شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

حمله به نفتکشها و شدید انزوا پس از آن

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

پس از یک سلسله حملات تروریستی علیه نفتکشها و تأسیسات نفتی عربستان سعودی که تمام انگشتهای اتهام به جانب رژیم آخوندی نشانه رفت. پس از چند روز موضعگیریها در قبال این حملات از چه قرار است؟ شکافهای بالفعل و بالقوه در جامعة بین‌المللی و در داخل آمریکا که رژیم روی آنها حساب می‌کرد، اکنون افزایش یافته یا کاهش و رژیم در قبال این تحولات چه موضعی دارد؟ گزارشی داریم در این باره:

گزارش:


روز چهارشنبه رئیس جمهور آمریکا در یک یادداشت توییتری وجود هرگونه کشمکش و اختلاف با مشاور امنیتی و وزیر خارجه خود را قویاً تکذیب و اعلام کرد : اخبار جعلی منعکس شده در واشنگتن پست و حتی جعلی‌تر از آن در نیویورک تایمز . شدید انزوا پس از حمله به نفتکشهاداستانهایی مینویسند که گویا درون دولت کشمکشی در مورد سیاست قوی من در مورد خاورمیانه وجود دارد. هیچ جدالی وجود ندارد. عقاید متفاوتی بیان شده اند و من تصمیم قاطع و نهایی را خواهم گرفت.

یک پروسه خیلی ساده است. همه جنبه ها و نظرات و سیاستها شنیده می شوند. ترامپ در پایان این توئیت، علیرغم اینکه خامنه ای مذاکره با این دولت ترامپ را سم مضاعف توصیف کرده است، ابراز اطمینان کردکه : این رژیم بزودی پای گفتگو می آید.

در همین حال تام کاتن، سناتور متنفذ جمهوری‌خواه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد در صورت بروز رودررویی نظامی با (رژیم) ایران، دو ضربت از سوی آمریکا کار را تمام خواهد کرد. آمریکا ضربه اول و بعد ضربه آخر را خواهد زد. سناتور کاتن گفت: من تبلیغ نمی‌کنم که وارد جنگ با ایران شویم ولی می‌گویم هرگونه حرکت از سوی (رژیم) ایران واکنشی سرسختانه از سوی ایالات متحده در پی دارد.

از سوی دیگر رویترز گزارش داد:‌ پمپئو وزیرخارجه آمریکا در سفراخیر خود به بغداد به مقامات عراقی تاکید کرده که اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله یی از سوی شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران قرار بگیرد، نیروهای آمریکایی بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهند زد و باقدرت به آنها پاسخ خواهد داد.

رویترز از بغداد گزارش داد: بنا به گفته دو منبع امنیتی عراقی بازدید سرزده وزیرخارجه آمریکا مایک پمپئو از بغداد بعد از آن بود که اطلاعات آمریکا نشان داد شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران موشکهایی را نزدیک پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی مستقر کرده اند.

پاسخ با قدرت


این منبع گفت، پمپئو درسفر خود به بغداد به مقامات ارشد عراقی گفت این شبه نظامیان که قدرت خود را در عراق گسترش می دهند و اکنون بخشی از دستگاه امنیتی آن هستند، باید تحت کنترل باشند، در غیر اینصورت آمریکا با قدرت پاسخ خواهد داد.
یک منبع ارشد نظامی عراقی گفت« پیام از جانب آمریکاییان روشن بود. آنها گفتند اگر آمریکا در خاک عراق مورد حمله قرار گیرد، برای دفاع از خود بدون هماهنگی با بغداد دست به اقدام خواهد زد.شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

از سوی دیگر به رغم انتشار گزارشهایی مبنی بر این که منابع نظامی انگلیسی در بغداد در مورد ارزیابی خطر از جانب نیروهای نیابتی رژیم ایران در عراق اختلاف نظر دارند، جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان روز گذشته در یک یادداشت توییتری نوشت: وزیرخارجه پمپئو ومن هفته گذشته درمورد ایران در لندن و مجدداً در بروکسل روز دوشنبه بحث کردیم . ما نیز همین ارزیابی را از تشدید تهدید اعمال شده توسط ایران داریم. مثل همیشه ما از نزدیک با آمریکا کار می کنیم.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی روز چهارشنبه تاکید کرد: (رژیم) ایران بر خلاف آن چیزی که در منطقه انجام می‌دهد حرف می‌زند. به گزارش الشرق الاوسط، قرقاش همچنین اظهارات ظریف وزیر خارجه (رژیم) ایران را «توخالی» توصیف کرد و گفت: اظهارات (رژیم) ایران با رفتار بی ثبات کننده اش مطابقت ندارد.

وی افزود: ما با واشنگتن توافق داریم که ایران دلیل اصلی بی ثباتی در منطقه بوده و رفتار (رژیم) ایران دلیل اصلی مشکلات کنونی است. از سوی دیگر رئیس جمهور روسیه یک روز پس از گفتگوهایش با پمپئو، به حکومت آخوندی در رابطه با برجام هشدار داد.

خروج از برجام


خبرگزاری تاس گزارش داد: پوتین گفت رژیم ایران درخروج از برجام هیچ منفعتی ندارد. من بارها در صحبت با طرف حساب های ایرانیم گفته ام که به نظر من بیشترین منفعت برای آنها این است که برغم هر اتفاقی دربرجام بمانند. زیرا بمحض اینکه از برجام خارج شوند، همه فراموش می کنند آمریکا باعث شکست برجام بود و همه رژیم ایران را مقصر می شناسند.شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

پوتین با بیان این که اکنون برجام دارد سینه خیز می رود و اروپایی ها نمی توانند خسارات اقتصادی رژیم ایران را جبران کنند؛ افزود : روسیه اتش نشانی نیست و نمی تواند هرچیزی که تماما به ما وابستگی ندارد را نجات دهد. ما نقش خودمان را بازی کرده ایم.

در همین حال ظریف برای مقابله با انزوای فزایندة‌ سیاسی ررژیم به زاپن سفر کرده است. به گفتة منابع رژیم وی در به دنبال واسطه برای برقراری رابطه با آمریکا و همچنین فروش نفت به این کشور می‌باشد. اما روزنامة حکومتی «آرمان» در گفتگویی با هرمیداس باوند که او را کارشناس ارشد روابط بین‌الملل توصیف می‌کرد.

به نقل از وی نوشت:‌ «در شرایط کنونی ایران تنهاست. نگاه به شرق ایران همانند روسیه و چین نگاهی نیست که بتواند در قبال تهدیدات آمریکا پاسخگو باشد. حتی ایران که مایل است عضو پیمان شانگهای شود، اما روسیه موافق نیست چون باید برای پذیرش عضو جدید به انتخاب اکثریت اعضا باشد. کشورهایی همچون ازبکستان و تاجیکستان نظر مخالف دارند».

گفتگوی سیاسی


گزارش را دیدیم. پس از سلسله حملاتی که هفته گذشته به نفتکش ها در آبهای ساحلی امارات و حمله به تاسیسات نفتی عربستان به نظر می رسد تحولات منطقه‌یی و بین المللی در رابطه با رژیم ایران بازهم شتاب بیشتری گرفته است. سمت و سوی این تحولات چیست؟ آیا موضعگیری رسمی در مورد اینکه رژیم عامل این حملات بوده است به عمل آمده؟ با توجه به اینکه ناظران تردیدی ندارند این حملات توسط نیروهای نیابتی رژیم صورت گرفته چرا رژیم تکذیب می کند و با چه منطقی این حملات صورت گرفته است؟ پاسخ به این سوالات را در گفتگو با رضا هفت برادران دنبال می کنیم.

س: پس از حملاتی علیه اهداف نفتی در امارات و عربستان اکنون وضعیت سیاسی منطقه از چه قرار است؟


ج: وضعیت سیاسی در منطقه بسیار متحول است. چشمگیرترین اقدام در این زمینه سفر اعلام نشده پمپئو به عراق است که وی طی آن با استناد به گزارش های موثقی که از آمادگی ها و تدارک نیروهای مزدور رژیم در عراق برای حمله به اهداف آمریکا در عراق بود به مقامهای عراقی و در واقع از طریق آنها به رژیم گوشزد کرد که هر حمله‌یی را با حداکثر شدت جواب خواهد داد.شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

به نظر می رسد که این پیام رژیم دریافت کرده است و گزارشهایی هم در دست است که نشان می دهد رژیم به مزدورانش در عراق اکیدا گوشزد کرده که مبادا دست به حمله علیه اهداف آمریکایی بزنند. همزمان ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده که آماده گفتگو است و منتظر زنگ زدن مقامات رژیم است.

منابع نظامی انگلستان پیش از این گفته بودند که شاهد تحرک نظامی نیروهای وابسته به رژیم در عراق نیستند، متعاقبا جرمی هانت وزیر خارجه انگلستان گفت ما با آمریکا در مورد فعالیت مزدوران رژیم در عراق اختلافی نداریم و تاکید کرد« ما نیز همین ارزیابی را از تشدید تهدید اعمال شده توسط ایران داریم ».

کمک اروپا


از سوی دیگر پوتین رئیس جمهور روسیه طی مصاحبه‌یی به رژیم گوشزد کرد که از برجام خارج نشود و به کمک اروپا هم امیدی نداشته باشد و با بیان اینکه روسیه آتش نشانی نیست به رژیم حال کرد که نبایستی چشم امیدی به کمک روسیه داشته باشد.

در خود آمریکا هم دولت کاخ سفید طی چند جلسه اعضای سنا و کنگره را راجع به تحولات منطقه و اطلاعات به دست آمده از تحرکات تروریستی رژیم مطلع کرد. این تحولات همه گویای آن است که آمریکا تلاش می کند شکافهای بالقوه و بالفعل را چه در داخل هیئت حاکمه آمریکا و چه در رابطه با اروپا و سایر طرفها که رژیم به آنها چشم دوخته بود دارد می بندد. که نتیجه آن تشدید انزوای بین المللی رژیم است.

س: با اینکه همة علائم و نشانه ها حاکی از دست داشتن رژیم در این حملات است و واکنشها و ابراز شادمانی های خود رژیم هم گویای این است چرا در موضعگیریهای رسمی تا کنون از اعلام همین واقعیت که همه از آن خبر دارند خبری نیست؟


ج: روشن است که اگر آمریکا رسما اعلام کند که رژیم پشت این حملات بوده قضایا وارد فاز جدیدی می شود و به نظر می رسد که آمریکا برای ورود زود رس به این کار جدید عجله‌یی ندارد. و تلاش می کند برگ های خود را رو نکند. اما در رابطه با عربستان از یک سو معاون وزیر دفاعش بر نقش رژیم در انفجارهای اخیر تاکید کرد و از سوی دیگر اعلام کرد که مشغول تکمیل تحقیقات خود در این باره است. انور قرقاش وزیر مشاور در دولت امارات هم که شنیدید با اشاره به اظهارات ظریف که هرگونه دخالت رژیم در این قضایا را تکذیب می کرد گفت « ایران بر خلاف آن چیزی که در منطقه انجام می‌دهد حرف می‌زند».

س: چرا رژیم با وجود ریسک بسیار زیادی که این قبیل اقدامات دارد به چنین حملاتی مبادرت می کند آیا از عواقب آن نمی ترسد؟


ج: چرا بسیار هم می ترسد اما راه دیگری جز این ندارد. ببینید رژیم دو راه بیشتر ندارد. یا بایستی در موضع یک دولت نرمال قرار بگیرد و همة قرار و مدارها و مقررات بین المللی را بپذیرد و مثلا به همزیستی با همسایگان احترام بگذارد. از اصرار بر ادامه برنامه هسته ‌یی و توسعه موشکی دست بردارد.شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

از دخالت در امور کشورهای دیگر خودداری کند که هرکدام از اینها همچنان که خامنه‌ای هم در سخنرانی اخیرش گفت برای رژیم غیر ممکن است. زیرا راه به نفی موجودیت می برد. این یک راه بود. راه دیگر این است که به همین سیاستهای مخرب خود ادامه بدهد و پیه تبعات و عواقب آنرا هم به تن بمالد. آنچه در عمل مشاهده می شود این است که رژیم راه دوم را برگزیده است.

بنابراین این اقدامات رژیم و دست زدن به اعمال تروریستی در امارات و عربستان را نبایستی دیوانگی محسوب کرد. از طرف دیگر کمتر کسی است که از این اقدامات پیام قدرت بگیرد، اینها صرفا دست و پا زدن کسی است که در باتلاق افتاده و دارد فرو می رود. اما باهر دست و پازدن بیشتر فرو می رود. این واقعیت ضعف رژیم چنان بارز است که هم کارشناسان خودش و هم کارشناسان خارجی بر آن انگشت می گذارند.

عواقب مرگبار


و به رژیم نسبت به عواقب مرگبار اقداماتش هشدار می دهند. مایکل پریجنت کارشناس آمریکایی در گفتگو با فکس نیوز به روش رژیم در استفاده از نیروهای نیابتی اش اشاره کرد و گفت « هنر قاسم سلیمانی و نیروی قدس در همین است! شما می توانید از نیروهای نیابتی استفاده کنید و بگویید هیچ ارتباطی با آن نداشته اید ولی پشت صحنه بهرة آنرا بدست آورید».شدید انزوا پس از حمله به نفتکشها

در رژیم هم علی بیگدلی کارشناس رژیم بااشاره به انفجارها در عربستان و امارات هشدار داده بود که می تواند «تبعاتی» به همراه داشته باشد و با بیان اینکه « در چنین شرایطی بهتر است نیروهای شبه‌نظامی دست به اقداماتی که فضا را در منطقه ملتهب می‌کند، نزنند». غیر مستقیم به نقش رژیم اذعان کرد.

اما واقعیت این است که رژیم بنا به ماهیتش هیچ راهکار دیگر غیر از این بلد نیست و ندارد. اما رژیم که تاکنون نان این سیاست باج گیری را خورده غافل از آن است که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. این سیاست تنها در سایه سیاست مماشات که بر قدرتهای غربی بود جواب داشت. اکنون که سیاست قاطعیت حاکم است رژیم نه تنها بایستی بهای اقدامات کنونی خودرا بپرازد بلکه ناچار است که بهای بدمستی های قبلی خود را هم بپردازد.

س: آمریکا اعلام کرده بود که در صورت اقدام رژیم به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط نیروهای نیابتی اش، به این حملات پاسخ خواهد داد اما تاکنون در این مورد اقدامی نکرده است؟ چرا؟


ج: رژیم به دامی که نباید می افتاد افتاده است و از آن خلاصی ندارد. بنابراین آمریکا هم کاری ندارد جز اینکه دست و پازدنهای مزبوحانه رژیم را ناظره کند و ائتلاف خود علیه رژیم را هرچه گسترده تر سازد. رژیم با اقدامات ناگزیر خود دست آمریکا را هر بیشتر پر می کند. طی همین روزهای اخیر دیده ایم که اروپایی ها و حتی روسیه و چین بیشتر به آمریکا نزدیک شده اند.

دعوت پیاپی مقامهای آمریکا به مذاکره و دادن شماره تلفن به مقامات رژیم برای تماس هم گویای همین واقعیت است که آمریکا به شدت از خوردن مارک جنگ طلبی پرهیز می کند. و این رژیم است که با عملکردهای ضدونقیض خود به مصداق هم چوب و هم پیاز مارک جنگ طلبی هم می خورد.

مطالب مرتبط

تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه انزوای نظام آخوندی

وزیر خارجه انگلستان: با آمریکا درباره تهدیدهای افزایش یافته رژیم ایران ارزیابی مشترکی داریم
لطفا به اشتراک بگذارید: