قاچاق سوخت بهانه حکومت برای گرانی و سرکوب

نگاهی به بهانه حکومت بنام قاچاق برای گرانی سوخت و سرکوب

گفتگو با ابوالفضل فولادوندقاچاق سوخت بهانه حکومت برای گرانی و سرکوب

موضوع قاچاق سوخت این روزها دستمایه بسیاری از تبلیغات رژیم آخوندی هم برای گران کردن قیمت سوخت هم برای سرکوب سوختبران محروم بخصوص در منطقه سیستان و بلوچستان شده. اما واقعیت چیه؟ قاچاقچی اصلی سوخت کیه؟ و چه میزان سوخت قاچاق میشه و ودرآمد این قاچاق چقدره و به جیب کی میره؟ اینها سؤالاتیه که با ابوالفضل فولادوند در گفتگوی امروز دنبال می کنیم.

وقتی صحبت از قاچاق سوخت میشه، فلش رسانه های حکومتی و سردمداران رژیم میره رو به سوختبران محرومی که به دلیل نداشتن کار و گرانی و تورم بالا و خلاصه فقر مجبورند با سختی توأم با ریسک کشته شدن چند پیت نفت یا بنزین رو به آنطرف مرز برسونن و بفروشن.

س: مگه اینها چه حجمی هستند و اصلا داستان قاچاق سوخت در ایران چیه؟ رژیم مدعیه که در وضعیت تحریم پاسخگوی مسائل اقتصادی نیست . وضع مالی رژیم در چه نقطه‌ای است؟ که همه چیز رو به تحریم ربط میده و سر قاچاق هم اینقدر مردم محروم رو اذیت میکنه؟


ج: سوالتون دوتا جواب داره یک جواب کوتاه و یک جواب بلند. جواب مختصر اینه که: خب درسته که تحریمه اما باعث و بانی تحریم هم همین آخوندها هستند. مردم ما که دنبال بمب اتمی و کشورگشایی و صدور تروریسم به چارگوشه دنیا نیستند مشکل تحریمو قبل از همه همین نظام برای مردم ایجاد کرده و مقصر اصلی آنهم خودش است

اما جواب مفصل: خامنه‌ای در همین لحظات هیچ‌یک از طرح‌های تروریستی‌اش را متوقف نکرده است. حتی فروش نفت قاچاقش را هم دارد ادامه می‌دهد. همانطور که قاچاق مواد مخدرش را هم ادامه می‌دهد! درآمدهای اضطراری رژیم به قوت خودشون باقی هستند من الان فقط به درآمدهای نفت قاچاق خامنه‌ای اشاره می کنم:

قاچاقچیان خرده‌پا


منابع جهانی می‌گویند روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران به‌صورت قاچاق صادر می‌گردد. رسانه‌های حکومتی آن را به ۲۰۰هزار بشکه در روز یا کمی‌ بیشتر تقلیل می‌دهند و آن را کار قاچاقچیان خرده‌پا می‌نامند که با شلنگ و لنج و قاطر اقدام به این‌کار می‌کنند.تاملی در میزان نفت قاچاق‌ شده و مکانیسم‌های لازم برای این کار انگشت اتهام را به سوی نظام به‌ویژه سپاه فاسد و تروریست پاسداران برمی‌گرداند

روزانه حدود حداقل یک میلیون بشکه نفت از ایران به خارج کشور قاچاق می‌شود. این یک میلیون بشکه عددی است که توسط مجامع جهانی در مبادی تولید و فروش قابل ردگیری و محاسبه است. در کنار این میزان نفت قاچاق، میزان نامشخصی نفت نیز از ایران به کشورهای همجوار قاچاق می‌گردد که توسط نهادهای مسئول جهانی قابل ردگیری نیست.

البته میزان نفت قاچاق شده آن‌چنان نجومی است که قابل پنهان کردن با هیچ پرده ساطری نیست و هیچ دولت و مرزبانی نابینایی هم نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد! چنین حجمی از نفت قاچاق را نمی‌توان با «بادیه و دبه» و حتی تانکر‌های ۱۸چرخ از مبادی معمولی فروش (پمپ‌های بنزین) خرید و نمی‌توان در آن‌سوی مرز هم به پمپ‌بنزین‌ها فروخت و برگشت!

س: پس داستان چیست؟ این‌ میزان حالا چه یک میلیون بشکه و چه ۲۰۰هزار بشکه نفت خام و غیرخام و بنزین و گازوییل و دیگر انواع مواد سوختی و حامل‌های انرژی توسط: چه کسان یا نهادهایی؟ از کجا؟ به کجا؟ چگونه و با استفاده از چه حریم امنی نقل و انتقال می‌شوند؟


ج: اولا حجم سوختی که قاچاق می‌شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. چند سال پیش (روز ۲۱ تیر )۱۳۹۳ سایت رادیو فرانسه در مقاله مفصلی اعلام کرد ایران ۳۷ میلیارد دلار قاچاق سوخت داشته است! تفاوت آمار اعلام شده و آمار کشف‌ شده تولید نفت ایران بنا بر آنچه که بولتن اوپک منتشر کرد بیش از یک میلیون بشکه در روز بود که درآمد سالانه حاصل از آن همان ۳۷میلیارد دلار است!

همین رسانه فرانسوی روز ۱۰ مهر ۱۳۹۷ از قاچاق روزانه ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین توسط ایران خبر داد و نوشت: «ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم این حجم بنزین با گالنهای ۲۰ یا ۵۰ لیتری آن هم با خودروهای سبک از کشور خارج می‌شود. این میزان قاچاق حتماً سازماندهی دارد. اختلاف شدید قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه...روزانه میلیون‌ها دلار به جیب قاچاقچیان بنزین سرازیر می‌کند.

پیگیریهای روزنامه همشهری ۲۶ شهریور ۹۷ نشان می‌دهد روزانه بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر گازوییل به شکلی سازمان‌یافته از مرزهای آبی و خاکی ایران به‌صورت غیرقانونی خارج می‌شود....

س: مگر در قاچاق مواد نفتی و سوخت چقدر سود وجود دارد؟


ج: سایت حکومتی دارایان ۲۴ شهریور ۹۷ نوشت:‌ ایران: بنزین لیتری هزار تومان. ترکیه: به گواهی رسانه‌های خارجی و داخلی قیمت بنزین بر مبنای دلار ١۵ هزار تومانی در ترکیه ١۷ هزار و ١۰۰ تومان. عراق: در عراق ١۰ هزار و۲۰۰ تومان،
افغانستان: درافغانستان ١۰ هزار و ۹۵ تومان. پاکستان: و در پاکستان ١١ هزار و ۲۵۰ تومان است.

یعنی قاچاق هر لیتر بنزین هزار تومانی از ایران به این کشورها یک رانت ۹ تا ١۶ هزار تومانی در هر لیتر بنزین برای قاچاقچیان به ارمغان می‌آورد. با توجه به برآورد قاچاق روزانه بین ۲۰ تا۴۰ میلیون لیتر بنزین از ایران به‌سادگی می‌توان نتیجه گرفت که این قاچاق روزانه به‌طور متوسط ۴۰۰ میلیارد تومان و با احتساب دلار ١۵ هزار تومانی روزانه ۲۷ میلیون دلار به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کند یعنی سالی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار! (دقیقا ۹ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار)

به‌نوشته سایت حکومتی اقتصاد آنلاین مورخ جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸ سود سالانه این تجارت پاسداران ۴۴ هزار میلیارد تومان است! اگر مبنای سنجش را همان درآمد ۳۷ میلیارد دلاری بگیریم، درآمد واقعی از صادرات نفت قاچاق از قرار دلاری ۱۵ هزار تومان ۵۵۵ هزار میلیارد تومان است! و اگر مبنای سنجش را با همان ۳۷ میلیارد دلار از قرار دلاری ۴ هزار تومان بگیریم باز هم درآمد حاصل از قاچاق نفت می‌شود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان! آیا شما تصور می کنید سپاه پاسداران از یک چنین رانت و پول مفتی می‌گذرد؟

س: ولی رژیم می گوید این قاچاق کار مرز نشینان و مردم و سوخت بران و قاچاقچی‌های محلی است و ربطی به سپاه ندارد


ج: اکنون و با اشراف پیدا کردن به میزان نفتی که روزانه قاچاق می‌شود، باید حداقل ۱۰۰۰ تانکر نفت کشی گشت که هر کدام روزانه حداکثر ۴۲ هزار لیتری از مرزهای شرقی و غربی کشور قاچاق می‌کنند. به شرطی که تمامی نفتکش‌ها را 42 هزار لیتری فرض کنیم که اینطور نیست و ما تصویر وانت‌های یک دست و یکرنگی داریم که مشغول اینکار هستند.

مرز پاکستان: سایت حکومتی «میز نفت» به‌ نقل از خبرگزاری پاسداران موسوم به فارس روز ۱۴ اسفند ۹۵ گزارش داد: «تاجران سوخت می‌گویند که روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ تانکر که هر کدام قابلیت ۲۵ تا ۴۰ هزار لیتر دارند، گازوییل قاچاق به بلوچستان پاکستان حمل می‌کنند....

چند پمپ بنزین داریم؟ ۳۶۰۰جایگاه سوخت مایع در کل کشور وجود دارد. همشهری نوشته: بخش بزرگی از سوخت قاچاق‌شده در مرزهای شرقی به وسیله شلنگ‌هایی که بعضاً طول آنها به ۲۰کیلومتر هم می‌رسد، از این سوی مرز‌ با پمپاژ به پاکستان منتقل می‌شود.

به‌گفته معاون پیشین پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در منطقه وسیعی از مرز پاکستان قاچاق سوخت روزانه با کمک ۱۰هزار خودروی حمل فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود. بیایید خودمان حساب کنیم! اگر تمامی ۳۶۰۰ جایگاه سوخت مایع کشور از قلب کویر لوت گرفته تا شهرهای مرزی).

و روزانه تمامی هزار تانکر ۴۲هزار لیتری را بارگیری کنند که بدون ازدحام در چند جایگاه مشخص از تمامی جایگاهها سوخت دریافت کرده و به کشورهای همجوار قاچاق‌ کنند، هر جایگاه باید روزانه دو تانکر ۱۸ هزار لیتری را تغذیه کند و این امری غیرممکن است چرا که در این صورت واقعیت این است که این تانکرها از پالایشگاه‌های سپاه بارگیری می‌شوند.بارگیری سوخت قاچاق در پالایشگاه‌های انجام می‌شود!

س: چند پالایشگاه داریم؟


ج: ما کلا حدود ۲۰ پالایشگاه و شرکت نفتی معتبر داریم که اساسا متعلق به سپاه پاسداران هستند یا در موارد جزیی متعلق به دولت و آستانقدس! که معقولتر این است که این پالایشگاه‌ها خودشان راسا تانکرها را سوخت‌گیری کنند.



مطالب مرتبط

استفاده ایران از کشتی‌های دست دوم و استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای قاچاق نفت

قاچاق نفت و رازهای نه‌چندان پنهان آن
لطفا به اشتراک بگذارید: