مذاکره سم یا دانش و هنر و درمان

مذاکره سم است یا دانش و هنر و درمان؟


گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت، ولی فقیه ارتجاع در دیدار با سردمداران نظام، با صراحت هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرد و ایادی خود را از مطرح کردن مذاکره منع کرد. خامنه‌ای گفت: «بعضیها در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سَم است. تا وقتی آمریکا همینی است که الان هست... مذاکره‌ی ما و آمریکا سَم است، و با این دولت کنونی [آمریکا]، یک سَمّ مضاعف است».

صرف‌نظر از آن که طی ۵ روز گذشته مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی تا توانستند به تلویح یا تصریح حرف ولی فقیه را به خاک مالیدند و در مورد ضرورت مذاکره گفتند و نوشتند، روز گذشته روحانی طی سخنانی در ضرورت مذاکره سنگ تمام گذاشت و به این ترتیب به شکافی را که از رأس تا پایین رژیم را در رابطه با این موضوع از هم شکافته، به معرض نمایش گذاشت،

خبر و نظر:


روز گذشته روحانی در ملاقات با جمعی از ریزه‌خواران رژیم که تبلیغات رژیم از آنها به عنوان اهالی فرهنگ و هنر یاد می‌کند تا توانست فواید و ضرورت مذاکره را شرح داد. وی با بیان این که مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست، رو در روی مذاکره سم یا دانش و هنر و درمانخامنه‌ای و باند او به تعریف و تمجید از برجام و مواهب برجام پرداخت.

و گفت: «با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کار آمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، لذا توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید».

روحانی در این سخنرانی به کرات تکرار کرد که ما اهل مذاکره و منطق و گفتگو هستیم. روحانی در عین حال برای بستن دهان رقیب به گرفتن فیگورهای قدرتمدارانه پرداخت و گفت:‌ «ما اهل مذاکره و منطق هستیم، اما ادعای طرفی که می‌گوید ما را به میز مذاکره می‌کشاند، واهی است. ما حاضر نیستیم چنین مذاکره‌ای را حتی اگر همه قدرت‌های عالم پشت به پشت هم بایستند، انجام دهیم».

آنچه را از ضرورت و حتمیت مذاکره و مشخصاً مذاکرة‌ مستقیم با آمریکا که روحانی در بیان آن محذورد داشت، مهره‌ها و رسانه‌های باند او بی تعارف و ملاحظه بیان کرده‌اند. فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ اعتقادم بر این است که ته ماجرای ایران و آمریکا مذاکره هست یعنی می‌خواهم بگم که ما توی سیاست یک شروع داریم یک انتها این باید بنیان کاری تحلیلگر باشه ما معتقدیم ته این برنامه و این معرکه ایران و آمریکا تهش در نهایت مذاکره خواهد بود

فشار اقتصادی


نعمتی سخنگوی هیأت رئیسة مجلس ارتجاع نیز گفت:‌ « امروز آمریکاییها دنبال جنگ نیستند آنها به‌شدت دنبال فشار اقتصادی هستند بر کشور ما». در نمایشهای جمعه اخیر یکی از محورهای سخنرانی امام جمعه‌های خامنه‌ای، حمله به دولت روحانی به خاطر مذاکره جویی بود.مذاکره سم یا دانش و هنر و درمان

آخوند حسینی همدانی نماینده و امام جمعة خامنه‌ای در کرج و استان البز گفت: « در این ایام هم عده‌ای دم از مذاکره و دادن برخی امتیازات ازجمله قراردادهایی مانند برجام موشکی به دشمن می‌زنند و یک عده‌ای هم فشار می‌آورند که در مقابل دشمن تسلیم شویم». وی افزود: «علی‌رغم همه این بدعهدی‌ها عده‌ای هنوز هم دم از مذاکره با شیطان می‌زنند، این سخنان تکرار اشتباهات است که تسلیم در مقابل دشمن مشکلات را حل می‌کند.».

سایت حکومتی عصر ایران، با شیوة‌ به نعل و به میخ زدن، از یک طرف تاکید کرد: «تنها راه، مذاکره و شفاف کردن رابطه‌ها با همه کشورهاست» و از طرف دیگر راه نزدیکتری برای گشودن باب مذاکره نشان داده و نوشت:‌ « قرار نیست با آمریکا مذاکره کنیم اما می‌توانیم با سران عربستان پشت یک میز بنشینیم و در مورد آینده با هم گفت‌وگو کنیم. ایران و عربستان دو قطب جهان اسلام و کشورهای خاورمیانه هستند».

حسین ملائک از دیگر دیپلوماتهای باند اصلاح طلب با تاکید براین که دو راه بیشتر پیش پای نظام نیست، مذاکره یا جنگ، ابراز اطمینان کرد که «یا سیستم آماده مذاکره می شود که بالاخره با مستمسک قرار دادن "موضوعی" دیالوگ بین دو طرف آغاز و بالاخره به نتایجی منجر خواهد شد».

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی، نسبت به وجه دیگر یعنی جنگ و عواقب سهمگین آن هشدار داده و می‌نویسد:‌ « با استقرار فعلی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه همراه با وضعیت بد اقتصاد ایران می توان گفت که هر گونه حمله از سوی ایران و گروه های نیابتی‌اش علیه نیروها و منافع آمریکا می تواند نوعی خودکشی باشد. بنابراین اگر در این زمان جنگ شکل بگیرد دیگر یک جنگ منصفانه برای ایران نیست و می تواند موجودیت (نظام) را تهدید کند».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش از نظرتون گذشت، دیروز روحانی با گروهی از عوامل رژیم تحت عنوان هنرمند دیدار و برای آنها سخنرانی کرد. یکی از محورهای عمدة اظهارات روحانی راجع به مذاکره و برجام بود، اما روحانی به موضوعات قابل توجه بیشتری هم اشاره کرد. در گفتگوی امروز خودمون با اسدالله مثنی خواهیم دید که روحانی در این سخنرانی دقیقا چی گفت و در مورد برجام آیا رژیم خط خودشو عوض کرده؟ و در هر صورت، طرح و برنامة رژیم چیه؟ با ما همراه باشید!

س: هدف روحانی از صحبت دیروز چی بود؟ و محور اصلی حرفهاش چی بود؟


ج: بخش عمدة سخنان روحانی راجع به برجام و فواید و دستاوردهای برجام بود، رو در رو حرفهای 4روز پیش خامنه‌ای در رد مذاکره و حرفهای سردمداران و رسانه‌های باند ولی فقیه علیه برجام و مذاکره. که در این گزارش آمده بود و من تکرار مذاکره سم یا دانش و هنر و درماننمی‌کنم، فقط خوب است اشاره کنم که در برابر تبلیغات سپاه مبنی بر این که پروژة ستارة خلیج فارس را کار خودش قلمداد می‌کند.

گفت که این پروژه را برجام ساخت و توضیح داد که این پروژه معطل پمپهایی بود که باید از خارج می‌آمد ولی به دلیل تحریمها وارد نمی‌شد و وقتی به خاطر امضای برجام آمد، همت پیمانکاران و از جمله قراردگاه سازندگی سپاه هم بالاتفاق گفتند که شما (یعنی روحانی) آن را ساختید و برجام شما اینجا را ساخت و اگر برجام نبود این پروژه ۱۰، ۲۰سال دیگر هم راه‌اندازی نمی‌شد.

برجام را هم نتیجه سیاست تعامل و مذاکرة خودش دانست و با ۱۸بار تکرار مذاکره و گفتگو، گفت و تاکید کرد که ما اهل مذاکره هستیم، از مذاکره استقبال می‌کنیم، قدرت مذاکره را داریم. اما مهمتر از برجام و مذاکره هم روحانی حرفهایی داشت و اعترافهایی کرد که خیلی شایان توجه است.

س: این چه موضوعاتی است که از برجام و مذاکره که الان از کانونهای جنگ و جدال دو باند هست، مهمتر است؟


ج: آنجا که روحانی با ناامیدی تمام گفت: اون سرمایه ‌ای که می‌توانست ما را از مشکلات برهاند سرمایه اجتماعی بود و اون چه که ما امروز کم داریم این سرمایه است. یعنی اولا اعتراف به این که رژیم فاقد سرمایة اجتماعی است، که منظور حمایت اجتماعی یا به بیان دقیقتر خشم و تنفر مردم از رژیم و این که مردم این رژیم را نمی‌خواهند.

ثانیاً اعتراف به این که به دلیل همین فقدان سرمایة اجتماعی، رژیم نمی‌تواند از مشکلات و بحرانهای گریبانگیرش خلاص شود. ثالثاً به ابعاد بحران یا به قو خودش مشکل و سختی که رژیم را احاطه کرده و در این مورد گفت: ما روزهای سختی داریم. بیش از آن ‌چه شما فکر می‌کنید روزهای ما سخت است.. سختیها بگونه‌ای ست که بعضی شبها اگر من دو ساعت بخوابم خیلی خدا را شکرگذارم که دو ساعت خوابیدم

صرف نظر از تبلیغات و بازارگرمی که اینجا برای خودش کرده، اما تا انجا که به سختی شرایط برمی‌گردد حرفش گویاست. فراتر از این اعتراف کرد که در ادارة رژیم کم آورده؛ آنجا که گفت مشکلاتی ما داریم که اضافه هم می‌شود که گاهی قدر را خمیده می‌کند دومرتبه باید برگردانیم این قد را و به شکلی که بتوانیم ما کشور را اداره کنیم

قبلا هم آدمهای مختلف گفته بودند که وزرای دولت روحانی بریده‌اند، اما خود روحانی به رویش نمی‌آورد و این را انکار می‌کرد، اما حالا با تعابیر دیگری مثل خمیده شدن قد، به آن اشاره می‌کند

س: روحانی در سخنرانیهایش همیشه سعی می‌کرد مشکلات و بحرانهای رژیم را با حرف درمانی و امیددرمانی کم‌اهمیت جلوه دهد، اوضاع را رو به راه و رژیم را مسلط بر اوضاع نشان دهد، چه چیزی باعث شده که حالا این گونه اعتراف به خرابی اوضاع می‌کند؟


ج: روحانی یا در واقع رژیم دست به یک مانور زد و به اروپاییها اولتیماتوم داد که اگر ظرف ۶۰ روز پاسخ مثبت به خواسته‌های رژیم ندهند، رژیم مرحله به مرحله از برجام خارج می‌شود. جالب است که در سخنرانی دیروز هیچ اشاره‌یی به این اولتیماتوم و مانور نکرد؛ چرا که این مانور به سختی و با جواب قاطعی که اروپاییها دادند، بر سر خودش خراب شد.مذاکره سم یا دانش و هنر و درمان

اروپاییها نه تنها هیچ اعتنایی به اتمام حجت رژیم نکردند، بلکه گفتند اولتیماتوم بی اولتیماتوم، بنشین سر جایت. باید به التزاماتت در برجام پایبند باشی، اگر خارج شوی همه ۶قطعنامة قبلی شورای امنیت برمی‌گردد و تحت بند 7منشور شورای امنیت قرار می‌گیری! علاوه بر این ماکرون برجام را ناقص دانست و تصریح کردکه برنامة موشکی رژیم ایران ماهیتی خطرناک برای منطقه دارد، که این در واقع واکنشی به مانور اولتیماتوم رژیم بود.

در نتیجه رژیم که قبلاً‌ اعلام کرده بود ما خروج از برجام را به صورت مرحله به مرحله در دستور کار داریم. اکنون از یک سو تلویحاً اولتیماتوم را پس گرفته و بعیدی‌نژاد سفیر رژیم در انگلستان گفت:‌ «اقدامات پس از ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌مان به اروپا، در چارچوب برجام خواهد بود».

و از سوی دیگر، به جای خروج از برجام، حفظ برجام را در دستور کار قرار داده و در همین رابطه ظریف اقدام به یک سفر دوره‌یی در کشورهای آسیایی کرده و صراحتاً نیز مأموریت خود در این سفر را نجات برجام عنوان نموده است.
و این شکست تضاد و بحران درونی رژیم را به شدت اوج داده است.

کما این که کیهان خامنه‌ای در یادداشت روز (۲۹ اردیبهشت) با حمله به بعیدی نژاد به خاطر اظهارنظرش مبنی بر اینکه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ به اروپا، در چارچوب برجام خواهد بود» این حرف را «دقیقا بازی در پازل ضدایرانی اروپا دانسته و نوشت: «این اظهارنظر نسنجیده، این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران را جدی نگیرید، لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید، خیالتان راحت ما در برجام می‌مانیم!».

س: این شرایط سختی که روحانی به آن اشاره می‌کند چیه؟ منشأش داخلی است یا خارجی و اشاره‌اش به شرایط انفجاری منطقه است؟


ج: البته انزوای سیاسی منطقه‌یی و بین‌المللی خیلی رژیم را تحت فشار قرار داده. تحریمهای اقتصادی نفس رژیم را دارد بند می‌آورد. اما آنچه که وحشت مرگ بر رژیم مستولی کرده، اینها نیست. دقیقاً شرایط انفجاری جامعه است و به تعبیر روحانی در سخنرانی دیروزش از بین رفتن سرمایة اجتماعی است.مذاکره سم یا دانش و هنر و درمان

این البته بیان پوشیده‌یی است از خشم و تنفر عموم مردم، خود روحانی اخیراً در یک سخنرانی به سختیهای زمان جنگ اشاره کرد و گفت که سختیهای الان خیلی بیشتر است، به خاطر این که مردم در جنگ نظام را عامل رنج و سختی خود نمی‌دانستند و از این جهت همکاری می‌کردند و تحمل می‌کردند، در حالی که الان این طور نیست.

در سخنرانی دیروز هم با اشاره به ۳ بحران سختی که رژیم با آن مواجه بوده، بحران اول که تحریمها بود که با برجام از آن عبور کرد، بحران دوم کاهش قیمت نفت بود، اما این بحران سوم که از دو بحران قبلی سخت‌تر است بحران فقدان سرمایة اجتماعی است. این در واقع بیان دیگری است از آنچه خود روحانی قبلاً گفته است که همه چیز داشت خوب پیش می رفت و روال عادی خود را داشت که ناگهان در ۵ دی ماه ۱۳۹۶ همه چیز با به خیابان آمدن مردم تغییر کرد.

بله در واقع قیام مردم ایران است که همه چیز را در سپهر سیاسی ایران تغییر داده و موقعیت رژیم در صحنة سیاست بین‌المللی را هم به شدت متزلزل کرده. خود روحانی و خامنه‌ای خوب می‌دانند که قیام دی ماه سرکوب نشده، در حرفهای دیروز روحانی هم خیلی آشکار بود که از آن نه به عنوان یک چیز تمام شده و سپری شده، بلکه از واقعیتی که جریان دارد و هر روز هم سخت‌تر می‌شود صحبت می‌کرد.

بله این همان واقعیتی است که این طور سراپای رژیم را دچار تلاطم کرده و قد رژیم را خمیده کرده و از آن خلاصی ندارد و سرکوب و بگیر و ببند که رژیم اخیراً شروع کرده، این انفجار مقدر تاریخی را سهمگین‌تر می‌کند و از بین نمی‌برد.

مطالب مرتبط

گرداب بحرانهای مرگبار، کشمکشهای فزاینده برسر مذاکره و دزدیهای حکومتی

تلاشهای مذبوحانه تبلیغاتی در شطرنج بود و نبود نظام(۱)
لطفا به اشتراک بگذارید: