حقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷ - حقوق کارگر کجاست

مطالب این شماره مجله اجتماعی اقتصادی:

مهمترین اخبار اجتماعی اقتصادی و گزارشات: « روز کارگر؟ حقوق کارگر کجاست؟ » ، « هراس رژیم از همبستگی مردم خوزستان » و « وضعیت بهداشت در مناطق سیل زده »

اخبار:


آن روی تعطیلی کارخانه، ها برج سازی و ویلا سازی آقازاده ها


نصرالله دریابیگی (دبیر اجرایی ارگان حکومتی خانه کارگر استان مازندران) پیرامون وضعیت کارگران شرکت نکاچوب (واقع در شهرستان میان‌دورود به مرکزیت سورک) گفت: سابقا این شرکت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی در استان مازندرانحقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷ بوده و نزدیک به ۲۰۰۰ کارگر داشته است و در حال حاضر ، تعداد نیروهایش در حدود ۶۵۰-۷۰۰ نفر می باشد و در شرف تعطیلی کامل است .

وی همچنین یاد آوری کردکه : نکاچوب طی فرآیند خصوصی‌سازی، دولت اقدام به واگذاری آن به بانک ملی کرد. واقعیت این است که غرض از تعطیل نمودن نکاچوب، بهره‌برداری از زمین های آن برای اهدافی غیرتولیدی است. می‌خواهند کارگران را از کار بیکار کرده و در زمین‌های به‌جای مانده از شرکت، برج‌سازی و ویلاسازی کنند.

خسارت ۱۴ هزار میلیاردی سیل به باغات ، زمینهای کشاورزی و زیرساختها


به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، سرکرده رژیم در دفتر بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی گفت برآورد وزارت جهاد کشاورزی از خسارات سیل تا امروز ۱۴ هزار میلیارد تومان است. وی ادامه داد: گزارش‌های ارسالی از استان‌های سیل زده نشان می‌دهد ۵۳ درصد از خسارات مربوط به بخش زراعت، ۷ درصد مربوط به باغات، ۱۰ درصد مربوط به بخش دام و طیور و حدود ۳۰ درصد مربوط به زیرساخت‌ها و زیربناها است.

دولت آمادگی کسر بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد


بر اساس تحلیل کارشناسان اقتصادی رژیم، در سال ۱۳۹۷ اقتصاد ایران حدود ۵ درصد کوچکتر شده است. قدرت خرید مردم ۴۰ تا ۵۰ درصد سقوط کرده است، و این به روشنی نشان می‌¬دهد که آن چه که به بهانه تحریم¬‌ها از سفره مردم کاسته شده، در مقابل نصیب وابستگان به دولت و قدرت شده است. هم اکنون که تحریم¬‌های کامل نفتی آمریکا اعمال شده، موضوع کمبود منابع دولت از محل صادرات نفت خام (معادل ۱۴۳ هزار میلیارد تومان با سهم ۳۱ درصدی از منابع دولت) مطرح شده است، دولت باید آمادگی کسر بودجه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را داشته باشد.

پایین آمدن سن استفاده کنندکان مواد مخدر در رژیم آخوندی


یک کارگزار رژیم در شورای عالی آموزش، به نام مهدی نوید ادهم اذعان کرد که درمدارس دخترانه تهران قرص روان‌گردان از سوی دانش آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: سن استفاده از مواد مخدر (سنتی و جدید) پایین آمده و این مساله در سنین دانش‌آموزی نیز وجود دارد . دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه نمی‌توان مصرف مواد را در بین دانش‌آموزان منکر شویم گفت: براساس شیوع‌شناسی صورت گرفته، میانگین سن مصرف ماده مخدر گُل بین ۱۵ تا ۱۸ سال است.

کاهش شدید قدرت خرید کارگران ایران از۸۹ تا۹۲حقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷


به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر در مقایسه تورم و میزان افزایش دستمزد کارگران در ۱۴ سال گذشته، نشان می‌دهد بیشترین شکاف دستمزد تا تورم که منجر به کاهش شدید قدرت خرید این گروه از جامعه شده، در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ ایجاد شده است و همچنان ادامه دارد.

بررسی وضعیت میزان افزایش دستمزد و نرخ تورم از سال ۸۴ تا کنون نشان می‌دهد، فاصله تورم از دستمزد طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ افزایش پیدا کرده است؛ به عبارتی با تشدید فاصله تورم تا دستمزد طی این بازه زمانی، قدرت خرید کارگران به نسبت سال‌های قبل از آن کاهش بیشتری داشته است.

آبگرفتگی موجب تعطیلی برخی مدارس آق‌قلا شد


احسان گوهری کارگزار رژیم در آموزش و پرورش استان گلستان از تعطیلی برخی مدارس آق‌قلا به دلیل آبگرفتگی خبر داد. وی با اشاره به تعطیلی برخی از مدارس مناطق سیل‌زده گفت: آبگرفتگی در محلات شمال آق قلا از جمله مناطق حکیم آباد، کل آباد، خیابان میکائیل (شمال چهارراه پمپ بنزین) و عیدگاه قرار دارند و مدارس این مناطق تعطیل است. این د رحالی است که برای آب گرفتگی آق قلا هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

تورم در فروردین ۹۸ به ۳۰.۶ درصد رسیدحقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷


مرکز آمار ، گزارش شاخص قیمت مصرف کننده کل کشور را، بر اساس دهک‌های هزینه‌ای فروردین ۱۳۹۸ منتشر کرد. براین اساس، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۴۱.۳ درصد برای دهک اول تا ۴۵.۹ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» بین ۲۰.۹ درصد برای دهک اول تا۲۹ . ۸ درصد برای دهک دهم است.

افزایش قیمت گوجه فرنگی


رژیم آخوندی برای به دست آوردن مشتی دلار، باز هم به صادرات گوجه فرنگی، از سهم مردم ایران مبادرت کرد و قیمت این غذای حداقلی طبقات محروم در داخل کشور را گرانتر کرد. محمدرضا فلاح رئیس اتحادیه میوه فروشان البرز گفت : با شروع صادرات گوجه فرنگی، قیمت آن به حدود کیلویی ۷,۰۰۰ تومان رسیده است.

...........................................

گزارش اول « روز کارگر؟ حقوق کارگر کجاست؟ »حقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷


این روزها در حالی به استقبال روز کارگر میرویم که طبق آمارهای منتشر شده ۱۳ میلیون کارگر زیر خط فقر مطلق بسر می برند و هر روز شاهد تعطیلی و ورشکستگی کارگاهها و کارخانجات هستیم که به شمار آن افزوده میشه و از طرفی هم اعتصاب و تظاهرات قشر وسیعی از کارگران کارخانجات در شهرهای میهنمون حاکی از نارضایتی عمیق این طبقه محروم نسبت به حاکمیت آخوندیست.

درهمین شرایط کارگران محروم با حادثه مرگبار دیگری مواجه شدند سیل ویرانگر اکثر شهرها و روستاها را در برگرفت و هست و نیست بخشهای وسیعی از مردم میهن ، بخصوص کارگران را درگل فرونشاند ، و این درحالی است که گرانی وتورم وافزایش قیمت ها به صورت مضاعف تسمه از گرده این قشر محروم جامعه کشیده است وشرایط زندگی وتغذیه را بسیار بدتر از گذشته کرده است . امروز به مناسبت روز کارگر گزارشی از وضعیت کارگران تهیه شده که توجهتون را به آن جلب میکنم .

گزارش دوم :‌ هراس رژیم از همبستگی مردم خوزستان


درجریان سیل درخوزستان که بسیاری از شهرها وروستاهای این استان را به ویرانه ای تبدیل کرد ولی به رغم این شرایط سخت شاهدموج همبستگی و کمک رسانی مردم خون گرم خوزستان به همدیگر بودیم به همین دلیل ازهمان ابتدا حاکمیت تبهکار آخوندی دست به سرکوب ودستگیری امدادگران در صحنه پرداخت وبا گسیل گله پاسداران برون مرزیش به داخل شهرها خشم وتنفرمردم را صدچندان کرد. که هرروز وهر ساعت اخبار آن منتشر می شد . بر آن شدیم که گوشه ای ازاین همبستگی ملی را به نمایش بگذاریم با ما همراه باشید

گزارش سوم «وضعیت بهداشت درمناطق سیلزده »حقوق کارگر کجاست - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۱۷


خبرهای بسیار نگران کننده ای از شیوع انواع بیماریها در مناطق سیل زده به دلیل کمبود امکانات بهداشتی وحتی آب آشامیدنی گزارش میشه بطوریکه مردم این مناطق را به شدت نگران کرده است . دراین بین کودکان وسالخوردگان بیشتر در معرض بیماریها قرار گرفته اند.

درجایی که امنیت نظام و سرکوب مردم درصدر اولویت های این حاکمیت پلید قراردارد دیگر نمی توان انتظار داشت که به وضعیت بهداشت ودرمان مردم این مناطق پرداخته بشود . به گزارشی در این زمینه توجه کنید .

مطالب مرتبط

مقاومت سیلزدگان و دستورات حکومتی – مجله اجتماعی

کارگران و تعادل‌قوای کنونی
لطفا به اشتراک بگذارید: