بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومت

علیرضا معدنچی: موضع جدید هسته‌یی حکومت و بازتاب داخلی و بین‌المللی آن


خبر و نظر:


رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی تحریمهای جدیدی علیه رژیم ایران در بخش صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعلام کرد. در این فرمان آمده است:‌ ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران وضع می‌کند که بزرگترین منبع درآمد غیرنفتی رژیم این کشور به‌شمار می‌رود.بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومت

رئیس‌جمهور آمریکا در فرمان خود آورده است:‌ طی ماه گذشته آمریکا چند گام را برای افزایش تأثیر کارزار خود برداشته است. ما سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی نام گذاری کردیم و فشار بر صادرات نفت رژیم ایران را افزایش دادیم. تحریم‌های امروز درآمد رژیم ایران را از محل صادرات فلزات صنعتی که ۱۰درصد صادراتش است هدف قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ در این فرمان تصریح کرده است توافق اتمی دیگر به شکل غیرقابل بازسازی شکست‌خورده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در فرمان خود به سیاست‌های جنگ‌افروزانه رژیم آخوندی در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید توافق اتمی به رژیم ایران فرصت گسترش این سیاست‌ها را داد و تحت توافق اتمی رژیم ایران این آزادی عمل را پیدا کرد که به حمایت از شبکه‌های تروریستی خود بپردازد.

نیروی موشکی خود را توسعه دهد، به درگیریهای منطقه‌یی دامن بزند، شهروندان آمریکایی را به ناحق بازداشت کند و علیه مردم خودش وحشیگری کند و همه اینها را در حالی انجام دهد که یک زیرساخت هسته‌یی قوی را حفظ کرده بود. در یک رویداد دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه انگلستان در لندن اعلام کردند: »با یکدیگر کار می کنیم تا با اعمال بی‌ثبات کننده رژیم ایران در خاورمیانه برخورد کنیم»

تهدید رژیم


پمپئو گفت: آمریکا و انگلستان هر دو یک برداشت نسبت به تهدید رژیم ایران دارند. ما در حال کار نزدیک با یکدیگر هستیم تا راههای جدیدی برای همکاری جهت مبارزه با این تهدید پیدا کنیم. جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان گفت: «من و نخست وزیر گفتگوهای عالی با وزیر خارجه پمپئو داشتیم.بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومت

انگلستان و آمریکا به نحو غیرقابل باور از نزدیک با یکدیگر کار می کنند تا با اعمال بی ثبات کننده رژیم ایران در خاورمیانه برخورد کنند. ما هر دو موافقیم که رژیم ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یپدا کند. این امر پوشیده یی نیست که ما دو راه مختلف برای رسیدن به این هدف داریم».

جرمی هانت در ادامه افزود: «اعلام امروز از جانب تهران در مورد تعهداتش بر اساس توافق قدمی ناخوشایند است. من رژیم ایران را تشویق میکنم که اقدامات بغرنج کننده بیشتری برندارد. و به تعهداتش پای‌بند باشد. تحریمها در پاسخ به محدویتهای اعمال شده بر برنامه اتمی رژیم ایران برداشته شدند. چنان چه رژیم ایران تعهدات خودش را متوقف کنند به طور حتم پیامدهایی خواهد داشت».

موضع قاطع دولت آمریکا با استقبال شماری از سناتورها و اعضای کنگره مواجه شده است. سناتور تام کاتن سناتور برجسته سنای امریکا در واکنش به تصمیم رژیم ایران مبنی بر خروج از برخی بندهای برجام با انتشار اطلاعیه یی گفت در حالیکه آخوندها تهدید به حرکت مجدد به سمت بمب کرده اند؛ اروپا نباید به باج خواهی اتمی تهران تسلیم شود.

موضع هماهنگ


تلویزیون رژیم از موضع هماهنگ و قاطع کشورهای اروپایی علیه تصمیم برجامی رژیم ابراز ناراحتی کرد. «با این که وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده اروپاییها در حد یک در صد از تعهداتشان در برجام عمل کرده‌اند، ۳کشور اروپایی طرف برجام پس از گام اول کاهش تعهدات برجامی کشورمان، از ایران خواستند به تعهداتش در برجام ادامه دهد. وزیر خارجه آلمان گفته انتظار داریم ایران کل مفاد این توافقنامه را به اجرا بگذارد.بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومت

وزیر خارجة انگلیس گفت اقدام ایران در کاهش تعهدات هسته‌یی‌اش یک گام ناخوشایند بود و ما به ایران تاکید می‌کنیم هیچ گام دیگری برندارد و به تعهداتش پایبند بماند». اما تصمیم برجامی رژیم که عراقچی آن را خروج مرحله به مرحله از برجام توصیف کرده، در داخل رژیم هم موجی از وحشت و سراسیمگی در هر دو باند به وجود آورده است.

روزنامة آرمان (۱۹ اردیبهشت) از باند روحانی نوشت: «نباید با زبان تهدید صحبت کرد و اینکه از بندهای برجام خارج می شویم نوعی تهدید محسوب می شود». روزنامة سیاست روز (۱۹ اردیبهشت) از باند خامنه‌ای نوشت:‌ « خروج از برجام می‌تواند فضایی را ایجاد کنند که ۱+۵، ایران را به نقض برجام متهم کند و مکانیزم ماشه شورای امنیت را بر علیه ما فعال کند...

این یک خسارت و خطای فاحش است که در برجام پذیرفته شده است. هیچکدام از تعهدات ۱+۵ ضمانت اجرایی ندارد و آنها اگر به تعهدات خود عمل نکنند خسارتی متوجه‌شان نیست و آسیب نمی‌بینند اما براساس «برجام» اگر ما از این توافق خارج شویم اعضای شورای امنیت می‌توانند مکانیزم ماشه را علیه ما فعال کنند».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که گوشه‌یی از تحولات و موضعگیریهای بین‌المللی رو تصویر می‌کرد. این تحولات پس از مواضع جدیدی بود که دیروز توسط روحانی و شورای عالی امنیت رژیم در رابطه با برجام و تعهدات برجامی اعلام شد. در این گزارش همچنین اشارة مختصری هم شده بود به واکنش مهره‌ها و رسانه‌های دو باند رژیم.

این تحولات گویای چیه؟ رژیم چرا دست به این اقدام زد؟ معنی این به قول رژیم تصمیم برجامی چیه و رژیم چه هدفی داشت؟ و چقدر به این هدف نزدیک شد؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگویی که الان با علیرضا معدنچی داریم، امیدواریم بتونیم به اونها پاسخ بدیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س:یک روز بعد از اظهارات روحانی و بیانیة شورایعالی امنیت رژیم که مواضع جدیدی را در رابطه با برجام اعلام کردند، شاهد واکنشها و موضعگیری کشورها و برخی مجامع بین‌المللی در این رابطه بودیم؛ از این واکنشها چه نتیجه‌یی می‌شود گرفت؟


ج: به طور خلاصه اصلاً اون رو خیلی جدی نگرفتند، آمریکا که به روند تشدید تحریمهای خودش که به نظر می‌رسه از قبل برنامه‌ریزی و طراحی شده خودش ادامه داد و صنایع فلزی رژیم رو به عنوان یکی از موارد عمدة تولید درآمد رژیم مورد تحریم قرار داد و دیروز هم اعلام کرد که فشار ماکزیمم روی رژیم ایران تازه شروع شده است!بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومت

اروپاییها هم اصلاً اعتنایی به اولتیماتوم رژیم نکردند. اتحادیة اروپا که بیشترین همراهی را با رژیم داشته و هنوز هم دارد، ضرب‌الاجل ۶۰ روزة روحان را بلافاصله در کرد. وزرای خارجه سه کشور انگلستان، فرانسه، آلمان به همراه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه ۱۹اردیبهشت ۹۸ با صدور بیانیه‌یی مشترک در پاسخ به مهلت ۶۰روزه رژیم ایران اعلام کردند هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرند.

در بیانیه اتحادیه اروپا در پاسخ به این اقدام رژیم آمده است: «ما قویاً رژیم ایران را فرا می‌خوانیم تا به اجرای تعهداتش بر اساس برجام به‌طور کامل ادامه دهد. ما هر گونه الیتماتوم را رد می‌کنیم و تبعیت ایران را از التزاماتش بر اساس برجام و ان پی تی از طریق عملکردش ارزیابی می‌کنیم.

در همین رابطه ما نقش کلیدی آژانس بین المللی انرژی اتمی در مانیتور کردن و تایید کردن تبعیت ایران از التزاماتش را یادآوری می‌کنیم». یعنی به زبان ساده به رژیم گفته‌اند که اولتیماتوم، بی اولتیماتوم! بنشین سر جایت! و تاکید کرده‌اند که باید به همة التزاماتت در برجام پایبند باشی و نوک چماق آژانس را هم نشانش داده‌اند.

که هرگونه تخطی بکنی بازرسان آژانس گزارش می‌دهند که معنی تخلف هم روشن است؛ به کار افتادن مکانیسم ماشه و مشروعیت اقدام نظامی بین‌المللی علیه رژیم. نکتة دردناک برای رژیم این است که امضای خانم موگرینی چهرة شاخص مماشات در حال حاضر پای این بیانیه شدید‌اللحن هست.

س: خب این مواضعی که از جانب کشورهای اروپایی و کشورهای دیگه شاهدش بودیم، غیر منتظره نبود و لابد رژیم هم قاعدتاً اون رو حدس می‌زد، پس به رغم این، چرا چنین اقدامی کرد؟ آیا اشتباه محاسبه داشت؟


ج: به واقع رژیم گیر کرده و این بلاتکلیفی و بی‌تصمیمی داشت از درون رژیم را متلاشی می‌کرد، بنابراین مواضع جدید نه حاکی از یک توان و قدرت و اعتماد به نفس بلکه ناشی از نهایت درماندگی و ناامیدی بود. مثل جانوری که در کنجی مورد تهاجم یک دشمن قوی پنجه قرار گرفته و تنها راهش گرفتن ژست تهاجمی و فرار به جلو است.

رژیم اول سعی کرد از آمریکا راهی باز کند و مستقیما با رئیس جمهور پل بزند و ظریف را هم با همین هدف به امریکا فرستاد، اما ظریف در آنجا با تحقیر و توسری مواجه شد و دست از پا درازتر برگشت. و حالا از فرط ناچاری این موضع را گرفته که به گفتة عراقچی خروج مرحله به مرحله از برجام است. اما این نه حاصل یک ابتکار عمل، بلکه تشبثات تحمیلی است. چون رژیم اصلاً در وضعیت به شدت بحران‌زدة کنونی اصلاً در موقعیت ابتکار عمل و دادن اولتیماتوم نیست.

اگر رژیم راست می‌گوید که برنامه و نقشه مسیرش خروج مرحله به مرحله از برجام است، خب جواب مرحلة اول را که روحانی برای آن یک مهلت ۶۰ روزه در نظر گرفته بود، الان از طرف اروپا جواب گرفته است، یعنی آنها منتظر مهلت ۶۰ روزه نشده‌اند و همان روز اول آن را رد کرده‌اند، پس حالا باید وارد مرحلة دوم شود، اما رژیم این کار را نخواهد کرد.

س: این مراحلی که روحانی گفته و شما هم اشاره کردید، به چه صورت است؟


ج: این مراحل در حرفهای روحانی بود و یکی از روزنامه‌های حکومتی امروز آن را به این صورت نوشته است: گام اول: عبور از محدودیت ذخیره سازی کیک زرد و آب سنگین. گام دوم عبور از غنی سازی ۳.۶۷درصدی و تکمیل اراک. گام سوم: بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومتراه اندازی ۱۹هزار سانتریفیوژ و از سرگیری غنی سازی ۲۰درصدی. گام چهارم: راه اندازی زنجیره سانتریفیوژهای مدرن IR8 . گام پنجم: ساخت پیشرانهای هسته ای و تولید سوخت با غنای بالا. گام ششم: خروج از پروتکل الحاقی. گام هفتم: خروج از NPT

جوهر این مراحل در واقع زمان خریدن است، تا شاید از جایی فرجی حاصل شود. از بعضی تحلیلهای تحلیلگران خارجی بخصوص امریکایی برمی‌آید که رژیم با این مانور می‌خواهد دست مخالفان سیاست قاطعیت دولت آمریکا را پر کند و آنها به دولت آمریکا اعتراض کنند که وقتی شما این همه به رژیم سخت می گیرید و همة راهها را به رویش می‌بندید نتیجه‌اش این می‌شود که رژیم هم میز چپه کند و به سیم آخر بزند.

آنها به دولت آمریکا می‌گفتند چرا وقتی ظریف به آمریکا آمد و آن همه برای مذاکره عز و جز کرد، او را آن طور تحقیر کردید و دست خالی برش گرداندید؟ از قضا همین را در یک کنفرانس مطبوعاتی از برایان هوک مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه، خبرنگاری مطرح کرد و او جواب داد، اشتباه نکنید وزیر خارجة واقعی ایران جواد ظریف نیست.

قاسم سلیمانی است و شما به جای این که به حرفهای ظریف نگاه کنید، باید به عملکردهای قاسم سلیمانی توجه کنید و در آن ببینید که سیاست فشار حداکثری ما موفق بوده و قاسم سلیمانی ناچار است پول کمتری به حزب‌الله بدهد و در نتیجه آنها امکان کمتری برای تاخت و تازهای تروریستی دارند.

واکنش نظامی


مسئول اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است: «ما آماده گفتگو هستیم، اما اگر شما به تاریخچه بیش از ۴۰سال گذشته این رژیم نگاه کنید، می‌بینید که حتی یک مورد هم وجود نداشته که رژیم ایران بدون دست کم یکی از این سه مورد یعنی فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و تهدید به نوعی واکنش نظامی، پای میز مذاکره آمده باشد. وضعیت همیشه این‌گونه بوده است، این رژیمی است که اگر قرار بود مشکل با آن از طریق گفتگوی دوستانه حل شود، ما این مشکل را مدتها پیش حل کرده بودیم.

وی افزود البته این رژیمی است که اگر در مقابلش ایستادگی شود وضع فرق می‌کند و ما بارها این را هم در جریان جنگ عراق و هم در عرصه‌های دیگر دیده‌ایم. ما می‌دانیم که سیاست ما سیاست درستی است، زیرا این، تنها زبانی است که رژیم می‌فهمد».

برایان هوک در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که ۱۲ شرطی که برای رژیم گذاشته‌اید چنان است که رژیم قادر نیست به آن جواب مثبت بدهد، گفت شما روی یکی از این ۱۲شرط دست بگذارید و بگویید کدام قابل حذف است و آن را دیگر از رژیم نخواهیم و اشکالی ندارد رژیم به آن عمل نکند، اینها شروطی است که برای هر کشور نرمالی مفروض است. این را چندی پیش پمپئو هم گفت که این شروطی است که ما از هر کشور دیگر هم می‌خواهیم و اختصاص به رژیم ایران ندارد.

س: بالاخره موضوع چیه؟ رژیم چرا نمی‌تونه با جامعة جهانی به تعامل برسه؟ چه اون موقع که سیاست مماشات حاکم بود و باد موافق به پرچم رژیم می‌وزید و چه الان که خطر رو بیخ گوش خودش احساس می‌کنه.


ج: مسألة کانونی این است که این رژیم قرون وسطایی که هیچ سنخیتی نه با مقتضیات جامعه ایران و مرحلة رشد اجتماعی ایران که بورژوازی وابسته را پشت سر گذاشته و نه با دنیای معاصر ندارد و قادر به هیچ همزیستی و تعاملی با دنیا و پذیرش بازتاب داخلی و بین‌المللی موضع جدید هسته‌یی حکومتالزامات زیستن در جامعة بین‌المللی را ندارد.

این فاشیسم دینی که مبتنی و متکی بر بسط ولایت خود بر تمام جهان است و رسماً هم می‌گوید که هیچ مرز بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، چگونه قادر است با دنیا و با کشورهای همسایه اعم از مسلمان یا غیر مسلمان تعامل و همزیستی داشته باشد؟ بنابراین رژیم برای حفظ و بقای خود در این جهان متکی است بر بمب اتمی و سلاح هسته‌یی! احساس می‌کند تنها با چنین سلاحی است که می‌تواند خود را به دنیا تحمیل کند و باج بگیرد.

اظهارات دیروز روحانی یک بار دیگر نشان داد که رژیم دست از سودای اتمی خود برنداشته است. همچنان که از دخالتهایش در کشورهای منطقه و از صدور تروریسمش هم دست برنداشته و تا لب گور دست برنخواهد داشت. همان سیاستهای ضدملی که به قیمت ویرانی ایران تمام شده و مردم در هر جا علیه آن شعار می‌دهند و در برابر شعارهای رژیم که انرژی هسته‌یی حق مسلم ماست.

مردم فریاد می‌زنند کرامت انسانی حق مسلم ماست و در برابر سیاستهای جنگ افروزانة رژیم فریاد می‌زنند سوریه را رها کن فکری به حال ما کن و بر این اساس است که مقاومت ایران از این پیشتر بارها و بارها اعلام کرده است : اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت، توقف کامل غنی‌سازی، پذیرش پروتکل الحاقی و دسترسی آزادانه بازرسان به مراکز و تأسیسات مشکوک رژیم، لازمه دست کشیدن آخوندها از بمب اتمی است.

مطالب مرتبط


تحریمهای جدیدعلیه رژیم درزمینه هسته ای وزدن کلان ضربه به رژیم

رئیس‌جمهور فرانسه: رژیم ایران باید در توافق اتمی باقی بماند - این توافق باید با پیمانهای دیگری در مورد موشکهای بالستیک و سیاست‌های بی‌ثبات کننده منطقه‌یی رژیم ایران تکمیل شود
لطفا به اشتراک بگذارید: