قیام ایران -اعتراضات کارگران و آخرین وضعیت آنها

آخرین وضعیت کارگران و اعتراضات آنها

گفتگو با علیرضا غلامی

این روزها شاهد اعتراضات مکرر کارگران میهنمون به عناوین مختلف هستیم که بیشتر این اعتراضات هم مربوط به نپرداختن حقوق و مزایای کارگرانه. در برنامه امروز همراه هستیم با علیرضا غلامی تا به این موضوع بپردازیم.

س: ابتدا میخواستم شما در یک دسته بندی کلی توضیح بدین که اعتراضاتی که طی روزهای اخیر از طرف کارگران داشتیم چه خواسته هایی رو دنبال میکرده و میکنه؟


ج: بیشترین اعتراضات همانطور که خودتون هم گفتید به دلیل نپرداختن دستمزدها هست ماهها حقوق کارگران رو نمیدن مثلا کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک سه ماهه که حقوق شون رو پرداخت نکردن و کارگران دست به اعتراض زدند. یا کارکنان پالایشگاه بید بلند بهبهان نسبت به کم بودن حقوق، مزایا و وضعیت وخیم اقتصادی و تورم بالا اعتصاب کرده و تجمع اعتراضی داشتند. یا کارگران بخش حفاظت جنگل بخاطر اینکه ۶ ماه حقوقشون رو ندادند تجمع اعتراضی کردند.اعتراضات کارگران و آخرین وضعیت آنها

همچنین کارگران شهرداریها در اهواز و کارگران ابنیه راه آهن تبریزو در اعتراض به ماهها پرداخت نشدن حقوقشون اعتراض کردند همینطورکارگران راه آهن اندیمشک ؛ راه آهن زاگرس لرستان یا راه آهن اراک و دیگر شهرها نسبت ندادن حقوقشان بارها اعتراض کردن. از این موارد خیلی زیاد هست.

مثلاکارگران کارخانه ایران قوطی واقع در قزوین- شهر صنعتی البرز نسبت که بطور کامل تعطیل شده و تمامی کارگران با ماه ها حقوق معوقه بیکارشده ونسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی در اوایل خردادماه تجمع اعتراضی داشتن. یک خبرهم امروز درموردکارگران شهرداری کوت عبدالله شهرستان کارون خواندم که ۴ماهه حقوق شان رو ندادن وامروز جلوی دفتر امام جمعه شهر تجمع کردند وازاین موارد روزانه مواجه هستیم

یک دسته دیگر از اعتراضات کارگران بخاطر نداشتن امنیت شغلی و تهدید به اخراج کارگران هست مثلا در این هفته؛ اعتراض کارگران در بهبهان یک دلیلش این بودکه پنجهزار کارگر پالایشگاه در حال احداث گاز بیدبلند۲ بهبهان روتهدید به اخراج کردند. قراربراینه در پایان عملیات ساختمانی این پالایشگاه تعداد کارگران به یک ششم برسه یعنی از ۶ هزار کارگر ۵ هزار کارگر اخراج میشن این کارگران نسبت به نداشتن آینده شغلی اعتراض کردند.

صنعت قطعه سازی


یاهمین امروز خبری خواندم که ۲۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی بیکار شدند. آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان گفت: «از مجموع حدود ۵۵۰ هزار نفر نیروی کار مشغول در صنعت قطعه سازی، اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر آنان باقی مانده اند و اگر به داد این صنعت نرسیم، همین تعداد نیز طی چند ماه تعدیل یا بیکار می شوند و همه سرمایه گذاری های انجام شده در این صنعت طی سال های گذشته از دست خواهد رفت».

بخش دیگر از اعتراضات هم علیه ترفندها و غارتگریهای کارگزاران حکومت آخوندی نسبت به کارگران هست. مثلا علیه ندادن حقوق و حق بیمه وسایر مزایا ؛ همچنین علیه اخراج یا باصطلاح خصوصی سازیهای حکومتی که تهدید این هست که کارگران رو اخراج کنند و پولشون روهم بالا بکشن. این مواردش هم قابل توجهه.

خلاصه کلام اینکه یاحقوق کارگرو نمیدن یا اخراجش میکنن یا تهدید به اخراج میکنن یا حقوق کارگرو به طرق مختلف بالا میکشن ودراین وضعیت اقتصادی همه راهها برای کارگران بسته است وکارگر تنها راهش اعتراض به این وضعیته

س: مثلا شما چه نمونه هایی دارین از این که با ترفندهایی کارگزاران رژیم تلاش میکنند جیب کارگران رو خالی کنند؟


ج: یک نمونه ازاین ترفند ها رو خدمتتان بگم ؛ اعتراض کارگران نیروگاه سبلان درمدت اخیر دراردبیل این بود که؛ رژیم آخوندی این نیروگاه رو باصطلاح به بخش خصوصی که از خودشان هست واگذار کرده وکارگزاران رژیم هم به وعده هایی که به کارگران دادند و عمل نکردند اخیرا کارگران نامه سرگشاده ای دادند که این موارد رودرآن قید کردند:اعتراضات کارگران و آخرین وضعیت آنها

نیروگاه سبلان اردبیل در سال ۱۳۹۰ بابت رد دیون دولت؛ به بخش خصوصی واگذار شد و مالک جدید نیروگاه همان زمان به کارکنان قول مساعد داد که علاوه بر انتقال ۳۰ درصد از سهام شرکت؛ بهره برداری به پرسنل ، حقوق و دستمزد همانند مالک قبلی یعنی شرکت توانیر و بهره بردار قبلی، مدیریت تولید برق آذربایجانشرقی و حتی بیشتر هم پرداخت خواهد شد و تعدیل نیروی در کار نیست و کارکنان با اعتماد به سخنان و تعهدات مالک جدید، قرارداد همکاری را امضا کردند.

متاسفانه پس از تغییر و تحول نیروگاه و تسویه حساب همکاران از شرکت توانیر با استقرار مدیران جدید در نیروگاه سبلان شرایط به طور کامل عوض شد و مالک به قول و تعهد خود عمل نکرد به طوری که به مرور زمان اکثر مزایای انگیزشی توانیر که به خاطر حساسیت و استراتژیک بودن صنعت برق و پراسترس بودن فرآیند تولید پرداخت می شد اعم از اضافه کاری تشویقی، کارانه ، حق لباس، کمک هزینه ازدواج و پاداش تولید و کنترل فرکانس و اورهال . و درحال حاضر وضعیت حقوق و مزایا و دستمزد نیروگاه سبلان بدترین وضعیت در بین نیروگاههای دولتی و خصوصی کشور رو داره.

س: مشخصا چه حقوق و مزایایی از کارگران کارخانه نیروگاه سبلان غارت شده؟


ج: یکی پرداخت نکردن ذخیره سنوات به پرسنله. : به طوری که در زمان بازنشستگی پرسنل هیچگونه پشتوانه ای نداشته و با دست خالی بازنشسته خواهند شد. دوم: قرار بوده بعد از باصطلاح خصوصی سازی مقداری از سهام ترجیحی به پرسنل نیروگاه سبلان واگذار بشه که این کار هم صورت نگرفته

سوم اینکه قبل از خصوصی سازی بیمه درمانی کارگران تا حدودی مسائل کارگران رو حل میکرد الان کاری کردن که ۶۰ درصد هزینه درمان رو از جیب کارگران بیرون می کشند. موردآخر هم حقوق کارگران رو به موقع پرداخت نمیکنن.

س: شما از ترفندهای کارگزاران رژیم برای غارت کارگران گفتید نمونه ها زیاد هست که نیروگاه سبلان رو توضیح دادید نمونه دیگه ای هم در روزهای اخیر باهاش مواجه بودیم؟


ج: بله. یک نمونه اش مربوط به کارگران آرد غنچه اهواز هست که چند بار در برابر بانک توسعه تعاون اهواز تجمع اعتراضی کردند. حرف این کارگران اینه که مدیرعامل این شرکت ازجانب استانداری بابت خسارات وارده سیل تسهیلاتی رو از بانک توسعه تعاون گرفته که حقوق کارگران رو پرداخت کنه؛ اما این پولها رو به کارگران نداده و گفته من این پولها رو بابت طلبم از بانک بر میدارم و حق کارگران رو بالا کشیده.اعتراضات کارگران و آخرین وضعیت آنها

باز نمونه دیگه‌ای از کارگران منطقه ۳ تبریز داشتیم که اینها هم بارها نسبت به غارت حق و حقوقشون تجمع اعتراضی داشتند و در نامه ای نوشتن: ما ۲۲ نفر از کارکنان شهرداری منطقه ۳ تبریز هستیم که با سابقه متغیر ۵ تا ۱۰ سال طبق قرارداد غیر رسمی و داخلی مجموعه، با عنوان قرارداد مربی، صرفا به خاطر حذف بیمه و امکانات مربوط به قانون کار به امضای ما رسانده اند (یعنی برای اینکه حق بیمه و سایر مزایا رو ندن قراردادی و غیر رسمی شون کردن)

در صورتی که از بدو ورود به مجموعه شهرداری در مشاغل اداری و همانند سایر همکاران شهرداری به صورت تمام وقت مشغول خدمت رسانی به مردم می باشیم. متاسفانه .. شهرداری از انعقاد قراردادی که طبق قانون کار که شامل بیمه کارگری و کارمندی و نیز امنیت شغلی که حق طبیعی می باشد امتناع می کند.

س: این وضعیتها چه تأثیری رو در زندگی کارگران گذاشته.


ج: به طور واقعی به دلیل افزایش سرسام آور نرخ تورم و بالارفتن هزینه های زندگی که خط فقر رو در کلان شهرها از ۶ میلیون تومان هم بیشتر کرده، از طرف دیگه غارتگریهای رژیم آخوندی و ایادیش از حقوق کارگران باعث شده کارگران مستمرا به پله های پایینتری از خط فقر مطلق سقوط کنند.

البته کارگران وقتی به ثروت اندوزی مقامات رژیم و اختلاسهای هزار میلیارد تومانی یا بیشتر رو میبینند، خشم انفجاریشون هم بیشتر شده و این همون تهدیدیه که رژیم آخوندی رو به لرزه درآورده و به دلیل شدت پوسیدگی و فسادی که داره توان حل این بحرانها رو نداره و باید منتظر خشم انفجاری این طبقه محروم از نتایج عملکرد پلیدشون در ارتباط با کارگران میهن باشند.

مطالب مرتبط

وضعیت کارگران در نظام ولایت فقیه و اعتراضات آنها

افزایش بیکاری و گسترش ارتش بیکاران

لطفا به اشتراک بگذارید: