شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

اخطاروهشدار به حکومت آخوندی و شرایط خطیر منطقه

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

در پی سلسله‌یی از حملات تروریستی به نفتکشها در بندر فجیره و به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، که بنا به گزارش منابع مطلع توسط نیروهای نیابتی و تحت فرمان رژیم صورت گرفته، فضای سیاسی منطقه متشنج شده و این فضا نگرانی از بروز جنگی ناخواسته را در امریکا افزایش داده است. اما در همین حال رئیس جمهور آمریکا و سران دولت آمریکا تاکید می‌کنند که امریکا شروع کنندة جنگ نخواهد بود. گزارشی از آخرین تحولات در این باره:

خبر و نظر:


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با توجه به تشدید تنش با (رژیم) ایران در هفته‌های اخیر و نگرانی از احتمال وقوع رویارویی نظامی، قانونگذاران آمریکایی به دولت هشدار می‌دهند که بدون تایید کنگره نمی‌تواند وارد جنگ شود. روز سه‌شنبه ۳۱ شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندیاردیبهشت مقامات امنیتی ارشد دولت آمریکا برای ارائه گزارش در کنگره حضور یافتند. اما دمکرات‌ها به دلیل تردید در ارزیابی‌های دولت دونالد ترامپ دو مقام ارشد دولت سابق آمریکا را نیز به جلسه جداگانه‌ای دعوت کرده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید، جمهوری خواهان از جمله لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه و از حامیان دونالد ترامپ می‌گویند خطر (رژیم) ایران جدی است. لیندسی گراهام به جلسه روزهای اخیر تعدادی از اعضای کنگره با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره کرده و در پیامی در توئیتر نوشت: «کاملا واضح است که (رژیم) ایران طی هفته‌های اخیر به خطوط انتقال نفت و کشتی‌های کشورهای دیگر حمله کرده و علیه منافع آمریکا در عراق نیز اقدامات تهدیدآمیزی انجام داده است.»

از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجة و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت در یک جلسة‌ توجیهی در کنگره حضور یافتند و نمایندگان کنگره را در مورد سیاست آمریکا در قبال (رژیم) ایران توجیه کردند. آنها سپس‌ در میان خبرنگاران حضور یافتند و دربارة مضمون این جلسه توجیهی که پشت درهای بسته ترتیب یافته بود، به اختصار توضیح دادند.

به گفتة‌ این دو وزیر، موضع آمریکا در قبال رژیم ایران در حال حاضر، باز دارندگی است و نه جنگ. آنها تأکید کردند، ما دنبال شروع جنگ نیستیم. پمپئو دربارة مضمون جلسه در مجلس نمایندگان گفت: «ما استراتژی خودمان را برای هم کنگره و هم سنا توضیح دادیم و گفتیم که می خواهیم ۴۰ سال فعالیت شرورانه و تروریستی رژیم ایران را عقب برانیم. ما توضیحات خود را همراه با اطلاعاتی که از این تاریخچه ۴۰ ساله داشتیم و جدید بودند با آنها به اشتراک گذاشتیم.

بازدارندگی


ما تلاشهایمان و هدف علنی مان بخصوص طی چند روز گذشته را که بازدارندگی علیه (رژیم) ایران بوده ارائه کردیم. پتریک شاناهان نیز گفت: «من امروز آنها را توجیه کردم که وزارت دفاع از سوم مه که اطلاعات معتبری حول تهدید علیه منافع ما در خاورمیانه و علیه نیروهای آمریکا دریافت کردیم چه کرده و اینکه ما نسبت به این اطلاعات تهدید آمیز چه اقداماتی انجام دادیم.شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

با این اقدامات و جابجایی امکانات [نظامی] خود، ما جلو این تهدیدات علیه نیروهای آمریکا را گرفتیم. در این نقطه بیشترین تمرکز ما جلوگیری از اشتباه محاسبه رژیم ایران است. در همین حال خانم پنی موردانت، وزیر دفاع انگلستان روز ۳۱ اردیبهشت در مجلس عوام حضور یافت و ضمن پاسخ مثبت به این سوال که آیا در صورت بحرانی شدن اوضاع در خلیج فارس بریتانیا آمادگی کمک به متحدان خود را دارد، گفت نیروهای نظامی این کشور در حال حاضر در منطقه مستقرند.

او افزود: «ما سرمایه‌گذاری کلانی در این منطقه کرده ایم و در وهله اول تلاش می کنیم با متحدان و شرکایمان برای کاهش تنشها همکاری می کنیم». او هم چنین گفت که کشورش تلاش می کند «از مسائلی که پشت حوادث اخیر قرار دارد، مطلع» شود.
خانم موردانت تاکید کرد «بریتانیا در نگرانی های ایالات متحده، اروپا و شرکایش در خلیج فارس درباره اقدامات بی ثبات کننده (رژیم) ایران، سهیم است».

و تاکید کرد: «ما به همکاری تنگاتنگ برای کاهش تهدیدات امنیت منطقه ای با متحدان و شرکای خود ادامه می دهیم». از سوی دیگر رودی جولیانی وکیل رئیس جمهور آمریکا، طی گفتگویی با یورونیوز از کارنامه دونالد ترامپ دفاع کرد و باراک اوباما را بدترین رییس‌جمهوری ایالات متحده در طول عمرش معرفی خواند.

دین اسلام


جولیانی می‌گوید: ‌«واقعیت این است که مورد ایران مورد عجیب و وحشتناکی است. دین اسلام را گرفته و خراب کرده است و آن را به یک دگماتیسم سیاسی تبدیل کرده است، مانند نازیسم و کمونیسم. اوضاع ایران وحشتناک است. مردم ایران اگر نه هر روز، هر هفته اعتراض می کنند.

ویدئوهایی از مردمی دیده ام که اعضای بدنشان را می فروشند». جولیانی در پایان گفت: «من فکر می کنم هرچه فشار بر ایران بیشتر باشد سریعتر به سوی یک رژیم جدید پیش می رویم که به فکر مردم است و [مطمئنا] آزار زنان را متوقف می کند».

گفتگوی سیاسی


طی دو هفته گذشته اخبار و فضای اقدام نظامی علیه رژیم بالا گرفت و موضوع جنگ هم روی میز بود. شرایط منطقه در حال حاضر از چه قرار است؟ آیا دولت آمریکا یا رژیم در پی جنگ هستند؟ نقشه مسیری که در رابطه با رژیم در حال طی شدن است چیست؟ اینها سوالاتی هست که با میثم ناهید در میان می‌گذاریم.

س: الان وضعیت سیاسی منطقه در رابطه با رژیم چطور هست؟


ج: از حدود دو هفته پیش آمریکا یکباره اعلام کرد بزرگترین ناوگانش رو به خلیج فارس اعزام می‌کنه. علت رو هم تهدیداتی اعلام کرد که از سوی رژیم ایران وجود داره. دولت آمریکا تاکید داشت این تهدیدات بر اساس اطلاعات مشخص هست. در این میان ۳ اتفاق هم افتاد که انگشتان اتهام به سمت رژیم نشانه رفت. عملیات خرابکاری در نفتکش‌ها در سواحل امارات/عملیات حوثی‌ها علیه لوله‌های نفت عربستان/اصابت موشک به نزدیک سفارت آمریکا در بغداد.شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

پس از این موجی رسانه‌ای راه افتاد که آمریکا در پی جنگ با رژیم هست. اما دولت آمریکا تاکید داشت که هدفش بازدارندگی در برابر تهدیدات رژیم هست. اما روشن بود که لابی‌های رژیم و همونها که رئیس‌جمهور آمریکا ازشون با عنوان «فیک‌نیوز» نام میبره، خطی همسو با رژیم رو پیش می‌بردند. این خط پیرامون ۲ محور بود:

یکم: رژیم خواهان جنگ نیست، اما دولت آمریکا در پی جنگ هست. دوم: علت این وضعیت تیم ب در دولت آمریکا هست که رئیس‌جمهور این کشور را به جنگ ترغیب می‌کنند. روشن هم بود که می‌خوان در دولت آمریکا شکاف بیندازند. همان خطی که ظریف یک ماه پیش در سفرش به نیویورک آغاز کرد.

اما رئیس جمهور آمریکا به روشنی گفت هیچ شکافی نیست. و گفت همه اینها جنگ روانی فیک نیوز یا خبرهای جعلی هست. در نهایت هم دیروز وزیر دفاع موقت آمریکا تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه ما جواب داد و رژیم آخوندی تهدیداتش را به حالت تعلیق در آورد.

اما در ورای هیاهویی که طی این دو هفته بود، به نظرم دولت آمریکا بر اساس سیاست رسمی «فشار حداکثری» و بر طبق نقشه مسیری که از ابتدا شروع کرده بود، کارش را پیش برد. در یک کلام فشارهای اقتصادی و سیاسی به رژیم یک گام جدی دیگر جلو رفت.

س: اما رژیم الان پیاپی میگه آمریکا از جنگ عقب نشست. روحانی هم دیروز به همین موضوع تاکید کرد. یعنی فضایی که نشون میدن اینکه رژیم موفقیت کسب کرده. اما شما صحبت از پیشرفت فشار اقتصادی- سیاسی می‌کنید!


ج: رئیس ‌جمهور و وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا تاکید کردند، این کشور هدفش به راه انداختن جنگ نیست. فضاسازی جنگ جنگ هم توسط رسانه‌هایی صورت می‌گرید که لابی رژیم هستند و با بزرگ کردن خطر جنگ،‌ می‌خوان واقعیت رژیم رو بپوشونن.شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

من از فشار اقتصادی-سیاسی گفتم. ببینیم در همین دو هفته چه اتفاقی افتاد. دولت آمریکا به طور رسمی گفته سیاستش در قبال رژیم سیاست فشار حداکثری هست. بولتون هم در آبان ۹۷ هدف این سیاست رو گفت: آنقدر فشار را بر رژیم بالا می‌بریم که صدای خرد شدن استخوانهایش شنیده شود.

در نقشه مسیر این سیاست ابتدا آمریکا از برجام خارج شد-بعد بازگشت تمامی تحریمها-بعد کنفرانس ورشو-بعد لیست‌گذاری سپاه-بعد بستن مطلق شیر نفت رژیم-بعد تحریمهای فلزات-در بین تمام این موارد هم تحریمهای تازه-آخرین اقدام هم گسیل نیروی نظامی به منطقه.

در مقابل در هر مرحله، رژیم و لابی‌هاش به شدت با فضاسازی رسانه‌ای تلاش می‌کردند جلوی اقدامات امریکا رو بگیرن. موقع لیست‌گذاری تروریستی سپاه حتی وندی شرمن (معمار مماشاتگر برجام) می‌گفت اگر سپاه رو لیست‌گذاری کنیم نیروهای آمریکایی در منطقه مورد تهدید قرار می‌گیرند.

بازار نفت


وقتی قرار شد آمریکا معافیت فروش نفت رو برداره، می‌گفتن بازار نفت بهم می‌خوره و تعادلش رواز دست می‌ده. وقتی هم آمریکا نیروی نظامی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رژیم فرستاد، هیاهو می‌کردن جنگ خواهد شد. اما تا این نقطه این فضاسازی‌ها و هیاهوها، هیچ کدام نتوانسته مانع پیشرفت نقشه مسیر دولت امریکا شود.

در نتیجه رژیم گام به گام از نظر اقتصادی و سیاسی به گوشه رینگ هل داده می‌شود. یک کارشناس سیاسی رژیم به نام بیگدلی میگه: «قطعا آمریکایی‌ها ترجیح خواهند داد همین جنگ تمام عیار اقتصادی را که علیه ایران شروع کرده‌اند، ادامه دهند».

س: شما گفتید فشارهای اقتصادی-سیاسی. در مورد فشارهای اقتصادی توضیح دادین. منظور از فشارهای سیاسی چه بود؟


ج: دولت آمریکا هم به موازات گسیل نیروی عظیم نظامی به منطقه، دو خط رو در رابطه با رژیم در پیش گرفت: یکم: تقویت انسجام در هیات حاکمه آمریکا حول مقابله با رژیم. دوم: بستن شکاف با اروپا. توجیه اعضای کنگره در رابطه با تهدیدات رژیم ایران در راستای بستن شکافها در هیات حاکمه آمریکاست. که در گزارش به آن اشاره شده بود.

اما در زمینه بستن شکافهای جهانی، اگر دقت کرده باشین همزمان با گسیل نیروی نظامی به منطقه، وزیر خارجه این کشور هم به صورت فعال به کشورهای مختلف سفر کرد و رسما هم اعلام می‌کردند موضوع رژیم است. شاخص نزدیکی اروپا به امریکا، موضع وزیر خارجه و وزیر دفاع انگلیس است. وزیر خارجه گفت: ما در کنار ایالات متحده هستیم. به رژیم هم هشدار داد عزم آمریکا رو آزمایش نکنه.

وزیر دفاع هم گفت اگر درگیری رخ بده ما کنار آمریکا هستیم. از این مهمتر، همین قضایا باعث شد روسیه هم بیشتر از رژیم جدا بشه و وارد جبهه آمریکا بشه. موضع پوتین که عملا پشت رژیم را خالی کرد و گفت روسیه آتش نشان نیست و نمی‌تواند همه جا منجی باشد، در همین راستا بود.

س: این وضعیت در جبهه رژیم چه بازتابی داشته؟


ج: بله، شاخص ترین واکنش را نیروهای عراقی خود رژیم هست. برای نمونه کتائب که از نیروهای نیابتی رژیم هستند قسم و آیه خوردند شلیک به سفارت کار ما نبوده. حتی هادی عامری که مزدور حلقه به گوش رژیمه می‌گفت نباید عراق صحنه درگیری رژیم و آمریکا بشه. درحالیکه کمتر از ۲هفته پیش می‌گفت: «عراق را برای آمریکا ویتنام می‌کنیم!»شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

از طرف دیگر انزوای رژیم طی این مدت عمیقتر و گسترده‌تر شده کمااینکه آرمان (۲/۳۱) نوشته: زیباکلام: « نه اتحادیه اروپا حاضر است به‌خاطر ایران به آب و آتش بزند و نه روس‌ها و چینی‌ها، حتی عراق حاضر نشد به‌خاطر ایران در برابر آمریکایی‌ها بایستد».

اینها از یک طرف نشون دهنده وحشت این نیروهاست، از طرفی ضعف رژیم که وقتی چوب حمله نظامی بالا رفته، نیروهاش اینطور جا زدن. در خود رژیم هم کارشناسان رژیم به او هشدار می‌دهند که از ماجرا جویی و تحریک دست بردارد که ممکن است عواقب خطرناک و غیرقابل برگشتی برایش داشته باشد.

برای نمونه روزنامه جهان صنعت رژیم دیروز نوشت: «در شرایط کنونی باید تلاش برای اجتناب از پایان یافتن دیپلماسی در راستای خروج از بحران کنونی و جلوگیری از وقوع جنگ، در اولویت استراتژی ایران و کشورهای منطقه باشد، چراکه آزموده را آزمودن خطاست».

بعد هم تاکید می‌کنه باید با دیپلماسی جلوی جنگ را گرفت. دیپلماسی هم یعنی سرکشیدن زهر و تن دادن به ۱۲ پیش‌شرط آمریکا که خامنه‌ای گفت از سم مهلک هم برای رژیم خطرناکتره. یا یک کارشناس رژیم نسبت به دود و دمهای درونی رژیم که هدفش روحیه دادن به پاسدارهاست هشدار میده: «برخی تندروهای داخلی که افراطی نیز هستند، باید مراقب سخنانشان باشند. منطق سیاست بر پاشنه تهدید نمی‌چرخد!»

س: در نهایت آیا خطر جنگ رفع شده؟


ج: نه اصلا. بهرحال یک واقعیت مادی هست، اونهم فضای پرتنش موجود است و در چنین فضایی همیشه این تهدید وجود دارد که بر اثر یک رویداد ناخواسته جرقه‌یی زده شود و آتش بزرگ و غیرقابل مهاری بپا شود. اما تا آنجا که به اراده جنگ برمی‌گرده، روشنه که نه رژیم و نه آمریکا جنگ نمی‌خوان.شرایط خطیر منطقه و اخطار و هشدار به حکومت آخوندی

آمریکا محذوریتی نداره. ترامپ هم گفت جنگ از نظر اقتصادی به نفعمان نیست و با جنگ اقتصادی فشار رو به رژیم ایران افزایش می‌دهیم. اما رژیم به خاطر سپاه که اساسا زاییده بحران و تروریسم هست،‌ نمی‌تونه دست از تروریسم و تحریکات منطقه‌ای برداره. برای همین این موارد به شدت می‌تونن عامل جرقه حمله نظامی هم بشن. به ویژه اینکه شکافها در هیات حاکمه آمریکا هم (به خاطر مستنداتی که ارائه شده) بسته‌تر میشه و زمینه سیاسی ضربه نظامی هم بیشتر مهیا میشه.

اما ورای این موضوع،‌ مهم یک چیز هست: چه اقدام نظامی شود و چه همین نقشه مسیر فشار حداکثری با شاخص خرد شدن استخوانهای رژیم پیش برود،‌ این رژیم است که پیاپی در حال تضعیف شدید در برابر جبهة‌ مقابل خود،‌ یعنی جبهه مردم و مقاومت ایران می‌شود.

کما اینکه همین روزها دیدیم. نمونه‌هایی که مردم علنا به خامنه‌ای ناسزا می‌گن و از اینکه فیلمشون هم گرفته بشه ابایی ندارن. علت هم روشنه. مردم هم می‌بینن که رژیم به خاطر این بحرانهای مرگبار و رو به افزایش، به سرعت ضعیف میشه. برای همین جرات بیشتر پیدا می‌کنن و دستگاه رعب و وحشت ناشی از سرکوب رژیم هر روز ناکاراتر میشه.

تا جاییکه در نهایت ضربات نهایی رو مردم و کانونهای شورشی وارد کنند.


بی‌جهت نیست که محسن هاشمی، رئیس شورای قلابی شهر تهران با نگرانی هشدار میده: «نارضایتی مردم در شرایط فعلی بزرگترین تهدید برای نظام و خطرناکتر از تهدیدات خارجی است!» و خبرگزاری مهر آخوندی هم، با توجه به شرایط بحرانی رژیم هشدار میده مجاهدین در چنین شرایطی درحال سمت دادن جوونها در راستای سرنگونی هستن.

و میگه: «امروز مجاهدین از چهره رسانه‌ای بیداد می‌کنند، به صورتی که دشمنان بیش‌ترین بهره‌برداری را برای تغییر قرار دادن افکار نوجوانان و جوانان به کار گرفته‌اند! امروز مجاهدین با ایجاد موج‌های کاذب و حرکات هیجانی قصد ایجاد نفاق دارند!»

مطالب مرتبط

ابراز وحشت روحانی از شرایط بحرانی رژیم

وحشت از قیام و خشم مردم



لطفا به اشتراک بگذارید: