مشکل زباله و تخریب محیط زیست

تخریب محیط زیست و مشکل زباله

گفتگو با حسین میرداماد

روز سی و یکم اردیبهشت یک عضو مجلس ارتجاع از مازندران به نام نانواکناری به شکایت از اقدام شهرداری پرداخت که مشکل زباله ها رو حل نمیکنه و باعث تخریب محیط زیست شده. موضوع بحث امروز ما همین تخریبها و ابعاد اون هست که با مشکل زباله و تخریب محیط زیستحسین میرداماد در گفتگوی امروز دنبال می کنیم.

ابتدا اجازه بدین ابتدا صحبتهای نانواکناری عضو مجلس رژیم در جلسه روز ۳۱ اردیبهشت این مجلس رو ببینیم و بعد من سؤالاتم رو بپرسم. ولی‌الله نانوا کناری نماینده سؤال کننده: ‌ فرق استان شمالی کشور با استانهای دیگر در این است مسیر بعد از سلسله جبال البرز رودخانه‌های متعددی به دریای خزر سرازیر می‌شود همه دپوهای زباله در کنار رودخانه‌ها می‌باشد دیدید.

در تصویر که تمام شیرابه‌ های این پسماندها در رودخانه‌ها جاری ست تمام رودخانه‌ها به زمینهای کشاورزی متصل میشه از اونجا به دریای خزر من خدمت همکاران عرض بکنیم میلیونها ماهی در فصل صید به‌صورت فلج شده در ساحل افتاده هستند من تصویر را انشاالله نشان خواهم داد که میلیونها ماهی در رودخانه‌های فریدون کنار، بابلسر از بین رفته

س: صحبتهای این عضو مجلس ارتجاع رو دیدیم و میخواستم بپرسم که الان وضعیت تمرکز زباله ها در جنگلها به چه صورت هست و آیا آمار و ارقامی که عضو مجلس ارتجاع از میزان تخریب این زباله ها در جنگل داد بیانگر همه موضوع هست یا نه؟


ج: ببینید اون چیزی که در رژیم آخوندی در این ۴۰ ساله مردم ایران شاهدش هستند به واقع قتل عام محیط زیست کشوره. یکی از جاهایی که این قتل عام به طور وحشیانه‌ای به دارائیهای نسلهای مردم ایران تهاجم کرده جنگلها هستند که توسط این رژیم از جوانب مختلف مورد تهاجم قرار گرفته. از ۱۸ میلیون هکتار جنگل ۷ میلیون هکتارش توسط سپاه پاسداران، آقازاده‌ها و ایادی رژیم تراشیده شده و از بین رفته.مشکل زباله و تخریب محیط زیست

مابقی هم در وضعیت وخیمی به سر میبرند. چه از طریق فروختن زمینهای جنگلی برای ویلا یا آپارتمان سازی و امثال اینها. یکی از کارهای ننگین حاکمیت آخوندی اینه که جنگلهای شمال رو تبدیل به زباله دانی کرده و به طرز وحشتناکی در حال نابودی جنگل، ماهیان و زندگی مردمه. این نکاتی که عضو مجلس رژیم از مازندران گفته به واقع یک از هزار هم نیست.

و هیچ حرف جدیدی هم نیست. در اسفند ۹۵ پایگاه اطلاع‌رسانی "بلاغ" , یک سایت محلی در مازندران‌ , می‌گوید که در محمود‌آباد در ۲ متری ساحل دریای خزر زباله دپو می‌شود. در سرخ‌رود در ۲۰ متری ساحل زباله‌ها را دپو می‌کنند. در قائم‌شهر نیز ۴۰ سال است زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنند. در فریدون‌کنار ارتفاع دپوی زباله به ۱۰ متر رسیده است.

در شهرستان تنکابن ۴۰ سال است زباله ‌در رودخانه تلار تخلیه می‌شود و ارتفاع زباله ‌در این رودخانه به ۱۵ تا ۲۰ متر می‌رسد. یک فعال محیط زیست مازندرانی درباره وضعیت زباله در ساری, مرکز استان مازندران, گفت او وضعیت به‌گونه‌ای است که "از دپوی زباله‌ها در کنار پارک کیاسر یک دریاچه شیرآبه به‌وجود آمده است".

نفوذ شیرابه زباله‌ها به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی باعث شده است که مازندران در کشور رتبه نخست شیوع سرطان دستگاه گوارش را داشته باشد. اجازه بدین تصویری از وضعیت گستردگی رها شدگی زباله ها در جنگلهای شمال ایران رو در مجلس ارتجاع نشون دادن و البته فیلم هم قدیمیه با هم ببینیم و بعد شما ادامه بدین.

س: یک توضیحی شما در مورد شیرابه ها بدین که اینها چه ترکیباتی هستند و بعد من ادامه بدم.


ج: بر اساس گزارشهای کارشناسی متعدد شیرابه ها که حامل مواد سمی و فلزات سنگین و آلودگی میکروبی هستند با وارد شدن به رودخانه ها باعث افزایش غلظت آب و غنی شدن آن می شود، . اولین نتیجه مخلوط شدن شیرابه و آلودگی آب ها، تلف شدن آبزیان است؛ با ورود فلزات سنگین به آبهای سطحی و زیر زمینی، آلوده شدن خاک و در پی آن محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.مشکل زباله و تخریب محیط زیست

بابایی افزود: آلودگی هوا و تکثیر پشه و مگس و جوندگان، سگ های ولگرد و کلاغ ها که هرکدام در نوع خود ناقل بیماری های خاص هستند و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای از دیگر خطرات زباله در محل دفن آن است. (رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور خبرگزاری ایسنا(رژیم) ۲۷/۵/۹۷)

باز یک کارشناس دیگه رژیم میگه: منبع اصلی: خبرگزاری ایسنا(رژیم) ۲۷/۵/۹۷. نورزاد سالاریان، کارشناس مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور با اشاره به اینکه دفن غیراصولی و غیر علمی زباله و پسماندهای شهری، بحران آلودگی آب و خاک و هوا را به دنبال دارد، اظهار کرد: انتشار بیماری، ایجاد بوی بد و متعفن، چشم انداز زشت و نشست شیرابه آلودگی های شدید را در پی دارد.

وی با بیان این که بیماری هایی چون کزاز، حصبه، انگل های روده ای و اسهال خونی از جمله بیماری هایی هستند که از طریق مواد زائد جامد یا همان پسماند انتقال می یابند، تصریح کرد: بیماری هایی مانند سالمونلا، هاری و انگلی می تواند توسط جوندگان از جمله موش از راه مدفوع، ادرار و گزش موجب انتشار این بیماری ها در منطقه شود.

توجه کنید که این شیرابه ها وقتی جمع میشن شروع می‌کنند به نفوذ در آبها زیر زمینی که موجب آلودگی آب های زیر زمینی و آلودگی مناطقی که در مجاورت رودخانه قرار دارند می شود.

س: در چنین وضعیتی راهکارهای رژیم چیه؟ بالاخره در برابر چنین موجی از آلودگی بر اثر همین زباله ها به وجود میاد چه چاره اندیشی کرده؟


ج: هیچ اقدامی نکرده حتی برای بودجه امسال به گفته کلانتری رئیس سازمان محیط زیست رژیم بودجه ای برای پسماندها در نظر گرفته نشده این رو در روز ۲۷ دی ۹۷ یعنی بعد از ارائه بودجه ۹۸ به مجلس رژیم به خبرگزاری حکومتی گفته که : «آبزیان همه رودخانه‌های شمال کشور به دلیل شیرابه‌ها و زباله‌ها از بین رفته‌اند و حذف بودجه پسماند به منزله نابودی مناطق شمالی است».مشکل زباله و تخریب محیط زیست

خود همین کلانتری میگه برای اولین بار دولت ۱.۳ میلیارد دلار برای مدیریت پسماند با اولویت استان‌های شمالی درنظر گرفت ولی این بودجه در مجلس حذف و در بخش دیگری صرف شده. ببینید ما با رژیمی مواجهیم که اساسا همه چیزش از امنیتش چیده شده. یعنی پول اونجایی خرج میشه که امنیت رژیم رو حفظ کنه. صرف بشار اسد و حوثی ها و حشد الشعبی و حزب الشیطان میشه برای اینکه به قول خامنه ای عمق راهبردیشون رو داشته باشن.

در داخله همینطور ارگان سرکوب و دجالگری راه میندازن و پول خرج میکنن که مردم رو کنترل کنند تا قیام نشه. پول میریزن جلو پای سپاه و بسیج و آقازاده ها تا هرچی میخوان بدزدن ولی درسرکوب مردم کوتاهی نکنن. پول در این رژیم خرج رسیدگی به مصائب و مشکلات مردم نمیشه.

س: شما میتونید بگید الان مدیریت پسمان در کشورهای دیگه چطوریه؟


ج: یکی از مهمترین و بزرگترین اقدامات پیشرفته کشورها همین سیستمهای کارخانه‌ای تفکیک زباله و تبدیل به مواد قابل استفاده است. از جمله اخیرا دیدم که در اروپا کارخانه‌ای درست شده که از قوطیهای پلاستیکی آسفالت درست می کنند. از کاغذ و چوب و پلاستیک و مواد مختلفی که در زباله ها هست وقتی تفکیک می کنند میتوانند خیلی چیزها درست کنند.

اینها البته کار خیلی مشکلی نیست و امروزه در بسیاری کشورهای پیشرفته موضوع دفن زباله ها و درست کردن کوه زباله ها تقریبا به فراموشی سپرده شده است. و از زباله به عنوان طلای کثیف نام برده میشه مثلا در آلمان و سوئیس بیش از ۵۰ درصد زباله ها بازیافت میشن بخش مهمی از زباله ها هم که قابل بازیافت نیستند در کوره‌های مخصوص تولید برق سوزانده میشن و برق از اونها تولید میشه.

به طوری که آلمان زباله از کشورهایی مثل انگلستان و ایتالیا و سوئیس وارد میکنه. کشوری که به دلیل صنعتی بودن تقریبا دو برابر ایران زباله تولید میکنه. در آمریکا برخی ایالتهاش تا بیش از ۴۰ درصد زباله هاشون رو بازیافت میکنن و در ژاپن اساسا همه زباله ها بازیافت میشه.

اما رژیم آخوندی تنها ۵ درصد از زباله ها رو بازیافت میکنه و ۹۵ درصد ول و رهاست و مشغول تخریب محیط زیست هست. همه چیز در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه وله جز امنیت رژیم. و واقعا به هر کجایی که دست میگذاری از سرنگونی رژیم برای حل بحرانهای ساده و پیچیده اجتماعی میبره.

مطالب مرتبط

سپاه مسبب اصلی سیل با قتل عام محیط زیست

کوچ اجباری ‌ساکنان مرزهای شرق خراسان / انباشت میلیونها تن زباله در جنگلهای شمال

لطفا به اشتراک بگذارید: