تلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحران

بن‌بست و وضعیت فوق بحران حکومت و تلاش برای پنهان کردن آن

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

امروز هم خامنه‌ای و هم روحانی به صحنه آمدند و هر دو تلاش کردند با سیلی صورت زار و نزار رژیم را سرخ جلوه دهند و بر شرایط فوق‌العاده بحرانی رژیم سرپوش بگذارند. توجه شما را به گزارش کوتاهی در این باره جلب می کنم:

گزارش:


خامنه‌ای که به بهانة روز کارگر که رژیم با دجالگری آن را به هفتة کار و کارگر تبدیل کرده، به صحنه آمده بود، پس از به هم بافتن کلیات شیادانه‌یی دربارة جایگاه ارزشمند کارگر و ضرورت رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی و امثالهم، به اصل تلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحرانموضوع که عبارت از پایان معافیتهای تحریمی و چشم‌انداز به صفر نزدیک شدن صادرات نفت اشاره کرد و در حالی که وانمود می‌کرد تحریمهای اخیر ادامة وضعیت ۴۰ سال گذشته است گفت: اولا تلاشی که اینها می‌کنند در زمینة نفت به جایی نمی‌رسه.

ما اون قدری که نیاز داریم، اون قدری که خودمون اراده کنیم می‌تونیم نفت خودمون رو صادر کنیم. حالا اونا به خیال خودشون راهها رو مسدود می‌کنند. اما ملت فعال و مسئولان هوشیار ایران نشان داده اند اگر همت کنند همه بن‌بست‌ها را می توانند باز کنند و این هم یکی از آنهاست. دوم دارند دشمنی می‌کنند، بدانند دشمنی‌های آنها بی‌پاسخ نخواهد ماند و ملت ایران، ملتی نیست که علیه او کار و توطئه کنند و او بنشیند و تماشا کند.

خامنه‌ای در این رجزخوانی پوشالی، پا را از این هم فراتر گذاشت و مدعی شد وضعیتی که پیش آمده اصلاً مطلوب رژیم است. ثالثا همون طور که گفتم ما قدر میدونیم ما هر چه کمتر وابسته باشیم به این شکل از فروش نفت، این خیلی بهتر است برای ما... روحانی هم امروز در جلسة هیأت دولت سخنرانی کرد.

تبلیغات جدید


روحانی تشدید تحریمها را تبلیغات جدید آمریکاییها خواند و آن را در ادامة فشارهایی که از از اردیبهشت پارسال که مقدمات آن را از دی ماه ۹۶ شروع کرده» توصیف کرد و افزود: آمریکاییها هر روز هم یک اقدام خلاف قانون در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی، تبلیغاتی و بویژه اقتصادی برای فشار علیه نظام انجام می‌دهند.تلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحران

اما آمریکاییها تا به امروز در صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی در اقدامات خود ناموفق بوده، و در صحنه اقتصادی نیز به اهداف مورد نظر موردشان نرسیده و نخواهند رسید. اما البته زندگی برای مردم سخت‌تر خواهد شد. روحانی در ادامه با به نعل و به میخ زدن تاکید کرد که رژیم همیشه اهل مذاکره بوده است: «ما البته همیشه مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همانطوری که مرد جنگ و دفاع هستیم مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل امکان پذیره».

روحانی با همین زبان دوگانه در باره همسایگان و مشخصاً درباره عربستان و امارات صحبت کرد و از یک سو خواستار رابطه با آنها شد و از طرف دیگر گلایه کرد که چرا آنها جواب خوبیهای رژیم را با بدی می‌دهند و با بیانی تهدید آمیز گفت که آنها باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند

گفتگوی سیاسی


س: خامنه‌ای به مناسبت روز کارگر در صحنه ظاهر شده بود، اما هدفش از این سخنرانی و حرف اصلی‌اش چی بود؟


ج: خامنه‌ای به مناسبت روز یا به قول رژیم هفتة کارگر به صحنه آمده بود و برای خالی نبودن عریضه چند جمله هم در باره کارگران و تولید و این چیزها حرف زد که تماماً دجالگری بود و حتی ارزش ندارد که به آنها اشاره کنیم. حرف اصلی او در واقع راجع به لغو معافیت تحریمها بود که تا به حال سردمداران رژیم در قبال آن سکوت کرده‌اند.

اولین واکنش را سخنگوی وزارت خارجة رژیم داشت که او هم گفت که ما در چند روز آینده موضعگیری می‌کنیم و جواب می‌دهیم. در واقع خامنه‌ای اولین کسی است که در این باره موضعگیری کرد. و در اظهارات امروزش نشان داد که تا کجا دستش خالی است. خامنه‌ای در صحبت امروزش از طرفی تلاش کرد تحریمهای کنونی را ادامة‌تحریمهای ۴۰سال گذشته وانمود کند که همه می‌دانند به‌کلی دروغ است.

رژیم در ۴۰ سال گذشته مورد حمایت مافوق تصور آمریکا و غرب بوده. از طرف دیگر مدعی شد که ما راههای صادرات نفت را پیدا می‌کنیم و خلاصه یک مشت رجزخوانیهای توخالی که مخاطبش نیروهای خود رژیم است. هدفش هم اساسا جلوگیری از شدت وارفتگی و ریزش بدنه نظامه.

س: چرا می‌گویید که حرفهای خامنه‌ای رجزخوانی پوشالی بود، به هر حال او تهدید کرد که دشمنی‌های دشمنان بی‌پاسخ نخواهد ماند؟ آیا امکان ندارد که رژیم دست به یک اقدام تلافی‌جویانه بزند و مثلاً تنگة هرمز را ببندد؟تلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحران


ج: مطلقاً! تعادل قوا اصلاً طوری نیست که رژیم بتواند نطق بکشد و همچنان که تا امروز نشان داده، جرأت ندارد دست از پا خطا کند. در این مدت از قایقهای تندرو سپاه در خلیج فارس هیج خبری نیست. اگه خاطرتون باشه در دوران اوباما قایقهای رژیم پیاپی به نزدیک ناوهای آمریکا می‌رفتند و خیلی هم رجزخوانی می‌کردند.

اما از وقتی دولت جدید آمریکا سر کار آمده، سیاست مماشات را کنار گذاشته و تا حدی قاطعیت نشون داده، تا همین امروز یک مورد هم نبوده که رژیم دست از پا خطا کنه و قایق‌هاش رو اطراف ناوهای آمریکا بفرسته. چه برسه به اینکه به قول خامنه‌ای بخواد «جواب دشمن» رو بده! جای دور نریم. دو روز پیش بعد از اعلام لغو معافیتهای نفتی، یکی از سرکردگان سپاه دوباره گفت ما تنگه هرمز رو می‌بندیم.

دیروز یک ناو جنگی آمریکا از تنگه هرمز عبور کرد و خبرش رو هم اعلام کردند. رژیم نه تنها هیچ واکنشی نشون نداد، بلکه صداش رو هم در نیاورد. این هم قانونمنده. مقاومت ایران از ۳۸ سال پیش گفته تنها راه در برابر این رژیم قاطعیت است.
امتیاز دادن به این رژیم قرون‌وسطایی فقط اون رو جری‌تر میکنه. مثال دوران اوباما و قایق‌های رژیم خیلی بارزه. تا جاییکه حتی ملوانان آمریکایی رو اسیر هم گرفتن. اما الان اصلا پیداشون نیست.

ادعای دروغ


کمااینکه از آزمایش موشکهای بالستیک یا ادعای دروغ در مورد آن هم هیچ خبری نیست. در سوریه پشت سر هم ضربه می‌خورند و تلفات می‌دهند، پایگاههای خودشان را هم دهها کیلومتر عقب کشیده‌اند اما از واکنش و جواب متقابل هیچ خبری نیست. حسرت ظریف در نیویورک: «برجام بهترین توافقی بود که طرف‌ها می‌توانستند به آن دست پیدا کنند... این آمریکاست که با خروج از توافقات مختلف رفتار غیرعادی از خود نشان می‌دهد!»

وانگهی مگر همین خامنه‌ای نبود که گفت اگر آنها برجام را پاره کنند ما آتش می‌زنیم ولی چی شد؟ این قضیه آن قدر متفضح شد که نیروهای خود رژیم هم مسأله دار شدند تا خود خامنه‌ای ناچار شد بیاید و دربارة آن حرف بزند و توجیه کند.
تازه آن موقع نه سپاه لیست گذاری شده بود، نه تحریم نفت مطلق و بی‌شکاف شده بود، نه سیل آمده بود و نه سرکرده کل سپاه بریده و دنبال کار فرهنگی رفته بود.

س: و اما سخنرانی روحانی، روحانی حرف اصلی‌اش چی بودتلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحران


ج: به نظر من حرفهای روحانی مکمل حرفهای خامنه‌ای بود. حرفهای روحانی هم اگر پوشالهای معمول را کنار بزنیم خیلی رک و صریح دعوت آمریکا به مذاکره بود. مثلاً با بیان این که «برخی فکر می‌کنند آمریکا آماده مذاکره است و ایران سر باز می‌زند؛ هرگز این چنین نیست... مذاکره در صورت برداشتن فشارها و رفع تحریم، امکانپذیر است».

در واقع خیلی روشن گفت که ما اهل مذاکره هستیم این آمریکاست که پای مذاکره نمی‌آید. و این را چند بار به بیانهای مختلف تکرار کرد . کما این که تصریح کرد «ما همیشه مرد مذاکره و دیپلوماسی بوده و هستیم». همان طور که اهل جنگ هستیم هم سس قضیه بود تا آن را به خورد پاسدارها و بسیجی‌ها بدهد.

در قسمت دیگری از سخنانش هم گفت: «مردم به خوبی آگاه باشند که آمریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد... و اصلاً چنین نیست که برخی تبلیغ می‌کنند طرف آمریکایی، برای مذاکره آمادگی دارد، آمریکا اصلاً برای مذاکره آمادگی ندارد و اعمالی که انجام می‌دهد برای شکست ماست».

واقعاً دیگر صریحتر و ذلیلانه تر از این نمی‌شود برای مذاکره التماس کرد و خیلی روشن است که این حرفها بدون اجازه و رضایت خامنه‌ای نمی‌تواند بیان شود. اگر چه لابد همین فردا دلواپسان به میدان می‌ایند و طبق یک سناریو تکراری، روحانی را به خاطر این حرفها شلاق کش می‌کنند.

منت کشی ذلیلانة دیگرش در برابر عربستان و امارات بود و ضمن نشان دادن گزیدگی و دلسوختگی نظام از این که عربستان و امارات البته درکنار روسیه، حفرة ناشی از کاهش و عدم صادرات نفت ایران را پر می‌کنند، از آنها گلایه می‌کرد که چرا جواب خوبیهای رژیم را با بدی می‌دهند. اما روحانی هم در اظهارات خود به تهدیدهای قبلی خود که اگر نفت ما صادر نشود، نفت هیچ کس دیگری صادر نخواهد شد و غیره... نزدیک نشد.

س: آیا از این حرفها می‌شود برداشت کرد که رژیم یک خط جدید در پیش گرفته است و مثلاً از فردا وارد مذاکره می‌شود و این وضعیت تغییر می‌کند؟تلاش برای پنهان کردن بن‌بست و وضعیت فوق بحران


ج: نه اینها هنوز کافی نیست که بتوان گفت که رژیم خطش را تغییر داده است. البته واقعاً رژیم خطی جز خریدن زمان وتاکتیک از این ستون به آن ستون نداشت و هنوز هم ندارد. تعادل قوا چنان نیست که کسی این حرفها و به نعل و به میخ زدن رژیم را به چیزی بخرد. طرفهای مقابل وقتی حرف رژیم را جدی می‌گیرند که مثل جمع کردن بساط هسته‌یی، رژیم بساط موشکی و بساط دخالتهای منطقه‌یی را جمع کند.

تعادل قوا اصلاً تعادل قوای ۶ماه پیش و حتی یک ماه پیش نیست و هر قدر رژیم در این کار تعلل کند، تنها عقوبت خود را سنگین‌تر می‌کند و نهایتاً هم از سرنوشت محتومش به هر راهی که برود گریزی ندارد. خط کج دار و مریز. موج ضربات که این خط را بر هم زد. تعادلی که خامنه‌ای و روحانی می‌خواستند به صورت موقت هم شده به دست آورند، کاملا بهم خورد.

الان خود خامنه‌آی و روحانی هم سردرگم هستند. طرح جایگزین هم ندارد. حرف برایان هوک: تازه آغاز فشارها است. اینها درون رژیم سرشکن می‌شود. فرصت برای قیام و کانونهای شورشی

مطالب مرتبط

وحشت سران رژیم از فوران خشم مردم از اوضاع بحرانی مناطق سیل زده

وحشت از این‌که «مردم خیابان‌ها را ببندند آتش بزنند»
لطفا به اشتراک بگذارید: