مشکل بیکاری در جامعه و ناکارآمدی راه حلهای نظام آخوندی

ناکارآمدی راه حلهای نظام آخوندی برای مشکل بیکاری در جامعه


گزارش و گفتگو با علیرضا غلامی

موضوع بیکاری امروزه مشکل همه خانوارهای ایرانی و هموطنانمون هست. آیا راه حلهای رژیم آخوندی پاسخی برای حل این مشکل هست یانه و چرا؟

س: ابعاد بیکاری الان به چه صورت هست؟مشکل بیکاری در جامعه و ناکارآمدی راه حلهای نظام آخوندی


ج: درمورد ابعاد بیکاری منابع مختلف رژیم آمارهای مختلفی میدهند ولی هیچکدام ازاین آمارها واقعیت موجود را نشان نمیدهد. روز ۲۸ اردیبهشت روزنامه حکومتی رسالت نوشت:«بقول کارشناسان حتی آمارهای نمایشی برای نرخ بیکاری هم نمیتواند سیر صعودی آن را معکوس کند»

ولی همین آمارهایی که این منابع میدهند هم بیانگر ابعاد بیکاری درجامعه است. روزنامه امتیاز در ۲۴ اردیبهشت می نویسد «...بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار، از جمعیت ۸.۱۶ میلیون نفری متولد دهة ۶۰، حدود ۴.۷ میلیون نفر شاغل و ۳.۹ میلیون نفر فاقد هرگونه شغل هستند».

باید درنظر داشته باشیم که متولدین دهه ۶۰ الان۳۷ یا ۳۸ ساله هستند و دارای خانواده که باید نیازهای اولیه زندگی شون رو تامین کنند یعنی حدود ۴ میلیون نفرکه بیکارند اگر هرخانواری رو ۴ نفردرنظر بگیریم ۱۶ میلیون نفرمیشوند که از حداقل های یک زندگی محروم هستند.

یا روزنامه حکومتی جهان صنعت، روز ۲۵ اردیبهشت ۹۸می نویسد: «از جمعیت ۸۲ میلیونی ایران تنها ۲۴ میلیون نفر شاغل هستند و ۵۸ میلیون نفر کار نمی‌کند». البته اگر روی ترکیب بیکاران کشور هم نگاه کنیم با آمار بسیار وحشتناکی برخورد می کنیم مثلا براساس گزارش سایت حکومتی(عصر ایران، ۱۶ دی ۹۷)«۴۰ درصد بیکاران ایران فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند ».

یا طبق نوشته روزنامه حکومتی رسالت در ۲۸ اردیبهشت: «تعداد زنان تحصیلکرده از سال ۹۲ تاکنون چهار برابر شده» که مسلما دردوسال اخیر هم بر این آمار افزوده شده است. اما ابعاد بیکاری بیش از این است و برخی از کارشناسان نرخ واقعی بیکاری را بسیار بالاتر از آمار ارقامی که رژیم میدهد، میدانند .

س: خامنه‌ای در شروع سال۹۸ امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرد الان که دوماه از سال گذشته شعاری که خامنه ای در مورد رونق تولید داده به چه صورت هست؟


ج: اگر به کارخانه‌های تعطیل شده یا به حجم کارگران اخراج شده نگاه کنیم خواهیم دید که اساسا حرفهای خامنه‌ای در کادر ادعا درمانی بیشتر نیست. از جمله نگاه کنید به تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو بعد از بیش از ۷۰ سال سابقه، نگاه کنید به کارخانه نکاچوب مازندران که از ۲هزار کارگر عددش به یک سوم رسیده و در شرف تعطیلی کامل است.مشکل بیکاری در جامعه و ناکارآمدی راه حلهای نظام آخوندی

روز ۲۵ فروردین (ایلنا) رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز استان تهران گفت: ما بیش از شش هزار واحد تولیدی در استان تهران داریم که ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر کارگر دارند. ۴۰ درصد آنها تعطیل شده اند و ۶۰ درصد باقی مانده با نصف ظرفیت کار کنند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور روز ۱۷ فرودین گفت: «۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شد.تعطیلی و نیمه تعطیلی این واحدهای قطعه‌سازی، تعدیل ۱۳۰ هزار نفری و تعلیق ۱۵۰ هزار نفری کارکنان این واحدها را به دنبال داشت».

روز ۲۱ فروردین خبرگزاری حکومتی فارس نوشت: «بیش از ۹۰ درصد بنگاه‌های تولیدی ایران کمتر از اندازه کارا فعالیت می‌کنند، در شرایط فعلی در بخش صنعت بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و در بخش کشاورزی و محصولات دامی نیز ۱۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال هستند».

تازه این در حالیه که وزارت اقتصاد رژیم در روز ۱۷ اردیبهشت برآورد کرده که: «برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اقتصاد ایران در حال ورود به یک دوره رکود است». یعنی این رکودی که تا الان بوده این وضع رو سر تولید اومده طی دوسالی که در پیش رو داریم ببینید چه وضعی خواهد داشت. بنا بر این حرفهای خامنه‌ای تحت عنوان «رونق تولید» جز برای روحیه دادن به یک مشت بسیجی کس دیگری رو فریب نمیدهد.

س: با اینهمه خامنه ای در روز ۲۵ اردیبهشت گفت: «واقعاً باید به مسئله‌ی اقتصاد به طور جدی پرداخت. و هیچ بن‌‌بستی هم در اینجا وجود ندارد» به این ترتیب آیا شما فکر میکنید برای رژیم راه حلی در جهت برون رفت از بحران بیکاری متصوراست؟


ج: چیزی که خیلی واضح است اینکه رژیم اساسا توان حل مشکل بیکاری رو ندارد به چند دلیل:مشکل بیکاری در جامعه و ناکارآمدی راه حلهای نظام آخوندی

۱.این رژیم روی تولید سوار نیست و روی واردات سوار است. در این ۴۰ سال هم همینطوربوده و الان هم هست. حتی برای پارچه چادر مشکی که اینقدر برایش همین رژیم یقه چاک میدهد و ۱۵۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی مصرف سالانه در ایران هست یکی از تولیدکنندگان پارچه چادری نیز در گفت وگو با روزنامه حکومتی رسالت روز ۲۸ اردیبهشت میگوید «امروزه بیش از ۹۰ درصد چادر مصرفی در کشور وارداتی است».

۲.فساد و غارتگری در بالای حاکمیت آخوندی امکان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در امر اقتصاد رو فقط برای سپاه پاسداران و بسیج و باندهای حکومتی فراهم کرده و بقیه مردم جایی ندارند.
۳.سود بانکی و مؤسسات مالی وابسته به سپاه چند برابر سود راه انداختن یک کارگاه یا کارخانه تولیدی است بنا بر این سرمایه گذاری در تولید اصلا به صرفه نیست.

علاوه بر این ها نداشتن چشم انداز هم در صحبتهای کارگزاران رژیم هست از جمله اینکه مدیریت نداریم. مثلا نماینده اراک در مجلس گفت: شرایط کنونی دولت به نحوی نیست که خود به طور مستقیم شغل ایجاد کند روز هشتم اردیبهشت یک عضو مجلس ارتجاع به نام حاجی دلیگانی که اظهاراتش در روزنامه حکومتی کیهان درج شده بود گفت: مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد» بنا بر این تا وقتی حاکمیت آخوندی هست روندی جز نابودی تولید داخلی و فقر وبیکاری بیشتر نصیب مردم و بخصوص جوانان این کشور نیست.

مطالب مرتبط

در رودبار لرستان ۱۶روستا زیر آب و در آق قلا بیکاری۷هزار کارگر

وحشت از قیام و خشم مردم

لطفا به اشتراک بگذارید: