نگاهی به شهرهای سیلزده دو ماه پس از سیل

دو ماه پس از سیل وضعیت شهرهای سیلزده میهن چگونه است؟

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

طی روزهای اخیر سیلهای شدیدی در شهرهای مختلف کشور داشتیم که خسارات هنگفتی هم به بارآورد. اما رسانه‌های حکومتی چندان انعکاسی از تخریبهایی که به وجود آمد و مصائبی که بر سر مردم بارید نداشتند. همچنین نگاهی می‌خواهیم داشته باشیم به وضعیت استانهای سیلزده پس از دوماه. در برنامه امروز همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: شما لطفا یک تصویری از وضعیت سیل در روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشور و خساراتی که داشته برایمان بدهید؟


ج: اجازه بدهید خبری رو که همین امروز سایت حکومتی سلامت نیوز به نقل سخنگوی سازمان اورژانس کشور داده برایتان بگویم که گفته: «از ۱۸ تا ۳۱ اردیبهشت به علت سوانح جوی سیل صاعقه و طوفان در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، خراسان رضوی و جنوبی، چهارمحال بختیاری، اصفهان، کرمانشاه، کردستان، فارس، خوزستان، کرمان، لرستان، مرکزی، کهکیلویه و بویر احمد و گیلان ۲۲ نفر کشته و ۵۳ نفر مصدوم شدند».

این یعنی به لحاظ کشته بر اساس آمار رژیم تقریبا یک چهارم سیل ماه فروردین کشته شدند و باید گفت خسارات هم باید به همین صورت قیاس کرد.

س: چرا سیل دوباره اینهمه تلفات و خسارات به بار آورد؟ با اینکه دو ماه هم از سیل ویرانگر فروردین رد شده و انبوهی تجارب به دست آمده؟نگاهی به شهرهای سیلزده دو ماه پس از سیل


ج: به دلیل اینکه آن عواملی که باعث ایجاد سیل میشه که از بین نرفته و حل نشده و رژیم حتی در همین دو ماه و در همین ۷۰روزی که از جاری شدن سیل گذشته، هیچ اقدامی در جهت حل آن نکرده. همه میدانند که جنگل دزدی و کوه دزدی و سرقت مسیل و نقض ضوابط اولیه شهرسازی و جاده کشی های شهری و روستایی، عامل اصلی فاجعه در این ابعاد است.

یک قلم ۸میلیون هکتار از جنگلهای ایران رو تراشیدن و چوبهاش رو غارت کردن. اگر آخوندها کمر به قتل عام محیط زیست و مسیرهای سنتی سیل نمی بستند، بلاشک مردم ایران از فواید بارندگی استفاده میکردند. اما رژیم میکوشد فاجعه را به حوادث ناگهانی و خشم طبیعت و وقایع غیر مترقبه نسبت بدهد.

لایروبی نکردن رودخانه ها که یکی از مهمترین دلایل طغیان رودخانه ها در گلستان و مازندران و خوزستان بود هنوز انجام نشده. در حالیکه واقعیت این است که هیچ چیز غیر مترقبه ای جز ننگ رژیم ضدبشری آخوندی در ایران یعنی قتل عام منابع انسانی و محیط طبیعی این میهن توسط آخوندهای دزد و غارتگر و پاسدارانشان در کار نیست. به همین دلیل است تا یک مقدار باران می یاد تبدیل به سیل ویرانگر میشود.

س: رحمانی فضلی وزیر کشور رژیم روز ۲۸ اردیبهشت گفت که قراره دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سیلزدگان استانهایی که در ماه فروردین دچار سیل شدند و خسارات دیدند قرار بده. آیا با این میزان تسهیلات موضوع مشکلات اهالی و مردم سیلزده حل نمی‌شود؟


ج: بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران رژیم اعلام کرد که در ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا تحت تأثیر سامانه های بارشی و سیل قرار گرفتند. بنابراین ابعاد خسارات به مردم محروم فوق العاده سنگین و زیاد بود. حتی یک عضو مجلس ارتجاع از ایذه به اسم هدایت خادمی در جلسه علنی گفت که خسارات سیل کمتر از خسارت جنگ ۸ساله نیست.نگاهی به شهرهای سیلزده دو ماه پس از سیل

اما رژیم برای اینکه خسارات مردم را نده ابتدا آن را تا جاییکه بتواند کوچک می کند و ماکزیمم آماری که از خسارت دادند این بود رحمانی فضلی آمار ۳۵هزار میلیارد تومان را داد و بعدش هم آخوند روحانی گفت که بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان. و حالا هم که مدعی هستند که ۱۵هزار میلیادر تومان تسهیلات می دهند یعنی چیزی حدود ۳۸درصد یا یک سوم برآورد خودشون. و این یک دجالگری محضه. به دلیل اینکه از ابتدا خسارات را کوچک نمایی کردند تا نشان بدهند که درصد بالایی را دارند جبران می کنند.

ضمن اینکه همین ۱۵هزار میلیارد تومانی را هم که میگویند به عنوان تسهیلات و یا وام کم بهره میدن نه اینکه کمک بلاعوض باشه. چنین چیزی اصلا نیست. اما واقعیت چیه؟ واقعیت اینه که همین تسهیلات و همین وام کم بهره را هم نمیدن و بیشتر کاغذدرمانیه. و این را کارگزاران رژیم هم اعتراف کردند.

برای مثال روز ۳۰ فروردین در جلسه علنی مجلس قاسم ساعدی یک عضو دیگه مجلس ارتجاع از خوزستان از جمله گفت: آقای روحانی کجاست پرداخت غرامت خانه‌های ویران شده سیل‌زدگان؟ کجاست وام های بلا عوض و کم بهره سیل‌زده‌ها؟ کجاست وعده پرداخت خسارتهای کشاورزان و دامداران آسیب دیده از سیل؟

اوج بلاتکلیفی


مردم در هوای گرم بیش از ۵۰درجه و روزه‌دار هنوز در زیر چادر و روی سیل بندها و زیر درختان جنگلها و در معرض جانوران و حشرات به سختی زندگی می‌کنند و در اوج بلاتکلیفی کامل به‌سر می‌برند....» .

یک اعتراف مهم دیگه گزارشی است از روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران که روز ۲۸ اردیبهشت همین چند روز پیش می نویسد: «کشاورزان خوزستانی هنوز خسارت سیل را دریافت نکرده‌اند، مردم روستا‌ها با اختیار و برخی به اجبار به خانه‌هایشان برمی‌گردند. گرما و فاضلاب و وضعیت بهداشتی غیرقابل تحمل است و از همه مهم‌تر این حجم از بی‌خیالی عجیب است... سوسنگرد بودیم. ظهر از خستگی در خانه‌ای در یکی از روستا‌های سیل زده کمی استراحت کردیم.

همان جا برق رفت. از گرما و هجوم حشرات دیوانه شدیم. شب برگشتیم اهواز و کولر جای اسکان هم خراب شد و دوباره گرما و هجوم حشرات. اعتراف می‌کنم برای من اندازه یک روز غیرقابل تحمل بود... بدبین نیستم ولی در مناطق سیل زده خوزستان که می‌چرخی حس می‌کنی بعضی پیش خودشان گفته‌اند مردم جنگ را که تحمل کردند، گرد و غبار را که تحمل کردند.

حالا سیل و عواقبش را هم تحمل می‌کنند! آخر مشکل ابتدایی مثل سم‌پاشی، آهک پاشی وخالی کردن فاضلاب از زندگی مردم چیست که رها شده!» بنابراین می بینید که ادعای وزیر کشور کشور روحانی و آمار و ارقامی که می دهد چقدر پوشالی و تنها و تنها برای عوامفریبی و دجالگری است.

س: روحانی اخیراٌ گفته بود که باید شرایط ما را هم درک کنید... آیا این رسیدگی نکردنها به عطف به شرایط رژیم نیست که مشکلات اقتصادی زیادی داره؟


ج: هرگز. این هم فقط ادعای ما نیست. خود دست اندرکاران رژیم به این اعتراف کرده اند. برای مثال: آخوند محمود نبویان، نماینده سابق مجلس رژیم از تهران همین مدتی قبل یک مصاحبه با خبرگزاری فارس سپاه پاسداران داشت و در اونجا اعتراف نگاهی به شهرهای سیلزده دو ماه پس از سیلمی کنه و میگه :« روحانی و وزرا نمی‌توانند کشور را اداره کنند. بعد سوال کرده بود که این وضع گرانی و صف گوشت، برای چیست؟

شما دلارها را گرفته‌اید تقسیم کرده‌اید؛ ۱۸ میلیارد دلار را ظرف یکماه بانک مرکزی هدر داد. اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ سکه‌ها را به کسانی داده‌اید؟ آقای روحانی اینها را حل کنید و کارخانه‌های تعطیل‌شده را راه بیاندازید؛ بنابراین مشکل در درون کشور است».

این تازه یک نمونه اش است. نمونه دیگه صحبتهای انصاری عضو دیگه مجلس رژیم در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت این مجلس پس از ذکر لیستی از دزدیهای هزاران میلیاردی باندهای حکومتی گفت: «تا زمانی که نتوانیم جراحیهای شفا بخش را در کشور عملیاتی کنیم حتی اگر تحریم‌ها هم رفع شوند باز مشکلات ما حل نخواهند شد و هر سخنی برانیم عوام‌فریبی و موج سواری بر احساسات مردم است». بنابر این رژیم نمیخواهد هیچ مشکلی از سیلزدگان را حل کند؟

س: چرا چون بالاخره اگر از بار این مشکلات کم شود مسائل رژیم هم کمتر میشه چرا میگوید نمیخواد؟


ج: چون این رژیم برای برای حفظ نظام، نیاز به دخالتهای خارجی دارد. نیاز به تروریسم دارد. نیاز به سرکوب و اعدام و دستگیری و بگیر و ببند دارد. پس هرچه امکانات هم داشته باشه در این چارچوب هزینه میکنه. رژیم به فکر مردم و سیل زده ها و زلزله زده ها نیست. اگر هم باشه به فکر سرکوب اونهاست. و اینکه چگونه مانع از قیام و اعتراضات مردمی بشود.

و در این چارچوب هم بود که برای جلوگیری از قیام مردم سیل زده حتی از مزدوران خارجی خودش از جمله حشدالشعبی عراق و حزب الشیطان لبنان و ... استفاده کرد و آنها را به مناطق سیل زده آورد که فیلمها و صحنه های آن را همگی در فضای مجازی دیدیم.

اما واقعیت این است که مردم بیش از این نمی تونند این وضعیت را تحمل کنند. مردم سیل زده، مردم زلزله زده، مردم غارت شده، کارگران محروم، بازاریان با اینهمه کمبود کالا و گرانی، زنان با اینهمه سرکوب که با آمدن آخوند جلاد رئیسی تشدید هم شده، مردم مناطق محروم مثل کردستان با اینهمه محرومیت و کشتار روزانه کولبران و مردم محروم سیستان و بلوچستان با اینهمه محرومیت و کشتار روزانه سوخت بران و... و ....

قطعا در پیوند با کانونهای شورشی حقوق حقه خودشون را از حلقوم این رژیم غاصب و غارتگر بیرون می کشند. چون مردم می دانند که تا زمانیکه این رژیم حاکم باشه وضعیت باز هم بدتر میشه و باید منشا و سرچشمه اصل مشکلات یعنی این رژیم را از سر راه برداشت و آن را با همه دسته بندیهای درونی آن سرنگون کرد تا مردم از زندگی بهتری در یک حاکمیت منتخب خودشان بهره مند شوند

مطالب مرتبط

سیلاب و وضعیت دردناک هموطنان سیلزده

اعتراف به وضعیت دهشتناک سیل‌زدگان خوزستان در جلسه علنی مجلس ارتجاع: هنوز خانه‌های مردم و زمینهای کشاورزی تا دو متر زیر آب هستند

لطفا به اشتراک بگذارید: