سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیل

هراسان و سراسیمه از عواقب لیست‌گذاری سپاه و سیل

گفتگو با میثم ناهید

خامنه‌ای دیروز و روحانی هم دیروز و هم امروز سخنرانی کردند و هر بار از دو موضوع صحبت کردند و در واقع وحشت شدید خود را از عواق دو کلان ضربه‌یی که در همین روزها و هفته‌های اخیر به رژیم وارد آمده، بیان کردند. یکی کلان ضربة ناشی از لیست گذاری سپاه پاسداران و یکی هم هراس از طوفان سهمگین خشم و نفرت مردم است که به دنبال فاجعة سیل است که بخصوص در مناطق سیلزده علیه رژیم آخوندی برخاسته و همه رژیم را مسبب ابعاد هولناک این فاجعه می‌دانند؛ توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می کنیم:

گزارش:


روز گذشته خامنه‌ای در آستانة روز ارتش با سرکردگان ارتش تحت امر خود دیدار کرد و با آشکار کردن ترس و اضطراب رژیم از لیست گذاری سپاه گفت: «دشمنان به دنبال بر هم زدن آرامش مردم از طریق مضطرب نشان دادن نیروهای مسلح سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیلهستند».

خامنه‌ای سپس از صدور تروریسم و کشتار رژیم در منطقه را به عنوان برکات نام برد و گفت: « برکات نیروهای مسلح، علاوه بر ایران، شامل کشورهای دیگر نیز شده است و دست برادری دادن ارتش و سپاه، حرکتی زیبا پس از حرکت زشت آمریکایی‌ها بود».

خامنه‌ای در اظهارات خود، با وارونه‌گویی دجالگرانه و بیان این که در سیل اخیر، نیروهای مسلح با همه وجود و امکانات در اختیارشان، به کمک مردم شتافته‌اند». تلاش کرد بر خشم و نفرت شدید مردم در جریان سیل از سپاه و نیروهای مسلح رژیم را که تنها به سرکوب و ارعاب مردم اشتغال داشتند و هیچ اقدامی در جهت نجات آنها از سیل انجام ندادند، سرپوش بگذارد.

روحانی هم امروز در مراسم رژه‌یی که به مناسبت روز ارتش ترتیب یافته بود، دل سوختگی شدید رژیم از لیست گذاری سپاه را به نمایش گذاشت و با وارونه جلوه دادن نفرت شدید مردم از سپاه پاسداران و خوشحالی شان از ضربه خوردن این بازوی اصلی سرکوب رژیم به این واقعیت اذعان کرد که سپاه پاسداران معادل کلیت رژیم است و ضربه به آن ضربه به تمام نظام است: اینکه دشمنان فکر می‌کنند سپاه پاسداران صرفاً بخشی از نیروهای مسلح ایران است، اشتباه می‌کنند. سپاه در سراسر کشور در همه صحنه‌های ملی و خدماتی حضور دارد».

منت کشی


اما روحانی در عین حال یکی از آثار ضربه خوردن این بازوی تروریستی رژیم را آشکار کرد و با منت کشی از کشورهای منطقه و مشخصاً عربستان خطاب به آنها گفت: نیروهای مسلح ایران هیچگاه در برابر شما و در برابر منافع ملی شما نیستند... سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیلبیایید با هم در کنار هم باشیم و منطقه را از حضور متجاوزین پاک کنیم».

روحانی نیز مانند خامنه‌ای در برابر خشم و نفرت مردم از این که رژیم سپاه پاسداران و نیروهای مسلح خود را جز برای کنترل و سرکوب مردم سیلزده وارد نکرد، گفت: «ارتش امروز هم در حادثه سیل در بسیاری از استان‌های کشورمان و جایی که مردم نیاز به کمک دارند در کنار مردم و با مردم است و مثل افراد عادی جامعه... برای امداد، نجات، اسکان و کمک به مردم و بازگشایی راه‌ها و مدیریت امور سیلاب از همه امکان و توان خود استفاده کرده است».

روحانی بخشی از سخنان روز گذشتة خود در جلسة هیأت دولت را به خسارات سیل اختصاص داد و با بیان این که برآورد اولیه خسارت‌هایی که در استان‌هایی که دچار سیل زدگی شدند انجام شده مجموعا یک چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد شده البته این رقم ممکن است افزایش پیدا کند».

از تامین آن توسط دولت ابراز ناتوانی کرد و آن را به گردن خامنه‌ای انداخت و گفت که در این مورد به خامنه‌ای نامه نوشته و از او خواسته که اجازة استفاده از صندوق توسعه ملی را بدهد و خامنه‌ای هم قول مساعد داده است. در حالی که خامنه‌ای در جوابیة خود به روحانی که ۳روز پیش منتشر شد، تلویحاً به این درخواست جواب رد داده بود.

گفتگوی سیاسی


خامنه‌ای دیروز با سرکردگان ارتش تحت امر نظام صحبت کرد و به موضوعات مختلفی از سیل تا لیست گذاری سپاه پرداخت. امروز هم روحانی در مراسم روز ارتش سخنرانی کرد و او هم باز روی همین دو موضوع انگشت گذاشت. اما چرا؟ چرا سران نظام تا این حد این روزها به لیست گذاری سپاه و به سیل می‌پردازن؟

چرا خامنه‌ای از مضطرب نبودن نیروهای مسلح و از برادری بین ارتش و سپاه صحبت می‌کنه؟ چرا خامنه‌ای و روحانی این همه از کمک و امداد سپاه و بسیج و ارتش نسبت به سیلزدگان حرف می‌زنند. در گفتگویی با میثم ناهید امیدواریم به این سؤالها جواب بدیم.

س: مضمون صحبتهای خامنه‌ای چه بود؟سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیل


ج: اساسا خامنه‌ای در صحبتهاش به ۳ موضوع پرداخت:
یکم: سیل
دوم: اضطراب نیروهای نظامی رژیم
سوم: شقه و تشتت بین ارتش و سپاه

در مورد سیل خیلی از این تعریف کرد که ارتش و سپاه به مردم سیل‌زده کمک کردند. خب روشن بود این حرفها واکنش به نفرت شدید اجتماعی نسبت به عامل اصلی سیل، یعنی سپاه هست. این روزها شاهد هستیم که خشم مردم مناطق سیل‌زده نسبت به رژیم و به‌طور مشخص سپاه تا کجا بالا گرفته. نمونه‌هایی مثل حمله مردم به پاسدار محسن رضایی-نقدی یا سایر سران سپاه.

همچنین اعتراف نفراتی مثل پاکپور که به روشنی می‌گفتن مردم اصلا اجازه نمی‌دن نفرات رژیم به پلدختر برن و خودش هم می‌گفت به زحمت بیرون آمده. یا رحمانی فضلی که از قول یکی از فرمانداران رژیم می‌گفت که بهش توصیه کرده به مناطق زلزله زده نرن، چون معلوم نیست مردم چه بلایی سرشون میارن. تا آخوند دژکام نماینده خامنه‌ای در شیراز که گفت: بین مردم که رفتم فقط فحش شنیدم.

تامین حفاظت


و اسماعیل نجار، رئیس مدیریت بحران رژیم با وحشت به مقامات رژیم توصیه کرد: از رفتن به مناطق سیل‌زده خودداری کنید، چرا که تامین حفاظت شما در برابر مردم مقدور نیست! در یک کلام این نفرت فاز عوض کرد و مردم رو در برابر رژیم وارد یک فاز تهاجمی کرده.

بنابراین خامنه‌ای و همچنین روحانی (که امروز صحبت کرد) تلاش می‌کنن با وارونه‌گویی روی این فضای خطرناک خاک بپاشن. البته هدف دیگرشون هم روحیه دادن به بسیجی‌ها و پاسداران هست که اونها هم به شدت نسبت به خشم و نفرت مردم نگران هستند و ترسیدن.

س: اشاره کردین که خامنه‌ای به اضطراب نیروهای مسلح هم پرداخت. اگر این موضوع در مورد سپاه باشه، قابل فهمه. چون سپاه وارد لیست شده. اما دیدار دیروز خامنه‌ای با ارتش بود، ارتش که وارد لیست نشده. پس خطاب خامنه‌ای نسبت به کی بود؟


ج: فرقی بین سپاه و تمامیت رژیم نیست. سپاه همون تمامیت رژیم ولایت‌فقیهه. جای دور نریم. امروز خود روحانی به روشنی گفت: «اینکه دشمنان فکر می‌کنند سپاه پاسداران صرفاً بخشی از نیروهای مسلح ایران است، اشتباه می‌کنند!» در اساس هم رژیم ولایت‌فقیه با سپاه سرپا هست. اصلا به مرامنامه سپاه که نگاه کنید، به روشنی در ماده۲ میگه: «مامویت سپاه مبارزه قانونی با جریانهایی هست که در صدد براندازی نظم هستند!»سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیل

به تمام بافت رژیم هم که نگاه کنید، می‌بینید که همه جا سپاهه. از دولت همین روحانی گرفته، که یک قلم بسیاری از وزرا و مدیران کلش سپاهی بودن، تا اقتصاد رژیم که اساسا در دست سپاهه، تا نیروهای نظامی و تمام مدیریت و ساختار نظام. خب ارتش هم شامل همین قانون میشه. برای همین با لیست‌گذاری سپاه ارتش تحت امر رژیم هم دچار اضطراب میشه.

حتی صرفا از بعد حقوقی، با لیست‌گذاری تروریستی سپاه هر ارگان رژیم هم که با سپاه رابطه‌ای داشته باشه، مشمول پیامدهای لیست‌گذاری میشه. مثلا بودجه سپاه توسط دولت روحانی هست. یا وزارت خارجه رژیم و رابطه‌اش با سپاه. ارتش که بسیار بیشتر رابطه دارد.

البته یک نکته هم در رابطه با ارتش هست، اون هم اینکه به طور مشخص بین بدنه ارتش و سپاه یک گسست و حتی نفرت وجود داره. به ویژه اینکه سپاه اساس امکانات رژیم رو در دست گرفته و این موضوع روی اختلافات اونها تاثیر داره.

س: اما خامنه‌ای از «دست برادری ارتش و سپاه» صحبت کرد...


ج: دقیقا به خاطر همین اختلاف هست. چون بیش از همه خامنه‌ای به این موضوع اشراف داره و می‌خواد با این حرف بر این واقعیت سرپوش بذاره. به ویژه این رو هم می‌دونه که الان بسیاری از ارتشی‌ها با لیست‌گذاری سپاه و اشراف به پیامدهای خطرناک اون، حساب خودشون از رژیم رو جدا خواهند کرد. چیزی که برای رژیم بسیار خطرناکه.

س: خب قبلش هم وضعیت رژیم بحرانی بود. به‌طور مشخص بعد از شکست سیاست مماشات و خروج آمریکا از برجام. حتی اون موقع هم در قانون کاتسا سپاه رو وارد لیست تحریمهای خزانه‌داری کرده بودن. چرا الان خامنه‌ای روی «تزلزل نیروهای مسلح» انگشت می‌ذاره و اون رو رد می‌کنه؟


ج: تمام اون نکات درسته. اما اتفاقا خامنه‌ای بر اساس همون ضربات و فشارها، یک میزی چیده بود. به طور مشخص هم در رابطه با سال ۹۸. روز اول فروردین۹۸، خامنه‌ای طی سخنرانی خود تاکید کرد: «باید بازدارندگی ایجاد کنیم. دشمن ببیند نمی‌تواند... به ما ضربه وارد کند!». پیش از آن نیز خامنه‌ای نسبت به خطری که در سال ۹۸ در کمین نظام است هشدار داده بود که: «همه حواس‌شان را جمع کنند؛ ممکن است دشمن برای سال ۹۸ نقشه کشیده باشد!»سراسیمه و هراسان از عواقب لیست‌گذاری و سیل

به گفته کارشناسان سیاسی، خامنه‌ای که تمامی راه‌های رو به آینده را مسدود می‌بیند، با خود حساب می‌کند اگر بتواند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سر کرده و سرنگون نشود، احتمال دارد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا دور بعد انتخاب نشود؛ و شاید رئیس‌جمهور جدید مماشاتگر باشد!‌

یک کارشناس حکومتی میگه: «به نظر می‌رسد سیاست خارجی نظام بر مبنای حفظ شرایط کنونی و سپری کردن دوران انتظار و آماده شدن برای دوران پسا ترامپ برنامه ریزی شده است!!». هشدارهاش هم در راستای این بود که مقداری اوضاع ملتهب درونی نظام رو آروم کنه تا این مدت رو کج دار و مریز طی کنن. اما با وجود این هشدارهای خامنه‌ای، در همان آغاز سال ۹۸ دو پتک سنگین بر سر نظام ولایت فرود آمد و تمامی معادلات آنرا برهم زد:

یکم: سیل ویرانگر که به گفته رحمانی فضلی پیامدهای جدی برای نظام دارد. دوم: دومین پتک فرود آمده بر سر نظام، ورود سپاه پاسداران به لیست گروههای تروریستی وزارت خارجه آمریکا است. خب یکی از پیامدهای این دو ضربه سنگین، (که لیست‌گذای سپاه بعد سرفصلی هم داره) روحیه باختگی نفرات و بدنه نظامه. خروجی این روحیه باختگی هم هست «تزلزل» اونها.

ظهور دشمنی


بی‌جهت نیست که خامنه‌ای با وحشت به نیروهای وارفته‌اش گفت: «ظهور دشمنی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی (امروز) بیشتر است... مراقب خودمان باشیم، مثل کسی که از یک جاده باریکی عبور می‌کند که اطرافش پرتگاه است!». جالب بود که چند روز پیش خبرگزاری مهر رژیم مصاحبه یک بسیجی‌ فیلمساز وزارت اطلاعات رو منعکس کرده بود.

ماموریت این بسیجی اساسا ساخت فیلمهای مجعول علیه مجاهدین در کارزار شیطان‌سازی علیه دشمن برانداز نظامه. اما همین طرف اول اعتراف می‌کنه فیلمهاش (ماجرای نیمروز و...) رو کسی باور نمی‌کنه. بعد هم به همین خاطر اکرانش کساد بوده.
در ادامه هم میگه همه به من میگن «سفارشی‌ساز» وزارت اطلاعات.

به وضعیت بحرانی نیروهای رژیم هم اعتراف می‌کنه که: «این افراد (نفرات و باندهای رژیم) با یکدیگر دعوا می‌کنند و... دیگر چشم دیدن هم را ندارند و همه از یکدیگر بدشان می‌آید!» بعد نتیجه این وضعیت رو بریدگی خودش عنوان می‌کنه که «دیگر از این فضا دل‌زده شدم» و من دیگه نه فیلم سیاسی می‌سازم و از اینها (رژیم) هم جدا می‌شم!

خب این بریدگی یک جریان هست که الان با لیست‌گذاری سپاه هم شدت گرفته. بی‌جهت نیست که خامنه‌ای در ۵ رشته هشدارهاش از ۱۹ بهمن۹۷ به نیروهای رژیم می‌گفت: «نترسید، مایوس نشوید، از دشمن وحشت نکنید...» دیروز هم که بحث از «اضطراب در نیروهای مسلح» کرد، دقیقا ادامه همین وضعیت هست. که اینها تازه نخستین نمودهای پیامدهای بسیار گسترده لیست‌گذاری تروریستی است و باید منتظر پیامدهای بسا بیشتری هم باشیم. چون یک یک فاز عوض و سرفصلی جدید آغاز شده.

مطالب مرتبط

ایران- نمک پاشیدن مجدد روحانی شیاد به مردم سیل زده

سیل، ادعاها و واقعیتها!
لطفا به اشتراک بگذارید: