قیام ایران -طرد و انزوای تماشایی رژیم در منطقه

انزوای تماشایی رژیم آخوندی و طرد آن در منطقه

گزارش و گفتگو با علاءالدین توران

طی دیروز و امروز ۳اجلاس منطقه‌یی و بین‌المللی در مکه برگزار شد. روز پنجشنبه ۹خرداد دو اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و نشست اضطراری رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد. روز جمعه نیز اجلاس کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» تحت عنوان «نشست مکه، دست به دست به سوی آینده»، برگزار شد.

عربستان اعلام کرده که مضمون این اجلاسها اتحاد علیه رژیم آخوندی است و به این ترتیب خواسته است که این کشورها پیامی قوی به رژیم ایران بدهند که کشورهای منطقه بدنبال حملات علیه سایتهای نفتی خلیج فارس از منافعشان علیه هر تهدیدی دفاع خواهند کرد. توجه شما را به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر:


به گزارش العربیه دو اجلاس فوق‌العاده دیروز در شهر مکه با هدف بررسی تهدیدهای (رژیم) ایران و تنش‌های امنیتی در خلیج فارس، پس از حملات تخریبی به ۴ کشتی تجاری در آب‌های امارات متحده عربی و حمله شبه نظامیان حوثی‌ به یکی از ایستگاههای پمپاژهای نفت عربستان، برگزار شد.طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقه

مسئله صلح خاورمیانه و دیگر مسائل از جمله بحران‎های موجود در کشورهای عربی، محورهای اصلی مورد بحث و بررسی در این دو اجلاس فوق‌العاده است. در همین حال ابراهیم العساف وزیر خارجه عربستان در شامگاه چهارشنبه طی سخنانی گفت، جهان اسلامی با چالش‌هایی مواجه است که خطرناکترین آنها دخالت در امور داخلی‌اش است.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس فوق‌العاده سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت اقدامات (رژیم) ایران در دخالت در منطقه، چالشی در برابر ارزش‌های صلح است. ملک سلمان تاکید کرد که (رژیم) ایران حامی فعالیت‌های تروریستی در منطقه است و حمل و نقل دریایی را تهدید می‌کند.

ملک سلمان ادامه داد (رژیم) ایران در طول ۴ دهه گذشته تلاش کرد با توسعه نفوذ خود، بر منطقه چیره شود. پادشاه سعودی گفت که دخالت‌های (رژیم) ایران و توسعه برنامه اتمی‌ و موشکی‌اش تعارضی آشکار به میثاق‌نامه‌های بین‌المللی به شمار می‌آید.
او تاکید کرد که سعودی بر امن و ثبات منطقه و دور کردنش از مصایب جنگ مصر است. ملک سلمان از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال (رژیم) ایران و «فعالیت‌های خرابکارانه‌اش» عمل کند.

فعالیت های خرابکارانه


او گفت نگرفتن موضع در برابر «فعالیت‌های خرابکارنه ایران» باعث شد تا جایی پیش رود که امروز می‌بینیم. در همین حال رژیم که در حضیض طرد و انزوای بین‌المللی و به دلیل آن که از جانب عربستان به اجلاس دعوت نشده و تنها دعوت‌نامه‌یی از سوی دبیرخانة کشورهای اسلامی دریافت کرده، تنها یک مدیر کل وزارت خارجة خود را به عربستان فرستاده است.طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقه

عکسی که مشاهده می‌کنید، نمودی از انزوای رژیم در کنفرانس کشورهای اسلامی است. ظریف وزیر خارجة رژیم به منظور جبران یک ضیافت افطار برای سفرای کشورهای اسلامی در تهران ترتیب داد و در آن به تکرار شعارهای رنگ‌باختة رژیم پرداخت.

«در آستانة روز جهانی قدس، وزیر خارجة کشورمون در ضیافت افطاری سفرای کشورهای اسلامی با اشاره به تلاشهای سخیف برخی کشورهای منطقه برای پیشبرد طرح آمریکایی – صهیونیستی معاملة قرن گفت: قدس فروشی نیست. قدس نه متعلق به آمریکاست که اون رو بذل و بخشش کنه و نه صهیونیستها می‌تونند به چنگش بیارن».

از سوی دیگر «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی روز پنج‌شنبه نشست‌های «مکه» را پیامی به (رژیم) ایران توصیف کرد، اما گفت ریاض تلاش می‌کند از درگیری نظامی با ایران اجتناب شود. الجبیر که در آستانه آغاز نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در شهر مکه با شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد،

بیانیه قدرتمند


درباره اهداف این نشست‌ها گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رهبران شورای همکاری خلیج [فارس] در این نشست گردهم آیند و زمانی که رهبران اتحادیه عرب در این نشست گردهم آیند، در مورد یک مسئله موضع خواهند گرفت، آن هم غیرقابل قبول بودن رفتار ایران در منطقه است. این بیانیه‌ای قدرتمند خطاب به مردم ایران و جهان خواهد بود مبنی بر اینکه سیاست‌های (رژیم) ایران قابل قبول نیست.»طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقه

او در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان سعودی و متحدان این کشور برای درگیری نظامی با ایران آماده می‌شوند، گفت: «به صراحت گفته‌ایم که خواستار جنگ نیستیم، به صراحت گفته‌ایم که خواهان تشدید تنش نیستیم، اما در عین حال به صراحت هم گفته‌ایم که ادامه ستیزه‌جویی (رژیم) ایران علیه ما و متحدانمان در منطقه را هم تحمل نمی‌کنیم.

جهان این موضع را روشن کرده است و تعداد زیادی از کشورها اقدامات (رژیم) ایران را محکوم کرده‌اند. این رژیم ، به واسطه اقداماتش، تحت تحریم قرار دارد.» از سوی دیگر خبرگزاری عربستان گزارش داد سلاحهای ساخته شده توسط رژیم ایران که از سوی شبه نظامیان حوثی علیه عربستان استفاده شده، در نمایشگاهی که در فرودگاه بین‌المللی جده، گردآوری شده بودند، در معرض دید رهبران ۵۶کشور و نزدیک به ۴۰۰ خبرنگار قرار گرفته است.

این سلاحها شامل موشک ها، پهپادها، پرتابه های نظامی و بقیه ماشین آلات نظامی ساخت رژیم ‌آخوندی است که همزمان با برگزاری اجلاس کنفرانس اسلامی و نشست های اضطراری سران عرب و سران کشورهای حوزه خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، همون طور که در این گزارش هم آمده بود، دولت عربستان طی دیروز و امروز اقدام به برگزاری همزمان ۳اجلاس کشورهای اسلامی، کشورهای عرب و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مکه کرد و هدف آن را هم مقابله با رژیم ایران اعلام کرد. در ارتباط با این سه اجلاس و نتایج آن گفتگویی داریم با علاءالدین توران که توجهتون رو به آن جلب می‌کنم:

س: اولین سؤال اینه که آیا این سه اجلاس به طور اتفاقی با هم همزمان شده‌اند یا تعمدی و برنامه ریزی شده است.


ج: این اقدام برنامه‌ریزی شده بود. از این اجلاسها،‌ اجلاس کشورهای اسلامی در برنامه بود و قرار بود اجلاس سالانة آن در پایتخت کشور افریقایی گامبیا برگزار شود. عربستان توانست موافقت گامبیا را با انتقال محل این کنفرانس به مکه جلب کند و همزمان با آن اقدام به برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و نشست اضطراری رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کرد و هدفش که آن را صراحتاً هم اعلام کرده، شکل دادن اتحادی علیه رژیم ایران و دخالتهایش در کشورهای منطقه است.

س: هدف دولت عربستان سعودی از برگزاری همزمان این اجلاسها چه بوده و چقدر توانسته به این هدف برسد؟


ج: اگر به بیانیه‌های پایانی اجلاس کشورهای عرب و اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس که پایان یافته‌اند نگاه کنیم، پاسخ این سؤال را تا حدود زیادی به دست می‌آوریم. در بیانیة پایانی اجلاس سران کشورهای عربی از جمله آمده است: طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقهمحکوم کردن اقدامات شبه نظامیان تروریست حوثی مورد حمایت ایران در تجاوز با پهباد ها به خاک عربستان و اقدامات خرابکارانه علیه کشتی های تجارتی در آبهای منطقه ای امارات.

رفتار (رژیم) ایران در این منطقه در تضاد با اصول حسن همجواری و اجتناب از به کار گیری قدرت است و اعتماد را تضعیف کرده و در نتیجه امنیت و ثبات در این منطقه را بصورت مستقیم و خطرناکی تهدید می کند. تاکید بر همبستگی و انسجام کشور های عربی در مقابل دخالتهای مستقیم و غیر مستقیم (رژیم) ایران

محکوم کردن ادامه شلیک موشک های بالستیک ساخت ایران به عربستان سعودی از خاک یمن از سوی شبه نظامیان حوثی وابسته به ایران و این امر را تهدیدی برای امنیت ملی عربی است. محکوم کردن ادامه حمایت دنباله دار (رژیم) ایران از شبه نظامیان حوثی مخالف دولت قانونی یمن . محکوم کردن دخالت های مستمر(رژیم) ایران در امور داخلی بحرین ، حکوم کردن دخالت ایران در بحران سوریه و پیامد های خطرناک این دخالت ها.

در بیانیة پایانی شورای همکاری خلیج فارس از جمله آمده است:


پافشاری بر ضرورت التزام ایران به پایه‌ها و اصول اساسی مبتنی بر میثاق ملل متحد و میثاقهای قانون بین المللی و اصول حسن همجواری و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی و استفاده نکردن از قدرت یا تهدید به آن و متوقف کردن حمایت و تامین مالی و تسلیح شبه نظامیان و گروههای تروریستی و پرهیز از تغذیه درگیریهای فرقه‌ای و مذهبی.

همچنین از جامعه جهانی خواستار ایفای مسئولیتهایش برای حفاظت از امنیت و صلح بین المللی و اتخاذ اقداماتی قاطع در قبال رژیم ایران و گامهای موثرتر و جدیتر برای جلوگیری از دستیابی ایران به تواناییهای اتمی و ایجاد محدودیت شدیدتر برای برنامه موشکهای بالستیک ایران میباشد.

س: در این قبیل کنفرانسها معمولاً به سختی اجماع و اتفاق نظر حاصل می‌شود. آیا از سخنرانها کسی از رژیم حمایت نکرد؟


ج: تا آنجا که من می‌دانم و گزارشهایی که تا به حال انعکاس یافته، حتی یک مورد هم نبود که ولو تلویحاً از رژیم حمایت کرده باشد. تمام سخنرانها علیه رژیم و دخالتهایش در کشورهای منطقه سخنرانی و موضعگیری کردند و اصلاً‌ تعادل قوای موجود هم تعادل قوایی نیست که کسی و دولتی بخواهد یا بتواند موضع جانبدارانه‌یی به نفع رژیم ابراز کند. با این همه ذکر جملاتی از سخنرانها مفید است:طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقه

در اجلاس سران عرب، ملک سلمان پادشاه عربستان گفت: رژیم ایران تجاوز به قوانین بین المللی را ادامه میدهد. کشورها و مردم ما توانسته اند با کید و مکرهای رژیم ایران مقابله کرده و به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنند. او در عین حال گفت: دستانمان برای همکاری با کشورهای منطقه از جمله مردم ایران بمنظور تقویت رشد و توسعه دراز است.

دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی خود، با بیان این که امنیت خلیج فارس امنیت اعراب است، گفت:‌ تهدید امنیت کشتیرانی و راههای تجاری، نشاگر افزایش خطرناک تنش است. شبه نظامیان حوثی تحت حمایت رژیم ایران از مرزهای سرخ عبور کرده اند.

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن اعلام همبستگی با دولت عربستان در مقابله با شبه نظامیان حوثی، افزود: این شبه نظامیان وارد کشوری نمیشوند مگر اینکه آنرا نابود کنند. شبه نظامیان حوثی کلیه راه حلها برای اجرای طرحهایی که تحت نظارت منطقه‌ای باشد را رد کرده اند

امنیت ملی عربی


عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هم ضمن حمایت از ابتکار عربستان برای برگزاری این نشست فوق‌العاده با توجه به تهدیدات بی سابقه‌ای که امنیت ملی عربی با آن مواجه است، با بیان این که امنیت خلیج فارس ارتباط ارگانیک با امنیت مصر دارد
گفت:‌ ما جمع شده ایم تا پیام همبستگی با عربستان و امارات بدهیم.حمله هایی که علیه تاسیسات نفتی عربستان انجام شد نشاگر اقدامات تروریستی آشکار است. باید با همه وسایل برای جلوگیری از حمله به تاسیسات عربستان و خلیج کار کنیم.

پادشان اردن: کنفرانس سران عربی در حالی برگزار میشود که نیازمند یکپارچگی مواضعمان هستیم. برای دفاع از منافع و امنیت برادران عرب در کنار آنها می ایستیم. محمود عباس رئیس حکومت فلسطین گفت:‌ بر محکومیت تعرض به تاسیسات نفتی عربستان و خلیج تاکید میکنیم. تهدید علیه هر کشور عربی از سوی هر طرفی که باشد را قبول نمیکنیم.

حتی رئیس جمهور عراق هم که رابطة تنگاتنگی با رژیم دارد، نه تنها هیچ حمایتی از رژیم ایران نکرد، بلکه تلویحاً َعلیه آن موضع گرفت و گفت: هرگونه مورد هدف قرار دادن امنیت خلیج مورد هدف قرار دادن امنیت کشورهای عربی واسلامی است. منطقه ما نیازمند احترام به اصل عدم دخالت در امور داخلی است. بهترین راه برای حفظ امنیت ملی مان صلح و رد دخالت در امور داخلی میباشد. به این ترتیب تحلیلگران هم این دو اجلاس را که پایان یافته موفقیت و پیروزی برای دولت عربستان و شکستی برا رژیم تلقی می‌کنند.

س: واکنش رژیم به این وضعیت و این طرد و انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی چگونه بوده است


ج: بخشی از واکنش رژیم، در واقع تبلیغات پر دود و دم در مورد نایش رنگ‌باختة باصطلاح روز قدس بود، که در روزهای گذشته هم خامنه‌ای و هم روحانی دربارة آن صحبت کردند و رژیم هم تلاش کرد که آن را با جدیت بیشتری از هر سال برگزار کند و در روزهای اخیر و بخصوص امروز، صدا و سیمای آخوندی در خدمت تبلیغات و بازارگرمی برای این نمایش بود.طرد و انزوای تماشایی حکومت آخوندی در منطقه

از این تبلیغات که هیچ محلی از اعراب ندارد که بگذریم، سوز و گدازهای رژیم از این تحقیر و طرد و محکومیت تماشایی است. همان طورکه می‌دانید رژیم مدتهاست که به رغم موشک پرانی به عربستان، به مجیزگویی و منت کشی از این کشور و همچنین امارات برای برقراری و بهبود روابط فیمابین مشغول است که البته همواره هم جز رد و تحقیر و این جواب که اگر راست می‌گویی از دخالتها و جنگ افروزیها دست بردار مواجه شده است.

این بار هم عربستان از دعوت رسمی رژیم به کنفرانس اسلامی خودداری کرد و رژیم تنها با دعوت‌نامة دبیرخانة کنفرانس اسلامی نماینده خود را در سطح مدیر کل وزارت خارجه به کنفرانس فرستاد. آخوند روحانی در پیامی به کنفرانس سران اسلامی ضمن ابراز تأسف از این که نتوانسته در این اجلاس شرکت کند

گفت: «رهبران جهان اسلام باید بر مدار وحدت اسلامی حرکت کنند و اجازه ندهند برخی با طرح مسائل فرعی، اذهان دولتها و ملتهای مسلمان را از اهتمام به سرنوشت ملت مظلوم فلسطین و تهدیدات رژیم صهیونیستی منحرف نمایند».

س: چرا در چنین شرایطی که رژیم این طور تحت فشار انزوا قرار دارد، باز هم در سخنرانی روز چهارشنبة خود، باز هم در قسمتی از اظهاراتش با زبان تهدید حرف زد و از ابزار فشاری که در اختیار دارد حرف زد. منظورش چی بود؟


ج: جواب: این تناقض دقیقاً از وضعیت متناقض رژیم در بن‌بست سیاست خارجی‌اش ناشی می‌شود که از یک طرف بنا با ماهیت خود نمی‌تواند از صدور تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر دست بردارد، ولی از طرف دیگر این گونه اقدامات با افول سیاست مماشات، بهای سنگینی برایش دارد.

از این رو در سخنرانی روز چهارشنبه در رد مذاکره و این که مذاکره مطلقا ممنوع است، گفت: مذاکره با آمریکا. راهبرد او مذاکره نیست؛ راهبرد او فشار است، و مذاکره یک ذیلی است در مقابل فشار. راه مقابله با این ترفند هم جز یک چیز بیشتر نیست و آن، اینکه طرف مقابل هم اگر ابزار فشاری در اختیار دارد، از آن ابزار فشار استفاده کند؛ راه فقط این است».

روشن است که منظور از مقابله، موشک پرانی و حملات پهپادی است که در روزهای گذشته شاهدش بودیم و الان هم شاهد پرداخت بهای سنگین سیاسی آن در سه اجلاس مکه بودیم. بنابراین حرفهای خامنه‌ای هیچ معنای دیگری جز خودزنی ندارد. خودزنی هم یک علت بیشتر ندارد. نهایت استیصال و نهایت ضعف و بیچارگی.

از یک طرف با منت کشی درخواست مذاکره با عربستان و امارات می‌کند و برای مذاکره با آمریکا هم ظریف و سایر مهره‌هایش را به کشورهای منطقه و دنیا می‌فرستد که بیایند میانجیگری کنند، اما از طرف دیگر اقدام به موشک پرانی و تهدیدات تروریستی می‌کند تا نیروهای در حال ریزش خودش ا حفظ کند. برآیند این سیاست متناقض و این دور و کور، تشدید بیش از پیش ضعف و درماندگی و تشدید انزوا و محکومیت منطقه‌یی و بین‌المللی است.

مطالب مرتبط

رو در رو – دوره گردی جواد ظریف برای خروج از انزوای منطقه‌ای

تاکتیک دریوزگی و واقعیت صحنه

لطفا به اشتراک بگذارید: