بحران درونی رژیم در مورد بازنگری قانون اساسی و همه پرسی برای ادامه دولت روحانی

یک عضو مجلس ارتجاع به نام یوسفیان ملا از تهیه نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای برای بازنگری در قانون اساسی حکومت آخوندی خبر داد و گفت: تا کنون ۱۵۰ نماینده این نامه را امضا کرده‌اند و اگر امضاها به بالای ۲۰۰ برسد آن را برای ولی فقیه رژیم ارسال خواهند کرد.

ساعاتی بعد به اشاره خامنه‌ای این نامه مسکوت گذاشته شد و یوسفیان ملا گفت: پس از اظهارات اخیر خامنه‌ای درباره تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی که ممکن است آسیبهایی برای نظام داشته باشد، نامه را مسکوت گذاشته و پیگیری نخواهیم کرد.

در همین حال، کشمکش در راس نظام آخوندی که در مرداب بحران سرنگونی دست و پا میزند تشدید شده است:

آخوند روحانی ـ ۲۹اردیبهشت ۹۸


 اما اصل ۵۹ میگه اگر ما در یک مسأله مهم فرهنگی اختلاف‌نظر داریم در یک مسأله سیاست خارجی اختلاف‌نظر داریم که راه تعامل است امروز یا تقابل؟ کاری نداره برویم پای صندوق آراء ملت ما بگویند راه چیه

خامنهای ـ ۱خرداد ۹۸

ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است، یعنی اشکالی ندارد؛ البتّه ساختارها در طول زمان تکمیل میشوند، به ‌هر حال، من در ساختار مشکلی نمیبینم. بله، ما کارگزارها اشکال داریم؛

آخوند روحانی ـ ۴خرداد ۹۸

به نظر من اصل ۵۹ بن بست شکن هست اصل ۵۹ به ما می‌گوید که نظام ما و جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت بن‌بست ندارد. اصل ۵۹ بما می‌گوید هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است که کاملا این حرف درست است حالا این کی باید استفاده کنیم از این اصل استفاده می کردیم زودتر بهتر بود

آخوند روحانی درخواست اختیارات و بحث رفراندوم هسته یی را در روز ۴خرداد و در شرایطی تکرار کرد که خامنه ای در روز اول خرداد صبحت از روی کار آوردن یک دولت حزب اللهی را مطرح کرد و آن را تنها راه مواجهه رژیم با بحرانها و تنشهای سرنگونی دانست و به روحانی بخاطر حرفهایش در باره رفراندم و درخواست اختیارات، تودهنی زد.

درواکنش به این تودهنی بود که روحانی در حرفهای ۴خرداد خود با عصبانیت و درحالی که از کوره در رفته بود، اوضاع رژیم را مشابه دروان جنگ ضد میهنی و حتی بسیار سخت تر توصیف کرد و حتی یک قدم جلو گذاشت و داستان گفتگوهای خودش و خامنه ای برسر رفراندوم هسته یی برای شروع مذاکرات برجام را درسال ۸۳را پیش کشید تا بگوید که کار از این کارها گذشته است.

بعد از سخنرانی روحانی بادامچیان سرکرده موتلفه فاش کرد که روحانی در پشت صحنه حتی صحبت از کناره گیری کرده است و گفت: اینگونه بازتاب شده که روحانی اختیارات ویژه می خواهد تا کناره گیری کند و به همین علت میگوید به من اختیارات بدهید و اگر ندهید کناره گیری می کنم؛ بهانه جویی کار خوبی نیست.

وی افزود: روحانی می تواند این تقاضا را در مجلس مطرح کند تا به او اختیارات بدهند؛ اما این مبهم گویی باعث میشود عده ای بگویند او دنبال بهانه است تا طلبکارانه کناره گیری کند.

عناصر باند خود روحانی هم که از این کشاکش راس نظام و پیامدهایش وحشت داردند شروع به نصیحت و تذکر به روحانی کردند.میرزایی، عضو مجلس رژیم از باند خود روحانی گفت: روحانی باید این درخواست خود را شفاف کند و در رابطه با آن توضیحات لازم را بدهد.

سعید لیلاز، از باند کارگزاران نیز حرفهای روحانی را رد کرد و گفت: «اختیاراتی که خامنه‌ای به روحانی و سران سه قوه داده‌اند، اگر به چوب داده بودند تا الان یک کاری کرده بود.»

مصطفی کواکبیان عضو مجلس رژیم حرف رئیس جمهور ارتجاع را رد کرد و گفت: « از روحانی پذیرفته نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم، چراکه هم رئیس شورای‌عالی امنیت و هم ریاست ده‌ها شورای جورواجور را هم در اختیار دارد. بر این اساس جای هیچ‌گونه تعلل و درنگی برای تحقق وعده‌هایش وجود ندارد.»

اما روزنامه حکومتی سیاست روز از باند رقیب حتی بحث برکناری روحانی را تلویحا مطرح کرد و نوشت:

باید در یک همه‌پرسی از مردم پرسیده شود که؛ آیا موافق ادامه کار دولت فعلی با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی هستند یا خیر؟
لطفا به اشتراک بگذارید: