تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندی

گفتگو با اسدالله مثنی:تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندی در پی تحریمهای جدید




روز جمعة‌ گذشته امریکا تحریمها و اقدامات محدودکنندة بیشتری را علیه رژیم و این بار در رابطه با تتمة برنامة هسته‌یی رژیم اعلام کرد و بعضی امتیازاتی را که در برجام برای رژیم قائل شده بودند،مانند سطح محدودی از غنی‌سازی اورانیوم و تولید و فروش آب سنگین و اورانیوم تغلیظ شده را منتفی اعلام کرد و گفت هر کشوری هم که در این زمینه‌ها با رژیم همکاری کند، مشمول تحریمها خواهد شد.

گزارش


مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ۱۳اردیبهشت طی بیانیه‌یی گفت دولت آمریکا رژیم ایران را درباره اقدامات تهدیدآمیز برای ثبات منطقه و فعالیت‌هایی که به ضرر مردم ایران است، مسئول می‌داند و اقدامات خود مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی را ادامه می‌دهد.تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندی

پمپئو اعلام کرد: از چهارم می(۱۴اردیبهشت) همکاری با رژیم ایران برای توسعه نیروگاه بوشهر فراتر از رآکتور موجود می‌تواند شامل تحریم بشود. این سخن هشداری به روسیه تلقی می‌شود که توسعة نیروگاه بوشهر را به عهده دارد. به گفتة پمپئو اقدامات برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از آن کشور برای معاوضه با اورانیوم طبیعی می‌تواند شامل تحریم باشد.

وزارت‌خارجه آمریکا فهرستی از موارد تشدید تحریم‌ها و محدودیتها علیه دیکتاتوری آخوندی را که ضربات جدیدی به ساختار اتمی رژیم برای محروم کردن آخوندها از دستیابی به بمب اتمی است، اعلام کرد: در این فهرست که در سایت وزارت‌خارجه آمریکا منتشر شده آمده است: دولت آمریکا سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه رژیم ایران اعمال کرده است. ما به اعمال حداکثر فشار ادامه خواهیم داد تا زمانی که سران رژیم ایران رفتار مخرب خود را تغییر دهند.

رژیم ایران باید ابعاد نظامی قبلی برنامه هسته‌یی خود را به‌صورت کامل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند و به‌طور دائمی، چنین برنامه‌یی را به‌نحوی قابل راستی‌آزمایی رها کند. پمپئو علاوه بر این خواسته خود را تکرار کرد که رژیم ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند و هرگز بازپردازش پلوتونیوم را پیگیری نکند.

اشاعه هسته‌یی


وی افزود ایالات متحده به صراحت گفته است که رژیم ایران باید همه فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌یی شامل غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و ما اقداماتی که از تداوم چنین غنی‌سازی حمایت کند را نخواهیم پذیرفت. ما همچنین دیگر اجازه ذخیره‌ تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندیسازی آب سنگینی که رژیم ایران تولید کرده است فراتر از محدودیتهای کنونی را نخواهیم داد؛ هیچ‌گونه آب سنگین به هیچ ترتیبی نباید در دسترس رژیم ایران قرار داده شود.

اظهارات پمپئو و تشدید مقررات تحریمی واکنش وحشت آلود سردمداران و مهره‌های رژیم را در پی داشت. علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع در این باره گفت:‌ «طبق برجام ایران می‌تواند آب سنگین تولید کند اگر شماها نمی‌خواهید، خُب نخرید اما ما طبق توافق کار خلافی مرتکب نشده‌ایم. همچنین گفته‌اند که نباید به ما مواد اولیه داده شود در این باره هم ما غنی‌سازی می‌کنیم اگر می‌خواهند از ما نخرند می‌گویند این کارها را برای افزایش فشار در ایران انجام می‌دهند که البته چند کشور واکنش منفی نشان دادند اینها همه یک نوع ساماندهی عملیات روانی است و چون فشار علیه ما را دنبال می‌کنند».

لاریجانی در جلسة علنی امروز مجلس ارتجاع در بارة تحریمهای جدید آمریکا صحبت کرد و با خواندن متنی گفت: ظاهراً نظرات بی منطق مسئولان آمریکایی تمامی ندارد و به نظر می‌رسد به جای سیاست ورزی به عملیات روانی اشتغال دارند، با خلق ماجرا‌های زنجیره ای، ایجاد سرگرمی بین المللی می‌کنند و پس از اقدامات غیرقانونی درخصوص سپاه پاسداران، امریه صفر کردن نفت ایران گام دیگری است که تحقق پیدا نخواهد کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حرف‌های نسنجیده دیگر آنان در مورد همکاری هسته‌ای کشور‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله خرید آب سنگین یا مواد غنی شده و فروش مواد اولیه نمونه‌هایی از آشفتگی فکر آنان را نشان می‌دهد».

فاز جنگی


فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع هم در مورد دور جدید تحریمهای آمریکا گفت: «۸۰۰۰ نوع تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا در تاریخ مناسبات آمریکا با دیگر کشورها غیرقابل مقایسه است و تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندیآمریکا تنها وارد فاز جنگی نشده است».

فلاحت پیشه با بیان این که آمریکا با تحریم‌های جدید به خصوص در موضوع هسته‌ای می‌خواهد رژیم از آژانس هسته‌ای و ان‌پی‌تی خارج شده و وارد فاز افراطی شود تا پرونده اش در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار گیرد. هشدار داد: «نظام نباید از هیچ معاهده‌ای به صورت اعلامی خارج شود چون آمریکا به دنبال چنین بهانه‌ای است... ما باید به عنوان یکی از راهکارهای پیش‌رو وارد مذاکره با آژانس و اعضای برجام برای تولید سوخت ۲۰ درصد و بالاتر شویم».

سایت حکومتی فرارو (۱۴اردیبهشت) با اشاره به محدودیتهای جدیدی که بر فعالیتهای هسته‌یی رژیم اعمال شده، می‌نویسد: این محدودیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ممکن است (نظام) را به نقض مفاد برجام مجبور کنند. این سایت حکومتی می‌افزاید: « اکنون با ممنوعیت صادرات اورانیوم مازاد، (نظام) دو راه خواهد داشت که هر دو به نقض برجام منجر خواهند شد.

نخست؛ طبق برجام غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۳.۶۷ درصدی را ادامه دهد. اگر (نظام) چنین کند و مقدار اورانیوم غنی‌شده آن از ۳۰۰ کیلو فراتر رود، این امر نقض صریح برجام خواهد بود. چرا که براساس برجام (نظام) نمی‌تواند بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌سازی شده نگهداری کند. دوم؛ (نظام) غنی‌سازی را کاملا متوقف کند تا مقدار اورانیوم غنی شده از ۳۰۰ کیلو فراتر نرود. این هم نقض برجام خواهد بود. چون ذیل برجام ایران حق غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی را دارد».

گفتگوی سیاسی


خب این گزارش رو دیدیم، به نظر می‌رسد که امریکا در جهت همان چیزی که مقامات دولت آمریکا بارها گفتند که تشدید فشارهای همه جانبه بر روی رژیم یک گام بلند دیگر برداشته و محدودیتها بر برنامة اتمی رژیم و غنی‌سازی با غلظت پایین را که به رژیم اجازه داده شده بود را هم پس گرفته و هر گونه همکاری با رژیم و برنامه هسته‌یی آن را چه کمک در توسعة نیروگاه بوشهر یا خرید آب سنگین یا اورانیوم غنی‌شدة مازاد از رژیم را ممنوع اعلام کرده است. همزمان با آن اعمال تحریمهای جدید علیه پتروشیمی رژیم هم در دستور کار است.

سؤالات زیادی در این رابطه مطرح است، از جمله این که امریکا چه کار دارد می‌کند، هدفش چیست؟ رژیم در این باره چه کار خواهد کرد؟ و چه راهکارهایی دارد؟ اینها از جمله سؤالاتی است که با مهمان برنامة امروز اسدلله مثنی در میان خواهیم گذاشت، با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: مضمون این تحریمهای جدیدی که امریکا دربارة پروژة هسته‌یی رژیم اعلام کرده چیه و چه هدفی رو دنبال می‌کنه؟


ج: موارد مشخص و ریز این تحریمها، عمدتا در این گزارش آمده بود و نیازی به تکرار آنها نیست. در برجام به میزان محدود و معینی غنی‌سازی با غلظت ۳.۶۷ درصد، تولید آب سنگین و از این قبیل برای رژیم به رسمیت شناخته شده بود، اما با تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندیتحریمهای اخیر، تقریباً هر گونه ارتباط سایر کشورها و شرکتها و حتی خرید آب سنگین ممنوع شده که آنها در صورت رعایت این مقررات، مشمول اعمال مجازاتهای خیلی سخت و جریمه‌های سنگین خواهند شد.

علاوه بر اینها امریکا در مورد تحریم نفتی و تحریم بانکی هم همة شکافها را بسته، به طوری که رژیم قادر نیست همان مقدار بسیار کمی نفت یا کالاهای دیگری را که صادر می‌کند از طریق شبکة بانکی قادر نیست درآمد آن را به داخل منتقل کند. هدف امریکا همچنان که بالاترین مقامهای دولت آمریکا تصریح کرده‌اند، افزایش ماکزیمم فشار بر روی رژیم است، تا رژیم دست از برنامة اتمی و موشکی خودش بردارد، از دخالت و جنگ‌افروزی و صدور تروریسم در کشورهای منطه دست بردارد.

که خلاصه همان ۱۲شرطی است که وزیر خارجة‌ امریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد. مضمون تحریمهای جدید که در واقع هر هفته بر حجم و تعداد آن اضافه می‌شود، بستن تمام فشارها و روزنه‌ها در دیوار قطور تحریمهاست که صادرات نفت رژیم به صفر برسد و پولی که از هر بابت به دست رژیم می رسد به صفر برسد.

معاملات دلاری


در این مورد در خبرها آمده بود که :« وزارت خزانه داری در حال بررسی دشوارتر کردن دسترسی ایران به معاملات دلاری است.بر اساس این گزارش، فشارهای جدید قرار است دسترسی شرکت های ایرانی که در کار صدور کالا به افغانستان یا فروش فرآورده های پتروشیمی در بازارهای آسیایی هستند را به دلار آمریکا مسدود کند ».

در مورد کم و کیف تحریمها حرف فلاحت پیشه که در همین گزارش هم آمده بود، به نظرم کاملا گویاست؛ او ضمن بیان این نکته که امریکا 8هزار نوع تحریم علیه رژیم برقرار کرده، گفت که امریکا تنها به ما اعلان جنگ نکرده و وارد فاز جنگی نشده، اما زیر این سقف هر کاری که می توانسته کرده است.

س: الان در رژیم این بحث خیلی مطرح است که باند خامنه‌ای و دلواپسان مطرح می‌کنند که با این وضعیت جدید، ماندن در برجام هیچ موضوعیتی ندارد و برجام تنها قید و بند و محدودیت هیچ استفاده‌یی برای ما ندارد و باید از آن خارج شویم؛ به نظر شما آیا رژیم از برجام خارج خواهد شد؟


ج: این که از برجام خارج شویم، حرف جدی‌ای در رژیم نیست، از طرف آدمهای جدی هم مطرح نشده و تنها لفاظی و تبلیغات پوچ رسانه‌یی است و بیان این حرف هم بیشتر با ناامیدی همراه است و یک نوع خود زنی را تداعی می‌کند. چون بسیاری از کارشناسان رژیم هشدار می‌دهند که خروج از برجام همان چیزی است که امریکا در پی آن است و در این صورت رژیم تح فصل ۷ شورای امنیت ملل متحد قرار می‌گیرد که به معنای مشروعیت پیدا کردن اقدام نظامی بین‌المللی علیه رژیم است. اجازه بدین من به بعضی از آنها اشاره کنم:

فلاحت پیشه: نظام نباید از هیچ معاهده‌ای به صورت اعلامی خارج شود چون آمریکا به دنبال چنین بهانه‌ای است. علی بیگدلی از کارشناسان سیاسی رژیم: « ایران تحت هیچ شرایطی نباید از برجام خارج شود؛ زیرا نتیجه خروج از برجام بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد اروپا، چین و روسیه هم به تحریم‌ها علیه ایران خواهند پیوست و حتی ممکن است کار به جاهای باریک بکشد».

مردم سالاری (۱۵اردیبهشت):‌ «نباید مدعی چیزی باشیم که عدول از آن به سود حال و آینده ما نیست و از ادعایی بگوییم که اعتقادی به عمل و اثبات آن نداریم. از جمله، دنیا باید بداند آن که راه بر دیگران می‌بندد و مانع مبادلات عرفی و حقوقی می‌شود ما نیستیم و ما نیستیم که معاهده بین‌المللی «برجام» را نقض می‌کند. هم آن بستن و هم این خارج شدن، آن چیزی است که دشمن برای «اجماع» دوباره و ذیل فصل ۷، آرزو می‌کند».

عواقب فاجعه بار


در چنین شرایطی هست که می‌بینیم از خود خامنه‌ای تا سایر مهره‌های جدی باند او زبان در کام کشیده و دیگر مثل قبل شعار خروج از برجام نمی‌دهند، اگر هم چیزی می‌گویند بیشتر آه و ناله و لعن و نفرین زبونانه است. حتی بعضی مهره‌های باند دلواپسان هم می‌گویند خروج از برجام عواقب فاجعه‌بار دارد.

مثلاً یاسر جبراییلی از همین جماعت طی گفتگویی که امروز در یکی از روزنامه‌های رژیم می‌گوید:‌ « برخی در داخل می‌گویند ایران همچنان از حضور در برجام منفعت می‌برد، چراکه امیدوارند با برجای بودن برجام تا پایان مدت تعریف‌شده، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران رفع شود، در صورتی که هر آن ممکن است با ادعای نقض برجام از سوی یکی از کشورهای اروپایی، در فرآیند اسنب‌پک، تمامی قطعنامه‌های قبلی احیا شده و تحریم‌های سازمان ملل دوباره برگردند».

س: خب به نظر شما رژیم از برجام خارج نمی‌شود، اما این تحریمها هم روز به روز سخت‌تر می‌شود،آیا رژیم می‌تواند به حمایت اروپا یا چین و روسیه تکیه کند؟ اگر این هم عملی نیست، پس تکلیف رژیم چه می‌شود؟ چه کار می‌خواهد بکند؟


ج: از اروپا و شرق هم نه کاری برمی‌اید و همچنان که تجربة سالهای اخیر هم گویاست آنها هرگز به خاطر رژیم با امریکا رو در رو نخواند شد.به عنوان نمونه: علی بیگدلی می‌‌گوید:‌ اتحادیه اروپا که تلاش می‌کند برجام را همچنان حفظ کند، در حوزه تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندیاجرایی نتوانسته کاری از پیش ببرد و بیشتر گفتاردرمانی می‌کند.

همین فرد می‌افزاید:‌ «ایران تحت هیچ شرایطی نباید از برجام خارج شود؛ زیرا نتیجه خروج از برجام بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد اروپا، چین و روسیه هم به تحریم‌ها علیه ایران خواهند پیوست و حتی ممکن است کار به جاهای باریک بکشد».

این که رژیم می‌خواهد چه کار کند، فکر می‌کنم سؤالی است که اگر از خود خامنه‌ای هم بپرسید، قادر نیست به آن جواب بدهد. نشانه‌اش حرفها و مواضع خودش است که آثار گیجی و پریشانی از آن به خوبی پیداست. او که در مرداد ماه گذشته خیلی قاطع و صریح گفت «جنگ نمی‌شود و ما هم مذاکره نمی‌کنیم».

امروز شاهد این هستیم که از هر دو جزء‌ این حرف عقب‌نشینی کرده و حداقلش این است که سخت دچار تردید شده؛ در مقابل «جنگ نمی‌شود» در سخنرانی اخیر خود (در ۱۱اردیبهشت) از آرایش جنگی همه جانبة دشمن حرف زد و متقابلاً از عوامل و نیروهای خودش خواست که آرایش جنگی بگیرند.

در نقطه مقابل «ما مذاکره نمی‌کنیم» هم دیدیم که ظریف را کاسه گدایی در دست به آمریکا فرستاد تا به خیال خودش با رئیس جمهور آمریکا پل بزند و مجیز او را بگوید که «آقا خودش خوب است، اطرافیان خرابند و نمی‌گذارند». اما دیدیم که این تلاشها افاقه نکرد و ظریف دست از پا درازتر به تهران برگشت. کاری که ممکن است بکنند اقداماتی از قبیل کوپنی کردن توزیع کالاهاست که اخیراً جهانگیری مطرح کرد.

س: خب آیا رژیم با شیوة کوپنی‌کردن ارزاق که تجربه‌اش را هم دارد، نمی‌تواند به هر حال مدتی بکشد و به قول خودش این مرحلة سخت را پشت سر بگذارد؟


ج: فکر نمی‌کنم کوپنی کردن گرهی از کار رژیم باز کند. چون رژیم آن قدر فاسد و پوسیده است که این قبیل کارها تنها وضع را بدتر می‌کند. اگر در دوران جنگ رژیم می‌توانست با کوپنی شدن مسأله حل کند. هنوز این قدر فاسد نشده بود. فساد الان تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندیطوری است که سال گذشته که ارز ۴۲۰۰تومانی مطرح شد، به اعتراف خود خامنه‌ای معلوم نشد بر سر ۱۸میلیارد دلار چه آمد و کجا رفت.

مقامهای خود رژیم اعتراف می‌کنند که در سال گذشه ۴۴میلیارد دلار کالای غیر نفتی مانند پتروشیمی صادر شد که ۳۰میلیارد آن اصلا برنگشت. معلوم است که در چنین دزد بازاری کوپنی شدن بستر مناسبی است برای مافیاهای رژیم. روزنامة حکومتی ابتکار در سرمقالة امروز خود تحت عنوان «کوپنی‏شدن راه علاج اقتصاد؟» می‌نویسد: «سوال اینجاست که در شرایط فعلی، نظام کوپنی می‏تواند به کمک اقتصاد آشفته کشور بیاید؟».

و خودش به این سؤال جواب می‌دهد:« مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران که باعث به وجود آمدن انواع رانت‌ها توسط افراد قدرتمند در سیستم اقتصادی شده است، در نظام کوپنی هم می‏تواند بروز پیدا کند... نظام کوپنی مانند بسیاری از تصمیم‏های آنی دیگر در نظام معیوب اقتصادی کشور، سرنوشتی جز بدترشدن اوضاع نخواهد داشت. باید فکر چاره‌های ریشه‌ای‏تر کرد».

به این ترتیب ما با یک رژیم پوسیده و در مثل با یک بیمار سرطانی رو به مرگ روبرو هستیم که سلولهای سرطانی سراسر پیکرش را فرا گرفته، در چنین رژیمی هر اقدامی تنها وضعیت را پیچیده‌تر و حال بیمار را وخیمتر می‌کند. این رژیم هم الان در چنین موقعیتی است. به یمن مقاومت ایران و افشاگریها و روشنگریهای مستمر خود از هر راهی برود جز مرگ و نیستی در انتظارش نیست.

مطالب مرتبط

وال استریت ژورنال-دولت ترامپ بررسی تحریم صادرات پتروشیمی را در دستور کار دارد

لیبراسیون: افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و گورستانی از هواپیماهای فرسوده در فرودگاه مهرآباد تهران
لطفا به اشتراک بگذارید: