طرح تحول سلامت در حکومت آخوندی

دولت آخوند روحانی و طرح تحول سلامت در آن

گفتگو با دکتر ابراهیم جدیطرح تحول سلامت در حکومت آخوندی

روز اول خرداد روحانی رئیس جمهور رژیم گفت: «شما در بخش سلامت ایران را مقایسه کنید با کشورهای همجوار با کشورهای حتی توسعه یافته من چون بسیاری از رهبران دنیا به من گفتند که طرح تحول سلامت را ما دچار اعجاب هستیم، شما چطور دارید این طرح را اجرا می‌کنید؟

من شاید بیش از ۱۰ نفر از سران چه اروپا چه غیر اروپا به من گفتند ما این طرح شما را گرفتیم مطالعه کردیم می دانیم ایران چه وضعی دارد شما چه جوری اجرا کردید؟ چگونه قدرت دارید اصلاً این را ادامه بدهید؟» در برنامه امروز همراه هستیم با دکتر ابراهیم جدی تا ببینیم این طرح تحول سلامت مورد ادعای روحانی در چه وضعیتی است؟

س: در مورد طرح تحول سلامت توضیح بدین که این طرح چی بوده و الان در چه نقطه ایه که اینقدر روحانی در مورد اون میگه همه دنیا انگشت به دهان مانده اند که رژیم آخوندی چه معجزه‌ای در سلامت مردم انجام داده؟


ج: وزیر تبلیغات هیتلر فردی بود به نام گوبلز تئوریش این بود که دروغ هرچی بزرگتر باشه امکان رد کردنش سخت تره. روحانی هم باید دروغهای بزرگتری بگه تا شاید کسی باور کنه. اما واقعیت بسیار سرسخته و حتی در کارگزاران خودش در وزارت بهداشت هم چنین چیزی نیست به طوری که روز دوم خرداد یعنی یک روز بعد از ادعاهای روحانی در مورد شگفت‌زدگی دنیا از طرح تحول سلامت رژیم،طرح تحول سلامت در حکومت آخوندی

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در مراسم افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان فوق تخصصی جراحی عروق علوی گفت: «در حال حاضر و بعد از اجرای طرح تحول سلامت سالانه ۴۳۰ هزار نفر از مردم ایران به دلیل گرانی هزینه های درمان زیر خط فقر میروند». خوب این اعتراف معاون وزیر بهداشت رژیمه.

بعد هم میگه «متوسط پرداخت هزینه‌های درمان در دنیا ۱۸ درصد است ولی در ایران ۳۵ درصد» یعنی دو برابر دنیا مردم ایران باید هزینه های درمان بپردازند حالا ببینید روحانی تا کجا شیاده و آمارها رو واژگونه میگه. تازه همه میدونیم که همین معاون وزیر بهداشت هم بسیار کمتر از واقعیات رو میگه. واقعیات مخارج دارو و درمان بسیار بیشتر از اینهاست. و واقعا بسیاری از مرگ و میرها حتی به دلیل نداشتن پول درمان برای مردم اتفاق می افته.

س: مثلا نمونه هایی از این مخارج رو میتونید بگید؟ که هزینه‌هاش چقدره و متناسب با درآمد مردم ایران چگونه است؟


ج: ببینید خود همین معاون وزارت بهداشت رژیم میگه: «در مجامع بین المللی می‌گویندهیچ خدمتی در نظام سلامت نباید ارائه شود مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند. درحال حاضر به اکثر بیمارستان‌های خیریه ما فقرا نمی‌توانند بروند. این بیمارستان‌ها اصلا ورود فقرا ندارد، زیرا ما به‌التفاوت تعرفه دولتی و خیریه را از آنها می‌گیرند».

بعد هم مثال میزنه که «دستمزد عمل کیسه سنگ صفرا ، در بیمارستان خصوصی یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و در بیمارستان خیریه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود». رژیم این طرح تحول سلامت رو که در سال ۹۳ شروع کرد و خود خامنه‌ای هم کلی ازش تعریف کرد مشابه بسیاری طرحهای دیگه این رژیم که اساسا هدفش غارت و چپاول مردمه مثل مسکن مهر و سد سازیها و جاده سازیهای سپاه و امثال اینها که ظاهرش گویا در خدمت مردمه ولی وقتی یک اتفاقی میافته معلوم میشه که چقدر پوشالی و بی بنیاده.

مثل زلزله و سیل که دستشون در این باصطلاح پروژه ها کاملا رو شد. در طرح تحول سلامت هم اساسا هدفش هر چه بیشتر به کارگیری یک مشت باندهای حکومتی با حقوقها و دستمزدهای کلان در بیمارستانها بود که این تأمین شد ولی وقتی پای بودجه برای مردم بود همه چیز فروریخت و طرح تحول سلامت اساسا چندسالیست شکست خورده.

س: شما چطور میگید که طرح تحول سلامت شکست خورده است؟


ج: برای حاکمیتهایی که جدی هستند و درمان مردم مسئله‌شون هست مهمترین نکته برای این طرحها تأمین بودجه اونهاست که باید به بیمه‌ها پرداخت بشه تا اونها هم بتونن خدمات رسانی کنند. برای اینکه دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکاره و پولشون رو هم پرداخت نکرده.طرح تحول سلامت در حکومت آخوندی

اجازه بدین من اعتراف یکی از اعضای هیأت امنای بیمه های تأمین اجتماعی رو براتون بخوانم تا ببینید اوضاع از چه قراره. این فرد که با خبرگزاری حکومتی مهر در روز ۲۸ اردیبهشت گفتگو کرده میگه: «طی این سال‌ها هیچ مبلغی از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نشده و با حمایت نابجا از طرح تحول سلامت، باعث به وجود آمدن یک مصیبت بزرگ هم برای مردم و هم برای تأمین اجتماعی شده‌اند. چرا که پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش پیدا کرده است.

این فرد اضافه میکنه که: به عنوان مثال در حال حاضر یک شب بستری در بخش ICU یک بیمارستان دولتی شبی یک میلیون تومان و در بیمارستان خصوصی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است که تمام این موارد ناشی از اجرای طرح تحول سلامت بوده است.

همچنین اجرای این طرح باعث شده درآمد پزشکان یکباره بسیار افزایش پیدا کند به طوری که پزشکی که تا دیروز عمل جراحی را یک میلیون تومان انجام می داده، امروز برای ساده‌ترین عمل جراحی مانند بخیه و غیره در بیمارستان دولتی ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌گیرد».

بخش خصوصی


از اونطرف شما نگاه کنید در همین طرح تحول سلامت بیمارستانهای دولتی رو دارن به بخش خصوصی یا همان باندهای حکومتی میدن از جمله بیمارستان موسوم به امام در کرج که وضع به صورتی شده که هر روز پرستاران و رزیدنتهای این بیمارستان تجمع اعتراضی دارن و یکساله حقوقشون پرداخت نشده.

باز یک نمونه دیگه از قول همین کارگزار رژیم در بیمه تأمین اجتماعی: «در گذشته یک عملی که ۱۰۰ هزار تومان بود، ۱۰ درصدش را معادل ۱۰ هزار تومان مردم پرداخت می‌کردند اما با اجرایی شدن طرح تحول، قیمت همان عمل به ۵۰۰ هزار تومان رسید که مردم باید ۲۵ هزار تومان را پرداخت کنند. بنابراین پرداختی از جیب نه تنها کم نشد بلکه ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت».

س: در جایی خواندم که بودجه درمانی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۲ میزان ۴ هزار میلیارد تومان بود، گفت: این اعتبار در سال ۹۵ به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۵ برابر و بعد هم بیشتر شد، آیا این کمکی به افزایش ارائه خدمات درمانی نشد؟


ج: البته اینکه در این رژیم این میزان بودجه واقعا برای مردم خرج شده باشه جای تردید هست ولی با همه اینها وقتی این بودجه ها کارآیی داره که پول کمتری از مردم بگیرند در حالی که اینها به نسبت سال ۹۲ و به اعتراف همین کارگزاران رژیم طرح تحول سلامت در حکومت آخوندیتعرفه‌های درمانی رو در همین بازه زمانی ۵۰۰ درصد افزایش دادن. مگه میزان حقوقها در همین بازه زمانی چقدر افزایش پیدا کرده؟

برای کارگران ۶۰ درصد و برای کارمندان کمتر. خوب یعنی در عمل میلیونها کارگر و کارمند و حقوق بگیر ثابت توان پرداخت هزینه های درمانشون ۵-۶ برابر کمتر شده. بنا بر این ادعاهای آخوند روحانی در مورد شگفت زدگی دنیا از طرح تحول سلامت این رژیم کسی رو فریب نمیده الا اینکه باید گفت یکی دیگه از خیانتها و جنایتهای این رژیم در حق مردم ایران جنایت میگم به اعتبار هزاران هموطنی که بر اثر غارتگریهای این رژیم توان تأمین هزینه های درمان رو نداشتن و جانباختند.

در همین عرصه بهداشت و درمانه و تا زمانی که چنین نظام غارتگری بر مردم ایران حاکم باشه این وضع روز به روز بدتر و بدتر میشه و فقط با سرنگونیش هست که امید به تغییر این وضعیت هست.

مطالب مرتبط

اعتراض نیروهای شاغل در طرح تحول سلامت در اهواز

دیکتاتوری خامنه‌ای چقدر برای مردم‌مان آب می‌خورد؟

لطفا به اشتراک بگذارید: