خامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانب

ابراز وحشت خامنه‌ای از همه جوانب

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خامنه‌ای روز گذشته طی دیداری با پرسنل و مزردوران نیروی انتظامی، به بحرانهای مختلف رژیم ار قاچاق کالا تا خطرات فضای مجازی، تا وجود اسلحه و خرید و فروش آن در میان مردم، تا هلاکت یک آخوند در همدان اشاره کرد و به طور مسخره‌یی در همة این مسائل خواستار دخالت نیروی انتظامی شد. گزارشی در این باره:

گزارش:


خامنه‌ای در سخنان خود نیروی انتظامی را که به شدت مورد نفرت مردم است، مورد تعریف و تمجید قرار داد و با بیان این که «شما یک روی اقتدار دارید... اقتدار شما هم به درد این ملت می‌خورد» به آنها در سرکوب و به رخ ملت کشیدن اقتدار دستخامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانب باز داد.

خلیفة ارتجاع به طور مسخره‌یی رونق تولید و مقابله با قاچاق کالا را مرهون اقدامات نیروی انتظامی دانست و گفت: شما در رابطه با این رونق تولیدی که ما گفتیم میتوانید نقش آفرینی بکنید. یکی از مشکلات ما در رونق اقتصادی قاچاق است قاچاق واردات بی رویه حالا مسئولین اش جدا هستند این کسانی که واردات رسمی از گمرکات و اینها ورودیهای رسمی وارد میشوند ان یک مسله است مسله قاچاق یک مسله دیگه است شما می توانید با قاچاق به معنای واقعی کلمه مبارزه کنید».

خامنه‌ای در اظهارات دیروز خود با شیادی سعی کرد که گرانی کمرشکن و بخصوص گرانی ارزاق را هم حل و فصل کند و آن را ناشی از قاچاق و قاچاق را هم ناشی از دسیسه‌های خارجی عنوان کند. همین الان ما گزارش داریم که بعضی از اجناس مورد نیاز مردم رو اجناس کشاورزی و اینها رو افراد می برند با قیمتهای زیادتر از معمول از ان کشاورز یا از ان تولیدکنند می خرند برای اینکه ببرند یک جای دیگه بفروشند.

قصد سو


این صرفا هم سودطلبی نیست آدم احساس می کنه پشت این یک نقشه ای یک فکری یک دستی وجود داره!!! چون یک جاهایی رو اینها هدف می گیرند که نشان دهنده این است که یک قصد سویی وجود دارد فقط این نیست که بخواهد سود بکنه خامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانبطرف. خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنانش وحشت خود را از فضای مجازی و گسترش بسیار وسیع و عظیم آن در بین مردم ابراز کرد و گفت:‌ خوب این فضای مجازی منافعی داره، امکاناتی داره خطراتی هم داره خطرات بزرگی هم داره.

اگر چنانچه این فضا ناامن باشه برای مردم ضررش رو مردم میبرند!!! شما خوب پلیس فتا و اینها هم که هست کارهایی می کنید تو این زمینه می توانید به معنای واقعی کلمه بطور جدی وارد بشید و کار کنید ما بیشتر از خیلی از کشورها دشمن داریم. دشمن هم راههای نفوذ رو پیدا می کنه و یکی از راههای نفوذ همین مسله فضای مجازی است شما هم می توانید نقش ایفا کنید نقش مهمی می توانید ایفا کنید تو این مسله بطور کامل بصورت جدی وارد بشید»

خامنه‌ای همچنین وحشت خود را از وجود سلاح در دست مردم ابراز کرد و گفت: خرید و فروش سلاح ممنوع است در کشور اما این کار انجام میگیره هم در فضای مجازی اعلام فروش می کنند هم آدمها میخرند، میفروشند تو فضای مجازی نشان میدهند همین قاتل همدان تو فضای مجازی عکس خودش رو با چندتا سلاح انداخته تو اینستاگرام پخش کرده من این سلاح رو دارم، ۴ جور ۴تای انرو من دیدم سلاحهای چهار پنج جور سلاحهای مختلفه این یک مسله مهمی است ما چرا باید اجازه بدهیم این کار کار کی هست دیگه این کار کار شماست یعنی بیش از همه این به شما مربوط میشه.

شرایط بحرانی


به دنبال خامنه‌ای، رئیسی جلاد رئیس قوة قضاییه خامنه‌ای نیز دوز گذشته در همایش سراسری سرکردگان نیروی انتظامی سخنرانی کرد و او نیز بر اهمیت کارکرد نیروی انتظامی در شرایط بحرانی کنونی تاکید کرد. رئیسی گفت: نگاه به این شرایط و وضعیت برای ما مسئولیت آور است برای دفاع از حقوق مردم مان برای دفاع از حقوق اجتماعی، اخلاق اجتماعی، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی و برای دفاع از مردم عزیزمان در مقابله هجمه های دشمن...

هرگز نمی توانیم اجازه بدهیم کسانی که یا تحت تاثیر هواهای نفسانی یا متاثر از القائات دشمنان بدنبال اخلال در امنیت کشور هستند اینها میدان پیدا کنند تحت هیچ شرایطی نمی تواند این اجازه را نیروی انتظامی و نیروهای در صحنه ما بدهند به اخلالگران در امنیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در هیچ کجای جامعه.

گفتگوی سیاسی


ظریف به سفر ۶روزة خود به نیویورک پایان داد و از آنجا به مسکو رفت و پس از توقفی چند ساعته در آنجا و شرکت در نشست وزیران خارجه ۵کشور ساحلی دریای خزر به کرة شمالی می‌رود. هدف رژیم از سفر به آمریکا چه بود؟ آیا به این اهداف دست پیدا کرد. واکنشها در داخل و خارج کشور، حکایت از چه دارند؟ شکست یا پیروزی؟ چرا پس از آمریکا ظریف به روسیه و کرة شمالی سفر کرد؟ نتیجة سفر ظریف به آمریکا چیست؟ تخفیف یا تشدید تنش؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی به اونها می‌پردازیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: اهداف ظریف از سفر چند روزة خود به آمریکا چه بود؟خامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانب


ج: با مصاحبه‌هایی که ظریف کرد، اکنون بیشتر روشن می‌شود که ظریف برای تست راه باز کردن با آمریکا از طریق پل زدن با رئیس جمهور آمریکا به نیویورک رفت و همچنین برای روشن کردن این موضوع که آیا آمریکا با رژیم وارد قهر و جنگ می‌شود یا نه؟ شما می‌دانید که خامنه‌ای خیلی صریح گفت که جنگ نمی‌شود ما هم مذاکره نمی‌کنیم. و سیاست خود را هم بر همین اساس تنظیم کرده بود که دورة ترامپ به سر می‌آید و او به دور دوم نمی‌رسد؛ به این جهت سیاست کش دادن و از این ستون به آن ستون را در همة زمینه‌ها در پیش گرفته بود.

اما تحولات بعدی، بخصوص کلان ضربه های لیست گذاری سپاه پاسداران و تصمیم آمریکا برای لغو معافیتهای خرید نفت از رژیم که تنزل موقعیت رژیم و تضعیف کیفی آن را به دنبال داشت، همه اینها از یک طرف و مأیوس شدن از انتخاب نشدن ترامپ در دورة دوم، از طرف دیگر باعث وحشت و ایجاد تردید جدی کارگزاران و ایادی رژیم در گزارة «جنگ نمی‌شود» شده بود و زیر سؤال رفتن این گزاره قسمت دوم این عبارت «مذاکره نمی‌کنیم» را هم متزلزل کرده بود.

چون «مذاکره نمی‌کنیم» با مفروض گرفتن «جنگ نمی‌شود» بیان شده بود. بنابراین خامنه‌ای در صدد این برآمد که این موضوع را تست کند و ظریف را به همین منظور به آمریکا فرستاد. یکی از کارشناسان رژیم به نام مولایی (در آرمان ۸ اردیبهشت) همین عبارت تست را به کار می‌برد و با بیان این که « ظریف در مصاحبه با فاکس نیوز سعی در رساندن پیامی به آمریکایی‌ها و ترامپ دارد» می‌گوید: « این پیغامی است که ایران می‌خواهد نشان دهد. هرچند نمی‌توان گفت که پیشنهاد مذاکره‌ای در کار است اما می‌توان گفت که در حال تست کردن همدیگر هستند».

جنگ


رژیم در این رابطه به این نتیجه رسیده بود که خود ترامپ اهل جنگ نیست، اما مشاوران و اطرافیانش او را به سمت جنگ می کشانند، بنابراین ظریف در مصاحبه‌های خود از جمله این خط را دنبال می‌کرد که حساب ترامپ را از مشاورانش بخصوص بولتون جدا کند.

یک سایت حکومتی به نام دیپلوماسی ایرانی، با عنوان «رمزگشایی از سفر غیرمعمول ظریف به آمریکا» می نویسد: تصمیمگیران (نظام) به این جمعبندی رسیده‌اند که مشخصا جان بولتون و مایک پومپئو را دور بزنند و مستقیما باب گفتگو با دونالد ترامپ را بگشایند. ظریف بخوانید(نظام) برای انجام این کار، تاکتیک حساسی را در پیش گرفته است که ریسکهای قابل توجهی دارد.

سفر فعلی ظریف با سفرهای قبلی او به این کشور تفاوت معناداری دارد. ظریف در دوره حضورش در نیویورک سیگنالهای آشکاری برای مذاکره با آمریکا ارسال کرده و مکررا از «میز مذاکره» و «داشتن اختیار» صحبت کرده است. اما شرایط فعلی در واشنگتن به گونه ای است که زمینه سازی برای مذاکرات، حتی از خود مذاکرات هم دشوارتر است. حتی اگر ظریف موفق شود با ترامپ دیدار کند، این دیدار به معنی مذاکره نخواهد بود، بلکه مذاکرات واقعی برعهده پمپئو و بولتون خواهد بود».

س: چقدر به این هدف دست پیدا کرد؟


ج: در این رابطه جوابهایی که ظریف در آمریکا دریافت کرد، پاسخ این سؤال است. مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون آن که خود ظریف را مخاطب قرار دهد، اصحاب مماشات در آمریکا را مورد حمله قرار داد و در حساب خامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانبتوییتری خود نوشت: «تعجب‌آور نیست جواد ظریف «پرفسور حقوق بشر» خودخوانده که سخنگوی رژیم خشونت ‌بار ایران است به ایالات متحده آمده تا از آزادیهایی که او مانع آنها برای مردم ایران است بهره‌برداری کند. چیزی که تعجب‌آور است این است که بعضی افراد هنوز به این ریاکار دورو، امکان ظهور میدهند».

همچنین جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادعای ظریف مبنی بر این که او و مقام‌های برخی کشورها قصد دارند آمریکا را به جنگ با رژیم سوق دهند را، کاملا مسخره خواند و این اظهارات را تبلیغات از پیش نوشته شده رژیم ایران با هدف دروغ‌پراکنی توصیف کرد.

جان بولتون که روز گذشته با شبکة تلویزیونی فاکس نیوز گفتگو می‌کرد، بدون نام بردن از ظریف گفت: «کاملاً مسخره است! آن مصاحبه یک تبلیغات به تمام معنی بود. سیاست فشار حداکثری به ایران برای تغییر رفتار رژیم ایران، بسیار قبل از پیوستن من به دولت بنیان گذاشته شده بود. آنچه سران رژیم ایران را نگران کرده این است که این سیاست به خوبی دارد پیش می‌رود».

مشاور امنیت ملی امریکا در ادامه این گفت‌وگو افزود: «واقعیت این است که رژیم ایران به سرکوب مردم خود ادامه می دهد، تلاش برای دستیابی به توان موشک بالسیتک را رها نکرده و هنوز بزرگترین تامین کننده منابع مالی برای تروریسم بین الملل است... اگر سران رژیم ایران می‌خواهند مذاکره کنند، رئیس جمهور آماده است در مورد فعالیت های تروریستی و موشکی آنها، سایر اقدامات شریرانه شان در خاورمیانه و تغییر رفتار در این موارد گفتگو کند».

مبادله زندانیان


پیشنهاد ظریف برای مبادله زندانیان با آمریکا و انگستان ،از سوی آمریکا بلافاصله رد شد و وزیر خارجه انگلستان نیز آن را به عنوان یک دسیسه کثیف دیپلوماتیک محکوم کرد. شاید فقط بتوان گفت که ظریف در انتقال یک پیام به آمریکا موفق بود و آن این که رژیم تا چه اندازه درمانده و مستأصل و وحشتزده است. این نکته که ظریف در هر مصاحبه تکرار می‌کرد که ترامپ در پی جنگ نیست که حالت استغاثه پیدا کرده بود، تنها وحشتزدگی رژیم را برملا می‌کرد.

آن چنان که یک رسانة حکومتی به نام ساعت۲۴ (۸ اردیبهشت) نوشت: « ظریف برچه اساسی می گوید ترامپ دنبال جنگ با جمهوری اسلامی نیست را هنوز روشن نکرده است و بیشتر به وعده های ترامپ درزمان مبارزات انتخاباتی استناد میکند. آیابرخی تحلیلها را باید باورکرد که حضور ظریف درنیویورک برای نشان دادن چراغ سبز به رهبری آمریکاست؟ می دانیم جمهوری اسلامی در مقاطع خاص واجد شرط انعطاف پذیری است».

«مقاطع خاص» بیان آبرومندانة شرایط اسیصال و اضطرار مطلق است و می‌خواهد بگوید که در چنین شرایطی رژیم دست به عقب‌نشینی و زهرخوری می‌کند، همچنان که خمینی در جریان جنگ و پذیرش آتش بس کرد. و این زهر خوری در شرایط کنونی و در تعادل قوای موجود همچنان که روحانی هم در سخنرانی چند روز پیش خود گفت، جز ذلت و تسلیم کامل چیز دیگری نیست.

بنابراین «مذاکره» که در سفر ظریف زیاد تکرار شد، چیزی بیش از یک لفظ نیست و رژیم قادر نیست به طور واقعی به طرف آن برود. کمااینکه فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: راهبردی برای مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد اگر راهبردی هم وجود داشته باشد، دولتی نیست

س: آیا این که ظریف از نیویورک به مسکو رفت و بعد هم به کرة شمالی می‌رود، حاوی پیام خاصی است؟


ج: بله احتمالاً ظریف خواسته به آمریکا بگوید که اگر به ما راه ندهید، ما به سمت شرق می‌رویم. البته سفر به مسکو برای شرکت در نشست وزیران خارجه ۵کشور ساحلی دریای خزر در شهر سوچی است و از قبل برنامه‌ریزی شده است. اما سیاست گرایش به شرق در حالی که هم روسیه و هم چین هیچ شکی در متابعت از آمریکا باقی نگذاشته‌اند، در جریان اعلام پایان معافیتهای تحریم نفتی، روسیه در همسویی با آمریکا و برای پر کردن حفرة ناشی از صادرات نفت ایران اعلام کرد که تولید نفت خود را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر این ژست و مانور ظریف (بخصوص سفر به کرة شمالی) حاکی از ناامیدی و علامت دیگری از شکست او در دستیابی به اهدافش در آمریکاست. اگر در آمریکا چیزک مختصری هم به دست آورده بود، اقدام به سفر به کرة شمالی نمی‌کرد. این اقدام به قول کارشناسان خود رژیم بیشتر تحریک کننده است.

س: آیا سفر ظریف به آمریکا و عجز و لابه‌هایش برای برقراری رابطه و مذاکرات، تنش موجود بین رژیم و آمریکا را کاهش می‌دهد یا شدت می‌بخشد.


ج: در سیاست ایستایی معنی ندارد. یک پدیدة سیاسی و در اینجا رابطه رژیم با آمریکا به هر حال در حال حرکت به یک سمتی است. اگر نمی‌توان از نزدیک شدن رابطه رژیم با آمریکا حرف زد، پس لاجرم این دو از هم دورتر شده و تنشها بیشتر خواهد خامنه‌ای و ابراز وحشت از همه جوانبشد.

همة شواهد حاکی از آن است که ظریف در این سفر که هدف آن باز کردن راهی به سمت امریکا با پل زدن مستقیم به ترامپ بود، شکست خورده است. این را مهره‌ها و رسانه‌های رژیم هم گفتند. از جمله در رابطه با جواب آمریکا به منت‌کشیهای حقیرانة ظریف سخنگوی وزارتخارجه رژیم با سرخوردگی گفت: واکنش شتابزده مقامات آمریکایی و درخواست آزادی یکطرفه زندانیان آمریکایی نشان دهنده عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل است.

یک سایت حکومتی نوشت: آمریکاییها اعلام داشتند ما این پیام را شنیدیم ولی استقبالی از این پالس مثبت نکردند. سایت پاسدار محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام با ناامیدی از نتیجه ندادن عجز و لابه‌های ظریف نوشت: «پاسخ وزارت خارجه آمریکا به پیشنهاد ظریف، نشان دهنده رویکرد غیرتعاملی و یکجانبه‌محور آمریکا باشد. جایی که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که جمهوری اسلامی ابتدا باید بخشی از زندانیان آمریکایی که از نظر آن ها بی گناه هستند بدون هیچ مبادله یا مذاکره ای آزاد شوند.

شکست ذلت بار


در رابطه با شکست مأموریت ذلت‌بار ظریف، حرف یکی از مهره‌های تبلیغاتچی خامنه‌ای به نام حسن هانی‌زاده در روزنامة آرمان خیلی گویاست. او می‌نویسد: ایران همواره خواهان همکاری صادقانه با جامعه جهانی است تا از این رهگذر بسیاری از مشکلات منطقه و جهان از جمله مسأله تروریسم و حقوق بشر و ایجاد سازوکار اقتصادی منطقه‌ای و جهانی برطرف شود... . اما رفتار تهاجمی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی راه هرگونه مذاکره بین واشنگتن و تهران را غیرممکن ساخته است».

مطالب مرتبط

بازتاب وحشت خامنه‌ای از ولایت زدایی در نمایش‌های جمعه

جمعه بازارها عرصه بحرانهای نظام
لطفا به اشتراک بگذارید: