قیام ایران -علل گسترش دستفروشی در ایران

دستفروشی و علل گسترش آن در ایران

گفتگو با حبیب گودرزی

این روزها شاهد درگیریهای متعددی بین مأموران حکومتی با دستفروشان در تهران و شهرهای مختلف هستیم. علت چیه؟ چرا دستفروشی در ایران اینقدر گسترده شده و راهکارهای حکومتی برای این دستفروشان چیه؟ و فضای اجتماعی در این رابطه چیه؟ همراه هستیم با حبیب گودرزی تا این به این موضوع بپردازیم.

س: در مورد خود شغل دستفروشی توضیح بدین که الان در چه ابعادی هست و علت گسترش اون چیه؟


ج: دستفروشی معلول تعطیلی کارخانه‌ها، نبود شغل پایدار، اخراج کارگران، ضرر و زیان ناشی از هزینه های بالای تولید کشاورزی و خلاصه نابودی تولید و افزایش حجم بیکاریه. مثلا در تهران آمار رسمی رژیم حاکی از نزدیک به ۶۰۰ هزار بیکار هستند. بالاخره اینها باید امرار معاش کنند. بر اساس آمار رسمی فقط در تهران هست که ۳۰۰۰۰۰ هزارشون دستفروشند.علل گسترش دستفروشی در ایران

دستفروش ها قشر ضعیفی در جامعه هستند که بدلیل اینکه کاری نمی تونن پیدا کنن، مجبور می شن از طریق فروش اجناسی که دارند (خارج از چارچوب معمول و عادی که در مغازه ها و فروشگاه ها انجام می شه) بدنبال لقمه نونی برای تامین خود و خانواده شان باشن.

در واقع دست‌فروشی و حاشیه نشینی دو جلوه‌ی گسترش فقر و بیکاری محسوب می شن که در تمام کلان‌شهرهای ایران و حتی شهرهای کوچک قابل مشاهده هستن که البته الان موضوع بحث مون دستفروشیه. بدون شک اگر فرصت‌های شغلی مناسب و برابر برای همه افراد جامعه مهیا باشد هیچ کس در گرما و سرما در گوشه خیابان بساط پهن نمی‌کند.

نبود شغل و فقر گسترش یافته طی چهل سال حاکمیت آخوندهای چپاولگر و مشخصا سپاه از عواملی است که باعث رشد روزافزون دستفروشی در ایران اشغال شده توسط ولایت فقیه شده. موضوعی که البته هیچ اهمیتی برای رژیم نداره. چون رژیم درگیر مسایلی مثل سوریه و یمن و عراق و لبنان و صدور تروریسم هست تا بتونه حاکمیت خودشو سر پا نگه داره.

واقعا هم هیچ اهمیتی براشون نداره. برای نمونه به جمله ای که آخوند روحانی روز ۴ خرداد در نشستی با مطبوعاتی ها و رسانه های دست نشانده و مزدور خودشون داشت به زبان اشهدش گفت که: «... مهم نیست که مردم سفره کوچکتری داشته باشند و با سختی زندگی کنند». ببیند توی این جمله آخوند روحانی به بهترین صورت ممکن و البته با وقاحت تمام، ماهیت ضدمردمی و دنائت و پستی کل این نظام رو به نمایش گذاشت.

س: شما از این صحبت کردین که اغلب کارگران اخراجی و بیکاران هستند که دستفروش هستند به طور کلی در شرایط کنونی ترکیب دستفروشان از چه اقشاری تشکیل شدن؟


ج: برای دیدن ابعاد دستفروشی در میهن اشغال شده مون میشه از روی گستردگی اون در اقشار مختلف پی برد. برخی از دست‌فروشان تحصیلات دانشگاهی دارن و به دلیل بیکاری و از سر اجبار به این شغل کاذب روی آوردن. بسیاری از کارمندان بویژه معلمان و فرهنگیان هم همینطور. اونها هم به دلیل مشکلات اقتصادی یعنی فقر گسترش یافته توسط نظام، دست‌فروشی را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند.علل گسترش دستفروشی در ایران

در یک کلام از پیرمردان و پیرزنان تا دختران و پسران جوان و تا کودکان را می توانید در این قشر ببینید. همینطور دختران و پسران فارغ التحصیل دانشگاهی و لیسانسه ها و سایر اقشار. دستفروشی آنقدر گسترش پیدا کرده که عموم هموطنان طی روز در رفت و برگشت در خیابان ها بوفور با دستفروشان برخورد دارن و به چشم می بینن.

همچنین برای دیدن ابعاد دستفروشی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه، بلحاظ اعداد و ارقام هم کارگزاران رژیم صحبت های زیادی در این زمینه کرده اند: تیرماه سال ۹۷ علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف در مراسم روز ملی اصناف اعلام کرد در ایران یک میلیون دستفروش وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان – ۱۵ اسفند ۹۶: ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران در گفت‌وگویی با رسانه‌های حکومتی گفت: جمعیت دستفروشان در روزهای پایانی تابستان و زمستان به ۳۰ هزار نفر می‌رسد، طبق آمار، جمعیت این طیف در ۵ محور تهران به نسبت سال ۹۴ ،۵۰ درصد افزایش یافته است....(که البته این آمار مربوط به سال ۹۶ است و الان قطعا افزایش خیلی بیشتری داشته)

۱۶فوریه ۲۰۱۸: - دویچه وله از قول وزیر کشور رژیم، عبدالرضا رحمانی ‌فضلی، نوشته بود که دست‌کم ۱۱ میلیون نفر در ایران حاشیه‌نشین هستند که ۳ میلیون نفر آنها در حاشیه تهران، مشهد و اهواز زندگی می‌کنند. بسیار روشنه که شغل عمده این حاشیه نشینان محروم دستفروشی است و شغل های نظیر اون. مثل جمع آوری ضایعات و فروش آن. همان کسانی که فرزندان دختر و پسرشون گل فروش های سر چهارراه های شلوغ تهران و کلان شهرها هستن. و انواع و اقسام شغل های پایین تر از دستفروشی

س: دستفروشی در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم وجود داره. خوب در ایران هم هست. آیا پدیده دستفروشی در ایران چه تفاوتی با سایر کشورها دارد؟


ج: بله در کشورهای دیگه هم وجود داره. اما فقط در ایران هست که علاوه بر دلایل کلاسیک اقتصادی، دستفروشی یک عامل اصلی دیگه هم داره. چون فقط در ایران هست که یک نظام قرون وسطایی حاکمه که علاوه بر جنایت پیشگی یک خوی چپاولگری وحشیانه هم داره که از یک طرف آخوندها و آقازاده هاشون میلیاردها دلار به کیسه می زنن و خون این ملت رو در شیشه می کنن و از طرف دیگه بقیه ملت محروم و فقرزده به شغل های کاذبی مثل دستفروشی رو می آرن.

کجای دنیا شما دیده اید که کارگرها یا کارمندها کار بکنن اما ماه ها به اونها حقوق ندن یا با تاخیر بسیار زیاد بدن؟ مگه داریم چنین چیزی؟ اما در ایران داریم. خب این کارگر یا کارمند یا معلم مجبوره سراغ دستفروشی به عنوان شغل دوم و بعضا شغل سوم بره.علل گسترش دستفروشی در ایران

کجای دنیا شما دیده اید که مردم زلزله زده یا سیل زده رو ول کنن بحال خودشون که بعد اونها مجبور بشن از روی ناچاری از جمله به کار دستفروشی در کنار خیابون های تهران یا شهرهای بزرگ رو بیارن؟ تازه خوشخبت ترین شون. بله در کشورهای دیگه هم دستفروشی وجود داره اما به فکر ساماندهی آنها هستند و اینکار را می کنن. البته اگه از من بپرسید می گم که هرگز در هیچ زمینه ای ایران تحت حاکمیت آخوندها رو با سایر کشورها مقایسه نکنید. چرا؟

زیرا برای نمونه شما کجای دنیا دیده اید که ماموران شهرداری اش از دستفروشان کنار خیابون ها باج یک متر جا رو از اونها بگیرن. اما در ایران اینطوری هست. بله در این مورد یک تصویری داریم از یک دستفروش در تهران که در نزدیک مترو سرسبز تهران دست به افشاگری میزنه این تصویر رو ببینیم و شما ادامه بدین:

تهاجمات


دستفروش: «مامورای شهرداری جای منو فروختن به دو نفر دیگه ۲ و ۲۰۰. من پول دادم واسه این جا. من مریض بودم یه سال نیومدم ولی پولم رو دادم به شهرداری. می گم پس پولم رو بدین می گه ازت گرفتم. گردن کلفتم. بازم می تونم ازت بگیرم».
در ایران فقط اینطور نیست که دستفروشان صبح تا شب در کنار خیابون با هزار بدبختی مشغول کار باشند، کاش فقط همین بود. دستفروشان در ایران صبح تا شب از دست تهاجمات یا احتمال تهاجم ماموران وحشی شهرداری های رژیم و ماموران سرکوبگر انتظامی بارها تن شون می لرزه.

لیست بالابلندی هم هست از کشتار دستفروشان توسط مأموران شهرداری با پشتیبانی نیروی انتظامی. روز ۲۲ مرداد ۹۶ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه یک دستفروش معترض به نام مظفر عباسی در درگیری با ماموران سد معبر شهرداری رژیم در قم، کشته شد. ۲۲ مرداد ۹۶ علی چراغی..... در تهران توسط ماموران شهرداری کشته شد. مهرماه ۹۷ مصطفی حیدری دستفروش ۲۲ ساله اهوازی در خیابان نادری در درگیری با ماموران شهرداری رژیم کشته شد.

س: تصاویر رو دیدیم شما به وضعیت دستفروشان و بخصوص به سرکوب اونها توسط رژیم اشاره کردید، رژیم میگه که مردم از کار مأموران حکومتی دفاع می کنند. نظر شما چیه؟


ج: طبق معمول دروغ میگن و سفید رو سیاه نشون میدن . در حالی که ما شاهد این هستیم. مردم و جوانان در برابر مشاهده سرکوب و ضرب و شتم دستفروشها چطور پشت اونها میرن و از اونها حمایت می کنن. جوانانی که همین سرکوب و شر رژیم رو تبدیل به ایستادگی و دفاع و درگیری با ماموران رژیم می کنن.علل گسترش دستفروشی در ایران

حمایت و مقاومتی که بطور جمعی انجام می دن و اتفاقا به همین دلیل هم عموما موفق بوده اند و مامورها رو پس زدن. مثلا جوان دستفروشی را که بازداشت شده رو از دست مامورا درمی آرن و نجات می دن. یا خودشون با مامورها درگیر می شن.

روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ بدبنال ضرب و شتم دستفروشان محروم توسط ماموران وحشی شهرداری رژیم در میدان مرکزی شهر همدان، مردم حاضر در صحنه به کمک دستفروشان رفته و نسبت به اعمال وحشیانه ماموران شهرداری اعتراض کردند

بله اینطوریه که مردم در برابر تجاوز و تهاجم مأموران وحشی حکومتی به این دستفروشان محروم از اونها دفاع میکنند. چرا که به خوبی میدونن که این فشارها و تهاجمات یک وجه سرکوبگرانه هم داره یعنی رژیم میخواد به این ترتیب فضای رعب و وحشتی هم در جامعه ایجاد کنه که همیشه یک مشت مأمور حکومتی در حال کتک زدن عده‌ای در خیابان به بهانه ای باید باشن تا مبادا اعتراضات بلند شه. ایستادگی مردم هم در برابر تهاجمات وحشیانه به دستفروشان همین روحیه مبارزه جویی با رژیم آخوندی بر میخیزه.

مطالب مرتبط

برخورد وحشیانه حکومت با دستفروشان – مجله اجتماعی، اقتصادی

حمله ماموران نیروی انتظامی به دستفروشان

لطفا به اشتراک بگذارید: