قیام ایران -سیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

حکومت ولایت فقیه و سیلی دیگری بر صورت آن

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

اجلاس سران کشورهای اسلامی شب گذشته در مکه به پایان رسید. اجلاسی که شکست و انزوایی بی‌سابقه در میان کشورهای مسلمان را برای رژیم آخوندی رقم زد. نفس این که رژیم از سوی عربستان به عنوان کشور میزبان به این کنفرانس دعوت نشده بود، یک توسری و تحقیر نمایان برای رژیمی است که خود را قیم و سردمدار جهان اسلام می‌داند.

علاوه بر آن سخنرانان اجلاس نیز عموماً رژیم را به خاطر دخالتهایش در کشورهای منطقه و نقش مخربش در منطقه و بخصوص حملات تروریستی اخیرش به نفتکشها در سواحل امارات و تأسیسات نفتی عربستان محکوم کردند. توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می کنم:

خبر و نظر:


آخوند روحانی در پیامی که برای اجلاس مکه فرستاد، به شدت از این که او را به این اجلاس راه نداده‌اند، ابراز دلسوختگی کرد و گفت: «برخلاف آداب معمول، به آن اجلاس دعوت نشده‌ام. از اینکه به دلیل عدم رعایت آداب معمول در دعوت از سران کشورها توفیق حضور در آن جمع شریف را ندارم متاسفم، اما صمیمانه برای شما که در شهر مکه مکرمه، در کنار قبله مسلمانان جهان، و در سرزمین وحی، گرد آمده اید آرزوی موفقیت در رسیدگی به مسائل جهان اسلام و به ویژه موضوع فلسطین و قدس شریف، را دارم».سیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

اجلاس سران کشورهای اسلامی با سخنرانی افتتاحیه ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی آغاز شد که وی در آن طی سخنانی، رژیم را مورد حمله قرار داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس این سخنان را تندترین کلماتی که تاکنون ملک سلمان علیه رژیم ایران به کار برده توصیف کرد.

پادشاه عربستان گفت: «بنیادگرایی و تروریسم خطرناکترین آفتهایی است که امت اسلامی و کل جهان با آن روبروست که باید با تشریک مساعی به مبارزه با این پدیده برخاست و حامیان آن را افشا کرد و منابع مالی آنها را به هر وسیله و طریق ممکن خشک کرد».

ملک سلمان افزود: «با تأسف شدید، تروریسم مجددا منطقه ما را مورد حمله قرار می دهد. و در طی این ماه مبارک، کشتی های تجاری در نزدیکی آبهای منطقه ای امارات متحده عربی مورد عملیات تخریبی تروریستی قرار گرفت. از جمله دو نفتکش عربستان مورد حمله قرار گرفت.

تهدید خطرناک


که اینکار تهدید خطرناکی بر روی امنیت و سلامت دریانوردی و امنیت منطقه و جهان می باشد. کما اینکه دو ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان مورد حمله تروریستی پهبادها قرار گرفت که توسط شبه نظامیان تروریستی مورد حمایت (رژیم) ایران صورت گرفت.سیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

ما تأکید می کنیم که این کارهای تروریستی تخریبی نه تنها عربستان ومنطقه خلیج (فارس) را مورد حمله قرار می دهد، بلکه امنیت و امدادهای انرژی جهان را نیز هدف قرار می دهد». سران کشورها و سخنرانان این کنفرانس نیز عموماً حملات تروریستی به عربستان را محکوم کردند

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر با محکوم کردن اقدامات شبه‌نظامیان حوثی در حمله به سعودی گفت مصر از هیچ تلاشی برای حمایت از سازمان همکاری اسلامی فروگذار نمی‌کند. امیر کویت در سخنان خود حمله به نفت‌کش‌ها در نزدیکی سواحل امارات را محکوم کرد و گفت: «منطقه و امت اسلامی ما با چالشهای بی‌سابقه و خطرات بزرگ مواجه است.»

حمد بن عیسی، پادشاه بحرین نیز با اشاره به حملات صورت گرفته علیه نفت‌کش‌ها در سواحل امارات و تأسیسات نفتی سعودی، از جامعه جهانی خواست به کشورهای منطقه کمک کنند تا روند صدور نفت تضمین شود». محمد بخاری، رئیس‌جمهوری نیجریه گفت که این نشست در زمانی برگزار می‌شود که دنیا و جهان اسلام با چالشهای متعددی روبه‌روست و تروریسم مهم‌ترین چالش پیش روی جهان است.

تعرض تروریستی


یوسف العثیمین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز، تروریسم و بنیادگرایی را به عنوان برجسته‌ترین چالشهایی که جهان اسلام با آن روبروست، توصیف کرد و افزود: تعرض تروریستی شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران را محکوم میکنیم. وی تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی هرگونه تعرض که امنیت و ثبات عربستان را تهدید کند را محکوم میکند.

کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود حمله تروریستی به ایستگاههای پمپاژ نفتی عربستان را به‌شدت محکوم کرد. این بیانیه تأکید می‌کند این حملات منافع دولتها و تأمین نفت جهانی را هدف قرار داده است. بیانیه، حمایت کامل خود را از تلاشهای عربستان برای دفاع از امنیت ملی و تولیدات نفتی‌اش اعلام کرد و از جامعه جهانی خواست مسئولیتش را برای برقراری صلح و امنیت در منطقه انجام دهد.

بیانیه پایانی کنفرانس سازمان همکاری اسلامی حمله خرابکارانه به ۴کشتی در آبهای امارات را محکوم می‌کند و این حمله را به‌عنوان یک اقدام جنایتکارانه که امنیت دریانوردی بین‌المللی را به خطر می‌اندازد توصیف می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد مسئولیت خودش را برای ثبات و امنیت در منطقه و امنیت عبور و مرور دریایی انجام دهد».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش دیدیم، اجلاس سران کشورهای اسلامی شب گذشته در مکه به پایان رسید. این سومین اجلاسی بود که در دو سه روز گذشه پشت سر هم با حضور پادشاه عربستان و سران دهها کشور منطقه و مسلمان در مکه برگزار شد و هم سخنرانها و هم بیانیة پایانی این اجلاس رژیم را به خاطر سیاستها و عملکردهایش محکوم کردند.

اما رژیم آن را شکست و ناکامی برای عربستان توصیف می‌کند؛ اما واقعیت چیست و چه شاخصهایی برای سنجش شکست و پیروزی در این باره وجود؟ گفتگوی امروز ما با میثم ناهید به همین موضوع اختصاص داره. امیدوارم در این گفتگو با ما همراه باشید.

س:‌ هدف عربستان از برگزاری کنفرانس اجلاس کشورهای اسلامی در مکه که به این منظور اجلاس رو از گامبیا به خاک خودش منتقل کرد چی بود؟ و آیا به این هدف دست پیدا کرد؟


ج: دولت عربستان می‌خواست اتحادی رو از کشورهای منطقه علیه رژیم و سیاستهای مداخله‌گرانه و تروریستی اون در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان شکل بده و به این منظور مصر بود که سه اجلاس رو همزمان با هم برگزار بکنه. اجلاس کشورهای اسلامی قرار بود طبق معمول سنواتی امسال و در همین روزها در کشور افریقایی گامبیا برگزار بشودسیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

عربستان موافقت این کشور را جلب کرد که اجلاس به جای گامبیا در مکه برگزار بشود، همزمان با آن عربستان به برگزاری اجلاس فوق‌العاده کشورهای عرب و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فراخوان داد. برگزاری همزمان این سه کنفرانس و اجتماع تقریباً تمام کشورهای عرب و مسلمانان غیرعرب، خود یک موفقیت بزرگ سیاسی و دیپلوماتیک برای عربستان محسوب می شود

و فراتر از آن بیانیة پایانی هر سه اجلاس حملات تروریستی اخیر به نفتکشها و کشتی‌های تجاری در امارات و حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان رو محکوم کردند و از امارات و عربستان حمایت کردند. در بیانیه‌های پایانی اجلاس سران عرب و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صراحتاً از رژیم اسم بردند، ولی در بیانیة‌ پایانی کشورهای اسلامی اسم رژیم رو نیاوردند و تنها حملات و اقدامات مداخله‌گرانه را محکوم کردند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان هم در شامگاه جمعه تاکید کرد که «پیام اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی واضح است، این پیام اقدامات رژیم ایران را محکوم می‌کند.» به این ترتیب همون طور که ناظران و تحلیلگران بین‌المللی هم گفتند، به نظر می‌رسد که دولت عربستان به هدف خودش که ایجاد اتحادی علیه رژیم بود دست یافت.

س:‌ اما رژیم مدعی است که این اجلاس یک شکست و ناکامی برای عربستان بود و دولت عربستان به اهدافی که داشت نرسید،‌ ارزیابی شما چیه؟


ج: خب به نظر می‌رسه این سؤال رو خود رژیم باید جواب بده که بر چه اساسی این را می‌گوید. اما خب رژیم از این ادعاها خیلی می‌کنه، رژیمی که رئیس جمهورش روز روشن و جلو چشم میلیونها هموطن سیلزده از خدمات درخشان دولت به سیلزده‌ها صحبت می‌کنه و مدعی می‌شه که با اقدامات دولت در مورد لایروبی رودخانه‌ها و سد سازی تونسته جلو سیلابها رو بگیره.

و ولی فقیهش می گه رشد علمی از برکت این رژیم ۱۳برابر شد علمی دنیاست و روحانی هم بر خلاف منابع دولت خودش ادعا می‌کنه تورم در اردیبهشت ماه کاهش پیدا کرده، طبعاً وقتی راجع به واقعیتهایی که جلو چشم مردم نیست، طبعاً دستش در دروغگویی و وارونه‌گویی خیلی بازتره و خدایی رو بنده نیست.

اما برای ارزیابی شکست و پیروزی شاخصهای روشنی وجود داره. از جمله این که فرد یا دولت مورد نظر تا چه اندازه به اهداف مورد نظرش دست پیدا کرده. در این مورد عربستان واقعاً به میزان خیلی زیادی به هدفی که داشت در شکل دادن اتحادی علیه رژیم و طرد و انزوای آن، دست پیدا کرد. اولا نفس برگزاری این سه اجلاس خودش یک موافقیت بود. بخصوص که قطر هم که روابط تیره‌یی با عربستان دارد و به رژیم نزدیک بود به این اجلاس دعوت شد و به آن پاسخ مثبت داد.

ثانیاً بیانیه پایانی هر سه اجلاس رژیم را محکوم کردند و از عربستان حمایت کردند.


تقریباً سران کشورهایی که در این سه اجلاس صحبت کردند، بعضی با ذکر نام، رژیم ایران رو محکوم کردند و بعضی بدون ذکر نام، حملات رژیم رو که از طریق نیروهای نیابتی‌اش انجام داده محکوم کردند. پیام روحانی به اجلاس اسلامی و سران شرکت کننده در آن، همون طور که در این گزارشی هم که شنیدیم، از این که به این اجلاس دعوت نشده، خیلی پر سوز و گداز بود و از این که «در آن جمع شریف» حضور ندارد ابراز تأسف کرد.سیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

علاوه بر آن ببینید ظریف هم با چه سوز دلی از این عربستان و امارات به التماس و درخواستهای رژیم برای دیدار و مذاکره جواب رد داده‌اند صحبت می‌کند و در مصاحبه‌یی با شبکة عرب زبان رژیم به نام العالم ببینید چه می‌گوید: «آغوش ما برای همه کشورهای حاشیه خلیج فارس باز است. متأسفانه دو، سه کشور در حاشیه خلیج فارس هستند که راه دیگری را انتخاب کرده اند، ما معتقدیم راهی که آنها انتخاب کرده اند راه مؤثری نیست، راه خطرناکی است

و بیش از همه برای خودشان خطر دارد. ما برای این کشورها هیچ‌گاه بد نخواسته ایم و هنوز هم بد نمی خواهیم، معتقدیم که ما همسایه هستیم و به حکم جغرافیا همواره همسایه خواهیم بود، لذا اگر آقای عراقچی به این کشورها سفر نکرده اند، انتخاب ما نبوده بلکه انتخاب آنها بوده که راه دیگری را انتخاب کنند».

یعنی اعتراف می‌کند که چقدر به عربستان رو انداخته و برای دیدار و مذاکره منت‌کشی کرده، اما عربستان اعتنا نکرده و روشن است که زبان حالش این بوده که ادعای دوستی‌ات را باور کنم یا موشک زدن و بمب‌گذاری‌ات را؟

س:‌ بالاخره حرف رژیم که مدعی است عربستان موفق نبوده، چیه و بر چه مبنایی است؟


ج:اجازه بدین من به قسمتی از سرمقالة امروز روزنامة ایران ارگان دولت روحانی تحت عنوان «ناکامی ائتلاف های عربی در مکه»اشاره کنم که به نظر می‌رسه خواسته وارد استدلال بشه و نوشته: دو عامل در بروز ناکامی ریاض در اجلاس‌های اخیر نقش مهمی ایفا کردسیلی دیگری بر صورت حکومت ولایت فقیه

یک دیپلماسی قوی و هوشمندانه ایران طی روزهای گذشته که با ابتکارعمل طرح پیشنهاد انعقاد پیمان عدم تجاوز در میان کشورهای خلیج فارس، سفرهای منطقه‌ای و مؤثر آقای ظریف به عراق و دیدار با وزرای خارجه قطر و عمان در کنار سفر آقای عراقچی به سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس همراه بود».

می‌بینید چقدر حرف سست و مسخره‌‌یی است؟ می‌گوید عربستان شکست خورده چون ظریف پیشنهاد بستن پیمان عدم تعرض داده! همان پیشنهادی را می‌گوید که هیچ کس به آن اعتنا نکرد! بعد هم با کدام پیمان امضا کرد؟ کدام کشور حاضر شد به رژیمی که در حرف از عدم تعرض دم می‌زند، اما در عمل به خاک کشورهای دیگر موشک پرتاب می کند و پهپاد می‌فرستد!

این مقاله که تنها مورد باصطلاح تحلیلی و استدلالی است که در این باره منتشر شده، باز هم از این قبیل حرفهای سست و ضد و نقیض دارد. در یک جمله دیگر می‌نویسد: « بیانیه سران این اتحادیه (منظور اتحادیة عرب است) نیز که ۹ بند از آن به ایران اختصاص داده شد، منعکس‌کننده مواضع هیچ کدام از سران حاضر نبود».

ضمن این که اعتراف می‌کند که ۹بند بیانیة پایانی علیه رژیم بوده، اما خنده دار است که می‌گوید بیانیه منعکس کننده مواضع «هیچ کدام از سران» دقت کنید «هیچ کدام!» نبود! این در حالی است که همة سران پای بیانیه را امضا گذاشتند و بسیاری از آنها هم علیه رژیم سخنرانی کردند.

س:‌ برگزاری این سه اجلاس و نتایج اون چه تغییری در تعادل قوای موجود و در شکلبندی سیاسی منطقه و جهان چه تأثیری خواهد داشت؟


ج: روشن است که این سه اجلاس و اتحادی که در آن صورت گرفت، تعادل قوا را بیش از پیش علیه رژیم تغییر می‌دهد. در این شکل‌بندی جدید آمریکا هم حضور دارد و جای خودش را دارد و سفر بولتون به منطقه و امارات و تصریح این ه نتیجة تحقیقات در مورد حملات به نفتکشها در امارات و تأسیسات نفتی دست داشتن رژیم در این حملات را اثبات می‌کند و گفته می‌شود که امریکا قصد دارد این جریان را به شورای امنیت بکشاند و این برای رژیم خیلی وحشت‌آور و خطرناک است.

علاوه بر این این تحول منطقه‌یی و شکل‌بندی جدید سیاسی، بی ارتباط با شکل بندی بین‌المللی که مداوماً علیه رژیم دارد پیش می‌رود نیست و تمام روزنه‌ها و شکافها در دیوار قطور تحریم و انزوا علیه رژیم دارد بسته می‌شود.



مطالب مرتبط

واکنش رژیم به اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه

سیلی دیگری بر صورت رژیم

لطفا به اشتراک بگذارید: