قیام ایران -سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

مذاکره و شکاف و سردرگمی در راس نظام بر سر آن

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

روز گذشته خامنه‌ای و روحانی سخنرانی کردند و طی آن به برخی مسائل و بحرانهای مبرم رژیم هم اذعان کردند. خامنه‌ای در جمع گروهی از عوامل رژیم در دانشگاهها، هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرد؛ اما روحانی رو در روی خامنه‌ای گفت راه برای مذاکره با آمریکا باز است. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

گزارش:


ولی فقیه ارتجاع در حالی که حجم زیادی از اظهارات خود را از یک سو به روضه‌خوانیهای دجالگرانه دربارة مسألة فلسطین و بازار گرمی برای نمایش رنگ باختة باصطلاح روز قدس اختصاص داده بود،‌ اما در عین حال به موضوع مذاکره با آمریا که اکنون به صورت مسألة مبرمی روی میز رژیم قرارگرفته پرداخت و گفت مطلقا با امریکا مذاکره نخواهد کرد.سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

وی در همین رابطه گفت: «ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمیکنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمیتوانند موضوع مذاکره باشند». خامنه‌ای افزود:‌ موضوعاتی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست. مذاکره در این مسائل دو کلمه خواهد بود: طرف مقابل میگوید ما این موارد را خواستاریم و ما هم میگوییم «نه» و تمام میشود...»

ولی فقیه ارتجاع تأکید کرد: «(نظام) مطلقاً با آمریکا مذاکره نخواهد کرد... همان‌طور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمریکا به این علت است که اولاً هیچ فایده‌ای ندارد و ثانیاً ضرر هم دارد. خلیفة ارتجاع در قسمت دیگری از اظهارات خود به تهدید و شاخ و شانه کشیدن نیز پرداخت و با بیان این که ما در مقابل فشارهای آمریکا، ابزارهای فشار لازم را در اختیار داریم، گفت: این ابزارها برخلاف آنچه که آنها تبلیغ میکنند، نظامی نیست البته اگر زمانی لازم باشد، آن ابزارها نیز وجود دارد».

خامنه‌ای در عین حال در یک غلط کردم گویی از تولید بمب اتمی گفت: « ما از لحاظ مبنایی با تولید سلاح کشتار جمعی مخالفیم... ما حتی تولید سلاح کشتار جمعی را صرفاً با هدف انبار کردن نیز کاری غلط، غیرمنطقی و غیرعقلایی میدانیم زیرا خرج و هزینه‌ی فراوانی به کشور تحمیل میشود اما استفاده‌ای هم نمیشود.».

نفوذ مجاهدین


خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود به دانشگاهها و پیشرفت علم و دانش در دانشگاهها در حاکمیت اخوندی پرداخت، اما در عین حال وحشت خود را از حضور و نفوذ مجاهدین و اندیشه و آرمان مجاهدین در دانشگهاهها، ابراز وحشت کرد و گفت:‌ «در دانشگاه، هم بایستی با ارتجاع مقابله کرد، هم با التقاط باید مبارزه کرد، هم با انحراف باید مقابله کرد».سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

در حالی که ولی فقیه ارتجاع تصریح کرد که با آمریکا مطلقا مذاکره نخواهد کرد. روحانی روز گذشته طی سخنانی در جلسة هیأت دولت، گفت راه مذاکره با آمریکا بسته نیست. وی با اشاره به اظهار آمادگی رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره گفت: معیار برای ما کلام نیست، بلکه عمل آنها است؛ هر زمان آنها دست از ظلم نسبت به ملت ایران برداشته و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشته و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آنها بسته نیست.

روحانی نیز مانند خامنه‌ای بخشی از حرفهای اظهارات خود را به دجالگری درباره قضیة فلسطین و نمایش مسخرة روز قدس اختصاص داد و در ادامة سخنان خود به سختی زندگی مردم اشاره کرد اما در عین حال، دروغها و ادعاهای وقیحانة خود در مورد کاهش تورم و افزایش فعالیتهای اقتصادی را تکرار کرد و گفت: اگر چه هنوز مردم در فشار شدیدی زندگی می‌کنند، اما آمار تورم ماهانه در اردیبهشت کاهش محسوسی را نسبت به فروردین نشان می‌دهد و این به معنای آن است که می‌توانیم جلو این تورم رو بگیریم.

گفتگوی سیاسی


حرفهای دیروز خامنه‌ای و روحانی ررو شنیدیم که راجع به مسائل مختلف صحبت کردند، امافصل مشترک صحبت اونها موضوع مذاکره و مشخصاً مذاکره با آمریکا بود که به نظر می‌رسید کاملاً بر ضد همدیگر حرف زدند. خامنه‌ای گفت مطلقاً با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد. روحانی گفت راه برای مذاکره باز است. منشأ این اظهارات ضد و نقیض چیست؟

آیا ناشی از تضاد و شقه در رأس نظام است؟ ایا یک جور تقسیم نقش است و باصطلاح جنگ زرگری است؟ و صرف‌نظر از این حرفها، سمت و سوی تحولات و روند اوضاع چیست؟ گفتگویی در این رابطه با علیرضا معدنچی داریم که امیدواریم مودر توجهتون قرار بگیره؟

س: خامنه‌ای و روحانی که دیروز صحبت کردند، هر کدوم روی چه موضوعی تمرکز کردند و حرف اصلی هر کدوم چی بود؟سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره


ج: هر کدام انبوهی از حرفها و ادعاهای همیشگی خودشان را زدند. خامنه‌ای که برای گروهی از عوامل رژیم تحت عنوان اساتید دانشگاه روضه‌خوانی می‌کرد مفصل در این باره صحبت کرد که علم و دانش در زمان حاکمیت این رژیم چقدر پیشرفت کرده و ادعاهای مسخره‌یی مانند این که در بعضی رشته‌ها و دانشها، ایران به یمن وجود این رژیم در دنیا رتبة اول یا در مدار اول است.

روحانی هم روضة مسخرة خود در مورد این که دولت او در زمینه‌های مختلف بخصوص در زمینة اقتصادی چه خدمات شایانی کرده را تکرار کرد و بدون آن که عدد و رقمی اعلام کند، مدعی شد که تورم در اردیبهشت ماه به طور محسوسی کاهش پیدا کرده، که البته طبق معمول واقعیت حتی بر اساس آمار و ارقامی که نهادهای حکومتی ذکر می‌کنند، به کلی خلاف این است.

اما از این پوشال بافیها که بگذریم، حرف جدی و مشترک آنها درباره مذاکره با امریکا بود که حرفشان به کلی در تناقض با هم بود.

س: چرا دربارة مذاکره با آمریکا حرفها و مواضع خامنه‌ای و روحانی این قدر ضد و نقیض است، آیا این به تضاد این دو و شقه و شکاف در رأس نظام برمی‌گردد؟


ج: البته تضاد درونی و بحران فزایندة درونی یک واقعیت است که همیشه بوده و آلان هم در اوج است، اما مواضع ضد و نقیض روحانی و خامنه ای به این برنمی‌گردد، یعنی این نیست که خامنه‌ای آن چنان که ادعا می‌کند مطلقا مخالف هر گونه مذاکره‌ای است و این تنها روحانی است و ظریف هم به نمایندگی اوست که کاسة گدایی به دست گرفته و دور دنیا راه افتاده است.سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

خیلی روشن است که ظریف و عراقچی با چراغ سبز و حتی با دستور ولی فقیه به دوره‌گردی افتاده اند. خامنه‌ای به دلیل نهایت ضعف و درماندگی‌اش قادر نیست موضع قاطعی در هیچ سمتی بگیرد؛ از جمله در زمینة مذاکره با آمریکا که یک تصمیم خطی و استراتژیک است.

این است که به یک سیاست دوگانه پناه برده، رو به داخل و رو به نیروهایش مذاکره را تقبیح و رد می‌کند و حتی با این عنوان که ما بر سر ناموسمان مذاکره نمی‌کنیم، ولی از طرف دیگر کمال خرازی و ظریف و عراقچی را به دوره گردی و گدایی می‌فرستد.

ضمناً خامنه‌ای در همین سخنرانی دیروز به رغم شاخ و شانه‌ کشیدن ظاهری اگر دقت کرده باشید جواب رئیس جمهور آمریکا در ژاپن را که گفت ما به هیچ وجه وجود سلاح اتمی برای رژیم را نمی‌پذیریم داد و در واقع به آن تمکین کرد و گفت: «ما دنبال سلاح هسته‌ای مطلقا نیستیم... اینها شرعاً حرام است.

بعضی هم به ما گفتند شما بگویید که تولید بکنند، [امّا] مصرف نکنند؛ نه، این هم یک کار غلطی است؛ برای خاطر اینکه اگر تولید کردیم، یعنی خرج و هزینه‌ی فراوانی را متحمّل شده‌ایم، در حالی که هیچ استفاده‌ای از آن نمیبریم و طرف مقابل وقتی میداند که ما بنا نیست از آن استفاده بکنیم، این مثل نداشتن است، هیچ فرقی نمیکند» .

در این صورت معلوم نیست اگر منظور تولید بمب اتمی نبوده، پس این همه مخفی‌کاری و این همه مخارج فوق‌العاده گزاف که هزینة پروژة اتمی رژیم را تا ۱۰۰میلیون دلار تخمین میزنند برای جچه بوده است؟ مشخص است که این حرفها علامت غلط کردم گویی است. کمااین که به طور همزمان هم از طریق واسطه‌های بین‌المللی به دنبال امریکاست، البته نه به منظور یک مذاکره جدی و واقعی، بلکه به منظور دفع‌الوقت و زمان خریدن تا شاید این مرحله را پشت سر بگذارد.

فشار حداکثری


اما موضوع این است که مسأله بین رژیم و آمریکا تنها به هسته‌یی محدود نیست. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روزی گذشته اعلام کرد: کارزار فشار حداکثری بر رژیم ایران برقرار خواهد ماند. مسأله فقط سلاح هسته ای نیست. مسأله حمایت رژیم ایران از تروریسم در منطقه و رفتار شرورانه آنها در سراسر منطقه هم هست.سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

وی افزود: ما در پیامهایمان در رابطه با گفتگو با رژیم ایران کاملا روشن صحبت کرده ایم، کارزار فشار حداکثری، تحریهای اقتصادی روی میز باقی می ماند و در صورتی که رژیم ایران توجه جدی به ۱۲ ماده‌یی که وزیر پمپئو بیش از یک سال پیش مشخص کرد، بکند ما آماده خواهیم بود که حول آن گفتگو کنیم.

از سوی دیگر خامنه‌ای، هم دیروز و هم روزهای قبل با بیانهای مختلف تاکید کرده، مذاکره به معنی افتادن در سراشیب تنزل دائم، دست کشیدن از مؤلفه‌های قدرت رژیم از اتمی تا برنامة موشکی تا نفوذ منطقه‌یی و تروریسم دولتی است. در این مورد گفت: «ما روی مسائل ناموسیِ مذاکره نمیکنیم.

در مورد توانایی‌های نظامی‌مان با کسی مذاکره نمیکنیم؛ چون معنای مذاکره، معامله است؛ یعنی فرض کنید [میگویند] «شما کوتاه بیا و این امکانِ دفاعی را که تو را مقتدر میکند و توانای بر دفاع میکند، از دست بده»؛ خب اینکه قابل مذاکره نیست».

خامنه‌ای در سخنرانی دیروز خود مدعی شد که مشکل ما فقط در رابطه با آمریکاست و گفت ما که با کشورهای دیگر -با کشورهای اروپایی، با دیگر کشورها- مشغول مذاکره هستیم، ما که مشکلی نداریم». خامنه‌ای یادش رفته که قبلاً اروپاییها را خبیث وخیانتکار و همدست آمریکا نامیده و به ایادی خود توصیه کرده بود که هرگز به اروپا اعتماد نکنند.

س: آیا این طور ابراز مخالفت کردن خامنه‌ای با مذاکره به این دلیل نیست که با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که آمریکا قصد تغییر رژیم را ندارد، تا حدودی از این بابت آرامش خاطر پیدا کرده است؟


ج: این اولین بار نبود که رئیس جمهور آمریکا و سایر مقامهای این کشور تاکید می ‌کنند که امریکا به دنبال تغییر رژیم ایران نیست. پمپئو پیش از این هم تصریح کرده است که تغییر رژیم به عهدة مردم ایران است و آمریکا در آن دخالت نخواهد کرد. خامنه‌ای هم بارها گفته است که جنگ نخواهد شد. آمریکا بارها و از اردیبهشت سال گذشته که ۱۲شرط خود را برای مذاکره با رژیم اعلام کرد.سردرگمی و شکاف در رأس نظام بر سر مذاکره

در خود رژیم، کارشناسان حکومتی با وضوح خیلی بیشتری به رژیم توصیه می‌کنند که تا فرصت و امکان مذاکره هنوز باقی است از آن استفاده کند. یکی از این کارشناسان به نام علی بیگدلی در شمارة امروز روزنامة حکومتی همدلی می‌نویسد:‌ « سفر آقای ظریف به ژاپن، پیش از سفر آقای ترامپ به این کشور، گویای این نکته است که زمینه واسطه گری فراهم شده و امیدواریم این واسطه گری به نتیجه مطلوب برسد.

بیگدلی اضافه می‌کند:‌ «تنها اختلاف کشور ما با آمریکا بر سر برجام نیست، اختلافات جدی دیگری هم وجود دارد، به عنوان مثال حضور و نفوذ ایران در منطقه که در آینده چالش‌برانگیز خواهند بود. قطعا مسئله برجام در نظر آقای ترامپ صرفا بهانه ای برای باز کردن باب مذاکرات در رابطه با سایر مسائل اختلافی میان دو کشور خواهد بود».

یک کارشناس حکومتی دیگر به نام فریدون مجلسی طی مقاله‌یی در روزنامة حکومتی ستارة صبح پا را از این هم فراتر گذاشته و مطرح می‌کند که پیشنهاد ظریف در مورد پیمان عدم تعرض که ظریف پیشنهاد کرده شامل اسراییل هم بشود.

س: شما می‌گویید که جنگ اصلی برای رژیم جبهة داخلی و جنگ با مردم و مقاومت ایران است، در این صورت بهتر نیست که خامنه‌ای جبهة‌ دیگر یعنی جبهة‌ جنگ خارجی را ببندد تا بتواند تمرکزش را روی جبهة داخلی متمرکز کند؟


ج: مسأله به این صورت نیست که تهدید جنگ خارجی در برابر جنگ با مردم و مقاومت ایران قرار دارند که مثلا تعطیل یکی باعث تقویت دیگری بشود. جنگ خارجی که البته فقط حرف است، برای رژیم سرپوش جنگ با مردم و توجیه‌گر آن است. اگر جنگ با مردم نبود، اصلاً تعارض با آمریکا و غرب نیز هرگز به این نقطه نمی‌رسید.

بی جهت نیست که خامنه‌ای در صحبت دیروز خود آنجا که نگرانی خود را از دانشگاهها بیان می‌کرد، گفت «در دانشگاه، هم بایستی با ارتجاع مقابله کرد، هم با التقاط باید مبارزه کرد، هم با انحراف باید مقابله کرد...». این همان دشمن اصلی است که خامنه‌ای از آن وحشت دارد و همة موضعگیریهای خود را در ارتباط با این تهدید اصلی تنظیم می‌کند

مطالب مرتبط

سردرگمی در مذاکره و بن‌بست در برجام

دونالد ترامپ:‌ رژیم ایران بسیار تضعیف شده است و می‌خواهد مذاکره کند

لطفا به اشتراک بگذارید: