متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

تشدید بحران و متهم کردن رسمی حکومت آخوندی

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

بارز شدن نقش رژیم در حملات تروریستی به کشتی های نفتکش در بندر فجیره در امارات و خطوط نفتی عربستان، همزمان با تشدید تحریمهای نفتی علیه رژیم، موقعیت رژیم را بیش از پیش لرزان و خطیر کرده است. گزارشی از آخرین تحولات :

گزارش:


پنتاگون روز گذشته رژیم آخوندی را مسئول مستقیم حملات تروریستی در فجیره و بغداد اعلام کرد. وزارت دفاع آمریکا حمله به نفت کش ها در ساحل امارات را بخشی از «کارزار» (رژیم) ایران در منطقه خاورمیانه دانسته است. دریادار مایکل گیلدی، مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه اظهار داشت: «ما مسئول حمله به نفت کش ها در فجیره را سپاه پاسداران ایران می دانیم.»متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

به گفته او پنتاگون بر این باور است که سلاح مورد استفاده در این حمله متعلق به سپاه پاسداران ایران بوده است. مایکل گیلدی همچنین سپاه پاسداران ایران را مسئول پرتاب راکت در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا در این شهر دانست.
وی افزود که آمریکا بر این باور است که ایران و شبه نظامیان حامی این کشور در نظر دارند به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کنند.

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر به نقل از دریادار گیلدی خاطرنشان کرد که سپاه پاسداران در حمله به نفتکشها از مین‌های آبی استفاده کرده است. رویترز می‌افراید: این اظهارات در یک کنفرانس خبری پنتاگون ابراز شد که طی آن طرح های آمریکا برای اعزام ۹۰۰ نفر نیروی دیگر شامل مهندسین به خاورمیانه جهت تقویت دفاع آمریکا و همچنین استقرار حدود ۶۰۰نفر از پرسنل موشکهای پاتریوت توضیح داده شد.

به گفته مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا اعزام این نیروها صرفا جنبه «دفاعی» دارد. پتریک شاناهان جانشین وزیر دفاع آمریکا در یک یادداشت توییتری نوشت:‌ «وزارت دفاع کنگره را مطلع کرده است که من درخواست فرماندهی رزمی سنتکام برای اعزام حدود ۱۵۰۰ نیرو و قابلیتهای دفاعی بیشتر به منطقه سنتکام (فرماندهی مرکزی) برای افزایش موضع حفاظتی نیروهایمان را تأیید کردم. این یک واکنش احتیاطی به تهدیدات موثق از جانب (رژیم) ایران است.

بازیگر بسیار خطرناک


رئیس جمهر آمریکا نیز از اعزام نیروهای جدید به منطقه حمایت کرد و گفت: «اگر نیاز باشد، من قطعاً نیرو می‌فرستم». ترامپ افزود:‌ «(رژیم) ایران یک بازیگر بسیار خطرناک بوده است بازیگری بسیار بد بوده است. و ما تحمل نخواهیم کرد».
به گزارش سایت کاخ سفید، رئیس جمهور ترامپ بار دیگر توافق برجام را مورد حمله قرار داد و گفت توافقی که آنها با اوباما امضا کردند توافقی وحشتناک بود.متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

لحظه ای که من آن توافق را از هم پاشاندم و از بین بردم (رژیم) ایران به مسیر بسیار بدی رفت. آنها اکنون از مشکلات انبوه مالی رنج می برند آنها تورمی دارند که در بالاترین سطح در جهان است . رئیس جمهور آمریکا افزود:‌ مردم ایران مردم بسیار خوبی هستند من بسیاری از آنان را می شناسم ولی کشور ایران در وضعیت بسیار بدیست.

بسیاری از مشکلاتی که در خاورمیانه و شاید فراتر از آن وجود دارد توسط (رژیم) ایران ایجاد شده بود. آنها پشت هر حمله ای هستند ما در زمانی ۱۴حمله را داشتیم که آنها پشت هر کدام از آن حمله ها قرار داشتند. بنابر این خواهیم دید که در مورد ایران چه خواهد شد. وی افزود: فکر نمی کنم که نیاز به اعزام نیرو داشته باشیم اما اگر ضروری باشد، به هرتعدادی که نیاز باشد، نیروهای ما در آن‌جا خواهند بود.

به موازات این تحولات، تحریمهای نفتی یک درجة دیگر تشدید شد. هند و ترکیه از بزرگترین خریداران نفت ایران اعلام کردند به خرید نفت ایران پایان داده‌اند. تصمیم هند را سفیر این کشور در واشینگتن اعلام کرد. واردان شرینگلا(Vardhan Shringla) سفیر هند گفت آخرین بار در آوریل بود که هند یک میلیون تن نفت از رژیم ایران خرید و این قبل از آن بود که واشینگتن کمپین فشار علیه رژیم تهران را افزایش داد و به تمامی معافیتها از تحریمها خاتمه داد...

از سوی دیگر ترکیه نیز اعلام کرد خرید نفت ایران را متوقف کرد.


رویترز نیز از قول یک مقام ارشد ترکیه نوشت: در حالیکه معافیت های نوامبر گذشته برای ۸ خریدار به پایان می رسد، ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرد و به پیروی از درخواست واشنگتن برای متوقف کردن واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اینکه ترکیه نیز خرید نفت از ایران را متوقف ساخته استقبال کرد و به خبرنگاران گفت ما خواهان این هستیم که تمام جهان با این تحریمها متابعت کنند و متشکریم از دوستان و متحدانمان که این تحریمها را رعایت می کنند.متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

روزنامة حکومتی جهان صنعت در شمارة امروز خود نوشت:‌ به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها عمدتا مراعات شده است زیرا شرکت‌های بزرگ جهان به واسطه ارتباط و اتکایی که به روابط مالی و تجاری با آمریکا دارند، مایل به قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ثانویه آن کشور نیستند»‌.

این روزنامة حکومتی به پوچی وعده‌های سردمداران رژیم مبنی بر شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره کرده و با اشاره به ادعای روحانی مبنی بر این که صادرات نفت ایران از یک مسیر انجام نمی‌شود و شش مسیر دیگر هم وجود دارد که آمریکایی‌ها اصلا از آنها خبر ندارند‌.

نوشت:‌ «این در حالی است که برخی از این «مسیرها» که ایران در دوره‌های قبلی تحریم از آنها استفاده کرده، نظیر خاموش کردن رادار نفتکش‌ها، امروز ترفندهایی لو رفته‌اند و به دلیل استفاده از ماهواره برای رهگیری کشتی‌ها و دیگر امکانات فنی، کارایی لازم را ندارند»‌.

گفتگوی سیاسی


س: این گزارش یک فضای بحرانی در رابطه با رژیم رو نشون داد. اما ابهامی که ایجاد میشه اینه: اگر وضعیت رژیم تا به این حد بحرانی هست،‌ پس قاعدتا باید به اصطلاح دست به عصا حرکت کنه. اما الان شاهد هستیم عکس این هست و گویا رژیم به سیم آخر زده. برای نمونه خامنه‌ای حتی از روی کار آمدن یک دولت حزب‌اللهی صحبت میکنه. این تناقض رو چطور توضیح می‌دین؟


ج: بله نکته شما درسته. رژیم رو بذاریم کنار. هر حکومت دیگه وقتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیره تلاش می‌کنه با سیاستهای آرامش‌بخش دست‌کم موج خطر رو از سرش رد کنه. برای نمونه شاید خاطرتون باشه چند سال پیش دولت یونان دچار یک بحران اقتصادی بسیار خطرناک شد.

طی اون مدت دولت اون کشور چه از نظر داخلی و چه در سطح اتحادیه اروپا تمام تلاش خودش رو می‌کرد با انطباق کار کردن (تا جاییکه می‌تونست) اجازه نده بحران عمیق‌تر و حادتر بشه. در نهایت هم اون موج رو از سر گذروند. اما اینجا صحبت از یک بحران در ابعاد کلاسیک (مثل مثالی که زدیم) نیست.

وضعیت رژیم رو شاید بشه با عبارت «فوق بحران» تصویر کرد. یک نگاه کلی به مجموعه بحرانهاییکه رژیم رو احاطه کرده بکنید: بحران جامعه انفجاری. بحران اقتصاد فروپاشیده (رویترز: با زیرساختهای و ناوگان دریایی که به دلیل انزوای جهانی فرسوده باقی باقی مانده اند، رژیم ایران ناچار است نفت به فروش نرفته خود را انبار کند). بحران جنگ شدید باندی (بحث اختیارات و تغییر قانون اساسی و...)

بحران فساد فراگیر و غیرقابل مهار (به گفته خامنه‌ای اژدهای هفت‌سر-که خودش سر اول هست). بحران بین‌المللی (که به نقطه بالارفتن پتک اقدام نظامی در بالای سرش+سیاست خردکردن استخوانهایش (فشار حداکثری) رسیده). بحران انزوای منطقه‌ای

س: بله اما چرا از «فوق بحران» صحبت کردید؟ میشه گفت این بحرانها خیلی شدید و عمیق هستند. اما فوق بحران یعنی چی؟


ج: عمد داشتم این واژه رو استفاده کردم. چرا؟ چون اگر رژیم همه این بحرانها که نام بردیم رو داشت، اما برای برون رفت از اونها مسیر و راهی داشت، حرف شما درسته، باید مثلا از واژه «بحرانهای عمیق» استفاده می‌کردیم. اما درد اصلی رژیم نه خود این بحرانها، بلکه فراتر از اونها نداشتن هیچ‌گونه راه‌حل برای برون رفت از اونهاست. برای همین گفتم «فوق بحران».متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

ببینید بحران بی‌راه‌حلی اونقدر بی‌داد می‌کنه که رژیم سیاست از این ستون به آن ستون رو در پیش گرفته. برای نمونه دل بستن به اینکه «شاید و اگر» دولت کنونی آمریکا دور بعد انتخاب نشه. جالب اینجاست که حتی این سیاست از این ستون به آن ستون هم خودشون می‌گن پوشاله.

برای نمونه حسین موسویان عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای رژیم میگه: «اصلا معلوم نیست که ترامپ انتخابات ۲۰۲۰ را ببازد. اما اقدامات جاری ایالات متحده به گونه‌ای است که هر رئیس جمهور دموکراتی هم (حتی اگر سر کار بیاید) به سادگی نخواهد توانست آنها را لغو کند. برای مثال حذف نام سپاه از لیست گروه های تروریستی بی نهایت مشکل خواهد بود. بنابراین ما از الان نباید منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشیم!».

این مورد رو از این نظر مثال زدم که عمق بحران «بی‌راه‌حلی» رو متوجه بشیم. اما برگردیم به سوال شما. چرا رژیم در چنین شرایطی به سیم آخر زده؟ مثال صحبت خامنه‌ای رو هم زدید. (دولت حزب‌اللهی) این تناقض و این به سیم آخر زدن محصول همون بحران بی‌راه‌حلی هست. کما اینکه نتیجة مواجهه با مجموعه‌ای بحران برای حکومتی که راه‌حل دارد، با احتیاط حرکت کردن است.

س: بله اما چرا؟ سوال دقیقا همینجاست. این به سیم آخر زدن چه تضادی حل می‌کنه؟ آیا خودش باعث انفجار زودرس مثلا اجتماعی نمیشه؟


ج: به طور موقت و بسیار گذرا شاید از رژیم حل کنه. اون هم مصرف داخلی و روحیه دادن به نیروهاش هست. شما در نظر بگیرین این بحران بی‌راه‌حلی رو،‌ بهتر از هر کس خود بدنه و سر رژیم می‌فهمن. چون توش هستن. برای همین لمسش می‌کنن.
بی‌جهت نیست که در مجلس ارتجاع نقوی حسینی داد میزنه: «آقای روحانی! اجازه دهید بدون تعارف بگویم؛ برخی وزرای شما بریده‌اند».متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحران

یا در نمایش جمعه همین امروز میگن: «هدف دشمن گرفتن پشتوانه مردمی نظام است». منظور از پشتوانه مردمی هم بسیجی‌ها و بدنه نظامه. چون این رژیم که دهه‌هاست پشتوانه مردمی نداره که هیچ، مردم در اوج نفرت بهش هستن. حتی اگه خاطرتون باشه آخوند پناهیان داد می‌زد: «امت حزب‌اللهی نترسید، دولتی‌ها نترسید، مجلسی‌ها نترسید و...»

حتی خود خامنه‌ای در فروردین که صحبت کرد باز هم انگشت گذاشت روی ترس بدنه نظام. بنابراین برای سران رژیم و مشخصا خامنه‌ای اونچه که براشون اولویت نخست رو دارد و اورژانس هست، روحیه دادن به بسیجی‌ها و پاسداران هست. برای همین یک دفعه حرف از دولت حزب‌اللهی می‌زنه، این حرف اگر چه تیر خلاص به دولت محتضر و فلج روحانی محسوب می‌شه، اما تنها خاصیتش می‌تونه این باشه که به نیروهاش این طور وانمود کنه که گویا چیزی و راه حلی در آستین داره.

یا رهنمود آتش به اختیار و بالا رفتن از دیوار سفارتها رو می‌کنه. هیچ رژیمی اون هم از زبان شخص اول خودش این جوری و این طور علنی به تروریسم دولتی اذعان نمی‌کنه، مگر این که خودش رو در آستانة‌ سقوط ببینه و به قول شما تنها راه رو به سیم آخر زدن ببینه. مثل قماربازی که همه چیزش رو باخته و تنها راهش بلوفهای هر چه بزرگتره، شاید که بگیره. این دود و دمها در همه زمینه‌ها هست.

قعر دریا


مثلا همین امروز پاسدار قربانی که مشاور سرکرده سپاه هست گفت: «ناوهای آمریکا را می‌توانیم با «دو سلاح به کلی سری» به قعر دریا بفرستیم!». خب این حرف برای چیه؟ اگه واقعا چنین سلاحی داری که اتفاقا باید در شرایط کنونی رونمایی کنی که از طرف مقابل امتیاز بگیری! نه اینکه از یک چیز موهوم صحبت کنی!

این هم یک الف بای دنیای سیاست و تعادل‌قواست. مثلا کره شمالی می‌بینیم که هراز گاهی حتی در دوران مذاکره با آمریکا می‌بینیم که یک آزمایش موشکی می‌کنه. برای چی؟ با این کارش اتفاقا می‌خواد شرایط مذاکره رو مقداری بیشتر به نفع خودش کنه و به اعتبار همین امکانی که داره، از طرف مقابل امتیاز بیشتری بگیره.

اما رژیم که چیزی نداره. پس برای چی از چنین سلاحهای موهومی صحبت می‌کنه؟ فقط برای مصرف داخلی! چون طرفهای بیرونی که می‌دونند دستش خالیه. مثلا چند روز پیش رژیم گفت یک موشک زمین به هوای جدید ساختیم. بلافاصله وزارت خارجه آمریکا عکس این سلاح رو منتشر کرد و گفت این سلاح ساخت یک شرکت اتریشی در دهه ۱۹۶۰ میلادی، یعنی ۵۰تا۶۰ سال پیشه!‌

یا چندی پیش گفتن یک هواپیمای جدید ساختیم. بعد روشن شد این همون هواپیمای اف.۵ هست که سال ساختش ۱۹۶۰ هست و الان حتی در بسیاری ارتش کشورهای توسعه نیافته هم از دور خارج هست و بعضا جهت آموزش ازش استفاده میشه.
اما رژیم چرا چنین کارهایی می‌کنه؟ نمی‌فهمه مضحکه می‌شه؟ نمی‌دونه چنته خالیش برای طرف مقابل بیشتر باز میشه؟ چرا. اما جلوگیری از ریزش نیروهاش براش اولویت داره.

س: این شرایط فوق بحرانی که شما اشاره می‌کنید به چه معناست و بخصوص در کدام پهنه‌ها نمود دارد؟


ج: امروز پاسدار رشید سرکرده قرارگاه غارت و چپاول پاسداران موسوم به خاتم در مجلس ارتجاع حضور پیدا کرد تا به اعضای روحیه باختة رژیم روحیه بدهد، اما فکر می‌کنم بیشتر دل آنها را خالی کرد. او گفت: « ما در موقعیتی خاص و با رویارویی سرنوشت ساز در برابر زیاده خواهی آمریکایی ها و متحدین آنها قرار گرفته ایم این رویارویی به این دلیل سرنوشت ساز است که دشمن ما را در برابر جنگ و تسلیم مخیر قرار داده ».

پاسدار رشید با بیان این که تلاش دشمن ایجاد بی ثباتی در ایران از طریق عملیات روانی، تحریم و اقدامات تحریم آمیز است، گفت: برای پیمودن راه دشواری که پیش رو داریم با توکل به خدا برای آینده ایران و اسلام در کنار هم باشیم.

س: بین این دو تهدید آیا میشه گفت الان خطر جنگ برای رژیم اولویت داره؟ به ویژه با اعزام نیروی بیشتر به منطقه؟


ج: فکر نمی‌کنم. برای رژیم اولویت مقابله با جامعه انفجاری هست. چون این خطر براندازی و سرنگونی براش داره. الان صحبت کردیم اقداماتی که رژیم می‌کنه که مصرف داخلی برای حفظ نیروهاش داره. خب این نیروها رو برای چی می‌خواد؟ مثلا متهم کردن رسمی حکومت آخوندی و تشدید بحرانبرای جنگ با آمریکا؟ خودش که تاکید می‌کنه جنگ نمیشه، این رو هم می‌دونه جنگی هم بشه نه از نوع اشغال، بلکه ضربات شدید موشکی و هوایی به مراکز سپاهه. که در این حالت کاری از نیروهای بسیجی‌ هم بر نمیاد.

اما این نیروها رو اساسا برای کنترل بحران اصلیش نیاز داره. یعنی بحران جامعه انفجاری. برای سرکوب. حتی این رو هم میدونه اگر هم ضربات نظامی به سپاه وارد بشه، اون ضربات عامل سرنگونی نمیشن، بلکه با ضعیف‌کردن کیفی سپاه راه رو برای پیشرفت عنصر اجتماعی باز می‌کنه و مشخصاً راه نیروی برانداز یعنی کانون‌های شورشی رو هموار می‌کنه.

کما اینکه تا همین نقطه هم در چارچوب تمامیت رژیم که در حال تضعیف لابلای چرخ‌دنده بحرانهای مرگبار گیر کرده، سپاه هم روز به روز در حال ریزش و تضعیفه. و اساسا این به سیم آخر زدنهای خامنه‌ای هم دقیقا به همین علته. یعنی همون مصرف داخلی، به خاطر بحران بی‌راه‌حلی. برای همین علی مطهری گفت: در وضعیتی هستیم که «اعتماد مردم» کم می‌شود. امروز همه ما در خطر هستیم...اگر این کشتی غرق شود، همه با هم زیر آب می‌رویم».

مطالب مرتبط

ترامپ، ایران را متهم به تهدید سربازان آمریکایی کرد

وزارت دفاع آمریکا سپاه پاسداران رژیم ایران را عامل حملات به نفتکشها در فجیره دانست

لطفا به اشتراک بگذارید: