لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی

لرزه‌های ناشی از تحریم مطلق نفی و لیست‌گذاری سپاه پاسداران

گزارش و گفتگو با هادی روشن روانی

کلان‌ضربة لیست گذاری سپاه پاسداران و در پی آن، لغو معافیتهای تحریم نفتی و بی‌شکاف شدن تحریمها، اولین اثر بزرگ خودش را در برکناری سرکردة کل سپاه نشان داد و پس از آن هم شاهد سلسله‌یی از تحولات هستیم که همه به نوعی تکانه‌های ناشی از این ضربات کمرشکن محسوب می‌شوند. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

گزارش:


ظریف که از روز سوم اردیبهشت، ظاهراً برای شرکت در یک همایش بین‌المللی ذیل سازمان ملل متحد به نیویورک رفته و به نطر می‌رسد که در آنجا مأموریتی را که برای آن اختیارات گرفته، دنبال می‌کند طی مصاحبه‌یی با شبکة فاکس نیوز آمریکا سوز و گداز کرد که آمریکا و متحدان منطقه‌یی‌اش درصدد تغییر رژیم هستند.لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی

دراین مصاحبه که قسمت کوتاهی از آن شب گذشته در فضای مجازی منتشر شد، ظریف در پاسخ به سوال مجری فاکس نیوز که می پرسد اعتقاد دارید که بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات می خواهند نظام ایران را تغییر بدهند، گفت حداقل! حداقل! ظریف افزود: همه آنها این تمایل را بروز دادند که می خواهند ایالات متحده را به یک درگیری بکشانند. من گمان نمی کنم که (دونالد) ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار چنین چیزی باشد .

وزیر خارجه رژیم با اشاره به شعارهای تبلیغاتی و ضدجنگ ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، افزود: من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعارهایی مبنی بر وارد نکردن آمریکا به جنگی دیگر، پیش ببرد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کاراز فشار حداکثری علیه ایران، به زانو درآوردن و تسلیم شدن ما مقابل فشارها، محکوم به شکست است .

در همین حال، بیش از ۳۰ نماینده مجلسین عوام و اعیان انگلستان خواهان لیست گذاری س‍پاه پاسداران و وزارت اطلاعات رژیم آخوندی به عنوان سازمانهای تروریستی توسط دولت این کشور شدند. در همین حال لیست‌گذاری سپاه بر روی همة‌ بحرانها و مسائل رژیم از جمله دعوایی که بر سر تصویب یا عدم تصویب FATF در جریان است، سایه انداخته، برخی خواستار تسریع در تصویب آن شده‌اند، برخی خواستار رد قاطعانة آن هستند و برخی نیز می‌گویند این دو مسألة جداست و نباید آنها را با هم گره زد.

شرایط دشوارتر


در همین قاسم محبعلی از کارشناسان سیاسی باند روحانی طی گفتگویی که در رسانه‌های حکومتی منعکس شده، معتقد است « FATF ربطی به تحریم های آمریکا یا قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی ندارد/ در صورت ردّ FATF با عراق،لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی هند و چین هم روابط مناسبی نخواهیم داشت». وی افزود:‌ «این ما هستیم که باید فکر کنیم چگونه مناقشه خودمان با آمریکا را مدیریت کنیم که به طرف یک درگیری و شرایط دشوارتر نرود». محبعلی با محتمل دانستن برخورد و درگیری نظامی با آمریکا به مقامات حاکم هشدار می‌دهد: « لذا مسئولین باید فکری داشته باشند و کشور را از این معضل خارج کنند».

از سوی دیگر یکی از مهره‌های باند اصلاح طلب به نام پیروز مجتهدزاده با سوز و گداز بسیار از لیست‌گذاری سپاه پاسداران و معنی سیاسی آن گفت: « قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی و در مقابل خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق معنی این رفتار از سوی ایالات متحده آمریکا چیست؟ معنی این رفتار همان است که جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا صراحتا اعلام کرد که ما سازمان مجاهدین خلق را به‌عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی در نظر داریم».

این مهرة حکومتی افزود: « با صراحت می‌گویم که پیش شرط‌هایی که پمپئو برای انجام مذاکره با تهران مطرح کرده است اگر چنین پیش شرط‌هایی برای مذاکره با کره شمالی می‌گذاشت آیا پیونگ‌یانگ حاضر به پذیرش انجام چنین مدل مذاکره‌ای با طرف آمریکایی می‌شد؟ پیش شرط‌های ١٢گانه پمپئو برای انجام مذاکره با تهران به معنای تسلیم مطلق و بدون جنگ است».

گفتگوی سیاسی


تنها چند روز پس از کلان ضربة لیست گذاری سپاه پاسداران، خامنه‌ای سرکردة کل سپاه پاسدار جعفری را برکنار کرد؛ اقدامی که تعجب زیادی برانگیخت. چرا در شرایطی که همه به حساسیت و خطیر بودن آن اذعان می‌کنند، خامنه‌ای دست به چنین اقدامی زد؟ از این اقدام غیرمنتظره چه نتایجی باید گرفت؟ این اقدام چه بازتابی در درون سپاه و در کلیت رژیم داشته و آیندة سپاه از چه قرار خواهد بود. اینها سؤالاتی است که با مهمان برنامة امروز آقای هادی روشن روانی در میان خواهیم گذاشت، با ما همراه باشی.

س:‌ در یک اقدام غیر منتظره، خامنه‌ای پاسدار جعفری سرکردة کل سپاه را برکنار کرد و پاسدار سلامی را به جای او گماشت؟ علت چی بود؟لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی


ج: پاسدار محمدعلی جعفری که نزدیکترین نفرات به خامنه ای از سال ۱۳۸۲ بعنوان رئیس راهبردی سپاه منصوب شد، محسوب میشد و خامنه ای با او خط و استراتژی سپاه و یکسره کردن نظامش را طراحی و اجرا نمود احمدنژاد با طراحی مرکز راهبردی سپاه در ۸۴ به ریاست جمهوری رسید و خامنه ای از سال ۱۳۸۶ او را فرمانده سپاه نمود و جعفری نقش بالایی در پتقلب انتخابات ۸۸ داشت و بعداز دو دوره ۵ ساله که طبق روال میباستی او را در شهریور ۹۶ تغییر میداد، مجددا بمدت ۳ سال تمدید کرد.

در حالی که هنوز ۱۶ ماه از آن ۳ سال باقی مانده او را برکنار کرد که برخلاف تمامی فرماندهان بالای سپاه و ارتش که بعداز برکناری مشاور نظامی میشدند نه تنها جعفری را مشاور نظامی خودش نکرد بلکه مسئولیت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله را به او داد که در خود رژیم هم کسی نمیداند منظور کدام قرارگاه فرهنگی است. و به همین دلیل در سپاه هم گفته میشود که خامنه ای جعفری را با این پست تحقیر و تنبیه کرده است!

بنابراین علت این برکناری و با این تحقیر سئوال جدی است که دلایل مختلفی تاکنون مطرح شده که همگی در یک مخرج مشترک دارند و آنهم شرایط بغایت بحرانی رژیم است. نگاهی با حوادثی که در همین ۳۸ روزی که از سال ۹۸ میگذارد : سیل با بهم ریختن زندگی ۱۲ میلیون نفر ، و تا معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان، یعنی یک‌سوم از درآمد نفت کشور، در بودجه سال ۹۸ در ۱۹ فروردین سپاه در لیست تروریستی قرار میگیرد.

دستگیری ها


بجای کمک به مردم سیل زده وارد کردن نیروهای سپاه برای سرکوب مردم سیل زده و وقتی هم که کم آوردند مزدوران تروریست رژیم از حشدالشعبی و فاطمیون و حزب الله از ۲۳ فروردین وارد کردند. در ۳۰ فرردین علوی مدعی دستگیری ده ها جاسوسی میشود که گفته شده تعدادی قابل توجهی آنها در سپاه بوده اند. ۱ اردیبهشت جعفری برکنار و سلامی جایگزین میشود.

یکی از کارشناسان رژیم گفته است که رویدادها پیش‌لرزه‌هایی است که در سال جدید نظام را دچار بحران حیاتی _ مماتی کرده، و تا قبل از پایان امسال زلزلهٔ اصلی در کشور رخ خواهد داد! بنابراین برکناری تحقیر آمیز جعفری را بایستی در بحران سرنگونی و یکی از همین پیش لرزها دانست

آنچه که در این برکناری تحقیر آمیز همه دست روی آن میگذارند اجبار خامنه ای در این تغییر است زیرا در شرایط بعداز لیست گذاری، اگر جعفری برای خامنه ای قابل تحمل بود این برکناری را مدتی به عقب میانداخت لذا حتما خامنه ای از او ناراضی بوده است و او بدنبال ریزش زیر دستش به صور مختلف منجمله جاسوس بیگانه شدن آنها در آنهم در سطح بالا حال خودش هم بریده و ریزش کرده است

س: با چه نشانه‌ها و دلایلی می‌گویید وضعیت سپاه فوق‌العاده بحرانی و به هم ریخته است؟لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی


‌ ج: یکی از موارد که مطرح میکنند این است که بعداز انتخاب مجدد روحانی در ۹۶ که شکست جعفری محصوب میشد که رئیسی را نتوانست به سرکار بیاورد هرروز تضاد سپاه با روحانی بالا میگرفت. اما نهایتا خامنه ای در وحشت اینکه با برکناری روحانی مواجه با قیام شود و روحانی هم با پشت کردن به شعارهایش به خامنه ای تمکین کرد خامنه ای خواهان تعامل سپاه با روحانی شد اما جعفری همچنان به این مسئله دامن زد و چنانکه شاهد بودیم در جریان سیل هم رو در رویی جعفری و روحانی بالا گرفت که در درون رژیم گفته میشود که جعفری که حاضر به تمکین از خامنه ای نشد لذا او را کنار گذاشتند

اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان تاکنون از این تغییر استقبال کرده‌اند و اصلاح‌طلبان دولت موازی در مقابل دولت را که جعفری شکل داده بود علت این جابجایی دانسته و از آن استقبال می‌کنند. اما داستان وحدت به همان دو روز اول که لباس پاسداری کردند و شعار من یک پاسدارم دادند از روز بعد با خواسته هایی مانند رها کردن اقتصاد و دخالت در سیاست از فرمانده جدید سپاه و از طرف دیگر راه حل بحران را در پذیرش اف آ تی اف و رفتن بصورت مذاکره شروع کرده اند.

س:‌ علت این که سپاه به چنین نقطه‌یی رسیده و این چنین به هم ریخته و دچار ریزش از بالا و پایین شده، چیست؟


با توجه به تضادها و ریزش از قبل در سپاه و حرف های سلیمانی و جعفری و نیز اختلاف حشدالشعبی سپاه به چنین نقطه ای رسیده است. تغییر همزمان فرمانده حفاظت اطلاعات که کار اصلیش کنترل خود کادرهای سپاه است، نشان میدهد که ضربه لیست گذاری در درون سپاه هم تاثیر داشته است.

س:‌ چرا خامنه‌ای سلامی را به سرکردگی کل سپاه گماشت؟ در حالی که ارشدتر از او هم بودند.


ج: چنانکه خامنه از قبل نسبت سال ۹۸ هشدار داده بود با اتفاقاتی هم که در ماه فروردین ۹۸ افتاد در یک کلام سال ۹۸، سالِ «پایان تصمیم‌گیری در دقیقه نود حاکمیت می‌باشد»، یکی از کارشناسان رژیم گفته است به پایان وقت مصالحه، مذاکره، و عقب‌نشینی، رسیده ایم. گزینه‌های اجباری که پیشِ روی حاکمیت قرار دارند، عبارت است از:لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتی

۱) رویاروییِ با آمریکا و متحدانش، و آغاز یک برخورد نظامی،
۲) تسلیم آبرومندانه و تن دادن به تمام شروط دوازده‌گانهٔ مایک پمپئو از طرف نظام، و تبدیل‌شدن به یک حاکمیت بی‌هویت ازلحاظ ایدئولوژی، و استحاله به سمت یک نظام معمول و متعارف!
هرگونه رویداد سیاسی بین‌المللی و داخلی در پیوند با ایران را، باید در راستای یکی از دو احتمال بالا تحلیل کرد. از جمله انتخاب سردار حسین سلامی تندرو، به‌عنوان فرمانده سپاه، که خامنه ای با این تحلیل که آمریکا جنگ نخواهد کرد همان سیاست النصر بالرعب خود را میخواهد با آدم قمپزدرکنی مثل سلامی در پیش بگیرد

۴ – ۵ نفری که از سلامی ارشد وجود داشت ولی هیچکدام هارت و پورت توخالی سلامی نداشتند یکی از ویژگی‌های سلامی این است که اهل رجزخوانی نظامی و دیپلماتیک است و هیچ فرمانده ارشدی تاکنون مانند سلامی در برنامه‌های تلویزیونی به نشانه تهدید برای امریکا و اسرائیل رجز نخوانده است.از طرف دیگر هم ۸ سال در جانشینی جعفری بوده که اوضاع سپاه بیشتر در دست دارد که از ریزش بیشتر سپاه جلوگیری کند

س:‌ برکناری جعفری و برگماری سلامی چه بازتابی در داخل سپاه داشته؟ و با این تحولات و بخصوص با لیست‌گذاری، شما آیندة سپاه را چگونه می‌بینید؟


ج: کمتر از یک هفته از این تغییر و تحول است و سلامی در حال دید و بازدید است ولی حرف های سلیمانی و جعفری در معارفه سلامی به خوبی نشان میدهد که تضادها چقدر عمیق است. جالب است که همه در سپاه شاهد بودند که قاسم سلیمانی برای لرزه‌های ناشی از لیست‌گذاری سپاه و تحریم مطلق نفتیجعفری از سالها قبل تره هم خرد نمیکرد و یکی از دعواها و جنگ و جدالها آوردن مزدورانش از عراق ... بود که بدون اطلاع و اکی جعفری بود حال میگوید همانطور که تحت فرماندهی جعفری بودیم تحت فرماندهی سلامی هم خواهم بود.

و بعدهم خواهان کنار گذاشتن اختلافات در این شرایط میشود و جعفری هم که سه پند از خامنه ای را ذکر میکند، که سومی آن دشمن زیاد داشتن است. ولی نمیگوید این دشمنان زیادش چه کسانی هستند. بطور مشخص سلامی الان ناچار است یکسری از فرماندهان که ارشدتر از خودش بوده و زیر بارش نمیروند عوض کند که این نارضایتی را بیشتر میکند.

ولی مهمتر مسئله این است که سپاه که تاکنون پشت خامنه ای بود به این اعتبار بود که تصور میکرد این نظام می ماند با رفتن توی لیست قبل از هرکس پاسداران میفهمند که این نظام ماندنی نیست وقتی قبل از لیست از دل سپاه دهها جاسوس بیرون میاید بعداز لیست چه میشود؟ بی اعتمادی به آینده، شک و تردید و دستگیری در سپاه بخاطر جاسوس و شک جاسوسی ریزش سپاه را بالا خواهد برد

مطالب مرتبط

پیامدهای تحریم نفتی بر اقتصاد محتضر کشور

نیروی قدس سپاه پاسداران: امپراتوری نظامی مخفی رژیم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: