امتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل

اسدالله مثنی:عدم اقدام حکومت به بازسازی و جبران خسارات سیل به سیلزدگان


دیروز روحانی در سفر یک روزة خود به روحانی به ۳ استان سیلزده سر زد و در هر یک از استانها هم چند سخنرانی کرد، مضمون این سفر و اظهارات روحانی طی آن، موضوع گزارشی است که اکنون از نظرتان می‌گذرد.

گزارش:


دیروز روحانی در سفر یک روزه‌اش به سه استان که عمدة آن به سخنرانی گذشت، در همه جا به وعده‌درمانی و باید درمانی پرداخت و از جمله در جلسه شورای همآهنگی مدیریت بحران گفت: در پیشگییری از سیل «هلال احمر باید به مردم آموزشامتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل بدهد... مردم باید بدانند باید چه کار کنند.

آموزش لازم باید بدهیم... ما باید به مردم بگیم باید چی کار کنید. در شرایطی که دولت نیاز دارد به امکانات ارتش باید دستور بدهد و از امکانات ارتش استفاده بکند. همه باید کمک کنیم، باید مسأله مردم حل بشود . روحانی اما در عین حال وظایف دولت در بازسازی و تامین خسارات سیل را به گردن خود مردم انداخت. هیچوقت نگید که این کار دولته، دولت در حد خودش باید انجام بده و وظیفه اش است همه مردم هم بیایند.

اما درعین‌حال در این خسارتها مردم هم وارد شوند هر کس هر توانی داره هر امکانی داره چون یک کسی ممکن است مهندس ساختمان باشه بگه من مجانی کار مهندسی انجام میدهم یک کسی بگه من مجانی میآیم نظارت می‌کنم یک کسی بگه من ده روز میآیم کار می‌کنم یک کسی بگه من بنا هستم من دو هفته مجانی کار می‌کنم همه همه باید کار کنیم کمک کنیم.

اثاثیه


روحانی در زمینه تأمین اثاثیه منزل سیل‌زدگان هم در جلسة شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت باید بنا بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند.
پیش از این پاسدار غیب پرور رئییس بسیج گفته بود که هر کاسب و فروشندة لوازم خارجی باید تعهد کند که یک وسیلة خانه مثلا یخچال سیلزدگان را تأمین کند.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد خمینی که روز جمعة‌ گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمایش جمعة تهران صحبت می‌کرد، فاش کرد که تا به حال که یک ماه از وقوع سیل می‌گذرد، حتی به یک نفر از سیلزدگان هیچ نوع وامی داده نشده‌ است. من برای این‌که با دقت و حساسیت به شما گزارش بدهم دیشب از همه استانها پرسیدم متأسفانه تا الآن که من صحبت می‌کنم نه یکنفر این وام را گرفته نه بلاعوض را گرفته این خوب نیست.

فتاح سپس با وقاحت از مردم خواست که کمک کنند و در این رابطه گفت: « احداث ۱۰هزار خانه ۶۰۰میلیارد تومان هزینه خواهد داشت حداقل، تعمیرات ۲۰هزار خانه هم حدود ۲۰۰میلیارد تومان، لوازم و اشتغال هم مجموعاً جبران خسارت اشتغال ۲۰۰میلیارد تومان مجموعاً ما در کمیته امداد برای جبران این خسارات به هزار میلیارد تومان کمک نقدی و کالایی احتیاج خواهیم داشت».

ظرفیت مردمی


به این ترتیب شانه خالی کردن از تأمین خسارات سیل و باز سازی مناطق سیلزده و انداختن آن به گردن خود مردم، خطی است که رژیم با تمام قوا دنبال می‌کند و دستگاه تبلیغاتی خود را روی آن کوک کرده است. از جمله همزمان با روحانی، امام جمعةامتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل خامنه‌ای در خرم‌آباد هم گفت:‌ «از ظرفیت مردمی از کمکهای مردمی ظرفیت خیرین نیکو کاران از این ظرفیت استفاده بشود.... ».

آخوند علم الهدی امام جمعة خامنه‌ای در مشهد هم خواستار ادامة کمکهای مردم شد و گفت: برادران خواهران قضیه سیل یک قضیه عمیقتر از این حرفهاست یعنی تمام نشد اینجور نباشه یک جریان بیاید ما راه بیفتیم یک سیل مهربانی یک سیل محبت یک سیل خدمت پشت این سیل بیاید بعد همانطور که آبهای سیل تمام میشه آبهای مهربانی و خدمت هم تمام بشه اینجوری نیست مسأله سیل و آسیب سیل عمیقتر از این حرفهاست.

به این ترتیب آنچه از سفر روحانی و سایر مقامات رژیم تا کنون نصیب مردم شده، تنها گرد و خاک خودروهای متعدد آنها و خدم و حشم‌شان بوده که مردم با خشم از آن سخن می‌گویند. آش آن قدر شور بود که آخوند میرعمادی گماشتة خامنه‌ای در خرم‌آباد هم که یکی از شهرهایی بود که روحانی به آنها سر زد، در این باره گفت: « اسم نمی‌برم میترسم باز بقول معروف ک مشکل ساز بشود، راه میافتند خودشون زن و بچه شون خدم و حشم و نمیدانم رکابدار و کیفدار و لباسدار و اینها چه خبر است؟ این هزینه‌ها را کاهش بدهند جبران خسارت سیل میشود»

گفتگوی سیاسی


س: هدف روحانی از این سفر چه بود؟


ج: این یک سفر نمایشی بود، به خیال خودشان برای بستن دهان معترض و خشمگین که می‌گویند چرا یکی از مقامات نمی‌آید وضع ما را ببیند؟ روحانی بعد از ۱۹روز از وقوع سیل در این مناطق تازه به آنجا رفته، جاهایی که بعد از گذشت این همه روز، زخمشان دیگر تازه نیست. کما این که الان هم به جاهایی که همین الان کانون مصیبت هستند، مثل شادگان و خرمشهر و آبادان که هنوز سیلابها در آن جریان دارد نرفت.

مضمون این سفر هم امنیتی بود، چون واقعاً تنها دغدغه‌یی که رژیم در رابطه با سیل دارد، نه مصیبتی است که بر مردم وارد شده و ترمیم خرابیها و تخفیف آلام مردم است و نه جبران خسارتها، بلکه تنها کنترل خشم انفجاری مردم و سرکوب اعتراضات آنهاست.

س:‌ چرا می‌گویید مضمون سفر روحانی امنیتی بود؟


ج: لابد تصویر روحانی در جلسة شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان خوزستان را دیده باشید، علوی وزیر اطلاعات در پنل نشسته است. معنی آن چیست؟ لابد یادتان هست که در جریان سیل شیراز هم خامنه‌ای اول همین وزیر اطلاعات را، به امتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیلجای مثلاً رئیس هلال احمر، به آنجا فرستاد. علاوه بر اینها رویکرد رژیم با مسألة سیل از روز اول تا الان تماماً امنیتی است.

از فرستادن ۱۰هزار نیروی مسلح به گفتة پاسدار باقری رئیس ستاد مشترک به استان گلستان تا فرستادن پاسدار و بسیجی به مناطق سیلزده و بخصوص اعزام پاسداران خارجی رژیم امثال آدمکشان حشدالشعبی و النجبا به خوزستان و جنایتکاران حزب الشیطان و پاسداران افغانی و پاکسانی به مناطق سیلزده. و تلویزیون رژیم به نقل از یکی از مزدوران عراقی رژیم گفت که قرار است ما تا پایان بحران در اینجا بمانیم. و نگفت تا پایان مثلاً جمع کردن ویرانیهای سیل، روشن است کدام بحران مورد نظر است.

علاوه بر این در حال حاضر پاسدار جنایتکار قاسم سلیمانی چندین روز است که در خوزستان است و اتاق باصطلاح مدیریت بحران در این استان زیر نظر اوست و تروریست معروف ابو مهدی مهندس هم در کنار اوست و عکس آن را در فضای مجازی همه دیده‌اند. همة اینها نشان می‌دهد که مضمون دغدغة رژیم در رابطه با سیل تماماً امنیتی است.

س: بالاخره روحانی از این که باید ویرانیها بازسازی بشود و خسارات سیلزدگان باید جبران بشود و اینها خیلی صحبت کرد، چرا می‌گویید معنی حرفهای روحانی طفره رفتن از بازسازی و جبران خسارات بوده است.


ج: بله روحانی تا بخواهید در این رابطه حرافی کرد و تا توانست دجالگری به خرج داد و در سخنرانی اش در جلسة مدیریت بحران در خرم‌آباد مفصل باید درمانی کرد و حدود ۵۰ بار کلمة باید را تکرار کرد. باید بازسازی شود. باید خسارات سیلزدگان تامین شود، باید جلو سیل های بعدی گرفته شود، باید ... باید... و... اما چه کسی باید این کارها را بکند؟امتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل

هم روحانی و هم گماشته‌های خامنه‌ای در نمایش جمعه این هفته و... هر جا صحبت کردند گفتند که دولت به تنهایی قادر به ترمیم خرابیها و جبران خسارتها نیست و مردم باید کمک کنند. روحانی خیلی روشن گفت: هیچوقت نگید که این کار دولته، دولت در حد خودش باید انجام بده و وظیفه اش است همه مردم باید بیایند

بعد هم پا را از این هم فراتر گذاشت و همان طور که در این گزارش هم شینیدیم، گفت: «هر کس هر توانی داره هر امکانی داره چون یک کسی ممکن است مهندس ساختمان باشه بگه من مجانی کار مهندسی انجام میدهم یک کسی بگه من مجانی میآیم نظارت می‌کنم یک کسی بگه من ده روز میآیم کار می‌کنم یک کسی بگه من بنا هستم من دو هفته مجانی کار می‌کنم همه همه باید کار کنیم کمک کنیم واقعیت آن است که تقریباً هیچ اقدامی در این زمینه نشده است.

واقعیت را پرویز فتاح رئیس کمیته امداد خمینی که روز جمعة‌ گذشته به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمایش جمعة تهران صحبت می‌کرد، فاش کرد که تا به حال که یک ماه از وقوع سیل می‌گذرد، حتی به یک نفر از سیلزدگان هیچ نوع وامی داده نشده‌ است.

از پول خبری نیست


روحانی در صحبتهای خود با شیادی گفت پولی که برای وسایل زندگی کافی نیست و باید خود این وسایل از طریق هماهنگی با تولید کننده‌ها به سیلزدگان داده شود. یعنی اولاً از پول خبری نیست و ثانیاً وسایل را هم بایستی از طریق هماهنگی با تولید کننده تامین کرد.امتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل

چگونگی این هماهنگی را پاسدار غیب پروز سرکردة بسیج این چنین توضیح داد: «سیل‌های اخیر با وجود خسارت‌های وارده اما برکات زیادی از جمله انسجام ملی را در کشور بوجود آورد. وی در مورد این انسجام ملی هم از «طرح جهاد همبستگی ملی» نام برد و گفت: این طرح ملی برای بازسازی و نوسازی مناطق مردم سیل‌زده کشور با همت مردم، هیات مذهبی و با محوریت مساجد انجام می‌شود.

پاسدار غیب پرور در توضیحات خود همچنین گفت: در این طرح هر مسجد در سراسر کشور ساخت یک منزل مسکونی و هر کاسب تامین یک کالای اساسی را عده‌دار خواهد شد و مجموعه بانک‌های کشور هر بانک یک مدرسه را تقبل خواهد کرد.
روشن است که تحت عنوان کمک به سیلزدگان به تمام کسبه فشار می‌آورند که مثلاً هر کدام از آنها بهای یک یخچال یا اجاق گاز را باید بدهند.

این که چقدرش به دست سیلزدگان می‌رسد صدها و هزاران تجربه از زلزله بم که بعد از ۱۹ سال هنوز بسیاری از انها در کانکس زندگی می‌کنند و زلزله زدگان کرمانشاه که هنور در چادر هستند روشن می‌کند. روشن است که عمدة این کمکهای اخاذی شده توسط پاسداران و آخوندها چپاول می‌شود و معنی «برکات زیاد» سیل هم لابد همین است.

س:‌ به این ترتیب در حالی که رژیم از جبران خسارتها طفره می‌رود و سیلزدگان هم محروم و بی‌پناه مانده‌اند، تکلیف مردم و بخصوص تکلیف مردم سیلزده در این رابطه چیست؟امتناع حکومت از بازسازی و جبران خسارات سیل


ج: تجارب مکرر با این رژیم گواه آن است که این رژیم تنها زبان زور می‌فهمد، بهترین و نزدیکترین نمونه، تجربة غارت شدگان و مالباختگان است که رژیم تنها وقتی از جانب آنها و اعتراضات خیابانی متشکل و مستمرشان احساس خطر کرد، حاضر به پرداخت پول آنها که معادل ۳۰هزار میلیارد تومان بود شد.

الان هم سیلزدگان تنها با اعتراض و همبستگی خود می‌توانند چیزی از این رژیم به دست بیاورند. کسبه و سایر مردم هم روشن است که تن به اخاذی رژیم تحت عنوان کمک به سیلزدگان نخواهند داد؛ روشن است که مردم همچنان که تا به حال نشان داده‌اند حتی از نان سفرة خودشان هم می‌زنند تا به یاری هموطنان سیلزدة خود بشتابند و باز هم این کار را می‌کنند.

اما خوب می‌دانند که این کمکها را بایستی مستقلاً به دست هموطنان سیلزده برسانند و مطلقا از کانال رژیم نباید استفاده کنند چون تماماً غارت می‌شود. روشنگری در این رابطه و سازماندهی اعتراضات هم اساساً بر عهدة شوراهای مردمی است که خوشبختانه در بسیاری از مناطق سیلزده شکل گرفته است و این تنها راه است.

مطالب مرتبط

روحانی دروغ درمانی به جای جبران خسارات سیل

دروغ‌ درمانی، به‌جای جبران خسارات سیل
لطفا به اشتراک بگذارید: