قیام ایران -تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی

تشدید انزوای بین‌المللی و منطقه‌یی حکومت ولایت فقیه

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

همون طور که در این گزارش دیدیم، به نظر می‌رسه که چرخ تحولات بخصوص در منطقه شتاب بیشتری گرفته، این تحولات در حالی است که زمزمة مذاکرات آشکار و پنها بین رژیم و آمریکا بالا گرفته و در همین رابطه سخانی از هر دو طرف، چه در طرف آمریکا و چه در طرف رژیم آخوندی شنیده می‌شه؛ از این دو جریان که به نظر متضاد می‌رسند، کدام یک وجه عمده و غالب رو داره و تحولات به چه سمتی در حال حرکت است؟ این موضوع گفتگوی امروز ماست با میثم ناهید؛ با ما در این گفتگو همراه باشید:

س: سه اجلاسی که تقریباً به طور همزمان قرار است از فردا در مکه برگزار شود، از چه اهمیتی برخوردارند؟


ج: به دنبال حملات به نفتکشها و به تاسیسات نفتی عربستان، پادشاه عربستان در تاریخ۲۹ اردیبهشت کشورهای عربی را به یک نشست اضطراری همزمان با اجلاس کشورهای اسلامی در مکه دعوت کرد. کشورهای اتحادیة عرب پیش از آن هم ازتشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی امارات و عربستان در برابر حملات نیابتی حمایت کرده بودند.

علاوه بر این عربستان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را هم به برگزاری اجلاس اضطراری فراخواند و قطر را هم پادشاه شخصاً دعوت کرد. با توجه به این که عربستان اعلام کرده که دستور کار این اجلاسها حمله به کشتیرانی تجاری و حملة حوثیها به دو ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان است

و هدفش شکل دادن اتحادی علیه رژیم و دخالتهای آن است، نفس حضور این کشورها، از یک طرف و همزمانی برگزاری این سه اجلاس در مکه خودش معنی دارد. و موضع برتر عربستان در مقابل رژیم را نشان می‌دهد در واقع رژیم در انزوای مطلق است.

س: با توجه به ابعاد بین‌المللی بحران منطقه، واکنش سایر کشورهای بیرون از منطقه نسبت به این اجلاسها و خطی که عربستان می‌خواهد پیش ببرد، از چه قرار است؟


ج: اجلاس کشورهای اسلامی قرار بود در گامبیا برگزار شود، ولی عربستان موافقت گامبیا را با انتقال اجلاس به مکه جلب کرد. کشورهای عرب و شورای همکاری که در اجلاسها شرکت می کنند. علاوه بر این بولتون هم آمدن به منطقه و اعلام این که رژیم پشت حملات بوده، در واقع حمایت آمریکا را نشان می‌دهد.

«الان وارد امارات متحده شدم و امیدوارم فردا با متحدان اماراتی ملاقات کنم تا موضوعات مهم و مطرح امنیت منطقه یی را مورد بحث و گفتگو قرار دهم». بولتون گفت رژیم به احتمال زیاد پشت حمله به نفتکشها است

س: واکنش رژیم به این تحولات چه بوده؟تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی


ج: رژیم سخت به دست و پا افتاده و ظریف و عراقچی را به سفرهای دوره‌یی فرستاده (از چین و ژاپن تا پاکستان و افغانستان و عراق تا عمان و قطر و کویت...) و تلاش کرده خود را اهل تعامل و صلح وانمود کند . در رابطه با اجلاس های مکه هم واکنش رژیم سوز و گداز بوده از این که توسط عربستان دعوت نشده.

رژیم همچنین توسط ظریف امضا پیمان عدم تعرض را به کشورهای منطقه پیشنهاد داد و در دوره‌گریهای خود هم مدام آن را تکرار می‌کرد، ولی دولتها هیچ اعتنایی به آن نکردند و حرفشان این بود که رژیم از این حرفها زیبا می زند ولی در عمل طور دیگری عمل می‌کند و ما عملش را نگاه می‌کنیم. یعنی همان حرفی را که رژیم در مورد امریکا و اروپا می‌گوید.

خود برگزاری این نشستها نشاندهنده شکست طرح ظریف (عدم تعرض) است. غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه (رژیم) در گفت وگو با روزنامه ایران از اقدامات دیپلماتیک برای مواجهه با آنچه که او «کارشکنی احتمالی ریاض در نشست مکه» می‌نامید سخن گفت.

س: قبلا هم چنین اجلاسهایی در سطح منطقه علیه رژیم برگزار شده بود. اما اینبار شاهدیم که ظریف و عراقچی به طرز بی‌سابقه‌ای به چرخیدن در کشورهای مختلف رو آوردن. چه اتفاقی افتاده؟


ج: سه عامل:تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی
تحریمها شروع به اثر گذاری کرده است.
حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه

حضور فعال مجاهدین و شورای ملی مقاومت در داخل و خارج ایران، گسترش فعالیتهای کانونهای شورشی
موسویان: مقامات آمریکا پشت خط براندازی مجاهدین حرکت می‌کنند

س: اینجا یک تناقض هست. شما از یک طرف به گفته کشورهای عربی و بولتون رژیم پشت عملیات خرابکارانه هست،‌ از یک طرف برای کاهش تنش به شدت رو به اقدامات دیپلماتیک آورده! این دو با هم در تناقضه!


ج: بله. این تناقض بر می‌گرده به ماهیت رژیم. از یک طرف نمی‌تونه از جنگ‌افروزی و تروریسم دست برداره، از یک طرف با مانور دیپلماتیک می‌خواد تاثیر این اقدامات رو تا حدی که می‌تونه خنثی کنه. البته یک نکته رو هم باید تاکید کنیم. تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی
این اقدامات هرچند مثبت، اما باز هم کافی‌ست.

از یک طرف عامل این وضعیت خود رژیمه. با جنگ افروزی و تروریسم. از یک طرف مقاومت ایران سالیان هست که تاکید کرده راه درست در برابر چنین رژیمی، تنها و تنها ماکزیمم قاطعیت هست. هر چند این اقدامات در مسیر قاطعیته، اما باز هم ناکافیست.

حرف مقاومت ایران از ابتدا این بوده: طرد کامل رژیم در منطقه و جهان. چون واقعیت اینست که دل بستن به اینکه با افزایش فشار رژیم مسیر تروریسم و جنگ‌افروزی را کنار بگذارد، سراب است.

س: شما به موضع و حرفهای بولتون استناد کردید، در حالی که ما صحبتهای چند روز پیش ترامپ در ژاپن رو هم داشتیم که تاکید کرده بود ما با همین رژیم موجود هم حاضر به تفاهم و مذاکره هستیم؛ این دو حرف آیا با هم در تعارض نیست؟


ج: ناظران و تحلیلگران هم در سطح بین‌المللی و هم در داخل رژیم حرف ترامپ را تاکتیکی تلقی کردند، ضمن این که او هم تکرار می‌کرد اگر رژیم، دست از اتمی بردارد و... مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه امریکا امروز در یک نشست خبری به این ابهام جواب داد و گفت: کارزار فشار حداکثری بر رژیم ایران همچنان ادامه می‌یابد.تشدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی حکومت آخوندی

دونالد ترامپ و وزیر خارجه مایک پمپئو این هفته گفته اند هر وقت سران رژیم ایران آماده مذاکره باشند، آنها هم آماده اند. یکسال پیش وزیر خارجه ایالات متحده ۱۲ شرط اعلام کرد. اگر آنها این شروط را جدی بنگرند، ما هم آماده مذاکره هستیم.

در داخل رژیم یک کارشناس حکومتی به نام مهدی مطهرنیا در سایت دیپلوماسی ایرانی در مورد اظهارات ترامپ هشدار داد: «این که ترامپ و برخی مقامات کاخ سفید هر از گاهی دم از مذاکره با تهران می زنند، نه در کلان نگاه و راهبرد ایالات متحده برای ایران که در تاکتیک های مقطعی قابل تحلیل است تا...بعد زمینه و بستر برای فروپاشی و تغییر نظام پیش آید».

وی در ادامه، دوراهی نظام را اینگونه بیان می‌کند: «تهران یا باید همراهی خود را با سیاست های را واشنگتن اعلام کند: یا این که تلاش برای انزوا و حذفش شکل می گیرد که گرفته است. پس قطعا در گام نخست، ذیل پروسه فشار سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی، شرایط برای همنوایی تهران با واشنگتن کوک شده است».

فشار حداکثری


اینکه در نگاه سطحی با یک موضع تاکتیکی گمان می‌کنند خط تغییر کرده (فضای مجازی) سیاست آمریکا (فشار حداکثری) که به همین‌جا رسانده. قانون تعادل‌قوا حکم می‌کنه رژیم الان اگر هم مجبور بشه پای مذاکره بره، یعنی تسلیم. که بسیار عالیست.

نتیجه: باز هم همان حرف مقاومت: خدا کند پای مذاکره بیاید. اما با شناخت از ماهیت این رژیم (اقتصادی-تاریخ-طبقاتی) نمی‌تواند از بحران دست بردارد. خدا کنه بکند. اما می‌داند این کار یعنی خودکشی از ترس مرگ. برای همین خامنه‌ای میگه مذاکره سم مهلک.

بنابراین به جای این سیاست که با فشار رژیم را به نقطه‌ای برسانند که کوتاه بیاید، سیاست قاطعیت کامل را در پیش گرفت. (همین میزان که آمریکا از مماشات فاصله گرفت و به خط قاطعیت نزدیک شد،‌ به گفته خودشان رژیم عقب نشسته). به رسمیت شناختن حق مردم ایران برای سرنگونی

مطالب مرتبط

رو در رو – دوره گردی جواد ظریف برای خروج از انزوای منطقه‌ای

تشدید انزوای رژیم

لطفا به اشتراک بگذارید: