روحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگران

 گفتگو با رضا هفت برادران: مکانیزم حل مشکلات کارگران توسط روحانی دروغ درمانی و وعده درمانی است


روحانی امروز در‌ آستانة روز کارگر و آنچه رژیم با دجاگری از آن با عنوان هفتة کارگر می‌نامد، به صحنه آمد و در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، برای عده‌ای از کارگران دستچین شده سخنرانی کرد. روحانی در سخنان خود، آنچه از شیادی و دروغ و دغل در چنته داشت، به کار بست تا با دروغ و دغل وانمود کند وضعیت کارگران در دولت او خیلی خوب و روبه‌راه شده و اگر مشکلاتی هم هست ناشی از عوامل خارجی است. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنیم:

گزارش:


در حالی که یکی از شعارهای رایج کارگران میهن ما در حرکتهای اعتراضی‌شان این است که ما گرسنه‌ایم گرسنه» روحانی با وقاحتی بهت‌آور مدعی شد که مسائل رفاهی برای کارگران در دولت او ۲۷ برابر!! شده است. روحانی در این سخنرانی غیظ وروحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگران ناراحتی خود را از این که در ابتدای هر سال بحث افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم مطرح می‌شود ابراز کرد و با شیادی تلویحاً پیشنهاد کرد که به جای افزایش حقوق، کارگران در سود کارخانه شریک شوند.

ما همه اش اول سال می آییم می گوییم تورم ما چقدر بود حداقل حقوق کارگر چقدر بره بالا!!! این حرف درسته البته، امسال هم آقای شریعتمداری وزیر محترم تون شاهد هست که ایشون هر پیشنهادی که داد ما در جلسه اقتصادی حمایت کردیم. برای اینکه مشکلات کارگران ما کمتر باشه اما فقط این حقوق نیست که ما می دهیم ما باید در بسیاری از موارد طراحی کنیم که کارگر در سود سهیم بشه، شریک بشه، اگر این کار رو کردید شما بدانید بسیاری از کارخانه های شما صادر کننده میشه».

در حالی که کارگران میهن ما درگیر تأمین نان شب خود هستند و از حداقل امنیت شغلی برخوردار نیستند و هزاران کارگر بیکارند و از نان بخور و نمیر هم محرومند . روحانی با شیادی از نیاز کارگران و خانوادة کارگران به مراکز رفاهی صحبت کرد و گفت کارگر نیاز به مراکز رفاهی داره، نیاز به نشاط و تفریح داره باید خانواده خودش رو در سال ببره برای اینکه نشاط و روحیه پیدا کنند». و در شرایطی که رژیم به هیچ عنوان اجازة دادن کمترین تشکل مستقل را به کارگران نمی‌دهد و نمایندگان حقیقی کارگران را دستگیر کرده و مورد شکنجه و آزار قرار می‌دهد و به حبسهای طولانی محکوم می‌کند.

وقاحت روحانی


روحانی با نهایت وقاحت گفت: کارگران ما با تشکل خودشون باید بدنبال منافع خودشان باشند یک کارگر که نمی توانه بره از منافع خودش دفاع کنه این بخشها و تشکلهای کارگری هستند که باید دفاع کنند بیایند در برابر وزارتخانه، در برابر کارفرما روحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگرانبایستند و بتوانند حقوق خودشون رو بهتر بگیرند.

روحانی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تحریم و سقوط مستمر ارزش پول ملی، پرداخت تاوان این شرایط را هم به دوش کارگران گذاشت و به طور تلویحی وعدة افزایش باز هم بیشتر فشار بر کارگران را داد:‌ ممکن است اینجا شما به دولت خطاب کنید بگوئید دولت رئیس‌جمهور چرا قیمت ارز پایین نمیآید؟

خطاب من به شما این هست که هر چه ما تولید را ببریم بالا و هر چه خودکفا تر بشویم قیمت ارز میآید پایین برای این‌که اونها دارند فشار میآورند ما محصول نفت خام را صادر نکنیم ما اولا باید محصول مون را صادر بکنیم. مبارزه و ایستادگی در برابر آمریکا جزو وظایف اصلی ماست و در این راستا همه بایددست به دست هم بدهیم برای اینکار ما امروز شرایط کار ما داره تغییر می کنه برخی از مشاغل و بنگاههای کارگری شکل اش عوض خواهد شد،

بی‌تردید مضمون عوض شدن شرایط کار و عوض شدن شکل بنگاههای کارگری که روحانی از آن سخن گفت افزایش فشار بر کارگران و سخت‌تر شدن شرایط کار و زندگی کارگران است به این ترتیب در روز کارگر، روحانی ضمن وعده‌ها و باید درمانی‌های پوچ و شیادانه، وعدة افزایش بیش از پیش فشار بر کارگران را داد. امری که طبعاً پاسخ شایستة خود را از جانب کارگران به جان آمدة میهنمان خواهد داشت.

گفتگوی سیاسی


این گزارش را دیدیم و قسمتهایی از حرفهای روحانی را شنیدیم. روحانی چه پاسخی برای مصائب حاد جامعة کارگری داشت؟ چگونه سعی کرد شرایط به شدت وخیم کار و زندگی کارگران و زحمتکشان را توجیه کند این ها از جمله سوالاتی است که در گفتگو با رضا هفت برادران به آنها پاسخ می دهیم.

س: حرف امروز روحانی چی بود و چرا به صحنه آمده بود؟


ج: نمایشی که امروز رژیم برگزار کرده بود تحت عنوان «جشنواره قدر دانی از کارگران نمونه» بود. رژیم از به کار بردن عنوان روز کارگر خودداری میکنه و به با به کار بردن عباراتی مثل هفته کارگر سعی می کند آنرا گرد کند و تحت الشعاع قرار روحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگراندهد. مثل خمینی که با همین رویکرد آنجمله سخیف خداوند هم کارگر است را به کار برد.

روحانی هم به طور نمایشی برای رفع تکلیف در این نمایش شرکت کرد تا حرفهای خود را بزند. حرف اصلی روحانی در سخنرانی که داشت طبق معمول سرهم کردن دروغ برای اینکه وانمود کند اوضاع روبراه و تحت کنترل است و بهتر هم می شود. اما ناگزیر اعتراف کرد در مقطع فعلی ما با دو موضوع مواجهه هستیم و بنابراین شرایط ما شرایط خاص و ویژه ایی است.

و به این ترتیب به وضعیت فوق بحرانی رژیم علیرغم اینکه می خواست روی آن سرپوش بگذارد اعتراف کرد. منظور روحانی از دو موضوع اصلی تحریم و سیل بود. روحانی در حرفهایش تلاش کرد وانمود کند اگر مشکلاتی هم هست ناشی از این دو موضوع است. ظاهرا فراموش کرده بود که خودش چندبار گفته که ما تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم و تحریم ها نمی تواند روی ما اثر داشته باشد.

س: حرف روحانی در مورد کارگران که ظاهرا به این مناسبت سخنرانی کرد چه بود؟


ج: روحانی با شیادی و وقاحت عجیب خود مدعی شد که رفاه کارگران در دولت او ۲۷برابر بیشتر شده است. و بدون آنکه بیکاری ، فقر و گرسنگی کارگران را به روی خود بیاورد. همچنین تلاش کرد خود را طرفدار حقوق کارگران و دلسوز معیشت آنان جلوه دهد.

اما آنجا که در باره تحریمها صحبت می کرد تمام بار را روی دوش کارگران انداخت و گفت« مقابله با آمریکا خط مقدمش شما کارگران عزیز هستید شما کارگران عزیزی که بتوانید امروز کار بیشتر بکنید محصول بیشتربدهید». آنجا هم که کارگران نسبت به کاهش مداوم قدرت خرید کارگران و سقوط آن به یک سوم سال قبل اعتراض می کنند بازهم روحانی گفت برای اینکه بتوانیم ارزش پول را بالا ببریم بایستی صادرات را افزایش بدهیم و راه آن کاستن از مصرف و بالا بردن تولید است. یعنی بازهم این کارگران و زحمتکشان هستند که بایستی بیشتر کارکنند کمتر مزد بگیرند و فقر و محرومیت بیشتری را تحمل کنند.

س: این فرمول که الان اشاره کردید در مورد همه کشورها صادق است. چرا آنرا به روحانی خرده می گیرید.


ج: به این جهت که روحانی با استفاده از این فرمول می خواهد چپاول و استثمار وحشیانه کارگران را توجیه کند و تاوان فساد و دزدی افسارگسیخته رایج در رژیم را از کارگران بگیرد. در کجای دنیا قدرت خرید کارگران ظرف تنها یک سال به کمتر از روحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگرانیک سوم سقوط می کند. در کجای دنیا دستمزد کارگران چهار برابر کمتر از خط فقر است. در کجای دنیا کارگران کار می کنند اما یک سال یک سال حقوق نمی گیرند، در کجای دنیا کارگران مجبورند دو شیفته کار کنند اما بازهم معطل نان شب خود باشند.

کمااینکه طی یک دو روز اخیر نرخ اتوبوس، مترو و تاکسی ۲۰درصد افزایش پیدا کرد. زمزمه افزایش قیمت سوخت و آب توسط رژیم زمینه سازی می شود. قیمت کاغذ ۲۲درصد بالارفته که به معنی آن است که با گرانی بیشتر نوشت افزار تعداد بیشتری از فرزندان کارگران و زحمتکشان از تحصیل محروم خواهند شد.

روحانی در همین سخنرانی با وقاحت از این که در اول هر سال بحث افزایش حقوق کارگران مطرح می شود ابراز خشم می کند و ظاهرا ترفندی هم برای شانه خالی کردن از افزایش حقوق کارگران در آستین دارد و آن سهیم کردن کارگران در سود کارخانه هاست. کارخانه هایی که به یمن وجود این رژیم تبهکار اگر تعطیل نشده باشند با نصف و یک سوم ظرفیت کار می کنند و عموما زیانده هستند.

سفر تفریحی


در چنین شرایطی روحانی با وقاحت خود را دلواپس سفر تفریحی کارگران و خانواده هایشان نشان می دهد و می گوید : کارگر باید بتواند هرسال خانواده خود را به سفر تفریحی ببرد تا نشاط و روحیه پیدا کنند». این درحالی است که کارگران به نان شب محتاجند و سفره شان روز به روز در این رژیم کوچکتر شده است. آنقدر که یک روزنامه حکومتی روز دهم اردیبهشت به نام آفتاب اقتصاد با درج تصویر اعلام فروش قرنیه چشم و کبد و کلیه نوشته بود چهرة فقر هر روز بیشتر به چشم می خورد.

س: روحانی ادعا کرد که تشکل کارگری یک و شش دهم درصد افزایش پیدا کرده و آنرا افتخار دولت خود دانست. نظرتان در مورد این ادعای دولت روحانی چیه؟


ج: بله منظورش ازتشکل کارگری همان نهادهای حکومتی ساخته سرکوبگر کارگران است که تحت عنوان خانه کارگر، انجمن اسلامی، شورای اسلامی کار و امثالهم بازوهای ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی در محیط های کارهستند. و گرنه چه کسی نمی روحانی و باز هم دروغ درمانی و وعده درمانی برای کارگرانداند که این رژیم دشمن هر گونه تشکل مستقل کارگری است. و بانیان و فعالان این تشکل ها را به سبعانه ترین شکلی مورد تعقیب و مجازات و شکنجه و زندان قرار داده. و هم اکنون هم شمار زیادی از انها در زندانهای رژیم به سر می برند.

این رژیم حتی یک تجمع مستقل کارگران در روز کارگر را بر نمی تابد. و حالا روحانی مدعی است که این تشکل ها باید از منافع کارگران دفاع کنند تا بتوانند حقوق کارگران را بگیرند. ادا و اطوار مشمئز کننده یی که تنها خشم و نفرت کارگران را برمی انگیزد. روشن است که این اظهارات وقیحانه به منظور وارونه جلوه دادن واقعیت هایی است که گوشه هایی از آن بالاجبار در رسانه های حکومتی منعکس می شود.

مثلا روزنامة جمهوری نوشته است « اینهمه بی‌توجهی به این اقشار و چراغ سبز دادن به استمرار فاصله طبقاتی وحشتناک در جامعه، صبر و تحمل اقشار ضعیف را به نقطه پایانی می‌رساند و در چنان شرایطی هیچکس نمی‌تواند جلوی طغیان این اقشار را بگیرد».

بنابراین این حرف درمانی ها و دروغ درمانی های روحانی هم نه تنها نمی تواند جلوی طغیان و قیام کارگران و زحمتکشان غارت شده ایران را بگیرد بلکه نفت بر آتش خشم و کینة آنها از رژیم می پاشد. این رژیم مفلوک که اهرم اصلی حکومت خود یعنی سپاه پاسدارانش بر اثر کلان ضربه لیست گذاری در هم شکسته قادر به جلوگیری از آن نیست.

مطالب مرتبط

دستمزد کارگران ایرانی مهمترین شاخص رفاه و فقر

دروغ‌های روحانی برای کارگران
لطفا به اشتراک بگذارید: