قیام ایران -اعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن

نگاهی به ابعاد اعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

طی روزها و هفته های اخیر شاهد اعتراضات گسترده اقشار مردم در شهرهای مختلف کشور هستیم. ابعاد این اعتراضات به چه صورت بوده خواسته های مردم چیه، و رژیم آخوندی چه پاسخی به اعتراضات مردم داده؟ همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: شما می تونید یک تصویری بدید ظرف روزهای اخیر اعتراضات مردمی شامل چه تعدادی بوده یا چه اقشاری را دربرگرفته؟ و چه خواسته هایی داشتند؟


ج: این اعتراضات شامل کارگران کشاورزان، غارت شدگان، معلمان، دانشجویان، و اعتراض به سرکوب و وحشیگریهای رژیم بوده. آماری که من دارم شامل این موارده .... یک دسته از اعتراضات شامل هموطنانی هستند که ارگانهای حکومتی پولاعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن اونها رو غارت کردند و یا اصل مال رو مسترد نمی کنن مثل غارت شدگان کاسپین که وابسته به سپاه پاسدارانه که ظرف روزهای اخیر چند بار حرکتهای اعتراضی هم در تهران و هم در مشهد داشتند.

اونها شعار میدادن: وعده وعید کافیه سفره ما خالیه
پولهای ما امانته کار شما خیانته
مسئولان بی‌غیرت پولامون کردن غارت

همچنین غارت شدگان سایپا دیزل که سهامدار عمده‌اش سپاه پاسدارانه. اینها هم رانندگانی هستند که پول خرید خودروها شون رو پرداخت کردن اما هر بار این شرکت به بهانه‌های مختلف اخاذیهای جدیدی از اینها مطالبه میکنه که برای چندمین بار هم هست که این هموطنان دست به اعتراض میزنن اما چون پشت غارتگران به سپاه گرمه توجهی به خواسته های مردم ندارند. مردم هم شعار میدادن « سایپا خیانت میکنه وزیر حمایت می کنه»

موضوع دیگه اعتراضاتی که این چند روز داشتیم نپرداختن حقوق های کارگران و کارمندان بود که بخصوص با توجه به گرانیها و وضعیت وخیم اقتصادی مردم بالکل شرایط غیر قابل تحمل شده. از جمله در ارومیه اعتصاب رانندگان خودروهای شهرداری رو داشتیم کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو تهران در ایستگاه شهرری در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق و واریز نشدن ده ماه حق بیمه دست از کار کشیدند.

خط فقر رسمی


این کارگران هم برای چندمین بار دست به اعتراض زدند. اشاره کنم که دستمزد فعلی اونها یک سوم خط فقر رسمی و اعلام شده حکومتیه. به همین دلیل کارگران می‌گویند: کارد به استخوانمان رسیده، حقوق نیست، نان نیست! همچنین در بیدبلند کارکنان پالایشگاه بید بلند در اعتراض به کم بودن حقوق، مزایا و وضعیت وخیم اقتصادی و تورم بالا اعتصاب کرده و تجمع اعتراضی برگزار کردند.اعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن

نمونه های مشابه دیگه مثل اعتراضات جنگلبانان شمال رو هم داشتیم. تجمعات اعتراضی بازنشستگان رو در هفته گذشته داشیم . منظورم بازنشستگان فرهنگیه که در اعتراض به پاسخ نگرفتن مطالبات‌شان در مقابل وزارت آموزش و پرورش رژیم در تهران تجمع کرده تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: ما همه همبسته‌ایم از وعده‌ها خسته‌ایم. یک اختلاس کم بشه پاداش ما حل میشه

بخش دیگه اعتراضات مربوط به کشاورزانی است که رژیم آخوندی محصولاتشون رو به قیمتهای بسیار پایین میخره که درواقع اینها رو ورشکست میکنه از جمله در اردبیل کشاورزان در اعتراض به قیمت پایین سیر و نبود خرید تضمینی مزارعشون رو خراب میکردند و تجمع اعتراضی برپا کردند.

اما حرکتهای اعتراضی بزرگی هم در زاهدان داشتیم درا عتراض به قتل یک جوان که توسط مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی به قتل رسیده بود. مردم رفتن جلو فرمانداری دست به تجمع زدند که کار به درگیری و شلیک گاز اشک آور به سمت جوانان و مردم از طرف نیروی انتظامی کشید و ۳۰ نفر از جوانان هم دستگیر شدند.

س: پاسخ رژیم به این اعتراضات چه بوده؟ به هرحال خواسته های مردم که واقعی هستند و اگر پاسخی داده نشه گسترده تر میشه.


ج: موضوع اصلی اینه که اصلا چرا مردم این همه اعتراض میکنند. علتش اینه که این رژیم بر مبنای غارت مردم حرکت میکنه. در مورد کارگران حقوق یک سوم. یک چهارم خط فقر. در مورد غارت شدگان به راحتی بالا کشیدن پولهایشان. در مورد کشاورزان ارزان خریدن محصولاتشان برای چپاول بیشتر از دسترنج اونها.

در مورد بازنشستگان و معلمان هم غارت بخش قابل توجی از حقوقشون از روشهای جاری این حکومت شده بنا بر این مردم اعتراض میکنن اما پاسخ رژیم یا سرکوبه یا حرف درمانی و وعده های پوشالی. یا هم اصلا توجه نداره. البته پاسخ رژیم به مردمی که از فرط محرومیت به سختترین کارها مثل کولبری یا سوختبری مشغولن هم کاملا وحشیانه است.

اتهام سوختبری


برای مثال همین دیروز ۷خرداد ماموران سرکوبگر خامنه ای در منطقه سراوان یه یک جوان اهل خاش به نام “اکبر شیخ حسینی” به اتهام سوختبری شلیک و زخمی کردند و به جای اینکه به بیمارستان منتقل کنند به به پاسگاه منتقل کردند و براثر خونریزی زیاد متاسفانه جانش را از دست داد.اعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن

روز شنبه ۴ خرداد نیز جوانی زاهدانی به نام “موسی شه بخش” در خیابان کشاورز زاهدان به دلیل نداشتن گواهینامه و عدم توجه به ایست پلیس مورد شلیک ماموران قرار گرفته و کشته شد. دستکم ۳۰ جوان بلوچ در تجمعی که روز دوشنبه در مقابل فرمانداری زاهدان داشتند بازداشت شدند که از وضعیت اکثر آنها اطلاعی در دست نیست.

در یک مورد دیگر – در ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه ٧ خرداد ماه، نیروهای مسلح ایران در مرز سه چومان پیرانشهر به سوی دسته ای از کولبران آتش گشوده و دست کم ٤ کولبر را به قتل رسانده و دو کولبر نیز زخمی شده است. هیچ روزی نیست که در مناطق مختلف مرزی در شهرهای سلماس، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، بانه، مریوان ، نوسود، و... تعدادی از کولبران زحمتکش کشته و مجروح و مصدوم نشوند. وضعیت زندگی اونها هم که مشخص است.

که از روی ناچاری و تامین یک زندگی بسیار ساده مجبور به چنین کار پرمشقتی هستند. البته همین رژیم که اینقدر شقاوتبار کولبران و زحمتکشان رو به قتل میرسونه به جرم باصطلاح قاچاق دیدیم که چطور با محمدعلی نجفی قاتل همسرش در اداره آگاهی با خوش و بش رفتار میکردند. که این موضوع هم موجب خشم و اعتراض مردم علیه حاکمیت پر از تبعیض و فساد آخوندی شده و در فضای مجازی انعکاس گسترده ای داشته.

س: با این بگیر و ببندهایی که رژیم داره آیا حسابی برای واکنشهای اجتماعی هم باز کرده؟


ج: رژیم از عواقب اجتماعی این اقدامات سرکوبگرانه غافل نیست. برای مثال پاسدار عماد افروغ عضو اسبق مجلس ارتجاع بوده روز ۵ خرداد ۹۸ در گفتگو با تلویزیون آخوندی به‌شدت خشم مردم و نفرت گسترده اجتماعی از رژیم آخوندی اعتراف کردو گفت: «آخر وقتی طرف گرسنه است چه توقعی دارید؟اعتراضات اقشار مختلف در شهرهای میهن

وقتی کسی گرسنه است فحش می‌دهد. شما الآن توی ماشین بنشینید. قبل از این تظاهرات دیماه ۹۶من هر جا می‌رفتم می‌شنیدم. توی اتوبوس، توی مینی‌بوس، همه داشتند فحش می‌دادند. به همه هم فحش می‌دهند و کاری ندارند؛ یعنی به همه فحش می‌دهند. با خودم گفتم این به همین جا ختم نمی‌شود. تجلی عینی پیدا خواهد کرد.

شما نمی‌توانید جلوی این چیزها را بگیرید. وقتی حق افراد داده نمی‌شود؛ وقتی احساس تبعیض می‌کنند؛ احساس نابرابری می‌کنند؛ مرزها را می‌شکنند. حریم را می‌شکنند. وی هشدار داد که در این شرایط هر حرکت اعتراضی می‌تواند تبدیل به یک تهدید امنیتی برای رژیم شود و افزود: شما هر اعتراضی که می‌کنی تبدیل به یک امر فراگیر می‌شود و بلافاصله سیاسی و امنیتی می‌شود.

این یک واقعیت تلخ است. مردم یک جورهایی می‌خواهند انتقام بگیرند.» همین دیشب امام جمعه منصوب خامنه ای در کازرون با سلاح سرد کشته شد و خبرش را هم خود خبرگزاریهای رژیم منعکس کردند. یعنی اقدامات سرکوبگرانه رژیم همانطور که این پاسدار عماد افروغ هم گفته چنین بازتابهایی در جامعه داره.

س: اخیراٌ روحانی مدعی شده که می خواهد مشکلات مردم را حل کند و بودجه برای آن اختصاص داده. آیا این نمیتونه تضاد و مشکلات و خواستهای این اقشار معترض را حل بکنه؟


ج: در نظام ولایت فقیه هرگز چنین چیزی محقق نخواهد شد. به یک دلیل خیلی ساده مثلا روحانی که چنین ادعایی کرده، چرا در 6سال دوره ریاست جمهوری اش هیچ قدمی در این جهت برنداشته و اقداماتش همیشه جهت عکس بوده؟ و مهمتر از این، مگر در چهل سال حاکمیت رژیم آخوندی کوچکترین قدمی در این زمینه برداشته شده.

با اینهمه ثروتهای کلان با چند هزار میلیارد دلار درآمد نفت که حاکمیت آخوندی، چرا مردم ایران به چنین وضعیتی بلحاظ اقتصادی رسیده اند. شما ببینید امام جمعه ی رژیم در پل دختر احمد میرعمادی نماز جمعه۹۸۰۳۰۳ میگه: «بیایند توی دفتر من بنشینند مردمی می آیند که به یک بسته ی خرما نیازمندند که افطار بکنند. به نان شبشان نیازمندند.»

الان ۳۰ درصد مردم یعنی ۱۰ میلیون نفر در ایران بیکارند. خبرگزاری تسنیم پاسداران ۱۵ مهر ۱۳۹۶«از هر سه جوان تحصیلکرده یک نفر بیکار و از هر۴ نفر جویای کار ۳ نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند». بسیاری از مردم کلیه شان را ۸ میلیون تومان معادل ۳ هزار فرانک سوئیس بفروش میرسانند

حقوق کارگر یک میلیون و پانصدهزارتومان است که با خط فقر شش میلیون تومانی تقریبا پنج پله زیر خط فقر است. خود مجلس رژیم در اردیبهشت گفت تا ۴۲ درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند یعنی نزدیک به ۳۶ میلیون نفر و گفته که تا پایان ۹۸ به ۵۰ درصد میرسه یعنی ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقر میرن.

یکی از رسانه ها حکومتی به نام ابتکار از باند روحانی روز ۵خرداد ۹۸ در وحشت از قیام مردم نوشت: « ‌خطر تجمع بخش قابل توجهی از مردمی که گرفتاری‏ها و دردهای اجتماعی و اقتصادی مشترکی دارند و رشته وصل آنها فقر، درد و زندگی در دریای سختی‌هاست خدای ناکرده این است که به این باور برسند: که کسی به فکر آنها نیست و فراموش شدگانند. آنگاه که انفجار اجتماعی فرا می‏رسد، و با.... انفجار موشک‏های ناشی از تبانی و بی‏‌اعتنایی به فقرا، خواب را از ما خواهد گرفت».

مطالب مرتبط

تجمعات اعتراضی و اعتراضات و اعتصابات

تشبثات سرکوبگرانهٔ رژیم رو به سقوط آخوندی

لطفا به اشتراک بگذارید: