پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

اقتصاد محتضر کشور و پیامدهای تحریم نفتی بر آن

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

پس از اعلام پایان دورة محدود معافیت برای خریداران نفت ایران و وارد شدن تحریمهای نفتی به مداری جدید و تأکید مقامات دولت آمریکا مبنی بر عزم آن کشور برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر به منظور محروم کردن رژیم ایران از پولی که آن را صرف سیاست صدور تروریسم، آثار وحشت و اضطراب در سراپای رژیم بارز شده است.

البته این ابراز وحشت گاه به صورت معکوس و با بیان این که تحریمها نه تنها هیچ اثر منفی ندارد بلکه مفید است و دستاوردهای زیادی هم دارد، بیان می‌شود؛ توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

گزارش:


خامنه‌ای طی سخنرانی‌ای در روز چهارشنبة گذشته خود را نسبت به تحریمها بی‌اعتنا نشان داد و حتی تحریمها را مثبت و به نفع نظام قلمداد کرد و گفت: بارها افراد خیرخواه و دلسوز گفته‌اند و بنده هم تأیید میکنم که تحریم در موارد بسیاری به سود کشور است، به سود ملّت ایران است، این را افراد دلسوز و علاقه‌مند و مطّلع بیان میکنند. بله، تحریم یک مشکلاتی را ایجاد میکند؛ تحریم مبادلات بانکی، تحریم نفتی و غیره ممکن است یک مشکلاتی را به وجود بیاورد امّا در نهایت به نفع کشور است.پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

خامنه‌ای در همان سخنرانی ادعا کرد که رژیم می‌تواند آن قدری که نیاز دارد نفت صادر کند و جای نگرانی نیست. تلاشی که اینها در زمینه‌ی نفت میکنند به جایی نمیرسد، ما آن مقداری که نیاز داریم، آن مقداری که لازم داریم، آن قدری که خودمان اراده کنیم، میتوانیم نفتمان را صادر کنیم؛ حالا آنها به خیال خودشان راه‌ها را مسدود میکنند امّا ملّت فعّال و مسئولین بیدار و هشیار اگر دامن همّت به کمر بزنند، بسیاری از بن‌بست‌ها را میتوانند باز کنند، این هم یکی از آنها است و قطعاً این کار را [میکنند]؛ بنابراین کار آنها به نتیجه نخواهد رسید؛

ظریف وزیر خارجة رژیم هم روز چهارشنبه طی مصاحبه‌یی با رویترز در دفتر نمایندگی رژیم در سازمان ملل در نیویورک مدعی شد که همواره راهکارهایی برای دور زدن تحریمها وجود دارد و ما در این زمینه دکترا داریم. اما متقابلاً، روز پنجشنبه برایان هوک مسئول ویژة امور ایران در وزارت خارجة آمریکا باز دیگر بر عزم آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت توسط رژیم تأکید کرد و در برابر ابراز نگرانی برخی دست اندرکاران بازار نفت، گفت: « بازار جهانی نفت آماده به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، چراکه این بازار برای ممانعت از اختلال در قیمت‌ها به خوبی تأمین شده است».

جبران تغییر


هوک که با خبرنگاران گفتگو می‌کرد با شاره به حذف حدود یک میلیون بشکه نفت ایران از بازدهای جهانی گفت: اکنون تأمین کنندگان دیگری در بازار وجود دارند تا این تغییر را جبران کنند و قیمت‌ها را ثابت نگهدارند». وی افزود: تخمین ما این است که درآمد رژیم ایران از نفت، از ماه مه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است».پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

در همین حال برخی در رژیم عنوان می‌کنند که رژیم در برابر تشدید تحریمها و قصد آمریکا برای به صفر رساند صادرات ایران، تنگة هرمز را مسدود کند، اما کارشناسان سیاسی و حقوقدانان رژیم، اکیداً نسبت به این اقدام هشدار می‌دهند و معتقدند این واکنش مطلوب آمریکاست تا رژیم را در ذیل فصل هفتم شورای امنیت قرار دهد.

یکی از آنها به نام رضا نصری که در رسانه‌های رژیم از وی به عنوان حقوقدان نام می‌برند، گفت: « در شرایط فعلی، جریان تندرو در واشنگتن، برای تشدید اقدامات خود علیه ایران به شدت نیازمند ایجاد اجماع و ائتلاف در سطح بین‌المللی است... جریان تندرو در واشنگتن - همانطور که از آخرین توئیت ترامپ پیداست - تمام نیروی خود را معطوف به این کرده که ایران را از مسیر درایت و طمانینه خارج سازد و تهران را به سمت خروج از برجام و برخی واکنش‌های تند و عصبی ترغیب کند. قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، لغو معافیت‌های نفتی، طرح لغو معافیت‌ها هسته‌ای (که همکاری دولت‌ها در فردو و اراک را میسر می‌کند) و اقدامات تحریک‌آمیز مشابه، همگی در همین راستا قابل تحلیل است».

ابراز نگرانی


روزنامة حکومتی ابتکار (۵ اردیبهشت): با ابراز نگرانی و بیان این که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه سیاست فشار حداکثری بر ایران را به فاز آخر رساندند» هشدار داد که «در چنین موقعیتی اتخاذ راهبردها و روش‌های احساسی و متکی بر رفتارهای واکنشی هیجانی، غیرعقلانی‌ترین نوع مواجهه با این رخداد است. به طور حتم آمریکایی‌ها و یاران منطقه‌ای آن‌ها در تلاش‌اند تا با استفاده از هر روش و شیوه‌ای ایران را به مرز مقابله جدی ـ حتی نظامی ـ بکشانند».پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

در همین حال، برخی مهره‌های رژیم از پیامدهای اجتماعی و امنیتی تحریمها و شرایط فوق‌العاده وخیم اقتصادی ابراز وحشت می‌کنند. یکی از آنها به نام امیری از معاونان وزارت اطلاعات رژیم طی یک سخرانی در شورای اداری استان قزوین گفت: دشمنان با درک وابستگی اقتصاد ایران به نفت برای تحریم آن وارد عمل شدند تا میزان درآمدهای کشور روز به روز کاهش یافته و فشارهای اقتصادی موجب افزایش نارضایتی میان مردم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمنان به دنبال جدا کردن مردم از نظام هستند، افزود:استکبار جهانی با سیاه نمایی به دنبال جدا کردن مردم از نظام است و مسئولان و مدیران نیز باید مراقب باشند که با آمارهای خود برای دشمنان خوراک تهیه نکنند».

گفتگوی سیاسی


در پی لغو معافیت موقت ۸کشور خریدار نفت ایران و بسته شدن روز به روز همة شکافها و روزنه‌ها در دیوار قطور تحریمها، وضعیت اقتصادی کشور هم روز به روز به وخامت بیشتری می‌انجامد. آخرین گزارشها از جمله از صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است به اصطلاح رشد اقتصادی از منهای ۶در صد فراتر رفته، نا به آمارهای خود رژیم، تورم در ماه فروردین امسال نسبت به تورم سال گذشته ۳۰درصد و تورم نقطه به نقطه به ۵۰درصد رسیده، اعداد و ارقامی که بسیار کمتر از چیزی است که مردم به طور واقعی با آن روبرو هستند.

کما این که برخی منابع حکومتی نرخ تورم را به ویژه در مورد کالاهای اساسی و خوراکی تا ۴۰۰درصد ارزیابی می‌کنند. اما در همین حال سردمداران رژیم از خامنه‌ای و روحانی و سایرین ادعاهای دیگری می‌کنند و مدعی هستند که کنترل اوضاع را به دست دارند. واقعیت چیست؟ رژیم چه راهکاری برای مقابله با تحریمها دارد؟ امیدواریم در گفتگو با رضا هفت‌برادران بتوانیم در مورد این سؤالها به جواب برسیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س همینطور که در این گزارش هم شنیدیم خامنه‌ای مدعی بود که این تحریمها به نفع به رژیم است و در باره تحریمها هم گفت که تاثیری ندارد و ما به هر میزان که نفت نیاز باشد می توانیم صادر کنیم. روحانی و ظریف هم ادعاهای مشابهی کردند و ظریف گفت ما دکترای دور زدن تحریم ها را داریم. آیا این حرفها واقعیت داره؟


ج: خب اگه خامنه ای اینجوری حرف نزنه چی بگه؟ اینطور حرف زدن ها نیاز نظام شده برای حفظ روحیه نیروها. باید پرسید اگه تحریم ها به نفع نظام است پس این همه داد و قال بر سر همدیگر و این همه حمله باند خامنه‌ای به روحانی که می گویند برجام قرار بود تحریم ها را رفع کند پس چرا نشده؟ برای چیست؟ این همه فریاد و فغانی که از مجلس ارتجاع یا از نمایشهای جمعه و از هر گوشة رژیم در باره تحریمها بلند است برای چیست؟

چگونه است که وقتی رژیم از تامین نیازهای اقشار مختلف خودداری می کند آنرا به حساب تحریمهای ظالمانه می گذارد اما اکنون حرف خامنه‌ای این است که «تحریمها در نهایت به نفع کشور است». واقعیت این است که این حرفها که هیچ کودکی را هم نمی فریبد خودش بیانگر درماندگی رژیم در مقابله با تحریمهاست.

واقعیتی که آمار و ارقام هم نشان می دهد این است که تا همین جا یک میلیون بشکه نفت از صادرات روزانه رژیم کم شده و با لغو معافیت تحریمهای هشت کشور خریدار نفت رژیم پیش بینی می شود که نیم میلیون بشکه از صادرات کنونی نفت در آینده نزدیک کم شود. و در آینده دراز مدت این شیب پیوسته نزولی است. و برایان هوک مسول ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران یک بار دیگه تاکید کرد هدف ما به صفر رساندن صادرات نفت ایران است تا رژیم از سیاستهای تروریستی و سرکوبگرانه خود دست بردارد.

س: به هر حال نمی شود کتمان کرد که رژیم اقدامات زیادی در زمینه دور زدن تحریمها انجام می دهد. آیا به این ترتیبت نمی تواند حداقل بخشی از تحریمها را خنثی کند؟


ج: راهکارهایی که رژیم برای فروش نفت به کار می برد شناخته شده اند که اساسا در قاچاق و حراج نفت و تخفیف های کلان استوار است. کما اینکه فریدون مجلس کارگزار رژیم گفت تحریم نفت ایران تهدید گپیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشورران شدن نفت جهانی را نداره چون خودمان آنقدر ارزان فروشی می کنیم که قیمت پایین می مونه. اما همچنان که آمریکا اعلام کرده بسیاری از این شیوه ها کشف و مسدود شده و راهکارهای دیگر هم به همین ترتیب چشم انداز پایداری ندارد.

مثلا رژیم از پرچم کشورهای دیگر برای نفت کش های خود استفاده می کند که این ممنوع شده. و پیش از این پاناما و پس از آن کشور مالت که سنتا اغلب نفت کش ها در این دو کشور به ثبت می رسند اعلام کردند که ثبت نفت کشهای رژیم ایران را ابطال می کنند. رژیم همیچنین از شیوه کشتی به کشتی و شیوة سواپ هم استفاده می کند اما این راهکار به رغم عرضة نفت با قیمت های بسیار پایین برای خریداران جذاب و وسوسه انگیز است اما اکثر خریداران حاضر به پذیرش پرداخت جریمه های سنگین نقض تحریم ها نمی شوند. و به هر حال این راهکارها زمان استفاده محدودی دارد. و دیر یا زود مسدود می شود.

س: بعضی از کارشناسان نفت معتقدند که با قطع صادرات نفت ایران بازار نفت دچار تلاطم شده و افزایش قیمت نفت موجب می شود آمریکا در تصمیم خود کوتاه بیاید و راه نفسی برای رژیم باز می شود. نظر شما در این باره چیست؟


ج: اعطای معافیت ۶ ماهه، برای خریدار ۸ کشور نفت ایران اساسا به این منظور بود که جلوی شوک وارد آوردن به بازار نفت ایران را بگیرد و خریداران فرصت کافی برای جایگزینی نفت ایران را داشته باشند و بازار هم بتواند خلاء ناشی از کاهش صادرات نفت ایران را تامین کند. به نظر می رسد این هدف به دست آمده.

عربستان، امارات و روسیه هرکدام به میزانی تولید خود را افزایش دادند که واکنش های درد آلود رژیم در قبال این تصمیم عربستان و امارات هم موید همین است. حالا هم خبرگزاری های حکومتی انتخاب و ایسنا گزارش دادند عراق هم تولید نفت خودش را ۹درصد افزایش داده. همین اعلام از سوی کشوری که رژیم آنرا شکارگاه اختصاصی خود تلقی می کرد بیانگر واقعیت تعادل قوا است. علاوه بر اینها گفته می شود که میزان مازاد عرضه در بازار نفت دو برابر تولید نفت ایران است. و فعلا بازار با کمبود عرضه مواجه نیست. بنابراین از این زاویه هم فکر نمی کنم آبی برای رژیم گرم شود و دیوار قطور تحریما شکاف بردارد

س: با این تابلو که شما ترسیم کردید به نظر می رسد که کورسوی امیدی در جهت کاهش تحریم ها و مقابله با آن برای رژیم وجود ندارد اما سوال این است که رژیم چه نقشه مسیری برای مقابله با این جریان و خنثی کردن تحریمها دارد؟


ج:صحبت ازنقشته مسیر برای رژیمی که به قول خودشان در دهانه آتشفشان ایستاده و هر روز از اینکه هنوز سرنگون نشده ابراز خوشحالی می کند امر زایدی است. کما اینکه خود کارگزاران حکومتی هم به این اعتراف کرده اند. پاسدار قالیباف با اشاره به تحریمهای فزاینده پرسیده بود چه نقشه راهی دارید؟ زید آبادی از باند روحانی گفته بود « تصمیم تازه‌ای در کشور گرفته نمی‌شود زیرا تصمیم تازه به معنای قدرت انعطاف و انطباق است»پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

اما اگر ناگزیر بایستی از چیری به نام خط رژیم حرف زد خط رژیم کش دادن و دفع الوقت است تا معلوم نیست از کجا فرجی حاصل شود. فی الواقع رژیم هیچ راهی ندارد. کما اینکه کارشناسان رژیم هم هر کدام با بیان خاص خود نسبت به درة هولناکی که در سال ۹۸ به لحاظ اقتصادی جلوی رژیم دهان گشوده هشدار می دهند و راه چاره می جویند.

کمااینکه خامنه ای از مدتها قبل نسبت به سال ۹۸ و خطر مهیبی که در این مسیر در کمین رژیم است هشدار داد. و این تازه در شرایطی بود که نه سپاه در لیست رفته بود و نه آخرین شکاف در تحریم نفتی بسته شده بود نه کلان ضربه های ناشی از این تحولات دگرگون کننده راس سپاه و سرکردة کل آنرا به زیر انداخته بود و نه خبری از سیل که ۲۵استان کشور را در نوردیده در میان بود.

کاملا روشن است که بحران اقتصادی تبدیل به بحران امنیتی شده و رژیم را از درون به میزان زیادی متلاشی کرده است. حرف پاسدار قاسم سلیمانی که سپده و انقلاب در برهة خطیری قرار دارند اعتراف صریحی به این واقعیت است. طبعا وقتی بیان نفر شماره یک دستگاه صدور تروریسم رژیم و پهلوان پنبه اش در رابطه با رژیم اینگونه است.

مطالب مرتبط

اقتصاد-سقوط مبادلات تجاری اروپا با رژیم ایران

پیامدهای تحریم نفتی
لطفا به اشتراک بگذارید: