فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگ

نگرانی از جنگ و فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

از روز چهارشنبه که روحانی و شورای عالی امنیت رژیم از سرپیچی رژیم از برخی محدودیتهای پیش‌بینی شده در برجام خبر دادند و بعداً هم به خروج گام به‌گام برجام سخن گفتند، تحولات در همة زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی سرعت و شتاب فوق‌العاده‌یی پیدا کرده است که بازتاب آن را در پهنة اجتماعی از یک سو و در داخل رژیم از سوی دیگر می‌توان دید. گزارشی که الان از نظرتون می‌گذره به همین موضوع پرداخته است.

گزارش:


نمایشهای جمعه دیروز صحنة ابراز وحشت از تحولات جاری و چشم‌انداز جنگ و درگیری نظامی بود. آی امت اسلامی نترسید آی مسئولان نترسید قوه مجریه نترسید از آمریکا و اروپا و اسراییل آی مجلسی ها نترسید اف.ای.تی.اف را امضا نکنید نترسید آی مسئولان نترسید امت اسلامی نترسیدفشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگ

آخوند نصیر حسینی امام جمعه دهدشت: فضای سنگین تهاجم فرهنگی دشمن اثر گذاشته اما اینطور نیست که مردم رویگردان باشند منتها عده‌ای با ایجاد شایعات دشمن ریزش می‌کنند. امام جمعة اصفهان هم خطاب به نیروهای وحشتزدة رژیم گفت: اگر مؤمن باشید نه بترسید غصه به خودتان راه ندهید تا شنیدید که ناوگان جنگی آمریکا از جایش تکان خورده بترسید

آخوند نورمفیدی امام جمعة گرگان: آمریکا می‎خواهد مردم را به شورش علیه نظام ترغیب کند. آخوند طیبی امام جمعة‌ آستانة اشرفیه: استکبار در تلاش است تا با ایجاد جنگ رسانه‌ای، مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه را به خیابان‌ها بکشاند. آخوند سید محمدی امام جمعة‌ رودبار: می‌خواهند مردم را عصبانی کنند و به کف خیابان‌ها را بکشانند.

رسانه‌‌های رژیم هم همین فضای اجتماعی را به نحو دیگری منعکس می‌کنند: بیگدلی از کارشناسان سیاسی باند روحانی می‌گوید: « باب مذاکره را هیچ وقت نمی بندند. یکی از اصول اصلی سیاست و دیپلماسی است که هیچ وقت نباید باب مذاکره را بست حتی درجنگ.

او با بیان اینکه اکنون سخت است دری برای مذاکره باز کنیم، گفت: البته آقای تخت روانچی صحبت هایی در سازمان ملل کرد که بوی مذاکره از آن می آمد. پادشاه عمان هم اعلام آمادگی کرده و سابقه میانجیگری را هم داشته. ولی من اعتقادم این است که اتحادیه اروپا را فراموش نکنیم. یعنی اگر از طریق اتحادیه اروپا این راه را باز کنیم هم می توانیم اتحادیه اروپا را نگه داریم و هم شاید کلام اتحادیه اروپا نافذتر باشد و آمریکا هم از اینکه اتحادیه اروپا در مسیرش قرار گرفته، خوشحال باشد».

اینستکس


در همین رابطه کمال خرازی از مهره‌های نزدیک به خامنه‌ای که با عنوان رئیس شورای راهبردی روابط خارجی معرفی می‌شود، با ابراز امیدواری نسبت به اروپا می‌گوید: « فرصت خوبی برای اروپاست که با تسریع در اجرایی کردن اینستکس، کندی اقدام گذشته خود را جبران و از مرگ برجام جلوگیری کند».فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگ

مهدی محمدی از مهره‌های باند دلواپسان، دلواپس رفتن دولت روحانی به مسیر مذاکره است و در این رابطه می‌نویسد: کسانی در دولت ممکن است به دنبال باز کردن باب مذاکره مستقیم با امریکا باشند. همه اینها ریسک های واقعی است. دولت آقای روحانی نشان داده ذهنیت راهبردی پیشرفته ای ندارد و بنابراین باید گام به گام از وضعیت مراقبت کرد.

خبرگزاری حکومتی ایلنا در مقاله‌یی با عنوان «سال تصمیم بزرگ» به ضرورت اتخاذ یک تصمیم بزرگ اشاره می‌کند و می‌نویسد: «(نظام) بعد از ضرب‌الاجل ۶۰روزه در شرایط «تصمیم بزرگ» قرار دارد؛ تصمیمی که می‌تواند آینده کشور را رقم بزند؛ آینده‌ای که چندان دور نیست؛ آینده خیلی نزدیک به اکنون».

روزنامة جهان صنعت (۲۱اردیهشت) می‌نویسد: «در این شرایط با اعلام مواضع صریح ترامپ، توپ مذاکره در زمین تهران قرار گرفته و با توجه به شرایطی که در منطقه از سوی جریان‌های عبری- عربی علیه ایران رقم می‌خورد و حتی نمی‌توان به حمایت‌های اروپا در همراهی با ایران در برجام و مناسبات پس از آن امیدی داشت، قبول برای انجام مذاکره نه تنها واجب و سازنده بلکه عین عقلانیت است»‌.

گفتگوی سیاسی


گزارش را دیدیم. آنچه که در این گزارش برجسته بود هراس و نگرانی مهره‌ها و رسانه‌های رژیم از پیامدهای به اصطلاح تصمیم برجامی یا خروج گام به گام از برجام بود. تا آنجا که امام جمعه های خامنه‌ای صراحتا به ترس مسولان و ریزش نیروها اشاره می کردند و برخی هم از چشم انداز قیام و به خیابان ریختن مردم به جان آمده ابراز وحشت می کردند.

چرا چنین فضایی وجود دارد. آیا فی الواقع تهدید جنگ با آمریکا جدی است؟ نقشه مسیر رژیم چیست؟ و این تحولات به چه سمتی روان است؟ این ها سوالاتی است که در گفتگوی امروز با رضاهفت برادران در میان می گذاریم:

س: ابتدا می خواستم شما یک شمایی از وضعیت کنونی که ما برخی از نمونه های آنرا در این گزارش دیدیم برای بینندگان ترسیم کنید.


ج: این جریان از روز چهارشنبه گذشته با اعلام خروج برخی تعهدات برجامی توسط روحانی و بیانیه شورایعالی امنیت رژیم شروع شد و به دنبال آن شاهد موضعگیری سریع و شدید سه کشور اروپایی برجام و اتحادیه اروپا بودیم که صراحتا هرگونه فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگاولتیماتوم رژیم را رد کردند و به او اخطار کردند در صورت خروج از برجام عواقب سختی از بازگشت تحریمها و رفتن به شورای امنیت در انتظارش خواهد بود.

آمریکا هم به روند تشدید تحریمهای خودادامه داد و تحریم فروش فلزات رژیم را به تحریمهای قبلی، تحریم نفتی، تحریم هسته‌یی و تحریم‌های بانکی افزود. علاوه بر این دست به سلسله یی از حرکات گستردة نظامی زد و پمپئو سفر اروپایی خود را نیمه کاره گذاشت و به عراق رفت و به سران حکومت عراق گفت که آمریکا اطلاعات دقیقی دارد مبنی بر اینکه رژیم قصد دارد با استفاده از نیروهای مزدور و سرسپرده خود در عراق به نیروها و منافع آمریکا در منطقه حمله کند.

و از سران حکومت عراق تضمین گرفت که آنها اجازه چنین چیزی را نخواهند داد و همچنین مقامات آمریکا به رژیم اکیدا گوشزد کردند که هر گونه حمله‌یی به اهداف امریکایی با پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد. اما در عین حال باب مذاکره را هم باز گذاشتند و رییس جمهور آمریکا گفت من منتظر هستم که از تهران به من زنگ بزنند.

س: از این تحولات چه نتیجه یی می گیرید؟ آیا این تحرکات نظامی گسترده حاکی از این است که جنگی در تقدیر است؟


ج: هیچکس به قطع و یقین نمی تواند به این سوال جواب بدهد که جنگ می شود یانه؟ خوب است یادآوری کنم که خود خامنه‌ای در مرداد ماه گذشته در استدلال اینکه چرا جنگ نمی شود گفت جنگ دو طرف دارد یک طرف جنگ ما هستیم و ما هم نمی خواهیم جنگ شود.

در طرف آمریکا مقامات آمریکایی هم پیوسته تکرار کرده اند که ما شروع کنند جنگ نخواهیم بود این تحرکات نظامی هم که اشاره کردم جنبه بازدارنده دارد چرا که آمریکا می گوید اطلاعات موثقی دریافت کرده حاکی از این که رژیم با استفاده از نیروهای نیابتی خود در صدد ضربه زدن به اهداف آمریکایی در منطقه است.فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگ

اما یک نکته را به قطع و یقین می توان گفت که تحولات شتاب عجیب و غریبی پیدا کرده و این شتاب تحولات خواب و خیال ولی فقیه رژیم مبنی بر زمان خریدن و کش دادن وقت را به کلی بهم زده است. همة نشانه‌ها حاکی است که زمان تعیین تکلیف فرارسیده است.

بنابراین از دو حالت خالص نیست یا در این تعیین تکلیف ولی فقیه تسلیم می شود و عقب نشینی می کند یعنی از پروژه اتمی، توسعة موشکی، دخالت منطقه‌یی و سرکوب مردم در داخل دست بر می دارد که این نفی پایه های وجودی اش می باشد. و یا اینکه در برابر جامعة بین المللی می ایستد.

چنانکه گفته از برجام خارج می شود که معنی این هم روشن است به کار افتادن مکانیسم ماشه و چشم انداز هولناکی که در انتهای این مسیر که چندان هم طولانی نخواهد بود مشاهده می شود. تنش و پیچ و تابی که در رژیم به صورت موضعگیریهای ضدونقیض و تشدید بحران درونی رژیم می بینیم ناشی از گیرکردن و بی تصمیمی بر سر این دوراهی است.

س: در این بحبوحه‌یی که آمریکا دارد ناوگانهای نظامی خود را به منطقه میفرستد و همة حدس و گمانها در مورد این است که آیا جنگ می شود یا نمی شود اما رژیم همچنانکه در گزارش هم دیدیم از وحشت خود از به خیابان ریختن مردم حرف می زند چرا؟


ج: درهمین گزارش که پخش شد که البته به گوشه‌یی از خبرها اشاره شده بود به خوبی دیده می شد که وحشت اصلی رژیم از کجاست. این وحشت را در نمایشهای جمعه رژیم به خوبی میشود دید. این ابراز وحشت‌ها دو وجه دارد یکی به خیابان ریختن و یا همان قیام مردم و دیگری ریزش نیروهای خود رژیم.فشار اجتماعی برای تسلیم حکومت و نگرانی از جنگ

در مورد ریزش نیروها علاوه بر اعتراف صریح امام جمعه ها بریدن و کنارگیری سرکردة کل سپاه پاسداران در بحبوحة این تحولات ما را از هر توضیح یا داده های بیشتری بی نیاز می کند. در واقع کانون اصلی وحشت رژیم قیام است. و این را سران و مقامات رژیم به هزار زبان اعتراف می کنند.

آخوندمقیسه در نمایش جمعه سبزوار گفت: دشمن تلاش می‌کند مردم را از ولایت فقیه و بدنه نظام جمهوری اسلامی جدا کند. آخوند نورمفیدی امام جمعة گرگان: آمریکا... می‎خواهد مردم را به شورش علیه نظام ترغیب کند. آخوند اسماعیلی در جمعه بازار تکاب گفته امروز بزرگترین خطر جامعه جدایی جوانان از روحانیت است

س: شما گفتید که رژیم به خاطر عواقب مذاکره که در واقع همان دوازده شرط آمریکاست پای مذاکره نمی رود آمدیم و آمریکا در قبال گرفتن امتیازات اساسی سیاسی و اقتصادی از خواسته هاش قدری کوتاه آمد آیا به این ترتیب رژیم فرجة بقا به دست نخواهد آورد؟


ج:خیر هرگز. چرا که مشکل اصلی رژیم آمریکا و قدرتهای خارجی نیست. مشکل اصلی و دشمن اصلی رژیم در این ۴۰سال همواره مردم و مقاومت ایران بوده اند. چه در جریان جنگ ضدمیهنی با عراق و چه حالا که تخاصم با آمریکا روی میز آمده است. کما اینکه روزنامة حکومتی همدلی امروز نوشته: «مذاکره با ترامپ حتی بر فرض اینکه او تمام شرایط جمهوری اسلامی را نیز بپذیرد، مشکلی از مشکلات این روزهای جامعه ایران را حل نخواهد کرد».

یا روزنامة مردم سالاری نوشته :« راه اصولی مقابله با (آمریکا)، تحکیم جبهه داخلی و تکیه بر قدرت مردم است از طریق ملی‌سازی حکمرانی در ایران»است. آنچه که این روزنامه از آن با عبارت نامانوس ملی سازی حکمرانی اسم برده است در واقع کنار گذاشتن استبداد سیاه ولایت فقیه است. این مربوط به شرایط سیاسی بود.

در مورد شرایط اقتصادی هم عینا همین حکم صادر است. چندسال پیش جواد منصوری از مهره های ولایت فقیه گفت که اگر از آسمان طلا هم ببارد مسائل اقتصادی ما حل نخواهد شد. او هم داشت ناخواسته به این واقعیت اذعان می کرد که مسئله اصلی در ایران دیکتاتوری است که همة مشکلات و مسائل دیگر از آن زاییده می شود. کما اینکه همة گره ها نیز از آزادی و دموکراسی گشوده می شود.

مطالب مرتبط

خبرگزاری فرانسه-اعزام کشتی جنگی تهاجمی ایالات متحده در واکنش به رژیم

هیاهو و تشت در تله اتمی
لطفا به اشتراک بگذارید: