تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

انزوای سیاسی و تشدید خفگی اقتصادی پیامدهای تحریمهای جدید

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

دولت امریکا تحریمهای خود علیه رژیم آخوندی رو یک درجة دیگر تشدید کرد. در تحریمهای جدید، علاوه برخی نهادها و افراد خارجی دیده می‌شوند که بنا به گزارشها یکی از آنها یک تبعة چینی است که نقش مهمی در ارسال مواد و تکنولوژی ممنوعه برای رژیم داشته، از اهمیت خاصی برخوردار است. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

گزارش:


آمریکا ۲۲نهاد و فرد خارجی را مطابق قانون منع تکثیر تسلیحاتی رژیمهای ایران، کره شمالی و سوریه تحریم کرد. دکتر کریستوفر فورد، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دفتر امنیت بین المللی و منع تکثیر تسلیحات ضمن اعلام این تحریمها در ۶توئیت اطلاعات مشروحی در باره اعمال تحریم های آمریکا علیه ۲۲ شخص و نهاد که با رژیمهای ایران و سوریه و کره شمالی در رابطه با تکثیر سلاحهای هسته‌ای و شیمیایی همکاری داشتند، منتشر کرد.تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

در میان تحریم شدگان ۹نهاد و فرد هستند که از برنامه موشک بالستیک ایران حمایت کرده اند . دکتر کریستوفر فورد درباره (شرکت چینی) لی فانگ وی، فاش کرد که این شرکت فعالیتهای تکثیر تسلیحاتی خود با رژیم ایران را با مخفی شدن پشت یک شبکه پیچیده شرکتهای پوششی با اسامی مستعار و شخصیتهای مجعول پنهان می‌کرد.

در همین حال مجله نیوزویک امریکا نیز گزارشی از تحریم این دلال اسلحه چینی به خاطر فروش قطعات موشکهای بالستیک به رژیم ایران، درج کرد. بنا به این گزارش، این فرد «کارل لی» نام دارد و با اسامی مستعار مختلف فعالیت می‌کند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به نیوزویک گفت: «کارل لی طیف کاملی از تمامی مواد مورد نیاز برای ساختن موشکهای بالستیک را در اختیار رژیم ایران قرار داده است.

از سیستمهای هدایت کننده بسیار دقیق تا مواد لازم برای سوخت موشکها. او برای این کار از شرکتهای پوششی متعددی استفاده می‌کند». نیوزویک افزود: «دولت ترامپ با تحریم این دلال تسلیحاتی چینی که مثل سایه عمل می‌کند در واقع با یک تیر هم چین و هم رژیم ایران را هدف قرار داده است.

مواد اتمی


مجله نیوزویک در مورد سابقه‌ این دلال تسلیحاتی می‌نویسد: «تحریم‌های اعلام شده در روز چهارشنبه آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی محسوب می‌شود که سه دولت اخیر آمریکا برای چندین سال به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های لی صورت داده‌اند. لی را با عبدالقادرخان دانشمند اتمی پاکستان مقایسه می‌کنند؛ کسی که از شروع دهه هفتاد میلادی کمک کرد تا رژیمهای ایران، کره شمالی و لیبی به سلاح یا مواد اتمی دست پیدا کنند.تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

در سال ۲۰۱۴میلادی وزارت دادگستری آمریکا لی را به جرم ایجاد شبکه‌یی از شرکتهای پوششی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران محکوم کرد و اف.بی.آی یک جایزه ۵میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری لی شود معین کرد».

روز سه‌شنبه (۳۱اردیبهشت) استیون دانتونو معاون پخش تحقیقات جنایی اف.بی.ای در یک جلسه استماع کنگره آمریکا گفت: لی شبکه‌یی از شرکتهای چینی متعلق به‌خود را استفاده می‌کند تا سیستم اقتصادی آمریکا را دور بزند و به رژیم ایران سلاحهای کشتار جمعی برساند».

از سوی دیگر، وزیر خزانه داری آمریکا روز ۲۲می اعلام کرد تحریمهای این کشور علیه رژیم آخوندی توان این رژیم برای تامین مالی تروریسم را کاهش داده است. استیو منوچین طی اظهاراتی که توسط تلویزیون سی اسپن پخش شد، گفت: من شاهد هستم که تحریمهای ما خیلی تأثیرگذار هستند. تحریمها میزان پولی را که به دست رژیم ایران می رسد و برای تامین مالی فعالیتهای تروریستی و اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، به شدت محدود کرده است.

استرداد


از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز از مارسی فرانسه گزارش داد که یک دادگاه فرانسه استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا را تصویب کرد. متهم جلال روح الله نژاد نام دارد. وی که ۴۱ ساله است از روز دوم فوریه (۱۳بهمن) پس از آنکه در فرودگاه نیس از (پرواز) تهران پیاده شد، در بازداشت به‌سر می‌برد.تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

بازرسان قضایی آمریکا به روح الله نژاد بخاطر تلاش برای وارد کردن سیستم های ماکروویو قدرتمند از آمریکا مشکوک بودند که می تواند برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار گیرد. در همین حال وزیرخارجه امریکا طی مصاحبه‌یی با شبکة تلویزیونی فاکس نیوز، بار دیگر بر عزم آمریکا برای تشدید تحریمها علیه رژیم ایران تاکید کرد.

مایک پمپئو با بیان این که تحریمها تأثیر مورد نظر خودشان را بر رژیم ایران گذاشته اند، گفت: این تحریمها توانایی سران ایران برای دامن زدن به تروریسم را محدود کرده است. سربازان حزب الله دیگر حقوقشان پرداخت نمیشود یا در صد کمی از آنچه قبلا به آنها پرداخت میشد، حقوق می گیرند. توانایی آنها برای گسترش شبکه تروریسم خودشان با کمک رژیم ایران کاهش یافته است.

پمپئو با اشاره به حمایت بیدریغ دولت اوباما از رژیم ملاها، افزود: «رئیس جمهور ترامپ اقدامات بسیار متفاوتی اتخاذ کرده است. ما عزممان جزم است که نه فقط برنامه هسته ای آنها را متوقف کنیم تا هرگز به یک سلاح هسته ای دست پیدا نکنند بلکه همچنین از این که برنامه موشکی شان را توسعه دهند و کارزارهای تروریستی انجام بدهند جلوگیری کنیم. پمپئو افزود: مسأله فقط تحریمهای ما نیست. مسأله ماهیت این رژیم مذهبی دزدسالاران در تهران است و ما مصمم هستیم که با آن مقابله کنیم.

گفتگوی سیاسی


خامنه‌ای روز چهارشنبه اول خرداد به صحنه آمد و به گروهی از عوامل و مزدوران خود که با عنوان دانشجو معرفی شده بودند مطالب مختلفی را که به نظر می رسد برخی از آن ها جنبه تعیین خط داشت و رو به آینده بود گفتگوی امروز ما با رضا هفت برادران به این جنبه از حرفهای خامنه‌ای اختصاص دارد.

س: خامنه‌ای با سخنرانی روز اول خرداد خود مسائل مختلفی را مطرح کرد به نظر شما کدام حرف خامنه‌ای اهمیت بیشتر و مضمون راهبردی دارد؟


ج: ابتدا اجازه بدهید که من در مورد همین کلمة راهبردی که گفتید توضیحی بدهم. این کلمه راهبردی یا استراتژیک یک نوع آینده بینی و تعیین نقشة مسیر سنجیده یی برای آینده را تعیین می کند. در مورد رژیم چنین چیزی واقعیت ندارد. رژیم مانند کسی است که در گرداب افتاده باشد و ست و پا می زند که خود را حفظ کند و همه فعل و انفعالات رژیم را بایستی در این چارچوب دید و مورد قضاوت قرار داد.تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

در همین رابط از آه و ناله های خامنه‌ای و نیروهایش از برجام و دولت روحانی و دفاع وی از ساختار و قانون اساسی رژیم که بگذریم که همه رو به گذشته است یک حرف ولی فقیه ارتجاع رو به آینده بود آنجا که گفت:« زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب اللهی فراهم کنید»

حرفش دیگرش هم این بود که خطاب به نیروهایش آنها را خیلی روشن و آشکار به بالارفتن از دیوارهای سفارتخانه ها و اقدامات تروریستی در کشورهای مختلف و حتی اروپا فرا می خواند از جمله انجا که گفت:‌ « گاهی اوقات یک تجمعی مثلاً جلوی سفارتخانه خوب است؛ البته با متانت، با دقّت، با عقلانیت و با نشان‌ دادن اقتدار روحی و معنوی. این‌ جور نیست که همیشه از دیوار بالا رفتن خوب باشد -یک جاهایی خوبه البته ؛ در قضیه‌ تسخیر لانه‌ی جاسوسی، کار خوبی بود ».

یا گفت« گروه‌هایی تشکیل بشوند و این کارها را دنبال بکنند: مسائل غزّه، مسائل فلسطین، مسئله‌ی یمن، مسئله‌ی بحرین، مسائل مربوط به مسلمانهای میانمار، مسائل مربوط به مسلمانهای اروپا -یکی از مسائل قابل بحث ما در محیط‌های فعّال دانشجویی مسلمانهای اروپایند که خب داستانی است

مسئله‌ی حوادثی که در بعضی از کشورها [پیش آمده]؛ مثلاً حوادث پاریس قابل بررسی است، قابل مطالعه است، قابل فعّال شدن است، یعنی در رابطه‌ی با این حوادث و حوادث منطقه یک مجموعه‌ی دانشجویی میتواند فعّال بشود؛ این هم یکی از راهکارها است».

اینگونه سخنان از زبان بالاترین مقام یک رژیم نشانة چیست؟ رژیم قبلا هم از همین کارها می کرد ولی رسما آنها را به عهده نمی گرفت و از آنها دفاع نمی کرد، حالا که خامنه ای با این صراحت و رسوایی از آن دفاع می کند نشانة‌نهایت استیصال و درماندگی رژیم است. که مصرف آنهم اساسا داخلی و برای روحیه دادن و دلگرم کردم پاسداران و بسیجی و مزدوران در حال ریزش است.

س: معنی حرف خامنه‌ای در مورد روی کارآوردن یک دولت جوان حزب اللهی این است که آیا می خواهد دولت روحانی را کنار بگذارد.


ج: اگر چه تصور این بسیار سخت است اما از مدتی پیش برخی کارشناسان و مهره‌های باند اصلاح طلب از اینکه کودتایی علیه دولت روحانی در حال شکل گیری و تدارک است حرف می زدند ولی بسیار بعید است که در شرایط به شدت متزلزل نظام خامنه ای جرئت دست زدن به چنین ریسکی را داشته باشد، اما چه مبادرت به این کار بکند یا نکند خود این حرف تیر خلاصی است به دولت محتضر روحانی که همین الان هم در واقع هیچکاره است.تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

خامنه‌ای تمام قدرت را به چنگ گرفه و اهرم های قدرت را به دست سپاه پاسداران و نهادهای زیر دست خود داده است. بحث اختیارات که روحانی این روزها مطرح می کند هم ناظر به همین واقعیت است. ولی تصور کنید که بعد از این حرفهای خامنه‌ای دولت روحانی که گفته می شود نیمی از وزیرانش هم بریده اند چه وضعیتی پیدا م کند.

یا در سیاست خارجی به اعتراف مقامات رژیم کسی ظریف را جدی نمی گیرد از این پس موقعیت ظریف در مراودات دیپلماتیک به چه صورت خواهد بود؟. به این ترتیب حرف خامنه‌ای چه اجرایی بشود یا نشود پایان کار دولت روحانی است. و از این پس این دولت یک پوسته‌یی بیش نخواهد بود.

س: از صحبت‌های شما اینطور میشه نتیجه گرفت که خامنه‌ای قدرت مطلقه و بلامنازع پیدا می کند و در نتیجه اتوریته و قدرت بیشتری به دست می آورد آیا همینطور است؟


ج: خیر به هیچ وجه. خامنه‌ای با مطرح کردن دولت جوان حزب اللهی در واقع دارد به یک تجربة به شدت شکست خورده خودش پناه می برد که اسمش احمدی نژاد است. اکنون در میان باند خامنه‌ای حتی یک نفر را هم نمی توان پیدا کرد که از احمدی نژاد و دولت او و عملکردهایش دفاع کند. مطرح کردن دوباره یک تجربة سیاه و شکست خورده بارزترین شاخص استیصال وبی راه حلی ولی فقیه است.

ضمن آنکه مطرح شدن این حرف دوگانگی و شقه بسیار عمیق و فاجعه باری را بر نظامی تحمیل می کند که در حال حاضر هم به اذعان مهره‌ها و رسانه های رژیم به شدت از دوگانگی مراکز تصمیم رنج می برند و دچار بلاتکلیفی و سردرگمی هستند.

س: آیا این خط و مسیری که خامنه‌ای دو روز پیش اعلام کرد ناگهانی و غیر منتظره بود یا ادامه یک مسیری است.


ج: مجاهدین و مقاومت ایران همواره گفته اند که رژیم بر سر یک دوراهی تسلیم و یا انقباض است. برادر مسعود طی پیامی در تاریخ ۱۲آبان ۹۷با عنوان «درباره انقباض و سرکوب رژیم ولایت فقیه درمرحله سرنگونی» در پاسخ به این سوال که «رژیم ولایت فقیه در این بحبوحه به چه مسیری می رود؟تحریمهای جدید تشدید خفگی اقتصادی و انزوای سیاسی

« گفتند: « واضح است که از خدا می‌خواهیم دشمن ما عقب بنشیند و وا برود. در اینصورت البته سریعاً انطباق پیدا می‌کنیم اما باید بنا را بر سرکوب و انقباض گذاشت . البته جواب سؤال را خامنهای از قبل داده است که چاره ای جز سرکوب و انقباض و روی آوردن به تروریسم ندارد».

تحلیلی از موقعیت این رژیم در چنبرة بحران ها و همچنین متکی بود به اظهارات خود خامنه‌ای در ۱۲مهر ۹۷که گفته بود: « تصویر درست از وضع کشور همین بسیج است بسیج مستضفین، این تشکیلات سراسری در کشور...روز به روز اینها رونق بیبشتری پیدا می کنند

و خطاب به آنها گفته بود:« در میدان حرکتهای لازم آتش به اختیار در هر جایی که احساس بشه» وارد بشوند. این عبارت آتش به اختیار را این بار هم خامنه‌ای خطاب به آنها تکرار کرد. عملا هم طی ماهها و هفته های اخیر میزان تحرک نیروهای سرکوبگر غیر رسمی رژیم با عنواین جدید مانند گشت رضویون بیشتر شده کما اینکه اعدام در ملاء را که خود رژیم قبلا گفته بود متوقف کرده دوباره از سر گرفته شده.

و دیروز هم شاهد یک اعدام جنایتکارانه در ملاء عام بودیم. و بارز تر از اینها خط جدیدی است که رژیم در رابطه با هوادران مجاهدین با صدور احکام اعدام و حبس‌های سنگین در پیش گرفته‌است.

س: آیا رژیم می تواند این خط انقباض را در داخل کشور پیش ببرد؟


ج: این همان بازی خطرناک با آتش است که نشانة نهایت درماندگی رژیم است. وگرنه هیچ رژیمی که به قول خود کارشناسان رژیم عقلانیت برآن حاکم است دست به چنین کار خطرناکی نمی زند. در شرایطی که کارشناسان و مهره‌های رژیم به شدت نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار می دهند.

در شرایطی که استخوان مردم در زیرفشارهای اقتصادی در حال خرد شدن است در شرایطی که طبقه متوسط نیز به زیر خط فقر سقوط کرده اند در شرایطی که جهانگیری فضای جامعه را به یک اتاق پر از گاز تشبیه کرده که با یک جرقه همه چیز به آتش کشیده می شود و بخصوص در شرایطی که خود رژیم و مهره‌هایش پیوسته هشدار می دهند مجاهدین و نیروها و هواداران آنها در داخل مترصد بهره برداری از شرایط انفجاری و سمت دادن آن در جهت سرنگونی نظام هستند.

البته دیکتاتوریها در مرحلة سقوط و در پایان کار خود و در مرحلة کیش و مات محکوم به چنین اشتباهات مهلکی هستند. و حالا می بینیم که این تجربه مکرر در بارة این رژیم هم دارد عملی می شود.

مطالب مرتبط

آمریکا ۲۲نهاد و فرد خارجی را مطابق قانون منع تکثیرتسلیحاتی را تحریم کرد

آمریکا ۲۲نهاد و فرد خارجی را مطابق قانون منع تکثیر تسلیحاتی رژیمهای ایران، کره شمالی و سوریه تحریم کرد

لطفا به اشتراک بگذارید: