دلایل دستگیری معلمان توسط نظام ولایت فقیه

نگاهی به علل دستگیری معلمان توسط نظام حاکم بر میهن

گفتگو با فرید معدومی

از روز دوازده اردیبهشت تا امروز بیش از دو هفته میگذره هنوز بسیاری از معلمان در زندان هستند در برنامه امروز میخواهیم به این موضوع بپردازیم که دلایل دستگیری معلمان چه بود و چرا رژیم آنها رو در بند نگه داشته همراه با سؤالاتی دیگه. همراه هستیم با فرید معدومی.

س: علت دستگیری معلمان در جریان تجمعات و تظاهرات روز معلم چی بود؟دلایل دستگیری معلمان توسط نظام ولایت فقیه


ج: من ابتدا عرض کنم خدمت شما تشدید اقدامات سرکوبگرانه رژیم البته همه جانبه هستش و ناشی از بحرانهای داخلی وخارجیه که رژیم را احاطه کرده و در یک خیال خام فکر میکنه اگر این شرایط فشار رو بر جامعه بالا ببره ترس و وحشت ایجاد میکنه و میتونه خامنه‌ای رو از سرنگونی در ببره. می بینید که کمترین ظرفیتی هم برای پذیرش هر گونه عمل اعتراضی و یا شنیدن صدای مردم نداره البته متقابلا مقاومتهای جانانه مردم رو هم می بینیم. اما آنچه که بطور خاص به معلمان برمیگرده علت تشدید اقدامات این بار ناشی از سه چیز بود.

۱- وحشت رژیم از گسترش اعتراضات
۲- ویژگی اعتراض این بار معلمان که از تحصن در داخل مدارس به بیرون از مدارس و جلو ادارات آموزش و پرورش و در واقع به درون جامعه کشیده شده بود
۳- همبستگی مردم و معلمان و اقشار با هم

س: شما اشاره کردین که رژیم برای اینکه جو رعب و وحشت در میان معلمان ایجاد کنه دست به چنین اقدامات سرکوبگرانه ای زده، چقدر این خط رژیم پیش رفته؟


ج: در این کار که موفق نبوده که هیچ بلکه معلمان در رویارویی با رژیم پیش رفته اند که من چند نمونه رو میگم:
۱- حضور فعال معلمان در شوراهای مردمی در حمایت از سیلزدگان که پدیده ای بسیار در خور ملاحظه است و همبستگی عالی معلمان رو میرسوند و البته رژیم از این همبستگیها خیلی وحشتزده است
۲- حمایت دانش آموزان از تجمع معلمان و اعتراضات آنها نسبت به بازداشت معلمان که حتی شامل دانش آموزان دبستانی هم میشد. رژیم از طریق عوامل خودش میخواست این رو القا کنه که تجمع معلمان موجب خشم والدین و یا دانش آموزان میشه در حالیکه قضیه کاملا برعکس بود و همه جا ابراز سمپاتی و حمایت وجود داشت.

۳- اعتراضاتی که علیه زندانی شدن معلمان بوده در شهرهای مختلف و همچنین رفتن به خانه های معلمان زندانی و حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی معلم
۴- کمپینهای امضاگیری برای اعتراض به بازداشت معلمان و یا فراخوان به آزادی معلمان زندانی

س: اخیرا به خاطر شادمانی کودکان در مدارس چند مدیر مدرسه برکنار شدند آیا این کارهای رژیم علامت پیشروی در سرکوبگری نیست؟دلایل دستگیری معلمان توسط نظام ولایت فقیه


ج: خوب شما میدونید که ایدئولوژی این رژیم ایدئولوژی مرگ و ماتمه. خدایی که اینها برای مردم متجسم میکنند با قید استغفار خدایی شکنجه گر که مهمترین کارش عذاب مردمه و مخالف هر نوع شادی و نشاطه پس در پایه اینها با هرنوع نشاط و شادمانی مخالفند اینها شادی و نشاط کودکان را میخواهند چیکار؟

نگرش اینها به دانش آموزان را میشه از صحبتهای وزیر آموزش و پرورش رژیم خوب فهمید. هفته گذشته مدعی شد که ۱۴میلیون دانش آموز آماده جانفشانی در جبهه های جنگ هستند یعنی میخواهند کودکان را مثل دوران جنگ ضد میهنی با عراق در تنور جنگ بریزند. والبته حرفهای او موجی از تنفر مردم را بر انگیخت طوریکه به رسانه های خود رژیم هم راه برد.

در مورد اونچه که شما اشاره کردید و برکناری چند مدیر مدرسه بیانگر هراس روز افزون رژیم از گسترش نارضایتیه حتی اگر در مورد یک شور و نشاط ساده کودکانه باشه. ببنید من یک خوانش کارشناسانه رژیم را برای شما از همین رسانه های خود رژیم میخوانم روزنامه ستاره صبح۹۸۰۲۲۲ به نقل از ایسنا در مطلبی تحت عنوان:«تأمل درمسئله پایکوبی دانش آموزان با یک آهنگ غیر مجاز»

نفرت پراکنی


میگه: « طیفی معتقدند تهیه کلیپ پخش آهنگ ساسی مانکن در مدرسه اتفاقی نبوده و در ادامه یک جریان مداوم با هدف نفرت‌پراکنی در میان مردم رخ داده است. درواقع در شرایطی که جامعه با بحران‌های پرشماری ازجمله مسائل اقتصادی و عدالت اجتماعی مواجه است، پخش یک کلیپ که به واکنش‌های مسؤولان منجر می‌شود، ذهنیتی را در مردم شکل می‌دهد که به شکاف بین آنان و مسؤولان می‌انجامد.دلایل دستگیری معلمان توسط نظام ولایت فقیه

شاهد این مدعا هم شدت ادبیات توأم با نفرت موجود در فضای مجازی به این واکنش‌های مسؤولان است که نشان می‌دهد اگر فکری در پس این حرکت - با احتمال از پیش طراحی شده بودن - وجود داشته، در تحقق هدف خود به‌نسبت موفق شده است.»

حرفش اینه که در ایران مجموعه ای از بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و همچنین یک ادبیات توام با نفرت در مورد مسولین وجود داره و نتیجه میگیره دستی که پشت این کار بوده توانسته به هدف خودش که دامن زدن به تنفر بیشتر از مسولین باشه برسه.

که البته مساله گسترش نفرت مردم از این رژیم تنها به این فاکت بر نمیگرده و مردم البته دلایل بسیار بیشتری برای نفرت و انزجار از رژیم دارند که در هرکجای این میهن در زنجیر نگاه کنید نشانه هاش وجود داره. در مدارس علاوه بر معلمان ودانش آموزان اولیاء مدارس هم به حمایت از معلمان و دانش آموزان برخاسته اند و علیه اقدامات دجالگرانه و سرکوبگرانه رژیم فعال شده اند.

در رابطه با همین اعتراضات خانواده ها که گفتین تصویری داریم از یکی از خانواده ها که به حضور مداح رژیم در مدرسه اعتراض می کنن. با هم ببنیم:

س: شما تصویری از رویارویی معلمان با رژیم ارائه دادید آیا رژیم برای کاهش این رویارویی اقدام عملی خاصی انجام میده؟


ج: کاهش این رویارویی تنها در صورتی ممکنه که رژیم بتونه به خواسته های معلمان کما اینکه به خواسته های سایر اقشار پاسخگو باشه اما چنین رژیمی هیچ ظرفیت اصلاح در تنظیم با معلمان را ندارد. آیا میتواند حقوق معلمان را که یک دهم و بعضا دلایل دستگیری معلمان توسط نظام ولایت فقیهیک بیستم معلمان کشورهای دیگر است را بپردازد؟

آیا با همه این فشارها برای معلم حق اعتراض و اعتصاب قائل خواهد شد؟ آیا تشکلهای حتی صنفی معلمان را به رسمیت میشناسه و نگاه امنیتی به آنها نداره؟ آیا نظام آموزشی را می تونه از حالت پولی بودن خارج کنه؟ آیا حقوق بازنشستگان را می تونه بر آورد کنه؟ آیا معلمان زندانی را آزاد میکنه و یا قرارهای سنگین وثیقه رو لغو میکنه؟ جواب همه این سوالات منفیه. این رو البته خودشون هم بهش اذعان دارند

بهروز بنیادی نماینده مجلس(خبرگزاری خانه ملت -۹۸۰۲۲۳) برخی رفتارهای خودمان مسئولان نظیر دستگیری کارگران معلمان و یا احضار پیامکی شهروندان به هر دلیلی به دور از تدبیر و تقویت وحدت و همبستگی ملی بوده و خطر تجزیه ملی را به‌دنبال دارد.

بنا بر این نه تنها در این رژیم ظرفیتی برای کاهش این رویارویی نیست بلکه توطئه‌ها و ترفندهایش علیه معلمان هر روز ادامه داره و متقابلا معلمان هم واکنشهای خودشون را دارند و ادامه میدهند. در قالب شوراها و تشکلهای مستقلی که دارند و البته هیچکدام جدای از قیام مردم نیست و اتفاقا اون چیزی که در مدارس در حال شکل گیریه شوراهای مردمی و کانونهای شورشیه.

مطالب مرتبط

محکومیت دستگیری معلمان و ربودن هاشم خواستار و فراخوان به آزادی آنها-شورای ملی مقاومت ایران

تجمع سراسری معلمان در بیش از ۳۴شهر و ۱۷ استان/مریم رجوی : تظاهرات معلمان و فرهنگیان نشان‌دهنده خشم و انزجار از فاشیسم مذهبی و خواست عموم مردم برای سرنگونی آن

لطفا به اشتراک بگذارید: