قیام ایران - معنی دوره‌گردیهای ظریف

دوره‌ گردیهای ظریف و معنی آن

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خبر و نظر


ظریف در ادامة سفر دوره‌یی خود به چین و ژاپن و پاکستان، روز شنبة گذشته (۴خرداد) وارد بغداد شد. تلویزیون رژیم شب گذشته طی خبری دربارة این سفر گفت: «پیگیری توافقها با عراق در سفر ظریف به بغداد. وزیر خارجه در سفر به عراق با معنی دوره‌گردیهای ظریفبرهم صالح رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس مجلس این کشور دیدار و دربارة آخرین تحولات منطقه و روابط دو جانبه گفتگو کرد.

ظریف که پیگیری توافقنامه‌های دو کشور در سفر اخیر رئیس جمهور به بغداد و روابط دو کشور در شرایط تحریمی بود، دیداری با همتای عراقیش هم داشت و گسترش روابط با همسایه‌ها رو از سیاستهای اصولی ایران دونست. محمدعلی حکیم هم با مردود دانستن یکجانبه‌گرایی آمریکا بر روابط با ایران تأکید کرد».

بنا به گزارش سایتهای حکومتی،‌ ظریف در مورد سفر اخیر خود به عراق گفت: پیمان منطقه ای عدم تجاوز را در عراق پیشنهاد دادم. در عین حال ظریف در همین سفر با هادی العامری مزدور شناختة شدة رژیم در عراق و سردمدار یکی از گروههای شبه نظامیان وابسته به رژیم هم دیدار و گفتگو کرد.

نقش مکمل


پیش از سفر به عراق، ظریف به پاکستان سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرده بود. ظریف دربارة سفر به پاکستان و اهداف آن، در توئیتر خود نوشت: در دیدار با مقامات بلندپایه پاکستان امنیت منطقه‌ای، رشد، اتصال و نقش مکمل دو بندر چابهار و گوادر، نقاط کلیدی محورهای مذاکرات بود.معنی دوره‌گردیهای ظریف

همزمان با عراق، عراقچی معاون سیاسی ظریف هم در سفری دوره ای به سه کشور منطقه امروز به مسقط پایتخت عمان رفت و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد. ظریف در صفحه توئیترش با انتشار تصویری از دیدارش با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نوشت:« به عمان سفر کردم و پس از آن به کویت و سپس قطر خواهم رفت.

هیچ گفتگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نداریم، اما آماده مذاکره با همه کشورهای حوزه خلیج فارس برای برقراری روابطی متوازن و سازنده بر پایه احترام و منافع متقابل هستیم.» سفر عراقچی پس از سفر هفتة گذشته بن علوی به تهران و سفر ظریف به عمان صورت می‌گیرد.

در همین حال عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه رژیم هم هر گونه گفت وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین رژیم و آمریکا را تکذیب کرد. اخیراً رسانه های کویتی به نقل از «خالد الجارالله» معاون وزیر امور خارجه کویت ادعا کرده بودند که مذاکرات بین آمریکا و ایران به منظور پایان دادن به تنش در حال اوج در منطقه، آغاز شده است.

توافق برجام


سکوت و تکذیب مقامات رژیم دربارة محتوای این سفرها و ملاقاتها در حالی است که بنا به آنچه در سایتهای حکومتی منعکس شده، Reuters گزارش داده است: عمان در جریان مذاکراتی که سرانجام به توافق برجام انجامید نقش میانجی را بین ایران و آمریکا ایفا کرد.معنی دوره‌گردیهای ظریف

در این گزارش به نقش میانجیگرانة عراق هم اشاره شده و خاطرنشان گردیده است: عراق روز یکشنبه بار دیگر پیشنهاد میانجیگیری میان آمریکا و ایران را مطرح کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس محمد حکیم وزیر خارجه عراق در جریان یک کنفرانس مشترک خبری در بغداد با همتای ایرانی خود گفت: "ما سعی داریم کمک کنیم و میانجیگیری کنیم" و افزود که بغداد "برای رسیدن به یک راه حل رضایت بخش تلاش خواهد کرد."

این گزارش می‌افزاید‌: ظریف در مورد افزایش تنش با آمریکا گفت که کشورش قادر به "با جنگ روبرو شود، چه جنگ اقتصادی چه نظامی که از طریق پایداری و نیروهایش خواهد بود." این تازه ترین پیشنهاد عراق در این زمینه است که مقام های متعدد آن اخیرا در این باره اظهار نظر کرده اند. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، روز ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه) گفته بود که نمایندگانی را برای مذاکره با هدف "توقف تنش ها" میان ایران و آمریکا به تهران و واشنگتن می فرستد.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که در اون به سفر دوره‌یی ظریف به کشورهای آسیایی و معاونش عراقچی به کشورهای منطقه اشاره شده بود، اما تحولات محدود به موارد نیست؛‌ مضمون ای تحولات و تحرکات سیاسی دیپلوماتیک چیست؟ و رژیم به چه سمتی دارد حرکت می‌کند؟ مذاکره یا جنگ؟

س: مضمون این سفرهای به هم‌ پیوسته ظریف به کشورهای مختلف چیه؟ گزارش بعضی منابع حاکی از درخواست میانجیگری رژیم از این کشورهاست؛ ولی همون طور که در این گزارش هم دیدیم مقامات رژیم این رو تکذیب می‌کنند؛ واقعیت چیه؟


ج: مشخص است که در اینجا این رژیم است که مثل همیشه تلاش می‌کند روی واقعیت را بپوشاند و دارد دروغ می‌گوید. اظهارات مقامات عراقی که در این گزارش هم آمده بود، همین را تایید می‌کرد. ضمن این که خود ظریف هم در جریان سفر به عراق گفت رژیم آخوندی از همه پیشنهادات گفتگو و تنش‌زدایی استقبال می‌کند.معنی دوره‌گردیهای ظریف

علاوه بر اینها سفرهای پشت سر هم وزیر خارجة عمان به تهران، و الان هم عراقچی به عمان، که همیشه به عنوان واسطه بین رژیم و آمریکا معروف بوده، معنایی جز این نمی‌تواند داشته باشد. علاوه بر همة‌اینها به دنبال سفر چند روز پیش ظریف به ژاپن،‌ این کشور برای میانجی گری بین رژیم و آمریکا اعلام آمادگی کرده و حتی گفته می‌شود که قرار است نخست وزیر این کشور در اقدامی کم سابقه به زودی به تهران سفر کند.

بنابراین فکر نمی‌کنم دیگر ابهامی در این مورد باشد که مضمون دوره‌گردیهای اخیر ظریف و معاونش التماس و درخواست از این کشورها برای میانجیگری آنها بین رژیم و امریکاست.

س: مگر خامنه‌ای هر گونه مذاکره با آمریکا رو ممنوع و سم اعلام نکرد، پس چرا اینها ظریف و وزارت خارجه روحانی دنبال مذاکره افتاده‌اند؟


ج: خامنه‌ای همیشه مذاکره را معادل ذلت و تسلیم دانسته است، چرا که پیش‌شرط هر مذاکره نه تنها از طرف آمریکا بلکه اروپا هم، دست برداشتن رژیم از سودای اتمی و دست یافتن به بمب اتمی و همچنین دست برداشتن از برنامة موشکی و دخالتهای منطقه‌ای است و خامنه‌ای اخیراً هم تصریح کرد که اینها عوامل قدرت ماست و ما نمی‌توانیم از آنها دست برداریم.

اما از طرف دیگر روشن است که ظریف و وزارت خارجه رژیم نمی‌توانند بدون اجازه خامنه‌ای اقدام به این سفرها بکنند و در پی میانجیگری سایر کشورها باشند. منتها خامنه‌ای به شیوة دجالگرانه همیشگی خود و از آنجا که به شدت ضعیف و ناتوان است و قادر نیست در رابطه با رفتن به جانب صلح و خوردن سم مذاکره مسئولیت بپذیرد، با دوگانه گویی و به شیوة‌ یکی به نعل و یکی به میخ،

مثل برجام، از یک طرف به آنها می‌گوید بروید مذاکره کنید و از طرف دیگر آنها را مورد شماتت قرار می‌دهد که چرا چنین کردید و چنان نکردید. و به این وسیله می‌خواهد راه عقب‌نشینی و گریز از مسئولیت را برای خودش باز نگه ‌دارد که شرایط به هر طرف چرخید متناسب با آن موضعش را تغییر بدهد.

س: تضاد خامنه‌ای چیه که در این شرایط هم مسأله رو به یک طرف نمی‌برد؟ یعنی یا صراحتاً بگوید مذاکره می‌کنیم یا این که بگوید مذاکره بی مذاکره و تمام؟!


ج: بله واقعیت این است که در شرایط ضعف و بیچارگی رژیم همچنان که خامنه‌ای گفته است معنایی جز تسلیم و ذلت و کارکردی جز سم برای رژیم ندارد. چرا که در هر مذاکره هم از نظر آمریکا و هم از نظر اروپا، شرط اول دست برداشتن کامل و تا ابد از بمب اتمی و در وهلة بعد دست کشیدن از برنامة موشکی و دخالتهای منطقه‌ای است. اما هر کدام از اینها مؤلفه‌‌های باصطلاح قدر رژیم است و اگر رژیم از آنها دست بردارد، در معرض فروپاشی و سمعنی دوره‌گردیهای ظریفقوط قرار می‌گیرد.

روحانی در سخنرانی اخیر خود با گردانندگان رسانه‌های رژیم فاش کرد: من یک بار دیگر در یک سخنرانی گفته‌ام که در سال ۸۳ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم موضوع هسته ای را طبق اصل ۵۹ به آراء مردم بگذاریم و توضیح دادم خدمت ایشون و این را مکتوب هم برای ایشان فرستادم علاوه بر حضور و بیان حضوری و ایشون قبول فرمود گفت خوبه منتها راجع به زمانش اینکه کی بگذاریم رفراندوم چه جوری بگذاریم

روحانی به این ترتیب برملا کرد که هم اتمی و برجام و عقب‌نشینی در اتمی و حتی برگزاری رفراندوم دربارة آن را خامنه‌ای موافقت کرده بود و حالا دارد زیر آن می‌زند.

س: با این حرف ترامپ در ژاپن که موضع ما تغییر رژیم نیست؛ آیا می‌توان گفت که بحران فروکش کرده و شرایط به سمت آرامش دارد پیش می‌رود؟


ج: آمریکا همیشه حرفش همین بوده که سیاست ما تغییر رژیم نیست. مسأله اصلی در ایران داخلی و شرایط انفجاری داخلی است. رحمانی فضلی وزیر کشور آخوند روحانی در وحشت از خیزشهای اجتماعی و شرایط انفجاری جامعه گفت:‌ در حال حاضر ما در شرایط خاصی قرار داریم. به صورت ناخواسته وارد شرایط بین المللی شده ایم که به ما تحمیل شده است.

هدف اصلی آنان این است اثرات همه فشارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و تحریمی را در داخل ایران ببینند. از دی ماه ۹۶ تا هر اتفاق دیگری روزشمار برای پایان حکومت گذاشتند. آنان اعتراضات عمومی، خستگی مردم و نارضایتی عمومی را می خواهند

در ۳۰ اردیبهشت ۹۷ محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفت: نارضایتی مردم در شرایط فعلی بزرگترین تهدید برای نظام و خطرناک‌تر و مهمتر از تهدیدات خارجی است . روز ۳۱ اردیبهشت کواکبیان نماینده مجلس در جلسه رسمی این مجلس گفت «فساد فساد فساد جوری شده است که مردم می‌گویند که این تحریم‌ها تاثیر چندانی ندارد بر اقتصاد بلکه این پولشویی‌ها این فسادها و این رانت‌خواریها بیشتر از تحریم‌ها تاثیر داره »

علاوه بر این شرایط انفجاری، وجود یک اپوزیسیون و آلترناتیو قدرتمند و ضربه خوردن سیاست مماشات، حاصل این سه مؤلفه بحران سرنگونی برای رژیم است. رژیم در قبال این بحران دو گزینه دارد که هریک از دیگری خطرناک تر استیک راه اینست که رژیم دست از جنگ افروزی و تروریسم بردارد، از عراق و سوریه و یمن و لبنان بطورکامل خارج شود و به برنامه های هسته ‌یی و موشکی خاتمه دهد.

این مسیر هیچ معنایی جز نفی هژمونی ولایت فقیه ندارد چیزی که به قیامهای بزرگ مردمی و فروپاشی و نفی تمامیت رژیم منجر میشود. دیکتاتوری دینی رفرم پذیر نیست و هرگونه رفرم واقعی و جدی به سقوط آن منجر میشود. خامنه ای بارها تاکید کرده است، که تغییر رفتار نظام ولایت فقیه هیچ معنایی جز تغییر نظام ندارد.

انقباض بیشتر


راه دیگر این است که به انقباض بیشتر و تعارض با جامعه جهانی روی بیاورد و سیاست‌های مخرب کنونی خود ادامه بدهد و پیه درگیری و جنگ را به تن بخرد که چشم انداز بسیار سیاهی را برای رژیم رقم میزند. رژیم آخوند که در پایان هر دو مسیر چیزی جز سرنگونی نمی بیند مدتهاست تلاش میکند سیاست دفع الوقت در پیش بگیرد.معنی دوره‌گردیهای ظریف

بدون پاسخ دادن به شرایط امریکا، سر خود را پایین بگیرد و تا انتخابات آمریکا در پایان ۲۰۲۰ زمان بخرد. اما بنظر میرسد سیاست دفع الوقت نیز دیگر پاسخ ندارد چرا که رژیم نه توان تحمل تحریم های فزاینده را برای همین ۱۸ ماه را دارد و نه تضمینی که در پایان ۲۰۲۰ رئیس جمهور و یا سیاست آمریکا عوض شود. مهمتر اینکه قدرت مهار جامعه انفجاری و پیشروی اپوزیسیون در همین مدت را ندارد.

تغییرات در فرماندهی سپاه پاسداران و قرار گرفتن ۳ تن از هارترین پاسداران (سلامی، قدمی و نقدی) در فرماندهی سپاه و انتصاب آخوند رییسی مسئول قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی بعنوان رئیس قضاییه آماده سازی برای رویارویی با شرایط سرنگونی است. این آنروی سکه انفجار کشتی ها در فجیره و تاسیسات نفتی سعودی و شلیک بسوی سفارت آمریکا در بغداد است.

همه داده ها نشان می دهد که رویارویی مردم و مقاومت با رژیم آخوندی وارد آخرین راند خود شده است، جامعه جهانی بویژه آمریکا و اتحادیه اروپا باید با یک سیاست قاطع اجازه ندهند این رژیم برای کشتار مردم ایران و تروریزم و جنگ افروزی خارج از مرزهای خود زمان بخرد.

مطالب مرتبط

ظریف و عراقچی برای گدایی مذاکره به دوره گردی خود شدت دادند

دوره‌گردی جواد ظریف و عراقچی برای گدایی مذاکره با کشورهای همسایه

لطفا به اشتراک بگذارید: