وضعیت سیلزدگان پس از دو ماه و در آستانه گرما

نگاهی به وضعیت سیلزدگان در آستانه گرما و پس از دو ماه

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

دقیقا دوماه از اولین سیل که در گلستان آمد میگذره. هوا رو به گرمی گذاشته و میخواهیم ببینیم وضعیت سیلزدگان چگونه است؟ همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: الان که دوماهه از سیل میگذره وضعیت سیلزدگان و زندگی اونها به چه صورت هست؟ استاندار خوزستان که میگفت اونقدر ما رسیدگی کردیم که صلیب سرخ جهانی از ما انتقاد کرد که نباید اینقدر رسیدگی کنید شما چی میگید؟


ج: البته وقاحت استاندار خوزستان که شاگرد خامنه‌ای و روحانیه چیز عجیبی نیست از این قبیل ادعاها خامنه‌ای چند برابرش رو همین چند وقت پیش در مورد پیشرفتهای رژیم مطرح کرد که در سیل همه بادکنک پیشرفتهاش بر آب رفت.وضعیت سیلزدگان پس از دو ماه و در آستانه گرما

این هم به قول هزاران کاربر فضای مجازی که در واکنش به حرفهای استاندار خوزستان نوشتند کافیست جرأت کند وبه میان سیلزدگان برود آنوقت ببینیم چی ازش باقی میماند. چرا که واقعیت ۱۸۰ درجه برعکسه. هنوز بسیاری از مردم نتونستن خودشون رو از آب و گل بیرون بکشند. چه در سیل گلستان چه لرستان و چه خوزستان. بخصوص روستاها.

الان در ماه رمضان هست و هنوز آب و برق خیلی از مناطق قطعه و مردم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند. در جنوب بعضی روزها گرمای هوا به بالای ۵۰ درجه هم میرسه و برای کسانی که در چادرها هستند مشکلات بیشتره.

رژیم حتی مانع از کمک رسانی به این مردم میشه. اخیرا خبرگزاری حکومتی فارس گزارشی داد از افطار سیل زدگان حمیدیه که نوشته : «چیزی به اذان مغرب نمانده بود اما هیچ خبری نه از سفره افطار است و نه نشانی از شور و هیجانی که در خانه ها معمولاً برای آماده کردن افطار و غذا و... بود. از خانم جوانی که لباس بلند عربی پوشیده علت را سوال کردم؛ پاسخ داد برخی فقط نان و چای شیرین میخورند و دیگر هیچ.

تصویری داریم از کمپ حمیدیه اجازه بدین با هم این رو ببینیم بعد سؤالات رو ادامه میدم.

س: شما اشاره کردین که رژیم مانع از کمک رسانی به این مردم میشه علت چیه؟


ج: علتش اینه که رژیم واقعا نمیخواد هیچ قیمتی برای این مردم محروم بده و در حالی که مردم آه در بساط ندارن اونها رو به زور میخواد برگردونه به خانه هاشون که هنوز حتی از آب و گل پاکسازی نشدند. یکی از همین اهالی چادرهای حمیدیه میگه: برخی از اهالی وضعیت اینجا را تحمل نکردند و به خانه های خود بازگشتند اما برق ندارند.

من هم دوست دارم برگردم اما باید چادر را با خود ببرم و در حیاط خانه برپا کنم چرا که دیوارهای خانه شُل شده و نشستن زیر سقف خانه خطرناک است؛ از طرفی برق خانه قطع است و گفتند باید بدهی خود را پرداخت کنی تا برق خانه را وصل کنیم».می بینید یعنی نه تنها کمکی به مردم نمیکنه بلکه برق اونها رو هم قطع میکنه یا زیر فشار میگذاره که پول برق بدن.

س: چرا رژیم اینقدر اصرار داره که این خانواده ها برگردن به محل زندگی قبلیشون؟


ج: ببینید این رژیم از روز اول سیل دنبال کم نشون دادن فجایع این سیل بود و حتی رقم ۳۵ هزار میلیارد تومانی که وزیر کشور رژیم و ۴۰ هزار میلیارد تومانی که روحانی از خسارات سیل دادن به واقع بسیار کمتر از واقعیته. اینها میخوان به هر ترتیبی شده مردم برگردن به خانه هاشون حتی اگر خرابه و غیر قابل سکونت باشه برای اینکه بگن اوضاع آرام شده و مردم برگشتن و دیگه مشکلی نیست.وضعیت سیلزدگان پس از دو ماه و در آستانه گرما

تا یک ریال هم برای مردم خرج نکنن. وقتی افراد به محلهای قبلی خودشون بر میگردن مجبورن با هر بدبختی شده زندگی کنن ولی وقتی در کمپها هستند بالاخره در معرض دید هستند و رژیم مجبوره پاسخ بگه. الببته اگر اسمش رو بشه کمپ گذاشت.

خبرگزاری حکومتی فارس از کمپ حمیدیه می نویسه: حکیم جعفری جنادله رئیس شورای بخش مرکزی می گوید: آبگرفتگی منازل، فراهم نشدن شرایط بهداشتی منطقه و... سبب شده است اهالی به خانه های خود بازنگردند. بخشدار مرکزی کم کار است و بهتر است بگویم کم کاری می کند و تا کنون نتوانسته است ماشین آلات مورد نیاز برای تخلیه آب از روستاها را به منطقه بیاورد.

رئیس شورای بخش مرکزی افزود: بارها از مسوولان برای اهالی درخواست کمک کردیم اما با شورای بخش مرکزی همکاری نمی کنند و نارضایتی زیادی را برای مردم به وجود آورده اند». می بینید که اساسا خط رژیم کمک به مردم سیلزده نیست بلکه دستگاهش اینه که زودتر جمع و جورش کنن و بگن خبری نبود و چیزی نبود ختم به خیر شد. کما اینکه روحانی هم گفت تا تیرماه باید موضوع سیل جمع بشه. نه اینکه مشکلات مردم رو حل کنن بلکه جمع کنن. اسمشون هم هست ستاد رفع بحران. یعنی بحران رفع بشه. نه اینکه حل بشه.

س: آیا شما ارزیابی جدیدی از خساراتی که به مردم وارد شده دارین؟


ج: در مورد لرستان اخیرا یک رسانه حکومتی به اسم همدلی آمار تکاندهنده ای از میزان خساراتی که به این استان وارد شده آورده از جمله می نویسه: خسارت اولیه سیل لرستان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ۱۵ نفر در اثر بارش های سیل آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت های اساسی هزاران روستا و چند شهر به ویژه پلدختر و معمولان تخریب شد. شبکه آب بیش از ۷۰۰ روستا قطع شد

۵۸۰ کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و ۴۰۰ روستا قطع شد. براساس گفته‌های مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی لرستان ۱۸ هزار نفر بر اثر آسیب های ناشی از سیل در مناطق سیل زده استان، شغل خود را از دست داده اند. اکنون موج بیکاری آن چنان افزایش یافته که رسانه‌ها از مهاجرت مردم لرستان به استان‌های همجوار یا حاشیه شهرهای بزرگ خبر می‌دهند.

س: رژیم اخیرا مدعی شده که خسارات سیل زدگان را پرداخت میکنه و آماری هم در این رابطه اعلام کردند. آیا این اقدام مشکلات سیل زدگان را حل نمیکنه؟


ج: ببینید همین چند روز پیش در جلسه علنی مجلس روز ۲۴ اردیبهشت علیرضا سلیمی باصطاح نماینده مجلس گفت: « ما کشور بحران‌ زده‌ای هستیم ما کشوری هستیم که در کانون بحرانها هست خب پیوسته سیل و زلزله هست و بودجه آنرا مستمر کم می کنیم .وضعیت سیلزدگان پس از دو ماه و در آستانه گرما

ببینید اصل خبر این هست که «هیئت وزیران ، با اختصاص مبلغ ۲۶ هزار و ۹۱۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال به صورت هزینه ای برای جبران خسارت بخش های کشاورزی خسارت دیده ناشی از سیل سال ۱۳۹۸ در استان های کشور موافقت کرد». و این در حالی است که خود روحانی اعتراف کرده که خسارت سیل بیش از چهل هزار میلیارد تومان است.

این مبلغی که اختصاص دادند کمتر از ۶ درصد خسارت سیل است. تازه اگر خسارت سیل را همان عددی بگیریم که آخوند روحانی گفته. همین ۶درصد را هم که با آن موافقت شده، هیچ تضمین اجرایی نداره که بدهند. اگر هم بدهند معلوم نیست که چقدر از همین مبلغ غارت میشه چون خیلی وقتها بودجه را تحت عنوان جبران خسارت می گیرند اما به حسابهای خودشان واریز می کنند و بالا می کشند که نمونه های آن در ۴۰سال حاکمیت ننگین آخوندی هر روز و هر روز شاهد بودیم.

طرح مشکلات


و این فقط خود مردم هستند که با کمک به سیل زدگان می توانند تا حدودی مشکلات آنها را حل کنند. مقامات رژیم هم به ناچار به این واقعیت اعتراف کرده اند. خبرگزاری ایسنا(رژیم) ۲۳/۲/۹۸:«وزیر کشور با اشاره به دشواری های مردم مناطق سیل زده چه آنهایی که خانه هایشان آسیب دیده و چه آنهایی که خانه هایشان تخریب شده است.

خطاب به رسانه ها گفت: فضای رسانه ای به گونه ای نباشد که با طرح مشکلات؛ بیش از آن چه که در واقع وجود دارد، فضای افکار عمومی را به خصوص در مناطق سیل زده به سمت ناامیدی ببریم.. ». یعنی حرفش این است که زیاد موضوع سیل زدگان را مطرح نکنیم و فراموش بشه.

س: با این حجم از خرابی و مشکل راهکارهای رژیم برای حل مشکلات مردم چیه؟وضعیت سیلزدگان پس از دو ماه و در آستانه گرما


ج: همانطور که گفتم اساسا رژیم دنبال جمع کردن موضوعی به اسم میز و پرداخت خسارات و ترمیم و سازندگیهای اون هست و در دستگاه برنامه ریزی دزدی و غارتش جایی برای اختصاص بودجه به مردم محروم وجود نداره. اونچه که هست کماکان کمکهای مردمی و شوراهای مردمی هستند که بخشی از مشکلات مردم رو حل میکنه. مقاومت ایران هم همیشه روی این مسئله تاکید کرده و شعار مقاومت ایران کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.

این رژیم دشمن مردمه. الان دو ماه از سیل در ۲۸ استان گذشته و هنوز خامنه ای جرات نکرده به یکی از مناطق سیل زده حتی به صورت فرمی هم که شده سر بزنه و از عصیان و اعتراضات مردمی وحشت دارده. باید با اعتراضات مردمی در پیوند با کانونهای شورشی و شوراهای مردمی به این حاکمیت ننگین پایان داد تا در یک حاکمیت مردمی مشکلات مردم نه فقط حل بشه بلکه

مطالب مرتبط

سیل ویرانگر و پیامدهای آن برای هموطنان

جاری شدن سیل در کلات در استان خراسان رضوی به‌دنبال بارندگیهای شدید در روز جمعه ۲۷اردیبهشت
لطفا به اشتراک بگذارید: