خواسته معلمان میهن و خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی

خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی و خواسته معلمان میهن

گفتگو با بیژن پیرنژاد

یکی از خواستهای معلمان در تظاهرات سراسری و حتی تظاهرات و تجمعات مستمرشون برچیده شدن دستگاه خصوصی سازی و پولی شدن مدارس هست. در برنامه امروز همراه هستیم با بیژن پیرنژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: با اینکه در اصل سی ام قانون اساسی رژیم آمده که « دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.» چرا همچنان شعار رایگان سازی مدارس جزو خواستهای معلمان آزاده کشوره؟


ج : مقدمتا اینکه این رژیم به کدام خواسته مردم یا اجرای تعهداتش و حتی به کدام قانون از قانون اساسی خودش به استثناء اصل ولایت فقیه عمل کرده که حالا بخواهد که مثلا به اصل ۳۰ قانون اساسیش پایبند باشه. بگذارید یک تاریخچه کوتاهی براتون بگم آخوند یونسی جنایتکار وزیر اطلاعات دوره خاتمی به واضح ترین بیان تصریح میکند که قانون اساسی زیر فشار گروههای چپ و مجاهدین در بعد از انقلاب که فضای مطالبات اجتماعی رو بالا برده بود ند.خواسته معلمان میهن و خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی

خبرگان مجبور شدند که این نوع قوانین رو تصویب کنند ولی حالا دیگر الزامی نیست وباید این مواد تغییر پیدا کنند. اگر همان زمان همین مواد اجتماعی را که به تصریح آخوندیونسی از ترس مجاهدین در قانون اساسی باسمه ای شان وارد کردند ؛ وارد نمیکردند که اصلا کسی به آن رای نمیداد

حال اگر به اسناد مجاهدین در همان زمان نگاه کنید این جزو خواسته‌های حداقلی و انتظارات حداقلی از جمهوری اسلامی و قانون اساسیشان بود که بشدت مورد استقبال مردم هم بود لذا مجبور بودند که این اصول رو وارد کنند تا اصل ننگین ولایت فقیه رو بپوشونن خوب تا اینجا علل عدم پایبندی رژیم به ماده ۳۰ را دیدیم ؛

امادررابطه با مقوله آموزش رایگان ومقوله خصوصی سازی که اساسا یک بحث و در ا رتباط با هم هستند بایدگفت که رژیم عملا از همون سالهای ابتدای حاکمیت شروع کرد به راه اندازی مدارسی با عناوین مختلف و شیادانه مثل مدرسه غیر انتفاعی که اساسش چپاول مردم و از رایگان خارج کردن آموزش و پرورش بود . بعد از مرگ خمینی هم این روند شدت بیشتری پیدا کرد و دارالتجاره ها وبنگاههای تجاری تحت عنوان مدارس شاهد و نخبگان و اسامی مختلف دیگر راه انداختند.

غارت مافیایی


البته این وجهی از غارت مافیای دولتی دررابطه با از رایگان خارج کردن آموزش و پرورش و نابودی سیستم آموزش وپرورش ایران بود اما در ابعاد دیگری آنها به بهانه های مختلف مثل پول آب و برق، پول آسفالت و تعمیرات و رنگ مدرسه و حتیخواسته معلمان میهن و خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی پول ورق امتحانی و غیره تا میتونستن از مردم اخاذی کردن.

باز آنهم طی این دهه ها چیزی از حرص غارتگری ودست در جیب ملت کردن مافیای حاکم بر آموزش وپرورش کم نکرد بطوریکه اکنون تحت عنوان حق ثبت نام ؛ پولهای هنگفت از خانواده ها میگیرند و این فشار مالی طاقت فرسایی را روی خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت بطورخاص وارد میکند.

به طوری که برای بسیاری از مردم امکان فرستادن فرزندانشون به مدرسه نیست وحتما شما صحنه دلخراش کودکی که خانواده اش پول ثبت نام او را نداشتند واو از اینکه نمیتواند به مدرسه برود بی تابی میکرد و این سرنوشت صدها هزار کودکی است که درحاکمیت رژیم جنایتکار ولایت فقیه سالانه از ادامه تحصیل محروم میشن.

خوب این همان فاجعه و مصیبت ملی درآموزش وپرورش است که معلمین وفرهنگیان آگاه و شجاع ما به اشراف کامل نسبت به آن رسیده اند و همیشه یکی از مهم ترین خواسته هایشان در کلیه اعتصابات وتحصن ها و اعتراضات و تظاهرات ها بوده است

س: اما وزیر آموزش و پرورش رژیم کالایی سازی آموزش و پرورش رو تکذیب کرده و گفته که از آنجایی که دولت توان برداشتن اینهمه مخارج آموزش و پرورش رو نداره مجبوره که دست به دامن خیرین مدرسه ساز بشه. در این مورد چی میگید؟


ج: موردی را که شما به آن اشاره کردید من در گزارشی از ایلنا در ماه گذشته خواندم البته این وزیر جنایتکار به علت اصلی عدم توانایی رژیمش درپرداخت هزینه وبودجه آموزش وپرورش اشاره نمیکند که وقتی ما با یک مافیای دولتی غارتگر در کل ارگانهای کشور مواجهیم که از ولی فقیه و رئیس جمهور و وزرا و خود همین وزیر که در راس مافیای حاکم بر آموزش وپرورش قرار دارد.خواسته معلمان میهن و خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی

وکلا ی مجلس و شبکه غارت و چپاول آخوندی و سپاه وبسیج ونیروی انتظامی ونهاد های وابسته به آن بلا استثناء دزد وفاسد وچپاولگر هستند و پولهای کشور رو خرج سوریه و عراق و لبنان و یمن میکنن دیگر بودجه ای برای آموزش و پروزش باقی نمیماند ؟

دررابطه با تکذیب کالایی سازی آموزش و پرورش توسط این وزیر جنایتکار بایدگفت که از آنجا که بقول معروف دروغگو کم حافظه هم هست فراموش کرده که دم خروس خصوصی سازیش درهمین جمله تحت عنوان خیرین مدرسه ساز بیرون زده که برای توجیه نابودکردن آموزش وپرورش ازیکسو و تحصیل رایگان از سوی دیگر ؛ به غارتگران بخش خصوصی لقب ومدال خیرین مدرسه ساز داده است

واز طرفی هم بانک جهانی اعلام کرده که ۱۵ درصد دانش‌آموزان ایرانی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و اینکه ایران رکورد دار خصوصی ساز ی بافاصله زیاد در جهان است والبته که این آمار بسا بسا کمتر از آن چیزی است که امروزه از خصوصی سازی آموزش وپرورش درایران جریان دارد میباشد .

وزیر دروغگو


اما شما خود خروس را میتوانید در ارائه لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸ توسط حسن روحانی رئیس جمهور شیاد همین وزیر دروغگو در همین گزارش خبر گزاری ایلنا بیینید . این گزارش میگوید موضوع «خرید خدمت نیروی انسانی» در آموزش و پرورش که توسط روحانی در جلسه ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس مطرح شد بازهم این نگرانی را در حوزه آموزش ایجاد کردخواسته معلمان میهن و خصوصی سازی تحصیل در حکومت آخوندی

که دولت به دنبال خصوصی‌سازی دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش است تا با این کار بار سنگین این وزارتخانه را از دوش خود بردارد. یعنی فاتحه دولتی بودن سیستم آموزش و پرورش وبه تبع آن فاتحه آموزش رایگان را بخواند پس میبینید روحانی خیانتکار دارد چنین خط فرهنگ بر باد دهی را پیش میبرد در ادامه ببینیم دیگر چه خطی را دارد پیش میبرد :

خرید خدمت نیروی انسانی که روحانی مطرح کرده است نه تنها خود خروس یعنی خط خصوصی سازی کل آموزش وپرورش و ریشه کن کردن کامل قانون آموزش رایگان است بلکه تکمیل خط طبقاتی کردن سیستم آموزشی کشور وخط استثمارگرانه معلم بردگی است که از سالها پیش بر این قشر زحمتکش توسط نظام ولایت فقیه اعمال شده واین قشر را در اساس زیر خط مطلق فقر رانده است

چرا که الآن ما با طیفی از معلمین استخدامی مواجهیم که اولا حقوقی معادل ۵۰۰ هزار تومان در ماه میگیرند یعنی چیزی معادل ۳۵ دلار در ماه و معادل ۱ دلار در روز . آیا محتاج بودن یک انسان به روزی یکی دو دلا ر در روز آنهم نه تنها بر ای گذران ومعیشت فرد خودش بلکه برای یک خانواده سه چهار نفره که سرپرستیشان را به عهده دارد؛ شرایط بردگی و زیست مرگی نیست ؟

قیام


بنا بر این روحانی جنایتکار از ترس قیام همین سپاه بردگان جرئت نکرد که درمجلس رژیم رو به افکار عمومی بگوید که منظورش از خرید خدمت نیروی انسانی ؛ فروش معلمین برده به بخش خصوصی با مزد روزانه ای معادل یک دلار میباشد. البته در جای دیگری گفت: دولت برای هر دانش‌آموز به طور متوسط چهار میلیون تومان از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه می کند

(منظورش تقسیم بودجه آموزش پرورش به هر دانش آموز هست نه اینکه اینقدر خرج هر دانش آموزی میشه) بعد ادامه داد، درحالی‌که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند حداکثر یک میلیون تومان می‌شود. روحانی با بیان اینکه البته این کار یک‌ساله امکان‌پذیر نیست و ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد

س: دولت گفته که در بودجه سال ۹۸ اعتبارات عمرانی برای ساختن مدارس رو در نظر گرفته و مجموعا هم ۲۵ درصد به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرده آیا این نمیتونه مسیری برای افزایش مدارس رایگان باشه؟


ج: اتفاقا این هم از فریبکاریهای رژیم آخوندی در بودجه داره. به طوری که «بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ نشان از افزایش حدود ۲۳.۷درصدی بودجه این دستگاه نسبت به سال جاری و همچنین رشد ۱.۴درصدی سهم اعتبارات آن از بودجه عمومی دولت دارد. افزایشی که ظاهراً شامل بسیاری از ردیف‌های بودجه آموزش و پرورش شده است ولی واقعیت این است که اعتبارات بسیاری از این ردیف‌ها نسبت به کل اعتبارات این دستگاه در قانون بودجه ۹۷ کاهش یافته است‌.

مثلا ردیف «سازمان مدارس غیردولتی» که اعتبارات آن حدود ۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد، اکثر ردیف‌های دیگر در لایحه ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷ سهم کمتری از «کل اعتبارات آموزش و پرورش» دریافت کرده‌اند.»

س: این اقدامات چه تأثیری روی معیشت معلمان میگذارد؟


ج: بازتاب مادی این ۴ درصد در زندگی معلمین ؛ حقوق های شرم آور ۵۰۰ هزار تومانی است که یک معلم درحاکمیت ولایت فقیه محتاج به آن شده است. امری که البته با شعار «معلم میمیرد ذلت نمی پذیرد» معلمان مواجه شده و همونطور که شاهدش هستیم هر روز در گوشه‌ای از کشور معلمان پلاکارد به دست خواهان برچیده شدن این بساط غارتگرانه و ضد فرهنگی از آموزش و پرورش کشور هستند.

مطالب مرتبط

گزارشهای تکمیلی از تجمع معلمان و فرهنگیان در سراسر کشور

تجمع خانواده‌های کارگران و معلمان بازداشت شده مقابل زندان اوین

لطفا به اشتراک بگذارید: