پایان معافیت تحریمی خرید نفت ایران یک کلان ضربه دیگر

پایان معافیت تحریمی خرید نفت یک کلان ضربه دیگر به حکومت ولایت فقیه

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر پایان معافیت خرید نفت ایران با اینکه قابل پیش بینی بود و غیر منتظره نبود اما به عنوان یک خبر مهم بازتاب گسترده‌یی در دنیا و در رژیم داشت، معنی این تصمیم و پیامدهای آن چیست؟ واکنش رژیم نسبت به این اقدام تا کنون از چه قرار بوده ؟ تاثیرات سیاسی و اقتصادی کاهش صادرات نفت ایران چگونه ارزیابی می شود. آیا رژیم می تواند با پیامدهای این اقدام مقابله کند؟ اینها از جمله سئوالاتی است که در گفتگوی امروز با رضا هفت برادان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

س: با اینکه اعلام تصمیم لغو معافیت خرید نفت از رژیم از مدتهای پیش مشخص بود اما چرا باز هم این موضوع به نظر می رسد که یک شوک به رژیم وارد کرده است و در رسانه های خبری هم با اهمیت تلقی شده و انعکاس زیادی داشته است؟


ج: این شوک که شما اشاره می کنید به اصحاب مماشات و امیدواران به سیاست مماشات وارد شد. اینها از دیماه سال قبل که آمریکا اعلام کرد معافیت ها را لغو می کنه شروع کردند به تبلیغات که بازار نفت را دچار تلاطم می کنه. قیمت نفت به شدت بالا پایان معافیت تحریمی خرید نفت ایران یک کلان ضربه دیگرمی ره. کسی نمی تواند خلاء ناشی از تولید نشدن نفت ایران را پرکند و این باعث تلاطم در بازار نفت شده و به اقتصاد کشورهای غربی و خود آمریکا ضربه می زند.

اما در عمل این اتفاق نیفتاد. چون که به اذعان رسانه های حکومتی آمریکا در هماهنگی با روسیه و عربستان و امارات تولید و عرضة نفت به بازار جهانی را بالا برد. و از طرف دیگه از محاصرة همه جانبه رژیم مطمئن بود. فریدون مجلسی یک کارشناس رژیم گفت » فرمانبرداری تقریبا همه کشورها از آمریکا موجب می شود از ترس لطمه به منافع خود، از ایران نفت نخرند.»

همین کارشناس حکومتی در مورد امکان افزایش قیمت نفت هم گفت« اگر قیمت جهانی نفت اندکی افزایش یابد نیز به سود آمریکا خواهد بود زیرا نفت شیل آن کشور قابلیت رقابت بیشتری پیدا می کند و جای نفت ایران را خواهد گرفت». بنابراین به این علت است که می بینیم نگرانی نسبت به پیامدهای کاهش صادرات نفت و به صفر نزدیک شدن آن در هر دو باند رژیم به شدت بالا گرفت.

مهدی محمدی از باند خامنه‌ای هم گفته« اگر واکنش قدرتمند نباشد، آشکار یا پنهان، باید منتظر تشدید دیوانه وار فشار ها بود». یاسر جبراییلی مهرة دیگر باند خامنه‌ای گفته است« تصور اینکه اروپا خارج از پازل آمریکا قرار بگیرد، توهم است. اگر اروپایی‌ها اراده سیاسی بر بی‌اعتنایی به تحریم آمریکا داشتند، هم امکان آن وجود داشت و هم ابزارش، اما به صراحت اعلام کردند که قصد نقض تحریم‌های آمریکا را ندارند».

س: بعضی از این دلواپسان آنچنانکه در گزارش دیدیم پیشنهاد می کنند برای مقابله رژیم از برجام خارج شود و از طرف دیگر تهدید چندی پیش روحانی مبنی بر بستن تنگه هرمز را یادآوری کرده و می گویند ما هم باید جلوی صادرات نفت از تنگه هرمز را بگیریم. به نظر شما این تهدیدات عملی است؟


ج: در مورد خروج از برجام پیش از این عراقچی جواب این سوال را داده و گفته بود:« اگر از برجام خارج شویم همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد و اروپا و شورای امنیت تحریمهای خود را برمی‌گردانند ». در مورد بستن تنگه مشاور روحانی اکبر ترکان ادعاهای قبلی را به کل منکر شد و گفت:« ایده بستن تنگه هرمز را چه کسی به عنوان راهکار جمهوری اسلامی بیان کرده؟ چه کسی گفته که ما امنیت آبراه‌های جهان را تهدید می‌کنیم؟ در حالی که ما ضامن امنیت آبراه‌های جهان هستیم و نه تهدیدکننده آن.». ضمن اینکه رژیم اصلا در شرایطی نیست که بخواد به این ادعاها نزدیک شود.

س: منظورتون از شرایط کنونی چیه؟پایان معافیت تحریمی خرید نفت ایران یک کلان ضربه دیگر


ج: در شرایطی که سرکردة کل سپاه اعلام بریدگی کرده و درخواست کار فرهنگی کرده و در شرایطی سیلی که 25استان کشور را فراگرفت و بنیادهای رژیم متزلزل کرده و فریادهای اعتراض سیلزده ها هر روز بلند تر می شود و رژیم برای مقابله با آن دست به دامن پاسداران خارجی خود شده، اصلا چنین غلط هایی نخواهد کرد. کما اینکه وقتی نیروهای آمریکا و انگلستان و فرانسه در برابر تهدیدهای رژیم در مورد سنتکام یک مانور عظیم دریایی در خلیج فارس برگزار کردند رژیم نوطوق نکشید.

و از قایقهای تندرو سپاه که در زمان اوباما در نزدیکی کشتی های آمریکایی وز وز می کردند اثری نبود. و دویست بار به مواضع رژیم در سوریه حمله هوایی شد و رژیم بعد از تحمل تلفات سنگین از اون نواحی عقب نشست و دست ازپا خطا نکرد و حتی خبرهای مربوط به آن را هم پخش نکرد. در خود رژیم هم کارشناسان حکومتی رژیم را به شدت از این رجز خوانی های پوشالی برحذر می دارند.

س: آیا به صفر میل کردن صادرات نفر رژیم و فشارهای سنگین اقتصادی و سیاسی ناشی از آن باعث نمی شود که رژیم خودش را بر سر دوراهی تسلیم یا ایستادن و شاخ و شانه کشیدن تعیین تکلیف کند؟


ج: شاید در نهایت رژیم از تعیین تکلیف گریزی نداشته باشد اما ما هنوز هیچ نشانه قطعی از اینکه رژیم در این دوراهی به کدام سمت خواهد رفت دریافت نکردیم. کمااینکه واکنش وزارت خارجة رژیم هم به لغو معافیت خرید نفت حاکی از همینه. از یک پایان معافیت تحریمی خرید نفت ایران یک کلان ضربه دیگرطرف می گه «ایران ارزشی برای معافیت های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست» و از طرف دیگه می گه «وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی های فشرده ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین المللی و همسایگان صورت داده است.و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد».

در این موضعگیری مسخره اینکه رژیم می گوید هیچ ارزش و اعتباری قائلن نیست پاک کردن صورت مسئله است انگار اگر ارزش قائل نباشد این تصمیم فاقد تاثیر است. اما از طرف دیگه میگه در طول یک روزی که این خبر را دریافت کرده به طور مستمر با شرکای خارجی و بین المللی و همسایگان در حال مشورت بوده. معلوم نیست ارزش قائل نبودن را باید باور کرد یا تمام طول روز و به طور مستمر التماس درخواست کردن را باور کنیم.

ولی خودش در انتها که میگه به زودی تصمیم مقتضی می گیریم، حاکی از اینه که نتوانسته هیچ تصمیمی بگیرد. این بی تصمیمی در حالی است که پیش از این هم ظریف و هم عراقچی مدعی بودند که رژیم در مورد تمام سناریوهای محتمل برای تحریم فروش نفت آماده اند و راه کار دارند. بنابراین رژیم بر سر یک دوراهی قرار گرفته که هر کدام از این دو راه مقصدش مرگ و نابودی است.

استیصال رژیم


بعضی ها برای توضیح این وضعیت می گویند رژیم به پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ چشم دوخته، اگر چنین چیزی باشه این نهایت استیصال رژیمه که به تحولی که هزار اگر و مگر و شاید و باید داشتن برای دو سال دیگر چشم دوخته. اولا به گفتة بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی تغییر دولت قانونی آمریکا محتمل نیست و اگر هم باشد و یک دولت دموکرات در آمریکا روی کار بیاید بازهم به گفتة کارشناسان خود رژیم تغییر اساسی در رویکرد نسبت به رژیم ایران حاصل نخواهد شد. کمااینکه قطعنامه های تحریمی قبلی آمریکا علیه رژیم از حمایت قوی هر دو حزب آمریکا و گاهی با اتفاق آرای کنگره و سنا به تصویب می رسید.

تا آنجا هم که به مردم ایران بر می گردد از این تحریم ها بغایت استقبال می کنند. تحریم نفتی رژیم ۴دهه است که خواستة مردم و مقاومت ایران بوده است. نفت یک سرمایه ملی است که در این رژیم تماما سرکوب و تروریسم شده است. چه بهتر که در خاک ایران محفوظ بماند و بعد از این رژیم صرف آبادی و عمران کشور و رفاه مردم ایران شود.

در سالهای گذشته رژیم از یک درآمد افسانه‌یی ۸۰۰ میلیاردی درآمد نفت برخوردار بود نصیب مردم از این در آمد جز فقر و بدبختی و محرومیت بیشتر چیز دیگری نبود. درست مثل بارشهای بهاری اخیر که می بایست تماما نعمت و خرمی و سرسبزی به بار بیاورد اما در این رژیم تبدیل به سیل و ویرانی و مصیبت شد.

مطالب مرتبط

استقبال عربستان سعودی و بحرین از پایان معافیتهای تحریم نفتی رژیم ایران

بیانیه کاخ سفید: رئیس‌جمهور آمریکا کار می‌کند تا صادرات نفت رژیم ایران را به صفر برساند
لطفا به اشتراک بگذارید: