بخصوص پس از تجربة جنگ احمقانة عراق، آمریکا هرگز به سمت جنگ نخواهد رفت، ضمن آن که نیازی هم به آن ندارد.

در مورد نمایشی بودن این طرح بعضی از مخالفان، آن را دیپلوماسی پاریمانی و دیپلوماسی لبخند توصیف کردند و حتی یکی از آنها گفت: «سکوت مجلس در این زمینه جز خیانت به انقلاب و خون شهدا چیز دیگری نیست». یکی دیگر گفت که آمریکا نیروهای سپاه را در هر جا مورد تحریم و لیست قرار داده، شما چرا فقط نیروهای سنتکام را شما در لیست گذاشته‌اید؟ به هر حال به نظر نمی‌رسد که از این کار نمایشی مجلس، آبی برای رژیم و برای سپاه پاسداران ضربه خورده گرم شده باشد.

س: اگر اون طور که شما می‌گید این کارها نتیجه‌یی ندارد؛ پس این سؤال مطرح می‌شود که رژیم چه راهکارهایی دارد؟ آیا ممکنه دست از صدور تروریسم برداره و سپاه صرفاً به نقش داخلی خودش که سرکوب هست، بپردازد؟طبل توخالی نظام ولایت فقیه


ج: رژیم جز تسلیم یا ادامه دادن همین مسیر راه دیگری ندارد. که هر دو هم برای رژیم مرگبار است و خودش آن را دو راهی مرگ یا خودکشی از ترس مرگ می‌نامد. دست کشیدن از سیاست صدور تروریسم یعنی صادر کردن حکم فروپاشی و مرگ سپاه پاسداران که دینامیسمش را از صدور تروریسم می‌گیرد و در این صورت سپاه علت وجودی خود را از دست می‌دهد و در آن صورت دیگر در سرکوب داخلی نیز کارایی نخواهد داشت.

از این نظر مشابهت زیادی با ساواک شاه دارد که وقتی در اثر سیاست کارتر شلاق و شکنجه را کنار گذاشت دیگر روند فروپاشی ساواک و در واقع روند سقوط رژیم شاه هم شروع شد، که اساساً به ساواک تکیه داشت. سپاه پاسداران هم اگر از صدور تروریسم و رؤیای بسط ولایت فقیه دست بردارد، به همان سرنوشت ساواک و رژیم شیخ هم به سرنوشت رژیم شاه دچار خواهد شد.

اگر هم نخواهد این را بپذیرد، با این وضعیت اقتصادی که خسارات این سیل هم به آن اضافه شده، در واقع هر روز باید انفجار اجتماعی را انتظار بکشد، در حالی که نه از حمایت سیاست مماشات مثل قیام۸۸ برخوردار است و نه از یک وضعیت منسجم در داخل خود.

س: آیا ممکن است رژیم بخواهد از طریق اروپا یا قدرتهای شرقی مثل روسیه و چین که خودش اسم آن را سیاست نگاه به شرق گذاشته، راهی باز کند و راه نجاتی پیدا کند؟


ج: تکیه به اروپا بیشتر شوخی است تا آنجا که خود خامنه‌ای هم ساز و کار اروپایی را که ثمره و نتیجة تعامل با اروپا بود، یک شوخی تلخ نامید. حتی متولی سیاست تعامل با اروپا و ساز و کار اروپایی، یعنی ظریف هم از اروپا اظهار ناامیدی و گلایه می‌کند و می‌گوید اروپا تا به حال کاری نکرده است. باند دیگر که اصلاً می‌گوید اروپا برجام را پاره کرده و ما هم باید از برجام بیرون بیاییم.

جالب است که از فرط بیچارگی نه ظریف و نه باند خامنه‌ای چاره‌یی جز آویختن به همین ریسمان پوسیدة اروپا ندارند. جالب است که یکی از مهره‌های باند اصلاح طلب به نام زیدآبادی دیروز نوشته بود:‌ محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری نوشته است: "برای شرکای اروپایی خواندن سندی که....."

این ظریف هم بعضاً با چنان لحنی از "شرکاء" یا "دوستان" اروپایی حرف می‌زند که اگر کسی با مواضع اعضای اتحادیه اروپا در برابر جمهوری اسلامی آشنا نباشد؛ گمان می‌برد که مقام‌های دو طرف، رفیق گرمابه و گلستان یکدیگرند! سکوت کامل کشورهای اروپایی در مورد گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی دولت آمریکا، خود گواه روشنی از میزان شراکت و دوستی مورد نظر آقای ظریف است!». در مورد روسیه و چین، آنها در حمایت از رژیم یک یا چند مدار از اروپا دورترند و همچنان که تجربه مکرر نشان داده هرگز منافع کلان خود با امریکا را فدای منافع خود با رژیم نکرده و نخواهند کرد.

مطالب مرتبط

واکنش مضحک مجلس رژیم نسبت به بردن سپاه پاسداران در لیست تروریستی

لیست‌گذاری سپاه پاسداران و مواضع مضحک درون رژیم
لطفا به اشتراک بگذارید: