بحران مسکن در نظام آخوندی

نظام آخوندی و بحران مسکن در آن

گفتگو با حسین میرداماد

چند روز پیش از همین برنامه فیلمی رو دیدیم از خانمی که در خیابان پاستور تهران به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها، اسباب و اثاثیه‌اش رو بیرون ریخته بودند و از این نمونه ها چه در تهران و چه در شهرستانها کم و بیش مشاهده میشه. در برنامه امروز میخواهیم به وضعیت مسکن و مشکلات مردم در همین رابطه بپردازیم. همراه هستیم با حسین میرداماد

س: چرا هر از گاهی شاهد این هستیم که خانواده‌هایی مجبورند به دلیل ناتوانی در اجاره مسکن به اصطلاح خیابان نشین بشن؟ و بازار این قیمتها دست کیه و چطوریه؟


ج: موضوع بحران مسکن در ایران ریشه در مافیای مسکن داره. مافیایی که از دوره خمینی با راه اندازی بنیاد مسکن باصطلاح انقلاب اسلامی راه افتاد و شروع کردند به غصب زمینها و مصادره خانه ها و رانت خواری در مصالح ساختمانی و با قیمت بحران مسکن در نظام آخوندیگزاف خانه را به مردم فروختن. و بعد باندهایی که حسابی پروار شده بودند شروع کردند به شرکتهای ساختمانی خانوادگی درست کردن.

بعد از جنگ هم سپاه پاسداران وارد شد و شروع کرد به استفاده مفت از امکانات دولتی ولی فروش به قیمت بازار خانه ها در دوره پاسدار احمدی نژاد هم که پروژه مسکن مهر اساسا دست سپاه پاسداران و شرکتهای تابعه‌اش بود و دیدیم که چه بلایی سر مسکن آوردند و دولت آخوند روحانی هم باندهای خودش رو برای غارت درآمدهای مسکن داره.

به همین دلیل ما شاهد این هستیم که روز به روز بسیاری از اجاره نشینهای شمال شهر تهران یا شهرهای بزرگ به مرکز و جنوب شهر کوچ می کنند و بسیاری از جنوب شهریها به حاشیه شهرها میرن یا اساسا به سمت شهرهای کوچکتر میرن چون توان پرداخت اجاره بها در شهرهای بزرگ رو ندارن. بخشی هم که اساسا پولی در کف ندارن از حالت مستأجری در میان و خیابان خواب یا قبرستان خواب یا زیر پل خواب و امثال اینها میشن.

س: همین رو توضیح بدین که به چه صورت هست؟ در واقع مکانیزم این غارتگری از مردم در زمینه مسکن به چه صورته؟ چون « بانک مرکزی در گزارش فروردین ماه ۹۸ خودش آورده که «تعداد معاملات مسکن در تهران تا ۷۳.۳ درصد کاهش یافته است.» بنا بر این یک رکود قابل توجهی در معاملات مسکن هست. پس چرا اجاره ها و قیمت مسکن بالا میره.


ج: این همون چیزیه که میگن رکود تورمی. با اینهمه توضیحش اینه که مسکن به عنوان یک کالا در بازار عرضه و تقاضا مطرحه. وقتی عرضه کم باشه قیمتها میره بالا و وقتی عرضه زیاد باشه قیمتها میاد پایین. اما از اونجایی که عامل احتکار خانه‌های خالی توسط باندهای مافیایی حکومتی مطرحه در حالی که مسکن در رکود شدید خرید و فروش هست ولی قیمتش بالاست. همین دیروز روزنامه حکومتی رسالت نوشت: «۵/۲ میلیون خانه خالی است، اما از آنجایی که دخل با خرج نمی خواند تهرانی ها ناچارند پایتخت را به مقصد قزوین و کرج ترک کنند».

س: این همه خانه خالی متعلق به کیه؟


ج: بر اساس اعتراف کارشناسان رژیم از جمله در همین روزنامه ای که گفتم « در حال حاضر اکثر خانه های خالی، مجتمع های تجاری و مال ها متعلق به بانک هاست» بانکها متعلق به کی هستند؟ در ایران ۱۰ – ۱۲ تا بانک هستند که بانکهای دولتی بحران مسکن در نظام آخوندیکه از قبل بوده اند بقیه یا متعلق به سپاهه یا بسیجه یا بنیاد مستضعفانه یا بنیاد شهیده که همه اینها هم به خود خامنه‌ای وصل هستند.

بانک سینا متعلق به بنیاد مستضعفانه. بانک قوامین مال نیروی انتظامیه که همین هفته هم تعاونی ناجا سر مردم کلاه گذاشته. بانک آینده متعلق به باند مؤتلفه و پاسداران هست، بانک انصار متعلق به سپاهه. بانک دی متعلق به بنیاد شهید رژیمه و بانک مهر اقتصاد متعلق به بسیج و بانک حکمت ایرانیان متعلق به ارتشه که با دستور خود خامنه‌ای تشکیل شده. بعد هم چند تا از این بانکها در بانک سپه ادغام شدند.

در واقع سر مافیای مسکن در بیت خامنه‌ای و سپاه و باندهای وابسته به اونهاست که همه اش رسانه های حکومتی میگن ۲ونیم میلیون خانه خالی متعلق به بانکهاست ولی اسم نمیارن که کدوم بانک. در حالی که همین بانکهای غارتگر زیردست ولی فقیه هستند. اینها خانه ها رو احتکار میکنن اونهم در ابعاد میلیونی و ظاهر عرضه در بازار کم میشه و قیمتها بالا میره و با قیمتهای گزافتر می فروشن.

مافیای مسکن


یعنی کنترل بازار مسکن بالکل دست همین بانکهای وابسته به خامنه‌ای و سپاه هست. البته دولت آخوند روحانی هم از سوداگری در بازار مسکن رقیب مافیای مسکن در بیت خامن‌ایست . به طوری که یکی از کارشناسان رژیم میگه: «دولت و بانک ها از گران شدن دارایی هایشان در حال منتفع شدن هستند.

همیشه یک سرفصلی در بودجه وجود دارد که بابت فروش املاک دولتی است، بخش عمده ای از بودجه را دولت از این طریق تامین می کند، لذا درآمد شرکت ها و سودآوری آن از گران شدن املاک به دست می آید یعنی عملا خود دولت از گران شدن املاک منفعت می برد و حتی دولتی ها هم به لحاظ شخصی این کار را می کنند.»

البته به گفته مدیر گروه مسکن مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت که روزنامه حکومتی رسالت ازش نقل میکنه: «در حال حاضر ۷۰ درصد مالکیت بخش مسکن در اختیار سوداگران است و فقط ۳۰ درصد تقاضای مصرفی وجود دارد»

س: کمیسیون عمران مجلس رژیم مدعی بود که در سال ۹۸ قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت و در حد ۳۵ درصد خواهد بود. الان وضعیت قیمتها به چه صورت هست؟


ج: در گزارش فروردین بانک مرکزی اومده که «میانگین هر متر مربع مسکن در تهران ۱۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان بوده است. آمار بانک مرکزی افزایش ۱۰۳.۹ درصدی را به نسبت فرودین سال گذشته نشان می‌دهد». البته روز ۳۱ اردیبهشت بحران مسکن در نظام آخوندیروزنامه حکومتی کیهان از تورم ۱۲۸ درصدی مسکن یاد کرده که باز هم در واقع امر بیشتره. بنا براین نرخ تورم مسکن سه برابر نرخ تورم عمومی که در ماه اردیبهشت ۳۴ درصد اعلام کردن شده.

این در مورد خرید و فروش مسکن. اما در مورد اجاره مسکن چند نمونه از قیمتهایی که رسانه‌های حکومتی قیمت دادن براتون میخوانم مثلا روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد در جدولی آورده: آپارتمان ۸۲ متری در شهران: سال ساخت ۱۳۹۵، ۲ اتاق خواب، طبقه چهارم، دارای آسانسور و انباری و پکیج و شوفاژ، مبلغ رهن ۵۰ میلیون، مبلغ اجاره ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. در جدول دیگه ای در سایت حکومتی مشرق اومده

بنا بر این می بینید که اساسا برای کارمندان و کارگران و مزدبگیران ثابت پرداخت اجاره خانه با این قیمتها اساسا امکانپذیر نیست و مجبورن مستمرا به حاشیه شهرها و با خانه‌هایی که هیچ امکاناتی ندارن پناه ببرن. به همین دلیل هم هست که حاشیه شهرها در حال انفجاره.

س: بالاخره چشم انداز خانه دار شدن برای مردم چطوریه و چه استانداردهایی در این رابطه هست؟


ج: اولا اجازه بدین من بگم که استاندارد جهانی برای شاغلین کسانی که شغل پایدار دارن مثل کارگران و کارمندان اینه که بین ۱۰ تا ۱۲ سال باید بتونن یک خانه ۷۵ متری برای یک خانواده ۴ نفره دارای دو فرزند باید داشته باشن. کل هزینه مسکن هم باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد حقوقشون رو به خودش اختصاص بده. در حالی که در ایران همین الان بازنشستگان بسیاری حتی خانه ندارند.

بر اساس محاسبه روزنامه حکومتی رسالت «دهک های ضعیف و متوسط در شرایط فعلی اقتصاد ایران با پس انداز کردن نمی توانند خانه دار شوند، این یک واقعیت است. حتی اگر کسی ماهیانه ۴ میلیون درآمد داشته باشد و همسرش نیز به همین میزان درآمد کسب کند با ۴۰ سال پس انداز بازهم نمی توانند صاحب خانه شود و چنانچه تورم تصاعدی باشد، ۴۰ سال که سهل است، صدسال دیگر هم صاحب خانه نخواهند شد»

س: دولت آخوند روحانی گفته که وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای مسکن میده آیا این نمیتونه مسئله رو حل کنه؟ یک نموداری هم هست که روند افزایش قیمت مسکن رو نشون میده. که شما میتونید توضیحاتتون رو با نگاه به اون هم بدین.


ج: اولا همانطور که گفتیم متوسط خانه در تهران در هر متر مربع ۱۱ میلیون تومانه که برای یک خانه ۳۰ متری باید ۳۳۰ میلیون تومان بدید. بنا بر این اساسا در این رژیم امکان خانه‌دار شدن برای بسیاری از مردم وجود نداره. ثانیا کمترین پرداخت خانواده ها برای هزینه مسکن ۳۳درصد از درآمدشونه که با توجه به گرانی و تورم سایر اقلام و قیمت رو به افزایش مسکن همین هم روهم مردم نمیتونن بپردازن.بحران مسکن در نظام آخوندی

البته اینها برای مردم معمولیه تازه اگر ۱۰۰ میلیون تومان وام بدن به مردم اونهم با سودهای کلان ولی برای آقازاده ها و باندهای حکومتی اصلا این چیزها مطرح نیست و در همین باصطلاح دادگاه هادی رضوی داماد شریعتمدای وزیر کار رژیم مطرح شد که گفته شد: « رضوی اقدام به خرید چندین ملک از جمله ملک صبا در خیابان اندرزگو به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان کرده و با گران نمایی اقدام به فروش این ملک به بانک سرمایه به مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان کرده است.

نماینده دادستان گفت: چند کارشناس فاقد صلاحیت جغرافیایی کارشناسی در حوزه تهران، اقدام به تبانی و کارشناسی ملک یاد شده به مبلغ چهار برابر قیمت کردند و این ملک و چهار برابر ارزش واقعی آن به جای تسهیلات به بانک سرمایه فروخته شد». تازه این یک فرد دست چندمه و در دعواهای باندی جلو انداختنش.

همین قوه قضائیه رژیم دزدیهای بسیار زیادی از دارائیهای مردم برای جمع کردن ملک و املاک داشته و داره. نمونه‌اش مؤسسه المیزان مشهد بود که چقدر علیهش مردم غارت شده تظاهرات کردند؟ یک نگاهی بکنیم به تعاونیهایی که سر مردم رو کلاه می گذارند و هر روز شاهد تظاهرات مردم علیه این غارتگریها هستیم. بنا بر این باید بگم که از این رژیم که خمینی وعده میداد مسکن رو مجانی میکنه نه تنها مسکن برای مردم در نمیاد بلکه مسکنت درمیاد.

مطالب مرتبط

آشفته بازار مسکن – مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۱۲۷

ابراز وحشت اعضای مجلس از شرایط انفجاری

لطفا به اشتراک بگذارید: