خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونی

تشدید بحران درونی و درماندگی و بن‌بست دامنگیر خامنه‌ای شد

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خبر و نظر


شبکة خبر تلویزیون رژیم خبر رتوش شده‌ای را که روز بعد از دیدار خامنه‌ای با باصطلاح دانشجویان دستچین شده پخش کرد،‌ با اظهارات شیادانة خامنه‌ای خطاب به آنها، که در سخنرانیهای خود روحانی و دولت او را سکة یک پول کرده بودند شروع خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونیکرد.

و گفت:‌ « در مطالبتان غالباً دردها و نگرانی‌ها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانی‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه‌ی نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه‌ی خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت».

خامنه‌ای در سخنان خود در قالب جواب به سؤالات عوامل و نیروهایش در دانشگاهها، در واقع به روحانی و اظهارات پیاپی او د مورد مشکلات ساختاری نظام و ضرورت بازنگری در قانون اساسی جواب داد و گفت: رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجویان و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد،

خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنان خود به ایدة تبدیل باصطلاح سیستم ریاستی کنونی به سیستم پارلمانی، برای خارج شدن از بن‌بست و فلج کنونی گفت: «موضوع نظام پارلمانی هم که یکی از دوستان گفتند، اینها بحث شده و اینها رو ما در اون جلسه‌یی که مربوط به بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه‌ی امروز رسیدیم، چراکه مشکلات نظام پارلمانی برای ما لااقل بیشتر از مشکلات نظام ریاستی است.

اشکال کارگزاران


پس من در ساختار مشکلی نمی بینم. البته ما در کارگزاران مشکل داریم، در این شکی نیست. کارگزاران اشکال دارند، سلایق گوناگونی دارند،‌ناتوانی‌هایی دارند کمبودهایی دارند که نتیجه‌ی آن، این کمبودها میشود. البته اشتباه‌های ما مسئولان مانند خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونیاشخاص عادی نیست و شکافهای بزرگی در متن جامعه به وجود می‌آورد».

خلیفة ارتجاع در قسمت دیگری از سخنان خود شکست برجام و پیامدهای آن را تماماً به گردن روحانی و باند او انداخت. اقدام برخی‌ها در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری» سؤال دیگر یکی از دانشجویان بود که رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی آن گفتند: یکی از دوستان گفتند، تصویب برجام و به رهبری نسبت دادند، خب بله، اما شما البته چشم و هوش دارید و همه‌چیز را میفهمید.

در آن نامه‌ای که درباره‌ی برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد؛ در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب میشود. البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا بشه».

برجام رو به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم».

گفتگوی سیاسی


قسمتهایی از حرفهای دیروز خامنه‌ای رو خطاب به گروهی از عوامل و نیروهایش در دانشگاهها شنیدیم، محورهای اصلی و نکات مهم حرفهای خامنه‌ای چی بود؟ این موضوع گفتگوی امروز ماست با علیرضا معدنچی.

س: هدف خامنه‌ای از به صحنه آمدن دیروز چی بود؟ مضمون اصلی حرفهایش چه بود؟


ج: کلید فهم اظهارات این روزهای سردمداران رژیم اعم از خامنه‌ای و روحانی و رئیسی و اقدامات رژیم، توجه به شرایط فوق بحرانی رژیم در همة زمینه‌های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و تمرکز نیروهای نظامی در منطقه است. شرایطی که نیروهای خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونیرژیم را به شدت هراسان و سراسیمه کرده و جریان ریزش را در سراسر رژیم شدت بخشیده است، به نحوی که یکی از محورهای ثابت سخنرانیهای امام جمعه‌های خامنه‌ای و سایر مهره‌ها و عوامل رژیم، نترسید نترسید است.

این وضعیت که رژیم خود را در محاصرة توده‌های محروم و به جان آمدة مردم از یک طرف و سؤالات و ابهامات نیروهای خودش که از سرانجام رژیم وحشترده شده‌اند، می‌بیند، موقعیت خامنه‌ای به شدت تضعیف شده تا جایی که در رسانه‌های حکومتی علناً تابو ولایت فقیه را می‌شکنند و با صراحت روی اشتباهات استراتژیک خامنه‌ای دست می‌گذارند و دوره‌ای شدن و محدود شدن دورة ولی فقیه را مطرح می‌کنند.

خامنه‌ای در چنین شرایطی ناچار است بیاید و از خودش دفاع کند و شکستها و افتضاحات رژیم را گردن این و آن بیندازد که در دسترس ترین آنها دولت روحانی است که در همین رابطه خامنه‌ای روحانی را سکة یک پول کرد و او را آماج تندترین حملات قرار داد.

س: چرا می‌گویید خامنه‌ای به شدت و به تندی روحانی را مورد حمله قرار داد، در حالی که خامنه‌ای حرف خیلی تندی علیه روحانی نزد و برخورد ملایمی با حرفهای روحانی در مورد معیوب بودن ساختار نظام و لزوم بازنگری قانون اساسی و غیره داشت.


ج: یکی از شیوه‌های رندانة خامنه‌ای این است که حرفهای خود را از زبان این و آن بزند، مثلاً کیهان خامنه ای یا امام جمعه‌های او در شهرهای مختلف، روحانی و دولت او را به عنوان عامل اصلی شکستها و افتضاحات رژیم مورد سخت‌ترین حملات قرار می‌دهند.

دیروز هم خامنه‌ای در واقع حرفهایش علیه روحانی و دولت او را از زبان باصطلاح دانشجویان بیان کرد و آنها در تخطئه و تحقیر روحانی از هیچ چیز فروگذار نکردند که روشن است همة اینها از پیش برنامه‌ریزی شده بود و پیش از این هم لو رفته است که هر چیزی که جلو خامنه‌ای گفته یا خوانده می‌شود توسط کارکنان بیت او دقیقا چک کنترل و تصحیح می شود و هیچ کس نمی‌تواند حرف خودش را آنجا بزند.

انتقادها


اینها هم آمدند و هر چه را که خامنه‌ای می‌خواست بار روحانی و دولت او کردند و بعد خامنه‌ای با شیادی آمد و با گرفتن پزداور بی‌طرف به آنها نصیحت کرد که «در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه‌ی خدایی، خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونیآثار نامطلوب دیگری خواهد داشت».

و بعد هم با رندی مضاعف و با طعنه زدن به روحانی و اعضای دولت او که در برابر حملات گاهی به قوة قضاییه متوسل می‌شوند و شکایت می‌کنند،‌ «جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مراجع قضائی محکوم کنند». خامنه‌ای در پوشش جواب به دانشجویان، به همة حرفها و دعاوی روحانی در سخنرانیهای اخیرش جواب داد.

در مورد برجام و در جواب یکی از باصطلاح دانشجویان که گفت می‌گویند که برجام با تصویب شما بوده، گفت « شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را میفهمید. در آن نامه‌ای که درباره‌ی برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد؛ در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب میشود...البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود».

دروغ آشکار


که در این مورد آشکارا دروغ می‌گوید، علاوه بر آن که تا به حال چند بار مذاکرات برجام را تایید کرده و تیم مذاکره کننده را با عبارات و القابی مانند امین و متدین و... مورد تایید و ستایش قرار داده، یک بار وقتی که برجام در بورس بود، خامنه‌ای برای آن که آن را از جیب روحانی درآورد و درآمد سیاسی‌اش را به جیب خود بریزد،

به صحنه آمد و گفت: «در زمان دولت دهم، یکی از محترمین منطقه آمد و گفت رئیس‌جمهور آمریکا از او خواهش کرده به تهران بیاید و درخواست آمریکا را برای مذاکره طرح کند و پیام داد... با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که بار دیگر مذاکره کنیم.» در ماه‌های آخر دولت دهم، کانال محرمانه مذاکرات به جریان افتاد ولی آمریکایی‌ها آن را متوقف کردند...».

در مورد حرف روحانی که در سخنرانیهای اخیر خود روی معیوب بودن ساختار نظام و ضرورت بازنگری قانون اساسی را مطرح کرده بود،باز هم خامنه‌ای در قالب پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که:‌ «آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد»،

و بعد بیش از پیش تاکید کرد که: « در ساختار مشکلی وجود ندارد البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهی‌ها، ناتوانی‌ها و سلایق گوناگونی دارند که نتیجه‌ی آن، این کمبودها میشود». یعنی باز همه را انداخت گردن روحانی.

س: چرا در شرایطی که آدمهای رژیم پی درپی تکرار می‌کنند که شرایط خیلی خطیر و حساس است و مدام می‌گویند که در حالی که دشمن این قدر نیروی نظامی آوده، جنگ اقتصادی علیه ما را تشدید کرده که خطرناکتر از جنگ نظامی است و... ما به وحدت و همدلی نیاز داریم و... خامنه‌ای می‌آید و این طور در علن پنبة روحانی و دولت او را می‌زند؟


جواب: اولاً صحنة اصلی جنگ، خارجی و مثلاً جنگ با امریکا نیست. صحنة اصلی داخلی است و با مردم ایران و مقاومت ایران است که فلج رژیم و بی‌راه حلی رژیم در قبال آن و آثار شکست استراتژیکش در این جنگ، لاجرم به درون رژیم می‌ریزد. خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونیخب خامنه‌ای که این طور زیر ضرب است، ناچار است برای دفاع از موقعیت خودش این طور از خودش دفاع کند، در حالی که به تجربه می‌داند که حریف هم بلافاصله در مقام پاسخ برمی‌آید و نتیجة این تشدید بحران درونی است.

خب خامنه‌ای برای آرام کردن شرایط و اطمینان دادن به نیروهای ترسیده و سراسیمة‌نظام تا به حال چند بار و اخیراً هم تکرار کرد که جنگ نمی شود و ماه م مذاکره نمی‌کنیم. اما یکی از کارشناسان رژیم در سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی (اول خرداد) نوشت: راهبرد «نه جنگ نه مذاکره» برای ممانعت از بدتر شدن شرایط کفایت نمی‌کند.

مردم و نخبگان می‌پرسند «نه جنگ، نه مذاکره!؟ پس چی؟» گفتمان «پس چی؟» سر بر آورده است. گفتمان «نه جنگ نه مذاکره» بدون هیچ تغییر رویه‌ای، یعنی نشستن به انتظار بسته شدن تک تک منفذهای تنفس اقتصاد و در نهایت جامعه، عین آب‌پز شدن قورباغه‌ای که در درون آب در حال گرم شدن و جوش آمدن است، بی‌تحرک. عبارت «ما مقاومت می‌کنیم» هم حداقل دو مشکل دارد. اول، «ما» کیست؟ «مقاومت» چیست، یعنی چه کار می‌کنیم که اسم‌اش مقاومت است؟...

آیا «ما مقاومت می‌کنیم» یعنی «ما ایرانیان اعم از فقیر و غنی، رئیس و مرئوس، بالادست و فرودست، هزینه‌هایی را بین خودمان تقسیم می‌کنیم و هر کس مسئولیت و قدرت بیشتری دارد، مسئولیت بیشتری می‌پذیرد؟» یا این‌که عده‌ای حرف می‌زنند و بقیه تحمل می‌کنند؟

گفتمان


گفتمان «پس چی؟» می‌پرسد «ما کیست؟»، «مقاومت به چه معناست؟»، «فشار مقاومت چگونه بین ماها توزیع می‌شود؟»، «مقاومت ماها چه ویژگی‌ای دارد که نتیجه‌اش مثبت باشد نه له شدن زیر فشار؟»، «مسئولیت عواقب این مقاومت ماها را چه کسی و چگونه می‌پذیرد؟»،

این حرفها بیان بن‌بست مطلق و بی راه حلی مطلق رزیم است و خامنه‌ای در حرفهای خود وجوه مختلف این بی‌راه حلی را به نمایش گذاشت، از جمله آنجا که دربارة ایده‌ی «نظام پارلمانی» گفت: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه‌ی امروز رسیدیم، چراکه مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.

س: شما می‌گویید که خامنه‌ای در این حرفها، بی‌راه حلی رژیم را به نمایش گذاشت، در حالی که خامنه‌ای این بار در زمینه‌های مختلف راهکارهایی ارائه داد مثل تشکیل گروههای نهضتی درباره مسائل بین‌المللی، مثل روی کار آوردن دولت جوان حزب‌اللهی و اجرایی کردن طرح موسوم به گام دوم انقلاب... آیا اینها راهکار محسوب نمی‌شود؟...


ج: خامنه‌ای یک بار این دولت جوان و حزب‌اللهی را با احمدی‌نژاد تجربه کرد و سرش حسابی به سنگ خورد و حالا که دوباره از آن حرف می‌زند نشان میدهد که دستش تاکجا خالی است. درمورد تشکیل گروههای نهضتی درباره مسائل بین‌المللی، گفت:‌خامنه‌ای و بن‌بست درماندگی و تشدید بحران درونی
گروه‌هایی تشکیل بشوند و این کارها را دنبال بکنند.

مسائل غزّه، مسائل فلسطین، مسئله‌ی یمن، مسئله‌ی بحرین، مسائل مربوط به مسلمانهای میانمار، مسائل مربوط به مسلمانهای اروپا -یکی از مسائل قابل بحث ما در محیط‌های فعّال دانشجویی مسلمانهای اروپایند که خب داستانی است- مسئله‌ی حوادثی که در بعضی از کشورها [پیش آمده]؛ مثلاً حوادث پاریس قابل بررسی است، قابل مطالعه است، قابل فعّال شدن است، یعنی در رابطه‌ی با این حوادث و حوادث منطقه یک مجموعه‌ی دانشجویی میتواند فعّال بشود؛ این هم یکی از راهکارها است.

یکی دیگر از راهکارهایی که ارائه داد این بود که از این عوامل خود خواست که : فعّالیّتهای اطلاعاتی مردمی. خیلی از کارهایی که دستگاه‌های اطّلاعاتی ما یا نمیتوانند انجام بدهند یا به دلایل مختلفی لابه‌لای کارها میماند، گاهی به وسیله‌ی عناصر هوشیار و آگاه اطّلاع‌‌رسانی میشود و تأثیر داشته.

بله اینها یعنی پناه بردن به سرکوب و جاسوسی و به صدور تروریسم تنها راهکارهایی است که این رژیم بلد است ولی در شرایط کنونی و تغییر دوران، اینها برایش سم است و سرنگونی‌اش را تسریع می‌کند.

مطالب مرتبط

ابراز وحشت روحانی از شرایط بحرانی رژیم

شانه خالی کردن خامنه‌ای از تقصیر شکست برجام و رد درخواست روحانی برای اختیارات و بازنگری قانون اساسی

لطفا به اشتراک بگذارید: