قیام ایران -نرخ واقعی تورم و ادعای روحانی

ادعای روحانی و نرخ واقعی تورم

گفتگو با حسین میرداماد

روز هشتم خرداد آخوند روحانی در سخنانی که در هیئت دولت رژیم داشت مدعی شد که نرخ تورم در اردیبهشت کاهش محسوسی داشته و تولید در کشور هم فعال است. در برنامه امروز میخواهیم به این ادعا بپردازیم.

روحانی: گرچه هنوز مردم در یک فشار شدیدی دارند زندگی می کنند اما آمار تورم ماهانه ما در اردیبهشت که کاملا کاهش محسوسی را نسبت به فروردین نشان میدهد این معنایش این است که ما می‌توانیم جلوی این تورم را بگیریم. (ترانزیشن) علامت تورمی ما در اردیبهشت نشان داد که به حمدالله یک قدم مثبتی برداشته شده و هم آمار صادرات غیرنفتی ما نشان داد که تمام بخش های تولیدی ما فعال بودند و در برخی از موارد رشد محسوسی را این دو ماه نسبت به سال گذشته داریم.

س: در این صحبت روحانی چند ادعا کرده از جمله اینکه نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت کاملا کاهش محسوسی کرده. ابتدا به همین بپردازیم و شما بفرمایید بر اساس داده های خود رژیم نرخ تورم اردیبهشت چطوری بوده؟نرخ واقعی تورم و ادعای روحانی


ج: ببینید روز دوم خرداد یعنی کمتر از یکهفته قبل از سخنرانی روحانی خبرگزاری حکومتی ایسنا به نقل از مرکز آمار ایران از افزاریش ۳و شش دهم درصدی نرخ تورم گزارش کرد:‌ « نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال‌جاری به رقم ۲/۳۴ درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دومین ماه سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال ۹۷، به رقم ۱/۵۲ درصد رسیده است».

حالا اگر ما افزایش قیمت ها بر اساس گروههای کالایی هم نگاه کنیم باز هم مرکز آمار ایران عدد و رقمهاش افزایش بسیار زیاد تورم رو نشون میده. از جمله اینکه: « خانوارهای کشور به طور میانگین ۴/۵۱ درصد بیشتر از فروردین سال ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند»

مثلا در مورد درصد تغییرات قیمت در فروردین‌ماه سال‌جاری نسبت به فروردین‌ماه ۹۷، برای دو گروه خوراکیها گفته ۸۵ و سه دهم درصد افزایش پیدا کرده و آشامیدنیها ۸/۳۷ درصد افزایش داشته. حالا اگر به اعترافات باندهای درونی رژیم نگاه کنیم روز ۸ خرداد خبرگزاری حکومتی مجلس رژیم خبر داد

نرخ تورم نقطه‌اینرخ واقعی تورم و ادعای روحانی


اسدالله خسروی یک عضو مجلس ارتجاع گفت: نرخ تورم نقطه‌ای در حالی بیش از ۵۰ درصد و تورم سالانه ۲/۳۴ درصد اعلام شده است که کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند نرخ واقعی تورم در کشور چه به‌صورت سالانه و چه ماهانه بیش از این رقم‌هاست، چرا که قدرت خرید مردم بشدت پایین آمده و خیلی از کالاهای اساسی نیز تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است».

همچنین در سوم اردیبهشت روزنامه حکومتی جهان صنعت نوشت: « نرخ کالاهای اساسی مردم نسبت به سال گذشته حدود سه تا چهار برابر افزایش داشته است‌. نکته قابل تامل این است که دولت در شرایط فعلی روالی را در پیش گرفته که نه تنها امیدی به کاهش قیمت‌‌ها نیست بلکه روند افزایش قیمت‌ها تا چند ماه دیگر تشدید خواهد شد‌»

س: در صحبت روحانی که الان با صدای خودش شنیدیم ادعای دیگه ای هم بود و اون اینکه: « هم آمار صادرات غیرنفتی ما نشان داد که تمام بخش های تولیدی ما فعال بودند و در برخی از موارد رشد محسوسی را این دو ماه نسبت به سال گذشته داریم» وضعیت تولید الان به چه صورته و آیا فعاله. نیمه فعاله چیه؟ گزارشها چی میگن؟


ج: در این مورد هم روحانی دروغ بزرگی رو گفت. اگر ما به آمارهای جزئی و کلیه همین رژیم نگاه کنیم ۱۸۰ درجه برعکس حرف زد. ببینید روز 26 فروردین روزنامه حکومتی کیهان نوشت: « به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی عزیزمحمدینرخ واقعی تورم و ادعای روحانی در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون اظهار داشت: از مجموع واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی ، ۱۲ هزار و ۵۳۳ واحد ظرفیت تولیدی ۵۰ تا ۷۰ درصد دارند و بیش از ۱۳ هزار واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعال هستند».

در نمونه های جزئیتر: خبرگزاری حکومتی ایرنا روز ۷ خرداد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: «طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید، ۵ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی از چرخه تولید خارج شد. برومند چهارآیین در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اکنون نیز بین ۳ تا ۴ هزار واحد تولیدی مرغ گوشتی دیگر به دلیل اقتصادی نبودن تولیدات‌شان، در حال خروج از این صنعت هستند.

وی اظهار داشت: پیش از این طبق آمارها تعداد واحدهای تولیدی مرغ گوشتی ۲۰ هزار و ۵۰۰ واحد بود ولی اکنون تنها ۱۰ هزار واحد تولیدی فعال در این زمینه داریم که ادامه این روند برای صنعت خطرناک است». یا به گفته دبیر اجرایی ارگان حکومتی خانه کارگر مازندران شرکت نکاچوب از ۲ هزار کارگر الان به ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرده. (ایلنا ۷ اردیبهشت ۹۸)

س: شما ادعاهای روحانی هم در مورد نرخ تورم و هم در مورد افزایش فعالیتهای تولیدی رو با گزارشات و اخبار رسمی و رسانه ها و کارشناسان رژیم رد کردید و گفتید اینها دورغ هستند. سؤال اینه که خوب چرا روحانی به این صراحت میاد و دروغ میگه مردم که همه چیز رو می بینن؟


ج: یکی از علائم ورشکستگی و درب و داغان بودن وضعیتها در هر دستگاهی اینه که کارگزارانش به دروغ متوسل میشن. تا شاید با توسط به دروغ آب روی رفته یا بهتر بگم آب جوی رفته رو برگردونن. این دروغگویی فقط در مورد روحانی نیست . خود خامنه ای هم پریروز در صحبتهاش گفت: « شتاب پیشرفت علمی ما ۱۳ برابر متوسط دنیا است.

در یک بخشهایی که در رتبه های تک عددی ــ [مثلاً] در رتبه ی چهارم، پنجم، ششم ــ در بعضی ها هم در مجموع، در رتبه شانزدهم، پانزدهم در دنیاست». اینها رو چرا میگن چون دستشون خالیه الان خبر فرار سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ نخبه ایرانی از کشور رو حتی رسانه های رژیم هم میدن. کدوم علم وفن آوری؟ در دستگاه نمد مالی آخوندی ؟

س: البته پرداختن به موضوع دروغهای خامنه‌ای در مورد علم و فن آوری به نظرم بسیار ضروریه و ما در برنامه دیگه ای به اون خواهیم پرداخت عجالتا در مورد حرفهای روحانی در مورد نرخ تورم بر میگردم. یک سؤال اینه که چرا در ایران اینقدر نرخ تورم بالاست؟نرخ واقعی تورم و ادعای روحانی


ج: دلیلش اینه که تولید خوابیده . قانون عرضه و تقاضا بر افزایش یا کاهش قیمتها مؤثره. وقتی عرضه بالا باشه قیمتها پایین میاد و وقتی عرضه کم باشه قیمتها بالا میره. و همانطور که می بینیم در کشورهای صنعتی که تولید بسیار زیاد هست تورم در حد یکی دو درصده. در کشورهایی هم که مثل عراق یا افغانستان تقاضای مردم روبا واردات پاسخ میگن تورم بسیارپایین و در حد یکی دو درصده.

اما این معادله در ایران آخوند زده به این سادگی عمل نمیکنه. بلکه متغیرها دیگه ای وجود داره که به طور عمده غارتگریه. یعنی از اونجایی که پاشنه در نظام ولایت فقیه از نظر اقتصادی بر غارت مردم استواره در نتیجه محصولش در تمام این ۴۰ سال چیزی جز افزایش قیمتها و کاهش شدید قدرت خرید مردم نبوده.

س: چطور شما افزایش قیمتها و بالا بودن نرخ تورم در رژیم رو به ساختار نظام ولایت فقیه ربط می دین؟


ج: در محور اول گفتیم که اصل اساسی در کاهش نرخ تورم تولید هست. اما این رژیم در مؤلفه های زیر تولید رو نابود کرده: بانکها با ۲۰ تا ۳۰ درصد سود. بانکهای وابسته به سپاه مثل کاسپین و غیره با بیش از ۳۰ درصد سود. واردات رسمی که هر یک میلیارد دلار واردات ۱۰۰ هزار شغل تولیدی رو از بین میبره. واردات قاچاق و نقش سپاه. در محور اول گفتیم که اصل اساسی در کاهش نرخ تورم تولید هست.نرخ واقعی تورم و ادعای روحانی

روز هشتم خرداد ۹۸ سایت حکومتی اقتصاد نیوز در مصاحبه ای با یکی از کارگزاران اقتصادی رژیم میگه :‌ در طول چندسال گذشته یکی از موفقیت‌های خودشان را کاهش حجم بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار قاچاق به ۱۵ میلیارد دلار عنوان کرده‌اند. ... حال اگر این حجم از قاچاق در سال به ریال تبدیل شود، بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، در مقایسه با بودجه عمومی کشور که حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است، میزان تاثیرگذاری آن در کشور مشخص می‌شود!

منابع مورد نیاز این حجم از قاچاق که شکل‌دهنده یک اقتصاد زیرزمینی گسترده است، .... حال باید دید این حجم از منابع ارزی و ریالی چگونه می‌خواهد جابه‌جا شود؟ آیا این حجم از پول را می‌توان با چمدان حمل و نقل کرد؟ اصلا فکر کردیم که این حجم از پول چند کانتینر می‌شود؟

قاچاق


کسانی که پشت پرده این پول‌ها هستند دیگر سفارش‌دهندگان به کولبرهای کردستانی نیستند. افراد پشت پرده این پول‌ها نمی‌توانند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان قاچاق را با کولبری وارد کشور کنند. آنها این حجم قاچاق را به راحتی با کانتینر وارد می‌کنند که در تحقیق و تفحص‌های مجلس در ادوار مختلف به آن پرداخته شد!

منافع گروه‌های مرتبط با این حجم قاچاق این است که سیستم های کنترلی در داخل همواره ضعیف باشد!مقام‌های کشور نگران گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی پول کثیف در بازار داخلی باشند. صادرات کالاهای ضروری مصرف داخل به خارج
واردات و صادراتی که اساسا دست سپاه هست. کارخانجاتی که در ایران تولید میکنند وصادراتشان به خارج میره و بر نمیگرده. غارت و اختلاسهای نجومی. مؤسسات انگلی وابسته به بیت خامنه ای تحت عنوان فرهنگی. کمک به تروریسم و سوریه و لبنان و غیره

مطالب مرتبط

تورم و گرانی لجام گسیخته و موقعیت بحرانی حکومت آخوندی

خط فقر و نرخ تورم در پرواز قیمت ها

لطفا به اشتراک بگذارید: