انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

وضعیت انفجاری منطقه و انفجار در کشتی‌ها در امارات

گزارش و گفتگو با حسین داعی الاسلام

روز گذشته انفجار در چند کشتی تجاری و نفتکش، در ساحل فجیره، یکی از امیرنشین‌های امارات متحدة عربی، منطقة پرتنش خاورمیانه را تکان داد و در صدر خبرهای جهان قرار گرفت. شگفت آن که خبر این انفجارها را با اختلافهایی در جزییات، قبل از وقوع آنها، ابتدا شبکة تلویزیونی المیادین در لبنان پخش کرد و رسانه‌های رژیم هم بلافاصله آن را منتشر کردند.

طبعاً‌ انگشتهای اتهام به سوی رژیم رفت، اما وزارت خارجه رژیم طی اطلاعیه‌یی این واقعه را «نگران کننده و وحشتناک» خواند و خواستار تحقیقات درموردجوانب این موضوع شد ». موضوع چیست و کنش و واکنشها در این رابطه گویای چیست؟ گزارشی در این باره:

گزارش


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع امارات متحده عربی گزارش داد روز یکشنبه ۴کشتی در ساحل شرقی آن مورد عملیات خرابکارانه قرار گرفته است، درست ساعاتی بعد از آنکه رسانه های ایرانی و لبنانی گزارشات غلطی از انفجار نزدیک بندر امارات دادند.انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

آسوشیتدپرس می‌افزاید: مقامات اماراتی از تشریح ماهیت این خرابکاری یا گفتن این که چه کسی مسئول آن می باشند امتناع می کنند . این حادثه در حالی است که آمریکا به کشتی ها هشدار داده بود که (رژیم) ایران یا نیروهای نیابتی آن ممکن است ترددات دریایی در این منطقه را هدف قرار دهند.

در بیانیه ای از طرف وزارت خارجه امارات متحده عربی گفته شده که کشتی ها را در آبهای نزدیک خلیج عمان شرق بندر فجیره قرار داده اند. آسوشیتدپرس سپس خاطرنشان می‌کند:‌ «اوایل یکشنبه کانال تلویزیونی المیادین طرفدار (رژیم) ایران از قول منابع خلیج به غلط گزارش کرد که یک سری انفجارها بندر فجیره را مورد اصابت قرار داده است.

رسانه های دولتی و نیمه رسمی (رژیم) ایران این گزارش را از المیادین گرفتند و بعداً اسامی کشتی هایی را که در این حادثه بودند را منتشر کردند . آسوشیتدپرس بندر فجیره درحدود ۱۴۰ کیلومتری (۸۵ مایلی)تنگه هرمز می باشد که یک سوم نفت که از طریق دریا تجارت می شود از آن می گذرد.

ترددات تجاری دریایی


گزارش حادثه خرابکاری درست بعد از آن بود که اداره ترددات دریایی آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد که (رژیم) ایران ممکن است ترددات تجاری دریایی را هدف قرار دهد. تلویزیون رژیم شب گذشته با لحن و بیان تبلیغاتی خبر انفجارها در امارات را پخش کرد؟انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

«امارات روی خط انفجار، انفجارهای مهیب و پیاپی و آتش گرفتن چند نفتکش در بندر فجیره؛ وزارت خارجة امارات هدف قرار گرفتن ۴کشتی تجاری در آبهای منطقه‌یی این کشور رو تایید کرد». شورای همکاری کشورهای خلیج فارس امروز دوشنبه اقدامات علیه ۴ کشتی در نزدیکی آبهای امارات متحده را محکوم کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد عبداللطیف آل‌زینی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ئی گفت این مساله « تنشها و درگیریها در این منطقه را افزایش می‌دهد و منافع مردمش را بخطر خواهد انداخت».

رویترز خاطرنشان می‌کند: «وزارت خارجه امارات متحده بدون ورود در جزئیات، نوع عملیات را خرابکارانه و تروریستی دانسته است. تحلیلگران سیاسی منطقه در ارتباط با این واقعه، انگشت اتهام را به جانب رژیم می‌گیرند. سایت فرامنطقه‌یی ایلاف به نقل از دکتر عبدالله العساف استاد تبلیغات سیاسی، تعرض انجام شده به این امیر نشین را یک پیام از سوی رژیم ایران به آمریکا توصیف کرد مبنی بر اینکه (رژیم) ایران قادر است به همپیمانان ایالات متحده در خلیج فارس دسترسی داشته باشد. کما اینکه میتواند حرکت کشتیرانی را کند نماید.

العساف گفت: بر این باور نیست که این اقدامات تخریبی که امیر نشین الفجیره در معرض آن قرار گرفت صرفا پیامی تبلیغاتی داده یا عملی نمایشی از سوی (رژیم) ایران بوده است بلکه در آن یک پیام روشن به ایالات متحده در پاسخ به اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس ابراهام لینکولن به خلیج فارس دیده میشود... و خواسته بگوید که قادر است به همپیمانان آمریکا در خلیج فارس دسترسی پیدا کرده و به منافع ایالات متحده در هر جایی ضربه بزند.

امنیت شیشه‌ای


در همین رابطه، فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ارتجاع در حساب توییتری خود نوشت: «‌انفجارهای فجیره نشان داد، امنیت جنوب خلیج فارس شیشه ای است.» از سوی دیگر، سایت نشنال امارات گزارش داد: «وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه در بروکسل ملاقات خواهند کرد تا تهدید اخیر (رژیم) ایران برای نقض تعهداتش در برجام را مورد بررسی قرار دهند. انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

این منبع خبری می‌افزاید: «آنها واکنش آتی خود به تهدیدات (رژیم) ایران را مورد بررسی قرار خواهند داد و در مورد پیشرفتشان در تلاشهایشان برای امکانپذیر ساختن ادامه معاملات تجاری با ایران گفتگو خواهند کرد». در همین حال،‌ جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان هنگام ورود به جلسه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد افزایش تنشها که ریسک یک درگیری نظامی را به دنیال دارد هشدار داد.

و گفت: این یک افزایش تنش و نوعی جنگ و درگیری خواهد بود که دو طرف قصد آن را ندارند. بنابراین ما این نگرانیها را با همتایان اروپایی و مایک پمپئو در میان خواهیم گذاشت. وزیر خارجه فرانسه نیز تهدید رژیم مبنی بر از سرگیری پروژة اتمی را مورد حمله قرار داد و آن را مغایر التزااتی دانست که رژیم ایران در برجام داده است و از رژیم خواست که پختگی سیاسی از خود نشان دهد.

گفتگوی سیاسی


همان طور که در این گزارش شنیدیم، وقوع انفجار در کشتی‌های تجاری و نفتکش در سواحل امارات، آن طور که بعضی تحلیلگران می‌گویند ممکن است منطقه را در آستانة یک جنگ، یا درگیری گستردة نظامی قرار دهد. این در حالی است که به دلایل مختلف انگشت اتهام به جان رژیم اشاره رفته است. آیا واقعاً رژیم دست به چنین ریسکی زده است؟ با چه تحلیلی؟ هدفش چیست و این اقدام چه پیامدهای ممکن است داشته باشد؟ اینها سؤالاتی است که با مهمان برنامة امروز حسین داعی‌الاسلام در میان می‌گذاریم.

س: روز گذشته خرابکاری و انفجار در ۴ کشتی تجاری در سواحل فجیره، یکی از امیرنشین‌های امارات، در صدر خبرها قرار گرفت، این ماجرا از چه قرار بود؟


ج: این انفجارها در نزدیک بندر فجیره امارات صورت گرفته که در حدود ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز قرار دارد که محل عبور یک سوم تجارت جهانی نفت از طریق دریاست. موقعیت فجیره در مسیر کشتیرانی در خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا که محل سوختگیری نفت کش ها و سایر کشتی های باری است استراتژیک توصیف می شود.

به گفته وزیر انرژی عربستان دو تا از کشتی ها متعلق به عربستان بوده که در حال عبور از دریای عمان بوده. طبعا اولین نگاههای اتهام متوجه رژیم شد. بخصوص که تلویزیون المیادین وابسته به رژیم در لبنان هم اولین رسانه ای بود که این خبر را حتی قبل از وقوع آن اعلام کرد و رژیم هم آن را منعکس کرد.

خالد فالح وزیر انرژی عربستان این عملیات را محکوم کرد امارات و بحرین هم موضع مشابه گرفتند. وزارت امور خارجه رژیم آن را "نگران کننده و تاسف بار" خواند و خواهان روشن شدن ابعاد دقیق آن شد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را "دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه" خواند و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد.

رضایت


اما واکنشهای دیگر حاکی از رضایت و تایید رژیم بود، از جمله خبری که تلویزیون رژیم پخش کرد و در همین گزارش هم شنیدیم، لحن کاملاً تاییدآمیزی داشت. فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم هم در حساب توییتری خود نوشت: «‌انفجارهای فجیره نشان داد، امنیت جنوب خلیج فارس شیشه ای است.».

دو روز پیشتر هم اداره کشتیرانی آمریکا به کشتی های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ادعایی ناشی از تحرکات ایران و متحدانش هشدار داده بود. این سازمان گفت: "ممکن است ایران و متحدانش کشتی های تجاری، از جمله نفتکش ها، یا کشتی های نظامی آمریکا را در دریای سرخ، باب المندب یا خلیج فارس هدف قرار دهند." (خبر بی بی سی دوشنبه)

س: چرا رژیم دست به این اقدامات می زند؟ آیا نمی‌ترسد که این کارها به جنگ و برخورد نظامی منجر شود؟


ج: البته رژیم از جنگ و حتی درگیری نظامی محدود و مقطعی به شدت می‌ترسد، اما در شرایطی که از یک طرف با تشدید تحریم ها و لغو معافیت های تحریم ها و گسترش تحریمها به معادن و فلزات رژیم روبروست و از طرف دیگر با یک آرایشانفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه سنگین نظامی در محاصره قرار گرفته، در حقیقت رژیم در شرایط جنگی است و به اعتراف روحانی و سایر مقامات رژیم هیچوقت آخوندها در تاریخ چهل ساله حکومتشان با آن روبرو نبودند و خود روحانی هم تاکید می کند که شرایط از جنگ ایران و عراق هم بدتر است چون در آن موقع فقط تحریم تسلیحاتی بود ولی الان تحریم فروش نفت و تحریم بانکی و معادن و انواع و اقسام تحریم ها به آن اضافه شده است.

الان رژیم بر سر یک دوراهی است که به واقع از هر راهی برود منجر به سقوط رژیم می شود. نه می تواند وارد جنگ و درگیری با طرف مقابل بشود و نه می تواند از پروژه های اتمی و موشکی و دخالتهای منطقه ای خودش عقب نشینی کند چون همه اینها تا به حال عوامل بقای رژیم بوده اند.

بنابراین سعی می کند با این نوع کارها بحرانهایی ایجاد کند که هزینه فشار به رژیم را برای طرف مقابل بالا ببرد و تهدید کند و بدون اینکه خودش مستقیم وارد جنگ و درگیری بشود به طرفهای مقابل فشار بیاورد. مثلا کشتی رانی را ناامن کند و یا قیمت نفت را بالا ببرد و امثالهم.

جنگ اقتصادی


این موضوع را واضحتر از همة اینها کیهان خامنه‌ای در یادداشت روز امروز خود (۲۳ اردیبهشت) با عنوان چگونه جنگ اقتصادی دشمن را متوقف کنیم؟ به قلم سعدالله زارعی از تحلیلگران باند خامنه‌ای نوشت: « جمع‌بندی آمریکا این است که جنگ اقتصادی در حالی که ـ به زعم باطل او ـ ایران را وادار به دادن امتیازات طلایی جدید می‌کند، برای او و وابستگانش در منطقه هزینه‌ای ندارد. راه‌حل ما این است که این جمع‌بندی آمریکا را تغییر دهیم».

و بعد اضافه می‌کند:‌ « راه‌حل ما در جنگ اقتصادی دشمن، ضربه زدن به دشمنی است که در حوزه اقتصادی و تجاری علیه ما آرایش جنگی گرفته است. در ضربه اقتصادی به دشمن، دست ما باز است؛ وابستگان و به تعبیری انبارداران نفت آمریکا در منطقه شامل عربستان و امارات به شدت وابسته به دو چیز هستند یکی نفت و دیگری برج‌های به ظاهر با عظمت شیشه‌ای که به خصوص در اطراف سواحل خلیج‌فارس و دریای سرخ ساخته شده‌اند.

کیهان خامنه‌ای سپس خیلی رک و صریح نتیجه‌گیری می‌کند: « ما حتماً باید به ظرفیت صادرات نفت این دو کشور که شریان حیات آنان است، ضربه اساسی بزنیم و این کار را می‌توانیم در اقیانوس هند و دریای سرخ انجام دهیم. این چیزی نیست که به جنگ منتهی شود، چنین اقدامی به طور قطع سران سعودی و امارات را به سمت صلح با ایران سوق می‌دهد چرا که آنان نه خود قادر به درگیری نظامی با ایران هستند و نه آمریکا حتی در صورت درگیر شدن ایران با سعودی، اراده‌ای برای درگیر شدن با ایران دارد. و از همه مهمتر اینکه چون سیاست مماشات و امتیاز دادن به رژیم شکست خورده این نوع کارها هم عزم جامعه جهانی را برای قاطعیت در برابر رژیم بیشتر می کند.

س: با این همه رژیم دست به ریسک بزرگی زده، این اقدام چه عواقبی ممکن است داشته باشد؟ آیا در ارزیابی عواقب آن دچار اشتباه محاسبه نشده؟


ج: بله این اقدام همچنان که طرفهای مختلف گفته‌اند اقدام بسیار خطرناکی است، اما لابد رژیم این طور محاسبه کرده که آمریکا تهدید کرده بود «اگر به نیروهای من و منافع من حمله بشود... جواب کوبنده خواهد بود». این اقدام که حمله به منافع آمریکا نیست. اما همان طور که گفتم رژیم در یک دوراهی مرگبار قرار گرفته و نمی‌تواند همین طور نظاره‌گر تحلیل رفتن و ریزش مداوم نیروهای خود باشد. بنابراین، اقدامی که صورت گرفته می‌تواند یک تست باشد.

کمااینکه آدام ارلی سخنگوی سابق ورارت خارجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون اسکای نیوز ضمن بیان این که تمامی شواهد در این تهاجم نشان از رژیم ایران دارد میگوید:‌ »این تهاجم یک آزمایش برای ماست که ممکن است چنانچه بآن پاسخ بدهیم با موفقیت همراه باشد ویا نباشدبهرحال وقتی پاسخ بدهیم آزمایش را پشت سرگذاشته ایم اما چنانچه پاسخ ندهیم ما پایین رفته ایم وایران هم میفهمد که چگونه بایستی تنظیم کند که خلاصه عقب نشینی کند ویا نکند».

همچنین دیشب بعد از انفجارها آقای سمیر تقی مدیر مرکز بررسی های خاورمیانه در دبی با اشاره به تنگنای شدیدی که رژیم دچارش هست، معتقد است که رژیم خطای استراتژیک مرتکب شده او گفت: اسکای نیوز ۹۸۰۲۲۲ مصاحبه سمیرتقی حول تهاجم به کشتی های امارات

خطا بزرگ


سمیرتقی: رژیم بلحاظ استراتزیک خطای بززگی مرتکب شده است وبلحاظ بین المللی نیز جهان داشت این را آزمایش میکردمثلا اروپا بدنبال این بود که روابطش را با رژیم ایران وبرجام داشته باشد وخلاصه چنین اقدامی از طرف ایران که سوژه تروریسم هم هست آنرا در یک انزوای بین المللی قرار خواهد داد ویک بازی بسیار خطرناک با آتش را شروع کرد ودر عمل نشان داد که ایران همچنان سعی دارد اثبات کند که یک کشوری است که با نواخت بین المللی همخوانی ندارد.انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

همین امروز جلسه وزرای خارجه آلمان و انگلیس و فرانسه در بروکسل بود، و اگر چه اعلام نشده، ولی حتماً این موضوع مورد بحث آنها قرار خواهد گرفت. کما این که پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم سفر خود به روسیه را نیمه تمام گذاشت و خود را به این اجلاس رساند.

وزیر خارجه آلمان قبل از ورود به جلسه بروکسل گفت: مطمئنا در مورد موضوع ایران بحث خواهد شد، توافقنامه هسته ای. ما در اروپا هم نظر هستیم که این توافقنامه برای امنیت ما ضروری است. هیچ کس نمیخواهد که ایران یک بمب اتم در اختیار داشته باشد.

در ضمن وزیر خارجه انگلستان هم از قبل از ورود به جلسه وزرای خارجه در بروکسل در مورد انفجار در نفت کش های سعودی ابراز نگرانی کرده خوب این موضع دولتهایی است که خواستار امتیاز و مماشات با رژیم هستند و رژیم هم برای نجات خودش به اینها چشم دوخته ولی اینها هم مخالف دخالتهای رژیم و برنامه موشکی رژیم هستند.

اینستکس


وزیر خارجه آلمان به رژیم می گوید حتی برای کانال مالی و اینستکس که هیچ دردی هم از رژیم حل نکرده و یا برای هر کمک دیگر، رژیم باید دست از اتمی و موشکی و دخالت منطقه ای بردارد، یعنی هم چیز رژیم. چرا چون سر مماشات که آمریکا بود سیاستش عوض شده است و اروپا هم در نهایت و بخصوص وقتی تضاد بین این دو طرف تشدید میشه معلوم است که منافعش با آمریکا برایش اولویت دارد.

بنابراین کارهایی مثل انفجار و خرابکاری در ۴ کشتی تجاری و یا هر کار دیگری که رژیم در این دستگاه انجام بدهد، بدون شک روی سر رژیم خراب خواهد شد. حتی اگر منفعت تاکتیکی و کوتاه مدتی هم برای رژیم داشته باشد. دستگاه برخورد با رژیم و تعادل قوا علیه رژیم بشدت تغییر کرده و رژیم هم در محاصره بحرانهای داخلی و هم بین المللی است.

حتی اروپا هم با افزایش تنش که توسط رژیم صورت می گیرد مخالف است و در این تحولات هم دیدیم که خواه ناخواه هر چه بیشتر به خط و سیاست آمریکا نزدیکتر شده است و در جریان نقل و انتقالات نظامی آمریکا به منطقه هم به رژیم هشدار دادند که ایجاد تنش نکند.

س: رژیم آیا نمی تواند با استفاده از مزدورانش در عراق به منافع آمریکا یا نیروهای آمریکا حمله کند بدون اینکه پای خودش مستقیما در میان باشد؟


ج: سوال بسیار خوبیه. خوب بی جهت نبود که خامنه ای می گفت اگر در سوریه و عراق و یمن و لبنان و غیره نجنگیم و خرج نکنیم مجبوریم در تهران بجنگیم. منظورش همین بود که از این مزدورانش که در کشورهای منطقه درست کرده یا از نفوذ منطقه ای اش برای معامله و بند و بست و امتیاز گرفتن برای بقای خودش استفاده کند.

این یکی از پایه های بقای رژیم در دوران حکومت آخوندها بوده. این راه نفس بسیار مهم رژیم بوده که برای رژیم بسیار حیاتی بوده و برای منطقه و جهان هم یک فاجعه بوده. یادمان هست که در همان اولین سالهایی که آمریکا عراق را اشغال کرد و راه رژیم را به عراق باز کرد، خانم رجوی در چند سخنرانی خودش اعلام کرد که خطر دخالتهای رژیم در عراق صدبار بیشتر از پروژه اتمی رژیم است.

این حرف بسیار جدی و درست بودو در عمل هم دیدیم که چه شد. رژیم بر عراق مسلط شد و از آن طریق توانست در سوریه هم دخالت کند و بشار اسد را حفظ کند و به لبنان هم وصل شود و این خط را تا مدیترانه برای خودش بکشد و با پشتوانه همین امکانات در یمن و افغانستان هم دخالت کرد و با این برگ ها در مذاکرات اتمی امتیاز گرفت و مجاهدین را در عراق کشتار کرد تا همزمان با قیام مردم در داخل ایران نتوانند بعنوان آلترناتیو رژیم قیام ها را سمت بدهند.

و اینکه غرب در مقابل سرکوب قیام ها و نقض حقوق بشر و هر جرم و جنایتی توسط این رژیم چشم های خودش را ببندد. بنابراین بله رژیم از این برگها بسیار استفاده کرده ولی باید ببینیم آیا همچنان می تواند این کار را بکند یا اوضاع و معادلات عوض شده و رژیم در آخر خط مفت خوری های خودش هست.

س: آیا رژیم می‌تواند از مزدورانش مانند حزب الله و حشد الشعبی و حوثی ها و … بقول خودش با این برگ های برنده منطقه ای می‌تواند خط خود را پیش ببرد؟


ج: سوال کاملا بجایی است. خوب چرا نکند رژیم که این امکانات و برگها را در اختیار دارد. الان هم می بینیم قاسم سلیمانی رفته عراق با ابومهدی المهندس و بقیه آدم کشهاش عکس گرفته که بگوید ما هستیم. هادی العامری پاسدار دیگر رژیم که رئیس ۹ بدر است که قدیمی ترین مزدوران عراقی رژیم هستند هم باس نیوز کردستان عراق از قول او نقل کرده که عراق را برای آمریکا تبدیل به ویتنام می کنیم.انفجار در کشتی‌ها در امارات و وضعیت انفجاری منطقه

ولی دو عامل مهم در این معادله به ضرر رژیم تغییر کرده که بسیار مهم است و جواب سوال شما را می دهد. یکی اینکه تمام دخالتها و جنگ افروزی ها و صدور تروریسم خامنه ای در این سالها روی سیاست مماشات سوار بود و روی این اصل که جنگ نمی شود و خامنه ای هم بارها بعد از برگشت تحریم ها گفت که جنگ نمی شود و ما هم مذاکره نمی کنیم.

و الان این اصل که خامنه ای به آن تکیه می کرد تغییر کرده و آمریکا که طرف اصلی است می گوید من جنگ نمی خواهم ولی اگر اقدامی علیه من و متحدانم بکنی واکنش شدید نشان می دهم. یعنی دستگاه خامنه ای که از جنگ و واکنش خبری نیست و بقول آقای پمپئو فقط نوازش و حمایت از آخوندها وجود دارد دیگر تمام شد و الان بطور واقعی با ناو هواپیمابر و ب ۵۲ و موشک و زیر دریایی و امثالهم روبروست که شوخی ندارد و بقول ظریف یک ساعته می توانند کل دستگاه رژیم را صفرصفر کنند.

جنگهای نیابتی


دوم هم پایان دوره استفاده رژیم از روش جنگهای نیابتی و مزدوانش هست که توسط دیگران جرم و جنایت می کرد و خودش مجازات نمی شد. در همین دستگاه شاهد هستیم که بمحض اینکه آمریکا خبرهایی بدست آورد که رژیم در خلیج فارس و در عراق تحرکاتی داشته نیروهای بیشتری به منطقه فرستاد و وزیر خارجه آمریکا هم ملاقاتش با خانم مرکل را لغو کرد و سریعا به عراق رفت و به حکومت عراق هشدار داد که در صورت هر عملیاتی علیه آمریکایی در عراق آمریکا بشدت واکنش نشان می دهد.

و از دولت عراق خواست که امنیت آمریکایی ها و تاسیسات آنها در عراق را تضمین کند در صورت درگیری نظامی بین آمریکا و رژیم دولت عراق مستقل و بی طرف بماند که بعد از این ملاقات هم اعلام کردکه دولت عراق در زمینه امنیت آمریکایی ها تضمین داد.

یعنی تیر خلاص را به دستگاه جنگهای نیابتی و استفاده رژیم از مزدورانش زد. در نتیجه رژیم اگر بخواهد از اینها استفاده کند باید پیه جنگ را به تنش بمالد که رژیم توانش را ندارد. پس راه رژیم در این زمینه هم بسته شده و رژیم خلع سلاح شده است.

مطالب مرتبط

سناتور مارکو روبیو-پاسخ سریع و نابودکننده در مقابل تلاش رژیم علیه کشتیرانی

آسوشیتدپرس: دونالد ترامپ به‌دنبال خرابکاری در کشتیهای ساحل امارات به رژیم ایران هشدار داد
لطفا به اشتراک بگذارید: